ve
door vesta Apr 26, 2010 om 14:32
Auto & vervoer

Inruilen?

om deel te kunnen nemen aan alpe d'huzes, sponsortocht voor kwf, heb ik verleden jaar bij profile in best een fiets aangeschaft om de alpe d'huez op te kunnen fietsen. kosten: €849,-
omdat de eigenaar aldaar me met mijn lengte van 166 cm en 54 kg een forse vrouw vond, kreeg ik een grote fiets. ik vertrouwde die man: ben geen fietser-van-huis-uit en ging af op zijn vakmanschap en idd, ik had iemand met kennis van zaken moeten meenemen. hoe dan ook: met deze fiets kom ik de berg niet op. ook niet als de spatborden, het slot en de standaard verwijderd worden.
inmiddels ben ik met de verkoper in voortdurende onmin geraakt.
ik heb op de site van profile gekeken of er een adres van een importeur of hoofdkantoor te achterhalen is. niets!
ik wil mijn fiets teruggeven en een goede racefiets. ik voel me namelijk verschrikkelijk belazerd!
help! de klim is al op 3 juni! wat nu?
vriendelijke groet!

1712 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

--ik wil mijn fiets teruggeven --

Dat kan niet, koop=koop en ruilen/teruggeven Geen Recht, tenzij artikel defekt zou zijn wat hier Niet het geval is.
Als de verkoper het niet wil omruilen heb je dus pech.

Koop=koop/Consuwijzer

Wellicht kun je hem zelf via marktplaats nog verkopen en dan een andere fiets kopen.

Succes,

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Biretco B.V.
Bezoekadres: Stadionstraat 2
4815 NG, Breda (NL)
Postadres: Postbus 3254
4800 ME, Breda (NL)
Tel. + 31 (0)76 578 55 25
Fax + 31 (0)76 578 58 18

Dit is de overkoepelende organisatie. Onthoud wel dat Profile een concept is met allemaal zelfstandige ondernemers. Het is wel zo dat op de site van Profile staat dat het allemaal specialisten zijn. Bovendien kunt u daar ook voor uw lengte de juiste maat bepalen. De verkoper is mijns inziens in gebreke gebleven door u een fiets te verkopen die niet bij uw lengte past. Uw gewicht heeft hiermee weinig van doen.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

U dacht dat u met een gewone fiets (spatborden, standaard etc.) Alpe d'Huez op te kunnen rijden? Heeft u duidelijk aangegeven dat u dat met die fiets zou gaan doen?

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

moeder56 schreef op maandag 26 apr 2010, 14:48:

De verkoper is mijns inziens in gebreke gebleven door u een fiets te verkopen die niet bij uw lengte past. Uw gewicht heeft hiermee weinig van doen.

Hoe kom je daar nou bij ? Vraagsteller zegt niet dat fiets niet bij haar lengte past maar dat hij `te zwaar` is om een berg op te komen en ze wil nu een lichtgewicht fiets.................

Naar de fabrikant gaan heeft ook weinig nut, die heeft fiets niet verkocht en die heeft er totaal niets mee te maken.
Dat je je laat voorlichten/adviseren betekend ook Niet dat je dat dan maar Moet kopen wat men je aanleund.........daar ben je zelf ook altijd nog bij en je kunt zelf ook wel bedenken dat fiets te zwaar zou zijn...........

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is een sportfiets: een scott sportster die je kunt 'ontmantelen' voor sportieve evenementen. de verkoper wist heel goed wat de bedoeling was.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat hier aan de hand is, is dat je een racefiets heb gekocht die aan bepaalde eisen moest voldoen. Je hebt aan de verkoper gemeld wat je met de fiets wou gaan doen; namelijk een berg opklimmen. De fiets die jij omschrijft lijkt aan de hand van je verhaal niet geschikt om een berg mee te beklimmen; hij is te zwaar. Wat is hier dus aan de hand is, is dat een eigenschap van de fiets, het gewicht, een eigenschap van de fiets die voor jou essentieel was om de koop te sluiten, anders blijkt te zijn dan je door de verkoper is voorgehouden waardoor je niet met de fiets kan doen waarvoor je hem gekocht hebt; namelijk de berg opklimmen met de fiets. Er is hier dus sprake van dwaling en op grond hiervan kan je de overeenkomst ongedaan maken.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, los van het feit of de verkoper goed voorgelicht heeft of niet, het zal altijd een welles-niettes-spelletje worden.

Aangezien het feit dat u al in voortdurende onmin zit met de verkoper, is -denk ik- het beste advies dat we kunnen geven om een vriendelijke, nette brief naar de importeur te sturen waarin u bovenstaand verhaal nogmaals uitlegt. Zeker met het goede doel maakt u toch een redelijke kans op coullance.

Ik heb zelf wat spulletjes geregeld voor mijn neef die ook meefietst. Dankzij het goede doel was dat geen enkel probleem! Heel veel succes met uw fietstocht, u zult het niet makkelijk krijgen!!!

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat idee heb ik dus ook. daarbij komt dat ik een verschrikkelijk groot frame heb voor mijn lengte. ik moet er echt op klimmen ;) het lijkt mij dat de verkoper een wanprestatie geleverd heeft.
maar waar haal ik mijn recht??

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb even voor u gegoogled, maar zover ik kan zien is uw fiets inderdaad 'around-town', al zie ik zelf ook het verschil niet met een bergfiets, moet ik bekennen..... Welk type precies heeft u? De P55 Women's Bike???

Wat ik al schreef, het zal een welles-niettes-spelletje worden. Het halen van recht.... tja, daar heb ik weinig hoop op..... immers is de koop al gesloten, en de verkoper gaat natuurlijk zeggen dat hij u een goede fiets verkocht heeft.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

vesta schreef op maandag 26 apr 2010, 15:35: dat idee heb ik dus ook. daarbij komt dat ik een verschrikkelijk groot frame heb voor mijn lengte. ik moet er echt op klimmen ;) het lijkt mij dat de verkoper een wanprestatie geleverd heeft.
maar waar haal ik mijn recht??

Je hebt Geen Recht, zeker niet na 1 jaar !!!!
Je gaat tenslotte ook zelf over tot (aan)koop een advies is geen Must...........
Zoals je al eerder zei had je iemand mee moeten nemen die wist wat voor jou en het doel het beste was, en je fiets toch ook eerst voor aankoop, dan had je ook wel kunnen weten dan je er niet lekker op of af kon stappen zoals je nu na 1 jaar pas meldt.................

ve
door verwijderd - Apr 27, 2010 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat hierboven als is gezecht, omruilen kan niet meer.
Een lengte van 1,66 vind ik nou niet bepaald fors,misschien dat je hem kan inruilen tegen bijbetaling voor een andere met een kleinere frame of wielmaat.
Let er wel op dat als je zadel tussen de hoogste en laagste stand staat je nog met je bijde voeten voor de helft nog op de grond kan,dan kun je nog zadelhoogte spelen wat het prettigst fiets.
Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Apr 27, 2010 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

mrpieter

Jij beschrijft hoe het in elkaar zit, maar recht hebben op, wil lang niet altijd zeggen dat je je recht ook krijgt. Natuurlijk is er de optie om de koop eenzijdig te ontbinden, maar het lijkt me dan wél een goede zaak dat je een rechtbijstandverzekering hebt en inschakelt.

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2010 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja,

Omdat er sprake is van spatborden, standaard etc. zou de fiets niet geschikt zijn om een berg op te rijden?
Mijn fiets heeft spatborden, standaard, licht etc. en ik rijd daar binnenkort de wereld mee rond (en hoge bergen over). Daar is zo'n fiets, met spatborden, standaard etc. speciaal voor gemaakt.

@mrpieter

"De fiets die jij omschrijft lijkt aan de hand van je verhaal niet geschikt om een berg mee te beklimmen"

Waarop u deze conclusie baseert is mij een raadsel. Toch niet op de uitspraak van TS dat ze "met deze fiets de berg niet opkomt"?

"Hij is te zwaar"
Wat is te zwaar? Ik lees nergens dat de verkoper eisen heeft gesteld aan wat de fiets mocht wegen. Heeft de verkoper soms aangegeven dat de fiets 5 kilo zou wegen, en blijken het er nu plots 13 te zijn?

"... waardoor je niet met de fiets kan doen waarvoor je hem gekocht hebt; namelijk de berg opklimmen met de fiets"
U niets blijkt dat de fiets hiervoor niet geschikt is.

Waarom toch deze conclusies getrokken zonder eerst door te vragen of onderzoek te doen?

Onderzoek op internet: de fiets Scott Sportster kent een aantal varianten. Het gewicht van ieder van deze varianten is zo'n 12-13 kilo. (niks mis mee; mijn "wereldfiets" weegt er wel 16). De Sportster heeft een voor- en achterderailleur, en afhankelijk van het type daarmee 24 of 27 versnellingen. Door het de ketting voor op het binnenblad (kleinste van de 3 bladen) te schakelen en achter op het grootste tandwiel, ontstaat een overbreng van houding die kleiner is dan 1:1. Ideaal om een steile berg op te fietsen.

Conclusie:
Koper heeft aangegeven dat met de fiets steile bergen (Alpe d'Huez) beklommen moesten kunnen worden. Aangezien dat met deze fiets prima kan, is er geen sprake van dwaling. Koper mag dan spijt hebben van haar aankoop (achteraf bezien had ze liever een andere fiets gehad, misschien meer een racefiets), het ware beter geweest zich vooraf beter te oriënteren. De conclusie dat ze "met deze fiets de berg niet opkomt", wordt bovendien rijkelijk laat getrokken.

Mogelijk dat met het naderen van 3 juni de onzekerheid heeft toegeslagen. Bedenk echter dat de fietser het altijd zelf zal moeten doen, hoe flitsend de fiets dan ook mag zijn.
Ik kan topicstarter slechts adviseren haar trainingsprogramma (zo daar al sprake van was) te intensiveren om op 3 juni in topvorm te zijn.

Als je met deze fiets Alpe d'Huez niet opkomt, dan ligt dat beslist niet aan de fiets, maar aan de fietser!

ve
door verwijderd - Apr 27, 2010 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor,
Maar wie die Alpe d'Huez wil gaan opfietsen moet toch medefietsers hebben die in ieder geval u op het goede spoor hebben gezet en die naam Profile toch niet hebben genoemd.
Zelfs Koga-Myatais geen top hoewel men daar wel goede schakelmaterialen en remmen op kan zetten.
Naar mijn idee zou het toch iets van Nishiki of RIH zijn wil men in de redelijke betaalbare prijs blijven.
Nou ben ik een ouwe hoor, nog uit de tijd dat die verkoopwinkel van RIH nog in de Haarlemmerstraat Amsterdam zat.
Tsja, die verkoper heeft natuurlijk een standaardfiets verkocht waarbij ik denk dat u bij die aankoop toen niet vertelde dat u daarmee zwaarder bergen mee wilde oprijden.

Ach, zie uw huidige fiets maar voor het stadswerk en (als u daar tenminste het geld voor heeft) koop voor dat soort werk als Alpe d'Huez, Mont Ventoux en dergelijke een echte goede fiets.

Rij ze !!

Roept deze Vrije Vvogel

ve
door verwijderd - Apr 27, 2010 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

U kunt nog ruim 5 weken trainen.
Het is wat kort, maar elke dag 50 kilometer en dan de laatste weken de heuvels in. U hoeft tenslotte alleen maar die berg op meer niet, ff door zetten dus.
Aan de fiets mankeert echt niets, dat hij te groot is ligt aan u zelf.
Passen en meten voor de koop en dan op maat laten zetten en/of aan laten passen.
Dus ga fietsen en hier niet, na één [1] jaar, zitten mekkeren.

Vr.gr. poltol