ej
door ejansede Dec 30, 2016 om 15:11
Auto & vervoer

Ik heb een private lease contract voor een auto gesloten De levering lijkt fors

Ik heb een private lease contract gesloten voor een auto. (oktober 2016) De dealer zij dat het nog wel een paar maanden kon duren omdat het een nieuw model betrof. Ik vind zelf dat een levertijd tot eind januari acceptabel is. Na hoeveel maanden hoef ik het niet meer acceptabel te vinden ?

7666 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2016 om 15:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me toch ietwat moeilijk om onder een contract uit te komen. De dealer had u immers al gezegd dat het een paar maanden kon duren. Wat kan uitlopen tot soms wel 4 maanden of langer. Juist omdat het een nieuw model betreft.

edrick3
door edrick3 - Dec 30, 2016 om 15:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat had je vantevoren met de dealer moeten overleggen en bv. aangeven dat je de auto voor ..... wil hebben.
Dan had de dealer kunnen aangeven of dat wel of niet haalbaar was.
Wat staat er nu in de overeenkomst betreffende de levertijd?
Mogelijkheid om zolang een andere auto te krijgen?

getty
door getty - Dec 30, 2016 om 15:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U moet gewoon rustig afwachten. Gemiddelde levertijd van een nieuwe auto is al gauw 3 maanden.  Als u de tijdsfactor als ontbindende voorwaarde had willen hebben, had u een uiterlijke leverdatum in het koopcontract moeten opnemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 30, 2016 om 15:56
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Die beslissing is m.i. helemaal aan u zelf. Overleggen met de dealer is de optie.

Wi
door Wil_H - Dec 30, 2016 om 16:04
270 Antwoorden / Vragen

Een paar maanden zijn 2 maanden. U zelf zegt dat u een levertijd tot eind januari acceptabel vindt, waarmee u de "acceptatietermijn" al stelt op 3 maanden.
Ik zou ook zeggen dat de auto tegen eind januari toch wel afgeleverd dient te zijn en dat u daarmee geen onredelijke eis stelt.
Lees uw leasecontract eens door. Zeer waarschijnlijk zal daar wel een en ander zijn beschreven over de levertijd.
U kunt natuurlijk altijd even contact opnemen met het bedrijf om te vragen wanneer u de auto kunt verwachten. Zij zouden dat nu toch wel moeten weten.

pi
door pieterwolters Dec 30, 2016 om 17:49
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar is alleen 2 als het om bijvoorbeeld schoenen gaat. Een paar maanden kan ook 4 of 5 zijn.

Wi
door Wil_H Dec 31, 2016 om 02:40
270 Antwoorden / Vragen

[edit redactie: houd het netjes]

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2017 om 11:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, in mijn stad anders ook.

Wi
door Wil_H Jan 2, 2017 om 14:24
270 Antwoorden / Vragen

[edit red.]

mo
door moetdat Jan 2, 2017 om 14:43
104 Antwoorden / 19 Vragen

Paar wordt ook gebruikt om een onbepaalde, kleine hoeveelheid aan te geven.

ha
door halex - Dec 30, 2016 om 22:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het gaat er niet om wat u acceptabel vindt, maar of de dealer zijn afspraken nakomt. Nu u geen datum hebt opgenomen in het contract, is het lastig om de dealer in gebreke te stellen omdat hij niet nakomt. Neem eens contact op met de dealer en vraag of hij al een leveringsdatum kan noemen. Aangezien het een nieuw model is, zou ik zeggen dat levering uiterlijk in maart nog redelijk is.

marita5
door marita5 - Dec 31, 2016 om 07:45
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ejansede ,

Wat is de levertijd van de auto ?

De levertijd van een auto is afhankelijk van het gekozen model. Als een model niet op voorraad staat en dus voor jou besteld moet worden, is de gemiddelde levertijd 12 tot 20 weken .

Bron : leasen.nl

Gr
door Grunn1 - Dec 31, 2016 om 10:36
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt een lease contract afgesloten en de auto is voor jouw besteld, speciaal voor jou. De uitvoering, de kleur, de opties enz zoals jij hem hebben wilt. Als je een nieuwe auto koopt of leased dan ben je o.a. afhankelijk van de levertijd van het door jou gekozen model en de door jouw gekozen opties, wanneer de fabriek deze auto maakt, of wanneer hij met de boot bij de importeur aankomt (weer kan hierbij een rol spelen). Wat jij acceptabel vind qua levertijd doet niet ter zake tenzij je dit bij het afsluiten van het contract duidelijk zwart op wit hebt afgesproken.
De levertijd van een auto/model dat niet op voorraad is kan soms wel tot 4 maanden duren of nog langer en dit is normaal. Onder het contract uitkomen dat gaat je niet lukken of je moet het afkopen en dat gaat je flink wat geld kosten.
In het vervolg voor je dit soort zaken afsluit eens goed informeren over de voor en nadelen en levertijd.
Ik heb zelf recentelijk een nieuwe auto gekocht, een model en uitvoering die bij de importeur op voorraad stond. Uiteindelijk duurde het toch ruim een maand voordat ik de auto kon ophalen. De auto moest van de importeur naar de garage vervoerd worden en nee ze laten niet alleen voor jouw auto een vrachtwagen rijden hoor. Oh de meeste importeurs zitten in het haven gebied bij Rotterdam of Antwerpen en daar staan duizenden auto's te wachten tot ze verkocht worden. Zoek daar de jouwe eens tussen uit, en als er genoeg auto's voor transport klaar staan richting jouw garage dan gaat ie eindelijk onderweg. Dan komt ie bij jouw garage en dan moeten er ook nog allerlei zaken gebeuren; rijklaar maken, kenteken aanvragen enz.

Coebel
door Coebel Jan 3, 2017 om 01:09
52 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een onzinverhaal: als een auto op voorraad is bij de importeur kan deze binnen 5-7 werkdagen bij de dealer worden gebracht door de transporteur. Kenteken kan in de tussentijd worden aangevraagd door de dealer maar deze zal eerst even de auto moeten betalen anders geeft de importeur dit kenteklen niet af. Auto afleverings gereed maken is 2-3 dagen en kan al worden ingepland na  ontvangst van het chasisnummer. Als deze acties zijn digitaal door de dealer te doen. Dus een auto kan vanaf voorraad binnen twee weken rijden. Veel dealers hebben aan het eind van de maand een aantal auto's gekentekend i.v.m. de afname en registratie bonus die een daler kan krijgen mits hij zij ndoelstelling haalt. Deze auto kan je binnen 2-3 dagen ophalen.
Dat een anuto dan pas na een maand wordt geleverd , zou ik toch maar eens bij de dealer navragen hoe dat werkelijk zit.

Als je een auto leased dan is de leasemij de opdrachtgever bij de garage, tenslotte kopen zij de auto en verhuren hem aan de gebruiker. Mijn advies is dus , neem kontakt met de leasemij op en laat hen uitzoeken waarom het zolang duurt. Hoogstwaarschijnlijk een auto uit Korea of japan. De meeste europese merken weten precies de productiedatum van een auto.

Oud salesmanager van een volumedealer

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2016 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kon dit toch weten? Nieuw model, wat een paar maanden kan duren. En in dit verband, kan een paar maanden net zo goed een half jaar of meer zijn.

Wat u acceptabel vindt, is niet van belang. U hebt onzorgvuldige afspraken gemaakt.

1paul
door 1paul - Jan 2, 2017 om 13:46
3148 Antwoorden / 0 Vragen

lees je kontrakt erop na...

ha
door harryromijn - Jan 2, 2017 om 15:52
272 Antwoorden / 0 Vragen

En wat staat er op het door beiden ondertekend contract ?

"Na X maanden mag de kopende partij de overeenkomst ontbinden "?
( bijv en dan mag de leverende partij een tijdelijke leen/huur auto leveren...)

Daarom hebben de Sumeriers, ca 4000 jaar geleden, al hun kontrakten op kleitafels geschreven.