lb
door lbakker0906 Feb 22, 2021 om 23:01
Auto & vervoer

Is dit een goede compensatie voor slechte scooter?

Juni 2018 een nieuwe scooter gekocht voor 1719 euro. Een Peugeot Kisby RS. Hij heeft het denk ik een maand of 2 goed gedaan daarna steeds problemen en eigenlijk steeds het zelfde probleem. steeds terug naar de dealer dan deed hij het weer even dan weer zelfde probleem. 1 keer meer dan een maand bij de dealer gestaan zodat ze konden kijken wanneer het probleem zich steeds voor deed. Nu ben ik er helemaal klaar mee, weer het zelfde probleem. Naar dealer gegaan en hij snapte het helemaal. Hier komen we samen wel uit. Maar ik weet niet of wat hij nu aanbied wel zo'n goede deal is.
Een nieuwe Kisby van bijna 1800 euro met injectiemotor en wij moeten dan 600 euro bij betalen. Hij zei er bij dat door deze injectiemotor ik zeker niet weer dezelfde problemen zou krijgen. Ik heb er door alle storingen nog maar 525km mee gereden.
Maar is dit dan een goed aanbod? Of heb ik eigenlijk wel recht op een beter bod? Ik heb in mijn omgeving eens rond gevraagd maar de meesten zeggen dat is veel te veel geld bij betalen. Als hij goed was geweest en je had hem nu zelf willen verkopen dan kun je er wel 1400/1500 euro voor krijgen.
Dus wie weet hier wat meer van? wat zijn mijn rechten en wat moet ik hier mee. ik sta beetje met de rug tegen de muur want zelf verkopen kan niet want hij doet het niet. Ik hoop dat ik de goede categorie heb gekozen.

3545 12 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 22, 2021 om 23:07
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte L.Bakker,

U heeft een heel goed aanbod gekregen.

De nieuwe Kisby is een zogenaamde Euro 4 scooter met injectie.

Deze injectie maakt de scooter meer betrouwbaar.

Uw scooter is op papier al 3 jaren oud en de dagwaarde is daardoor flink verlaagd.

Dus aannemen dat bod.

lb
door lbakker0906 - Feb 22, 2021 om 23:10
4 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry, had het jaartal verkeerd getypt hij is van juni 2018. weet niet of dat veel uitmaakt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 22, 2021 om 23:12
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Ik raad u trouwens ook aan om superbenzine te tanken.

Die nieuwe E10 benzine is niet goed voor brommers.

lb
door lbakker0906 Feb 23, 2021 om 22:52
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal kijken wat de dealer zegt als ik een andere scooter heb. bedankt voor de tip.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2021 om 23:17
11590 Antwoorden / 51 Vragen

In drie jaar tijd verlies je veel aan waarde, dagwaarde. U kunt zelf niet verkopen want hij doet het nu niet. Dus ik zou dit aanbod accepteren, want u zou nooit voor deze defecte scooter nu nooit voor 1719-600= 1179. Nu krijgt u een nieuwe met weer garantie.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2021 om 07:18
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik op Marktprijs kijk naar een tweedehandse Kisby RS, dan liggen de verkoopprijzen tussen € 1100,- en €1250,-. Inkoopprijzen liggen daar nog een stuk onder. U krijgt dus een heel net bod.
Een enige manier om er meer uit te halen is om een gok te nemen en het te gooien op non conformiteit. Maar bij u ligt de bewijslast dat de problemen niet ontstaan zijn door uw fout. Is er bijvoorbeeld verkeerd getankt, dan gaat die vlieger al niet op.

Mijn keuze zou zijn om dit aanbod met beide handen aan te pakken.

1paul
door 1paul - Feb 23, 2021 om 08:28
3188 Antwoorden / 0 Vragen

je scooter is non-conform, daarom kun je de koop ontbinden en je geld terugeisen, daarna kun je zelf een scooter terug kopen die je wilt.

ne
door neodutchio Feb 23, 2021 om 09:18
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dat non conform zal eerst bewezen moeten worden. Als TS bijvoorbeeld elke keer E-10 getankt heeft wat de scooter niet aan kan, dan is die dus niet non conform.

justmeagain
door justmeagain Feb 23, 2021 om 23:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

@1Paul.
U zegt wat ts graag wil horen. Echter u biedt hem slechts ijdele hoop.
Dit is niet een kwestie van even een brief sturen dat je je geld terug wilt hebben.
Dit Kan heeeeerl lang duren en uiteindelijk wordt er gemiddeld.

panter22
door panter22 - Feb 23, 2021 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Wat denk je er zelf van? Het is jouw scooter en jouw geld.
Je hebt er 2,5 jaar mee omgesukkeld en de scooter doet het nog niet goed.
Wil je op deze manier doorgaan of €600 bijleggen voor een nieuwe scooter waar je naar verwachting geen problemen mee krijgt.
Trouwens, je legt geen €600 bij, maar €519. Want die nieuwe scooter is €81 duurder dan je oude scooter.

Wil je je geld terug met een beroep op non  conformiteit,  lees dan deze info:
Spontaan zal de winkelier je het aankoopbedrag niet terugstorten. Daar gaat tijd in zitten en mogelijk  ook geld voor het inhuren van een advocaat.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 23, 2021 om 10:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je had binnen 1 jaar de koop al moeten ontbinden en andere uitzoeken.
Na zoveel tijd vind ik €600,-  erg hoog bod dat handelaar veel geld koste...

Als je daar een andere uitzoekt vind ik wel zo netjes.
€600,- zal wel  met bijbetalen zijn,   als je elders koopt krijg  je meer afschrijving....

Ook vervuilde benzine kan een oorzaak zijn,  en  waar tank je?
Als deze handelaar jou tank niet via filter leeg liet lopen   want dan zie je of dit de oorzaak is.
Dan kun je als je  99% bij 1 pomp haalde daar een claim indienen.

Na 2½ jaar  vind ik dat je te laat  actie hebt ondernomen.

rj
door rjw - Feb 23, 2021 om 22:44
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dus eigenlijk geeft de verkoper 1200 euro terug voor een scooter van 3 jaar oud. Netjes. En ik denk dat de door jou genoemde prijs van 1400/1500 euro erg hoog is ingeschat. Waarom zou iemand zo'n bedrag betalen voor een gebruikte scooter als je voor een klein beetje meer een nieuwe kunt kopen?

lb
door lbakker0906 Feb 23, 2021 om 22:58
4 Antwoorden / 3 Vragen

Geen idee, ik heb het zelf niet gezien, mensen hebben mij dat gezegd. de scooter is wel bijna drie jaar oud maar er is bijna niet mee gereden. 525km dat is niks. niet omdat ik dat niet wilde maar omdat ik dat niet kon. en ik dacht dat kmstand misschien ook mee telt voor de prijs. maar zoals gezegd ik weet er niks van daarom vraag ik zoveel mogelijk mensen.

ne
door neodutchio Feb 24, 2021 om 14:15
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Prijzen zijn heel makkelijk online te vinden. En dat kunt u dus zien dat uw inruilprijs boven de verkoopprijs ligt. Oftewel, een heel goed bod.

lb
door lbakker0906 - Feb 23, 2021 om 22:50
4 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik merk wel zoveel mensen zoveel meningen.
Wat betreft het lange wachten, tja steeds er maar weer op vertrouwen dat wat de dealer zegt ook zo is. Deze keer is het echt verholpen en dat denk je ook een paar maanden maar dan gaat het weer fout. Naif misschien, te goed van vertrouwen misschien. Daarom wilde ik hem nu eens niet op zijn woord en mooie praatjes vertrouwen en eens gaan informeren of het inderddad een goede deal is zoals hij zegt of dat het weer alleen maar mooie praatjes zijn.
Aan de ene kant denk ik ok 600 euro en dan heb ik weer een splinter nieuwe aan de andere kant ik heb 2 en half jaar met een scooter aan lopen modderen. in 2 en half jaar maar 525 km kunnen rijden.
Wat betreft tanken en gebruik, ik heb me precies gehouden aan wat mij gezegd is dus echt niet mijn schuld en dat heeft de dealer ook gezegd. Ik heb hier voor 13 jaar op een Yamaha Neos gereden nooit geen problemen gehad.
Maar goed heel verhaal , ik zal er nog eens goed over nadenken.
Panter22 nog bedankt voor de link over nonconformiteit. maakte veel duidelijk.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Feb 24, 2021 om 11:04
104 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat het een goed bod is, ik kan mij bijna niet voorstellen dat u voor een scooter die bijna 3 jaar oud is, 1500 euro kan krijgen bij verkoop.

mo
door mof - Feb 24, 2021 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zover ikhet kan beoordeln heeft u een product gekochtdat niet goedfunctionerrt. Dit erkent de dealer ook. Deze kan maar drie dingen doen: het apparaat repareren, een gelijkwaardig alternatief bieden, of u uw aankoopbedrag terugbetalen waarmee de koopovereenkomst wordt ontbonden. U hoeft niet een ander model te accepteren waarbij u moet bijbetalen.

audb
door audb - Feb 24, 2021 om 13:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Koop ontbinden dan en het gehele bedrag terug op uw rekening.