jo
door joopsomeren Dec 15, 2012 om 19:39
Auto & vervoer

Het oerwoud van scootmobielen

Net als vele tienduizenden afhankelijk geworden van speciaal vervoer, in dit geval een scootmobiel. Om dit in mijn benen zijn, uiterst zorgvuldig bij de aanschaf hiervan.
In die vijf jaar positieve , maar ook veel negatieve ervaringen.
Er zijn enorme verschillen in service, instructie en verstrekken van waarheidsgetrouwe en eerlijke informatie.
Er zijn meer leveranciers die nogal rooskleurig met hun specificaties omgaan.
In algemene zin klopt een groot deel van de gegevens in de praktijk niet. Dit resulteert in grote teleurstellingen. Voorbeeld is de opgegeven actie-radius door de leveranciers. Veelal is dat onder de meest ideale condities.
Optimaal wegdek ( liefst asfalt ), geen hellingen, buitentemperatuur boven de 10 graden, maximum toelaatbaar gewicht. In het meest ongunstige geval is de werkelijke actie-radius ten hoogste 50% van de opgegeven puur commerciële specificatie. En daar sta je dan 10 km ver van huis. Lopen is er niet bij. Ook de service laat bij velen te wensen over. Veertien dagen wachten op een reparatie is geen uitzondering. Je zou toch denken dat dit soort leveranciers hun zorgplicht wat serieuzer zouden nemen. Een TV oké, maar 14 dagen huisarrest is andere koek.

Van anderen zie ik scootmobielen waarvan ik me afvraag hoe is het mogelijk dat dit soort wanprodukten op de markt komen met zelfs CE certificering.

Kortom, mijn vraag is hoe de ervaringen zijn met andere gebruikers en is er een keurmerk voor deze leveranciers.

Op diverse blog's komt veel narigheid en teleurstellingen voorbij. Letterlijk, maar ook figuurlijk blijkt regelmatigin wat voor een zwakke positie de gebruikers zich bevinden.

Triest is dat met name de ( hoog) bejaarden flink worden belazerd en dan achterblijven met een dure aankoop die niet kan worden gebruikt.

Tijd dat Kassa eens aandacht hieraan besteed.

6247 17 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 20:06
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je aanhaalt is best wel een interessant onderwerp lijkt me, maar de vraag kan beter aan de redactie worden gesteld.

Klik hier-> Redactie

jo
door joopsomeren - Dec 15, 2012 om 20:13
6 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt mij een verstandige suggestie. Maar....misschien zijn er wel anderen die hun ervaringen positief danwel negatief willen delen.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2012 om 20:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dit gedeelte is voor vraag en antwoord, iemand heeft/zit met een probleem, post die hier, en een stel geweldenaren lossen die in een mum van tijd op.

Wat jij wilt is iets anders.
Het wordt dan een discussie?
Klik -> Discussie

fe
door festinger - Dec 16, 2012 om 02:40
410 Antwoorden / 18 Vragen

Je beschrijft in je verhaal eigenlijk hoe je geld moet verdienen commercieel. Door simpele statistiek blijkt dat er meer ouderen komen en scootmobielen. Een groeimarkt dus. Echter hoe ga ik de klant bedienen? Met service en kwaliteit of met de zoveel mogelijk winstkansen voor mijn investering.Met kans dat klanten uiteindelijk goedkoop als duurkoop ervaren en klagen niet helpt.

En het is niet zo moeilijk te raden wie de zorgverzekeraar kiest of de WMO?

Dat achteraf fouten zijn gemaakt wordt soms erkend maar helpt de scootmobielers niet, Duizenden zaken en voorbeelden haalden het verleden al in.

Recht hebben betekend niets.Google op pretium en ze bestaan nog steeds.

zwemmer
door zwemmer - Dec 16, 2012 om 09:54
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Mensen zijn nog steeds vaak meedogenloos als het om geld verdienen gaat dat beperkt zich niet tot scootmobielen. Artsen opereren een niet bestaande kwaal (bewijs bij mij), begaan zijn met de ander, hem betrokken en in het verlengde van zijn belangen helpen zit er net zo min vanzelfsprekend in als verantwoordelijkheid naar mens en maatschappij toe.

Zwemmer

an
door andreas08 - Dec 16, 2012 om 12:15
15 Antwoorden / 0 Vragen

een accu zit tegenwoordig niet alleen in scootmobielen ook in brommers en auto,s
van een type auto weet ik dat er een hele procedure gevolgt moet worden ieder jaar om de accu capaciteit weer op 100% te krijgen

en een accu is100% onder bepaalde omstandigheden zoals
buitentemperatuur boven 20 graden
bij een temperatuur van 0 graden is de accu nog maar 60 % in ideale omstandigheid

en wat vaak vergeten wordt is het gebruik
na elke kleine rit meteen opladen dit vele malen achtereen geeft dat de accu capaciteit sterk afneemt

het is goed om de accu regelmatig tegen de reserve voorraad aan leeg te rijden dan komt de batterij weer op volle sterkte
mijn vrouw rijdt al een jaar of 8 op een scootmobiel en in het voorjaar rijden we altijd een rit tot de batterij bijna leeg is de rit die daarop volgt heb je de beschikking tot het volle vermogen van de batterij en dit is meer dan de 40 km die ze opgeven bij temperatuur boven de 20 graden
we hebben maar 1 keer gehad dat een accu defect was dit was na 6 of 7 jaar rijden

jo
door joopsomeren - Dec 16, 2012 om 12:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor ook de vrij technische info. Zaken die een leverancier toch eigenlijk moet mede delen. Een mede lotgenote( 82 jr) heeft zo 12 km. van huis met lege batterijen stil gestaan doordat de buiten temperatuur slechts 3 graden was. Wist zij veel. Heeft toen ruim twee uur op een fietspad stil gestaan waarbij vele fietsers voorbij kwamen zonder hulp te bieden. Uiteindelijk bood de passerende politie hulp.
Dit is een ander probleem, een maatschappelijk probleem. Ikke, ikke en de rest kan ....! Normen en waarden die vervagen. Is mijn zaak niet.
Gemakshalve heeft de leverancier er toen maar nieuwe batterijen ingezet. De voorgaande waren nog geen jaar oud. Hup 450 euries van de AOW.

Waarom verwijt men ouderen niet mee te gaan met hun tijd. Zich eerst goed laten voor lichten, voor lichten door wie? , een leverancier met euro tekens in zijn ogen?!
Opgegroeid in een tijd dat TV, wasmachine en computers niet bestonden. GPS, I-pods en meer abacadabra.
De scootmobiel is voor de meest kwetsbare gehandicapte medemens een zegen, althans dat zou het moeten zijn.He[aas, er zijn teveel leveranciers, bedrijfjes die op een afschuwelijke manier ge- en misbruik maken van de onwetendheid, goedertrouw van deze grote doelgroep.
Overal is een keurmerk voor, is het geen tijd dat ze deze branche eens gaan schoonvegen!!!!

zwemmer
door zwemmer - Dec 16, 2012 om 13:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Kijk eens bij: scootmobielkeumerk.nl

gompy2
door gompy2 - Dec 16, 2012 om 15:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er even een klikbare link van gemaakt zwemmer, je was de R vergeten.

Klik hier -> Scootmobiel Keurmerk

Handige site zo te zien

jo
door joopsomeren - Dec 16, 2012 om 17:54
6 Antwoorden / 2 Vragen

En zo komt voor ons steeds meer nuttige info voorbij. En bedankt voor de klikbare link. Verwoed biljarter maar...van een "keu keurmerk" ook nog nooit vernoemen. Toch bedankt!

In iedergeval moge duidelijk zijn, dat er veel, heel veel "kaf onder het koren"zit. Inmiddels zelf ook al weer 10 dagen vervoerloos. Na zeuren en aandringen komt de leverancier dan nu eindelijk woensdag langs. En dan praten we over een scootmobiel van 2 maanden oud..uhhh...jong.De meeste lotgenoten willen niet afhankelijk zijn van hun kinderen, die het veelal te druk hebben met het eigen gezin en twee verdienen. Blijkbaar beseffen dit soort bedrijven niet hoe afhankelijk een grote groep is van deze voorziening. Na de mooie verkoop praatjes, aanschaf en forse betaling(en) ben je bij een aantal leveranciers goed de pineut. Allereerst denk je ligt aan kij, maar als je de betrokken blog's leest is het voor heel veel mensen een compleet rampenplan.
Na dat de zoveelste keer de ANWB te hulp schoot, mijnheer die accu's zijn minstens 3 jaar oud..uhhhh op een nieuwe scootmobiel van 2 maanden oud? Oh ja ..uw batterij meter geeft 80 % lading aan , maar met mijn meter slechts 20% lading. Een uniek geval? Was het maar waar.

Inmiddels erachter dat net als mijn buren, de nieuwe scootmobiel van chinese makelij is. Niets tegen chninezen, integendeel, eten regelmatig chinees, niets mis mee, maar....met dit karretje wel.
Blijk je ook nog diverse typen accu's te hebben. Iets van lithiumbatterijen en meer technische hoogstandjes. Nou kom daar maar uit.

Kortom, denk weleens aan de goeie ouwe tijd, een auto, een brommertje, maar ..... veroordeeld tot een karretje waar je iedere keer maar hoop, dat je het huis weer haalt.

jo
door joopsomeren - Dec 17, 2012 om 02:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

Binnen ons zorgcomplex met medekneusje ( onze zelfspot met een vleugje homor ) die een lang arbeidsleven achter de rug hebben, het merendeel a-technisch en te goed van vertrouwen. Soms tegen beter weten in, nog geloven in de goedheid van de medemens.

Terzake, in hoeverre heeft de gewichtsbelasting van de scootmobiel invloed op de actie-radius. Nou weet ik, dat als je een ( vracht) auto zwaar overbelast, het brandstofverbruik ( energie) schrikbarend toe neemt. In hoeverre geldt dat ook voor de scootmobiel?

Nog een vraag, twee verschillende importeurs/leveranciers brengen onder een geheel andere naam een scootmobiel op de markt die indentiek lijken. De Trisco en een karretje via een bedrijfje in NH met de typenaam Oblix. Beide met een CE certificaat wat dat ook waard moge zijn.Weet iemand wat het max. toelaatbare gewicht is van de oblix? De werkelijke gemiddelde aktie-radius zonder de gladde praatjes van de verkopers, want één ding is zeker...daar klopt niets van!
Het probleem bij de oblix is ook dat er geen dagteller op zit. Dus puur gokken wanneer je rechts omkeer moet maken richting huis. Volgens de jonge monteur met weinig feeling in dit vak, kan je dit doen met GPS, I-pad, I-phone, kan je dat eten?

Al via dit vraag & antwoord al gigantische veel nuttige info ontvangen. Wie kunnen antwoord geven op het voorgaande. Bedankt alvast.

ww
door wwwillem - May 16, 2013 om 13:35
5 Antwoorden / 0 Vragen

ja, belasting heeft invloed op actieradius. Toen je vroeger je vriendin achter op de fiets had zitten, moest je ook harder trappen dan zonder het meisje....
Groot probleem: veel scootmobielrijders houden hun bandenspanning niet bij. Bij te lage spanning (< 2.0 bar) neemt de weerstand exponentieel toe. Gevolg is niet enkel dat je actieradius inzakt, maar ook overbelasting van de aandrijving en overmatige bandenslijtage. Probleem is dat de scootmobiel niet begint te piepen als ie te hard moet werken. Als je op een fiets met slappe banden door het losse zand moet rijden, begin je zelf wel te piepen....

Verder is de ene accu niet de andere. Je kunt accu's voor scootmobielen niet vergelijken met accu's voor auto's, elektr. fietsen, zaklampen of hoogwerkers. Door fabrikanten opgegeven actieradius is altijd bij een bepaalde accu-capaciteit. Dat wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk accu's met die capaciteit in je scootmobiel liggen. Kleinere capaciteiten worden vaak geleverd omdat die goedkoper zijn. Hogere capaciteiten kan ook vaak geleverd worden, maar kost meer geld. Voorbeeld: In een Handicare Trophy 6 passen AGM accu's van het merk Move, met een capaciteit van max. 107 Ah per stuk. Hiermee haalt deze scootmobiel de 70 km actieradius met enig gemak.

Als je stil komt te staan op 10 km van huis heb je ook absoluut niet op je accu-meter gelet (tenzij die kapot is natuurlijk). Scootmobiel accu's die helemaal leeg gereden worden, kunnen NOOIT meer opgeladen worden en moeten vervangen. Aanrader: rijdt nooit tot in het rood. Maximaal 80% van de accu-capaciteit gebruiken.

Scootmobielen worden NOOIT met lithium batterijen uitgevoerd, maar altijd met zogenaamde semi-tractie accu's. Dit kunnen gelaccu's of vliesccu's (AGM) zijn. Er zijn een paar grote en goede merken: Move, MK, Cellpower, Sonneschein en een heleboel mindere merken.
Deze accu's zijn compleet verschillend van een accu zoals die in je auto zit. Dit heeft te maken met de belasting. Bij een auto zijn het piekbelastingen (bij starten) en bij een scootmobiel is het een relatief constante, maar wel langdurige belasting. Deze accu's omwisselen leidt binnen enkele dagen tot weken tot definitief defect raken van de accu's.

Gel versus AGM:
Wat moet je nu voor accu's kiezen, gel of vlies (AGM)? In grote lijnen komen de verschillen op het volgende neer. Gel is duurder maar heeft een langere levensduur en is beter bestand tegen hoog-cyclisch gebruik (veel korte ritjes) dan AGM. AGM levert meer capaciteit bij dezelfde afmetingen en is beter bestand tegen diepontlading (lange ritten) dan gel. Maak zelf je keuze!

Laden:
ALTIJD de laadcyclus afmaken. Laders doorlopen een aantal stadia in het laadproces. Vroegtijdig de lader uittrekken verkort de levensduur van de accu's. Dus nooit even een kwartiertje bijladen en dan weer rijden!

Het scootmobiel keurmerk: Dit is een initiatief van de gezamelijke scootmobiel oplichters, zodat de consument denkt dat het vertrouwd is. Het woordje keurmerk wil nog niet zeggen dat het te vertrouwen is. Iedereen kan een keurmerk beginnen. Wat te denken van het "oplichterskeurmerk".... "als u bij ons koopt garanderen wij dat u volledig leeggetrokken wordt"

ww
door wwwillem - May 16, 2013 om 13:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

Oh en by the way, op iedere scootmobiel kun je simpelweg een fietscomputertje laten monteren zodat je km-standen en snelheid kunt bijhouden.

CE keurmerk zegt overigens niet dat de producten daadwerkelijk gekeurd zijn. CE staat voor Conformité Europeenne. Ofwel in goed nederlandsch: Conform de normen vn Europa. Dit "keurmerk" is een verklaring van de fabrikant dat zijn product voldoet aan de europese normen. Het is geenszins zo dat er een CE-keuringsinstantie bestaat of zo. Je moet dus geloven dat de fabrikant niet liegt. Je hebt daarentegen veel meer aan een TüV-keur. Dit duitse keurmerk keurt wel degelijk alle producten voordat het certificaat wordt verstrekt. TüV is bovendien een zeer uitgebreide en strenge keuring. Waar je ook iets aan hebt zijn kema-keur, verklaringen van TNO e.d.

jo
door joopsomeren - May 18, 2013 om 13:56
6 Antwoorden / 2 Vragen

Met veel interesse ook de laatste reacties gelezen. Heel wat meer nuttige informatie en adviezen uit dit soort blogs verkregen. Iedere keer weer stuit je op zeer gekleurde informatie van leveranciers en importeurs. Bij nogal bedrijven laat de service ook veel te wensen over. In de grantieperiode rekenen van € 60.- voorrij kosten was bij de aanschaf van de laatste scootmobiel ook al een tegenvaller.Oplossen van fabrieksgebreken kost je dan bij 3 bezoeken zo al € 180.- Tel uit je winst. Nog steeds zijn sommige gebreken niet opgelost, maar...uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid.

Veelal is men volledig afhankelijk van dit vervoermiddel om zelfstandig sociaal te funktioneren. Bij sommigen bedrijven is een wachttijd van 14 dagen om tot reparatie over te gaan de gewoonste zaak van de wereld.
De suggestie om een dagkilometerteller te monteren werkt perfect.In mijn geval een draadloos exemplaar. Een groot probleem blijft, dat als de capaciteitsmeter nog de helft aan vermogen aangeeft, je dan nog de helft over zou hebben van nog te rijden kilomers. Volstrekt onwaar. Met een beetje geluk hoogstens nog 20 % van dit fictieve restcapaciteit.
Steeds meer en meer ouderen zullen van dit vervoermiddel gebruik gaan maken. Nu maar hopen dat de technische ontwikkeling en betrouwbaarheid ook evenredig toeneemt. Je geen halve ingenieur moet zijn om uit de technische gegevens een keuze te kunnen maken. Velen met mij zijn nog steeds uiterst onzeker of bij een ritje de terugweg nog wel wordt gehaald. Zoals hier te lezen hangt dat van zoveel factoren af.
Maar vooral ook een landelijk onafhankelijk keurmerk zou al veel narigheid voorkomen.

ro
door ron530 - May 18, 2013 om 14:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De bestuurder van een scootmobiel is bepalend voor de actie radius, die ondingen gaan best wel hard en dat kost natuurlijk energie. Een scootmobiel is bedoeld om van a naar b te komen in een rustig tempo, constant op zeg maar vol gas rijden is vragen om problemen.

jo
door joopsomeren - May 18, 2013 om 15:30
6 Antwoorden / 2 Vragen

nou, 12 km per uur llijkt me toch geen overdreven snelheid.

ro
door ron530 - May 18, 2013 om 15:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een voetganger loopt gemiddeld 6 km per uur, een fietser 15 a 16 km per uur voor een scootmobiel is 12 km per uur hard te noemen zeker als je door zo'n ding wordt aangereden.