Is een zwaardere (diesel)motor ook degelijker?
Ik rij al jaren in een Peugeot 406 sw hdi (2liter). Ik ga nu over op een Renault Espace of een Citroen C4 grand picasso. De Renault heeft een 2.2 of 3 liter dieselmotor. De Citroen heeft een 1.6 liter diesel. Beide auto's komen uit de lease en hebben ongeveer dezelfde km stand. Is de lichtere Citroenmotor nu meer versleten, meer belast dan de zwaardere Renaultmotor? Of is dit onzin?
Beste adjepatatje,
Waarom zou een 1.6 diesel meer versleten zijn dan een 2.2 of 3.0 ?
Het hangt af van wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.
De bergen in met caravan met een 1.6 is een zwaardere belasting dan voor een 2.2.
Dit hangt ook wel weer van het koppel af.
Via de lease zal je het waarschijnlijk niet te weten komen, maar het hoeft dus geen probleem te zijn.
Je kunt dus eigenlijk nooit zeggen als je niet het verleden kent.
Veel succes er mee.
Een 1.6 met meer dan 200.000 km in zo'n zware C4 is redelijk versleten.
2.2 kan wel zo'n 250.000 km mee en een 3.0 meer dan 300.000 km.
Bij normaal gebruik natuurlijk.
Maar u kunt een roet meting laten doen (verplicht bij de APK) en hoe lager deze waarde is hoe beter de motor is (slijtage cilinders-zuigers enz...) misschien is er ook een compressie testje mogelijk geeft ook een exacte waarde van slijtage.
Meten is weten :-)
Meer een Huidige Diesel motor ZONDER TREKHAAK die niet meer dan 150.000 km gelopen heeft is normaliter niet versleten, MET trekhaak weet je nooit of er dagelijks zware hangers met stenen en zand achter hebben gehangen met 4 tot 5 personen in de auto.
Extra Tip, informeer wanneer de distubutieriem vervangen, als deze op is en breekt is het voor 99% zeker dat je de motor moet vervangen.
Nogmaals meten is weten.
Groeten Keessie
Scheelt ook of er een turbo opzit ja of nee zover ik weet, met turbo slijten ze over het algemeen harder dan zonder...
Licht of zwaar doet er weinig toe. Ook in de bergen met een zware aanhanger hoeft voor een relatief lichte motor geen probleem te zijn MITS er op het juiste moment geschakeld wordt en langdurig volle belasting gemeden wordt. Een korrekte rijstijl,tijdig en korrekt onderhoud, op tijd indien nodig de juiste vloeistoffen bijvullen.DAT maakt, dat een motor lang meegaat, waarbij soms wel 500.000 km bereikt kan worden. Helaas weet je doorgaans niet hoe de vorige berijder er mee omgesprongen is.
[quote=keessie1 schreef op maandag 21 mrt 2011, 16:33]Een 1.6 met meer dan 200.000 km in zo'n zware C4 is redelijk versleten.
2.2 kan wel zo'n 250.000 km mee en een 3.0 meer dan 300.000 km.
Bij normaal gebruik natuurlijk.
Maar u kunt een roet meting laten doen (verplicht bij de APK) en hoe lager deze waarde is hoe beter de motor is (slijtage cilinders-zuigers enz...) misschien is er ook een compressie testje mogelijk geeft ook een exacte waarde van slijtage.
Meten is weten :-)
een goede test met een juiste intrpretatie dus bv inspuitverschil per cil zegt al genoeg.
de mate van verschil vertellen hoe de motor er aan toe is niet.
een roet test heeft geen enkele zin omdat er veel met een kat en roetfilter zijn uitgerust.
een 2 liter hdi kan met goed onderhoud 400000 km mee.
een 1.6 hebben nogal eens het probleem van loszittende verstuivers dus let daar op en laat het op tijd repareren u ruikt in de auto dan ook uitlaat
lucht.
Meer een Huidige Diesel motor ZONDER TREKHAAK die niet meer dan 150.000 km gelopen heeft is normaliter niet versleten, MET trekhaak weet je nooit of er dagelijks zware hangers met stenen en zand achter hebben gehangen met 4 tot 5 personen in de auto.
Extra Tip, informeer wanneer de distubutieriem vervangen, als deze op is en breekt is het voor 99% zeker dat je de motor moet vervangen.
een 2.0 hdi kan bewezen 400000 km mee.
een 1.6 heeft een hele andere drivebilety.
een ren 3.0 zou ik niet nemen het onder houd is peper duur.
bij div groot onderhoud moet je motor en bak al uitbouwen.
met een goed tester kunt u de motor beoordelen op slijtege.
de correctie factor voor de verstuivers zegt heel veel over de motor conditie.
en controleer het onderhoud via de boekjes en bel de dealer waar hij in onderhoud geweest is als u iets niet vertrouwd.
en laat hem dekra keuren dan weet u meer veel succes
Ex lease auto's rijden over het algemeen snelweg verkeer en bij goed onderhoud en de juiste chauffeur zullen de verschillen niet bijster groot zijn. Edoch de 2.2 of 3 liter motoren zullen aanzienlijk minder toeren draaien bij de kruissnelheid. De 1.6 daarin tegen zal harder moeten werken dus meer toeren draaien, gevolg een hogere slijtage.
Eens met de laatste reactie. Ik rij ook lease en veelal lange ritten. Ik heb dan ook een 2.0 diesel met turbo, en je rijdt vaak in zijn 6 met net iets over de 2000 toeren op de snelweg. Als je gas geeft, dan voel je nog een flinke duw in je rug.... Om maar even aan te geven hoe laag de motor dus belast wordt als je zo je snelweg km's aflegt. Die wat tragere diesels zie je vaak flink toeren draaien. Maar dat zijn dan vaak de chauffeurs die de traagheid compenseren met flink doortrekken. Terwijl je dat in zo'n snellere diesel wat rustiger doet, want anders wordt je misselijk van je eigen rijstijl. Je wendt de power alleen aan als het nodig is (vlotte inhaal actie, korte invoegstrook etc.).
Maar hoe dat verder te vertalen is naar levensduur is lastig algemeen te stellen denk ik. Hangt ook af van de degelijkheid van het ontwerp zelf af.
Ik ben het maar ten dele met Ron 530 eens. Vrijwel alle auto's hebben tegenwoordig een topsnelheid tussen 150 en 200 km/u. Het hangt er weliswaar ook van af, hoe groot en zwaar de auto is, maar als de chauffeur zich aan de max. snelheid in NL houdt heeft een 1.6 ook voldoende aan een relatief laag toerental in de hoogste versnelling.Dat geldt ook voor rijden met aanhanger. Zolang je je aan het maximum van 90 km/u houdt, valt het heel erg mee met de motorbelasting.
Natuurlijk heeft een zwaardere motor het onder vergelijkbare omstandigheden wat makkelijker.
Allen bedankt voor het meedenken en de antwoorden. Hier heb ik wel iets aan. Alleen de eerste reactie begrijp ik niet... :-)
gr.Adjepatatje
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Servicecontract voor warmtepompverwarming kost E 481 pj ???
Waarom is een servicecontract voor een warmtepompverwarming van een appartement zo veel duurder dan dat ik ooit voor een cv-verwarming servicecontract heb betaald?
Offerte gekrgen voor een 1 jaar jong nieuw opgeleverd appartement, kosten E 481,00 per jaar !!
Voor cv ketel betaalde ik ca. E 8,00 per maand... ( E 96,00 per jaar)
Is dit een nieuwe melkoe voor installatiebedri
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer