adjepatatje
door adjepatatje Mar 21, 2011 om 11:57
Auto & vervoer

Is een zwaardere (diesel)motor ook degelijker?

Ik rij al jaren in een Peugeot 406 sw hdi (2liter). Ik ga nu over op een Renault Espace of een Citroen C4 grand picasso. De Renault heeft een 2.2 of 3 liter dieselmotor. De Citroen heeft een 1.6 liter diesel. Beide auto's komen uit de lease en hebben ongeveer dezelfde km stand. Is de lichtere Citroenmotor nu meer versleten, meer belast dan de zwaardere Renaultmotor? Of is dit onzin?

19383 17 Rapporteer

visvest
door visvest - Mar 21, 2011 om 14:16
6 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft Uw eigen vraag reeds beantwoord!

lenyenfred
door lenyenfred - Mar 21, 2011 om 14:19
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste adjepatatje,
Waarom zou een 1.6 diesel meer versleten zijn dan een 2.2 of 3.0 ?
Het hangt af van wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.
De bergen in met caravan met een 1.6 is een zwaardere belasting dan voor een 2.2.
Dit hangt ook wel weer van het koppel af.
Via de lease zal je het waarschijnlijk niet te weten komen, maar het hoeft dus geen probleem te zijn.
Je kunt dus eigenlijk nooit zeggen als je niet het verleden kent.
Veel succes er mee.

keessie1
door keessie1 - Mar 21, 2011 om 16:33
138 Antwoorden / 9 Vragen

Een 1.6 met meer dan 200.000 km in zo'n zware C4 is redelijk versleten.
2.2 kan wel zo'n 250.000 km mee en een 3.0 meer dan 300.000 km.

Bij normaal gebruik natuurlijk.
Maar u kunt een roet meting laten doen (verplicht bij de APK) en hoe lager deze waarde is hoe beter de motor is (slijtage cilinders-zuigers enz...) misschien is er ook een compressie testje mogelijk geeft ook een exacte waarde van slijtage.

Meten is weten :-)

Meer een Huidige Diesel motor ZONDER TREKHAAK die niet meer dan 150.000 km gelopen heeft is normaliter niet versleten, MET trekhaak weet je nooit of er dagelijks zware hangers met stenen en zand achter hebben gehangen met 4 tot 5 personen in de auto.

Extra Tip, informeer wanneer de distubutieriem vervangen, als deze op is en breekt is het voor 99% zeker dat je de motor moet vervangen.

Nogmaals meten is weten.

Groeten Keessie

1paul
door 1paul - Mar 21, 2011 om 16:38
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Scheelt ook of er een turbo opzit ja of nee zover ik weet, met turbo slijten ze over het algemeen harder dan zonder...

Tj
door Tjaart - Mar 21, 2011 om 16:50
14 Antwoorden / 0 Vragen

Licht of zwaar doet er weinig toe. Ook in de bergen met een zware aanhanger hoeft voor een relatief lichte motor geen probleem te zijn MITS er op het juiste moment geschakeld wordt en langdurig volle belasting gemeden wordt. Een korrekte rijstijl,tijdig en korrekt onderhoud, op tijd indien nodig de juiste vloeistoffen bijvullen.DAT maakt, dat een motor lang meegaat, waarbij soms wel 500.000 km bereikt kan worden. Helaas weet je doorgaans niet hoe de vorige berijder er mee omgesprongen is.

grindweg
door grindweg - Mar 21, 2011 om 18:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=keessie1 schreef op maandag 21 mrt 2011, 16:33]Een 1.6 met meer dan 200.000 km in zo'n zware C4 is redelijk versleten.
2.2 kan wel zo'n 250.000 km mee en een 3.0 meer dan 300.000 km.

Bij normaal gebruik natuurlijk.
Maar u kunt een roet meting laten doen (verplicht bij de APK) en hoe lager deze waarde is hoe beter de motor is (slijtage cilinders-zuigers enz...) misschien is er ook een compressie testje mogelijk geeft ook een exacte waarde van slijtage.

Meten is weten :-)
een goede test met een juiste intrpretatie dus bv inspuitverschil per cil zegt al genoeg.
de mate van verschil vertellen hoe de motor er aan toe is niet.
een roet test heeft geen enkele zin omdat er veel met een kat en roetfilter zijn uitgerust.
een 2 liter hdi kan met goed onderhoud 400000 km mee.
een 1.6 hebben nogal eens het probleem van loszittende verstuivers dus let daar op en laat het op tijd repareren u ruikt in de auto dan ook uitlaat
lucht.

Meer een Huidige Diesel motor ZONDER TREKHAAK die niet meer dan 150.000 km gelopen heeft is normaliter niet versleten, MET trekhaak weet je nooit of er dagelijks zware hangers met stenen en zand achter hebben gehangen met 4 tot 5 personen in de auto.

Extra Tip, informeer wanneer de distubutieriem vervangen, als deze op is en breekt is het voor 99% zeker dat je de motor moet vervangen.

een 2.0 hdi kan bewezen 400000 km mee.
een 1.6 heeft een hele andere drivebilety.
een ren 3.0 zou ik niet nemen het onder houd is peper duur.
bij div groot onderhoud moet je motor en bak al uitbouwen.
met een goed tester kunt u de motor beoordelen op slijtege.
de correctie factor voor de verstuivers zegt heel veel over de motor conditie.
en controleer het onderhoud via de boekjes en bel de dealer waar hij in onderhoud geweest is als u iets niet vertrouwd.
en laat hem dekra keuren dan weet u meer veel succes

ro
door ron530 - Mar 21, 2011 om 18:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ex lease auto's rijden over het algemeen snelweg verkeer en bij goed onderhoud en de juiste chauffeur zullen de verschillen niet bijster groot zijn. Edoch de 2.2 of 3 liter motoren zullen aanzienlijk minder toeren draaien bij de kruissnelheid. De 1.6 daarin tegen zal harder moeten werken dus meer toeren draaien, gevolg een hogere slijtage.

ma
door mavlo77b - Mar 21, 2011 om 19:19
5 Antwoorden / 0 Vragen

Eens met de laatste reactie. Ik rij ook lease en veelal lange ritten. Ik heb dan ook een 2.0 diesel met turbo, en je rijdt vaak in zijn 6 met net iets over de 2000 toeren op de snelweg. Als je gas geeft, dan voel je nog een flinke duw in je rug.... Om maar even aan te geven hoe laag de motor dus belast wordt als je zo je snelweg km's aflegt. Die wat tragere diesels zie je vaak flink toeren draaien. Maar dat zijn dan vaak de chauffeurs die de traagheid compenseren met flink doortrekken. Terwijl je dat in zo'n snellere diesel wat rustiger doet, want anders wordt je misselijk van je eigen rijstijl. Je wendt de power alleen aan als het nodig is (vlotte inhaal actie, korte invoegstrook etc.).

Maar hoe dat verder te vertalen is naar levensduur is lastig algemeen te stellen denk ik. Hangt ook af van de degelijkheid van het ontwerp zelf af.

Tj
door Tjaart - Mar 21, 2011 om 19:53
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het maar ten dele met Ron 530 eens. Vrijwel alle auto's hebben tegenwoordig een topsnelheid tussen 150 en 200 km/u. Het hangt er weliswaar ook van af, hoe groot en zwaar de auto is, maar als de chauffeur zich aan de max. snelheid in NL houdt heeft een 1.6 ook voldoende aan een relatief laag toerental in de hoogste versnelling.Dat geldt ook voor rijden met aanhanger. Zolang je je aan het maximum van 90 km/u houdt, valt het heel erg mee met de motorbelasting.
Natuurlijk heeft een zwaardere motor het onder vergelijkbare omstandigheden wat makkelijker.

adjepatatje
door adjepatatje - Mar 22, 2011 om 12:00
16 Antwoorden / 34 Vragen

Allen bedankt voor het meedenken en de antwoorden. Hier heb ik wel iets aan. Alleen de eerste reactie begrijp ik niet... :-)

gr.Adjepatatje

m.
door m.postma - Mar 22, 2011 om 13:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij logisch dat onder gelijke werkomstandigheden een 1,6 liter diesel harder moet werken dan een 2 liter motor en de slijtage zal navenant zijn.

gsm
door gsm - Mar 22, 2011 om 13:30
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met de 1.6 diesel van PSA (veel door diverse merken gebruikt, o.a. door Citroen, Peugeot en Ford) zijn in het verleden veel problemen geweest. De latere modellen zijn beter. Ook met grotere diesels kunnen problemen optreden, vooral wanneer ze gebruik maken van een tweedelig vliegwiel. Zo'n dubbel-massa vliegwiel, kan al na 160000 km kapot zijn, waarbij de koppeling vaak ook vervangen moet worden. Zie ook hier en hier. Volgens mij heeft de 1.6 diesel ook een dubbel massa vliegwiel.

ro
door ron530 - Mar 22, 2011 om 18:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@ Tjaart, dat ook een kleine diesel de 160 kmh ofzo kan halen is leuk. Maar je gaat voorbij aan het koppel, bij een grotere motor hoort ook een groter koppel dus betekend meer kracht bij lage toerentallen en maakt veelvuldig terugschakelen overbodig. Een turbo zal bij een kleine motor meer slijten omdat die vaker aangesproken wordt. Ik persoonlijk zou voor een grotere motor gaan vooral als het ex lease betreft.

ma
door mavlo77b - Mar 22, 2011 om 19:18
5 Antwoorden / 0 Vragen

Interessant, waarom zou mijn reactie negatief beoordeeld zijn? Dacht toch een redelijk neutraal antwoord te hebben gegeven over dit onderwerp. Leuke binnenkomer na je eerste goed bedoelde bijdrage.... ;).

rj
door rjw - Mar 22, 2011 om 20:22
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=1paul schreef op maandag 21 mrt 2011, 16:38]Scheelt ook of er een turbo opzit ja of nee zover ik weet, met turbo slijten ze over het algemeen harder dan zonder...

ZIjn er nog diesels zonder turbo?

Maar goed; die 1.6 van PSA zou ik niet meer kopen als 'ie al 200k gelopen heeft. Veel collega's van me, en ikzelf ook, hebben problemen gehad met deze motor als je boven de 160-170k komt. Alle problemen hebben met de turbo en de injectoren te maken.

Wat overigens niet wil zeggen dat je met die zwaardere motoren geen problemen krijgt. Het is natuurlijk wel zo dat ze bij die kleinere motoren alles uit de kast moeten trekken om zoveel mogelijk performance te halen, maar bij grotere motoren is dat ook steeds gebruikelijker (in de strijd om aan te tonen dat een diesel sneller is dan een benzinemotor).

toolboy
door toolboy - Mar 22, 2011 om 21:38
965 Antwoorden / 40 Vragen

Het rechter voetje is bepalend voor het brandstofverbruik.

vrgr T

rm
door rma070 - May 3, 2011 om 04:07
52 Antwoorden / 1 Vragen

zowel de renault als citroen motor kunnen probleemloos 400 000 km + aan!