an
door anna755 Nov 26, 2008 om 20:17
Auto & vervoer

Is op een testbank bij de dealer te zien als de distributieriem niet goed zit.

Ik heb een nieuwe distributieriem laten plaatsen , na een week begon mijn auto te sputteren. terug naar garage, konden niet vinden waar het aan lag. werd geadviseerd naar de dealer te gaan om aan de testbank te hangen. clonclusie dealer versnellingsbak defect. Bij andere garage nagevraagd auto binnenste buiten gekeerd konden het euvel niet vinden maar volgens hun NIET de versnellingsbak. Uiteindelijk op aanraden van kennissen weer naar andere garage gegaan.

Wat blijkt de distrubutieriem zit er niet goed in. en mijn auto loopt na maanden klungelen en vele honderden euro`s lichter weer super  zoals voorheen.

7957 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou eens bij de garage vragen of ze alleen de distributieriem hebben vernieuwd, want de spanrollen en looprol of hoe je ze ook maar noemt moeten dan ook gelijk worden vervangen.
Misschien hebben ze dat niet gedaan en liep het daarom niet goed....

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Frisian

de span en geleiderol zijn inderdaad aan slijtage onderhevig en worden daarom in veel gevallen prefentief vervangen om geen risico  te lopen dat vindt ik uiteraard een heel verstandige beslissing

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 26, 2008 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, zoals jij de vraag stelt is het niet te zien.

Maar als deze niet goed staat afgesteld dan loopt de motor niet op tijd, en dat is wel te zien. de meest voor de hand liggende oorzaak zou dus de distributie kunnen zijn.

Wel waardeloos dat je op deze manier behandeld bent.
Die computers tegenwoordig hebben het gevoel niet meer.

Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 07:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Anna 755

Dit is wel een heel appart verhaal

Ik mag er van uitgaan dat hij de eerste dagen na de vervanging van de nieuwe riem goed gelopen heeft

als na een week de motor is gaan sputteren is het mogelijk dat  de riem een tand versprongen is oftewel een verkeerde riem of een losgelopen spanrol

op een testbank kun je constateren dat de motor onderhevig is aan een oneenparige beweging en er zijn nog meerdere symptonen meetbaar maar er is niet op een testbank te zien of de riemspanning goed is

en dan het  versnellingsbak probleem dat kan ik niet stroken met dit verhaal

de garage waar de riem gemonteerd is hoorde het probleem op te lossen die heb je daar toch voor betaald  om deugdelijk werk te leveren

de garage die nu de riem goed gemonteerd heeft aanhouden

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 08:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor de uitleg.

De laatste garage heeft inderdaad nog 2 andere riemen vervangen. en hij blijft nu ook mijn auto onderhouden dat heb ik al toegezegd.

De eerste persoon heeft gefaalt terwijl hij al ruim 25 jaar altijd naar tevredenheid mijn auto`s in  onderhoud heeft gehad. ik begrijp ook nog steeds niet waarom hij deze fout niet heeft kunnen ontdekken. op aandringen van hem ben ik naar de dealer gegaan om de auto op de testbank te hangen om er zo achter te komen waar het probleem zit.

k heb bij de dealer vertelt wat het probleem is en dat er een nieuwe distrubutieriem in is gekomen.

IK BEN HET MEESTE BOOS OP DE DEALER OMDAT HIJ, met het verhaal komt van een defecte versnellingsbak,nieuwe koste 3500.00euro  en dat mijn auto het niet meer waard is er een nieuwe in te zetten het verstandiger is om voor een andere auto uit te kijken.

Wat was er gebeurd als ik toch een "nieuwe bak"bij de dealer erin had laten zetten.  had hij de distrubutieriem bijgesteld en mij 3500.00 laten betalen of had hij mij liever een ander auto verkocht mijn auto was defect dus ik krijg er toch niks meer voor terug en hij straks mijn auto voor 4500.00 weer in de showroom staan.

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 22:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

buj veel merken moet de pomp cq motor ook electronisch op tijd gezet worden maar bij montage moet hij wel al op tijd gezet worden anders loopt hij buiten zijn regel gebied zoals oa bij vw. het zijn niet alle koks die lange messen dragen

ve
door verwijderd - Nov 27, 2008 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

even vergeten dat is in een meetwaarde blok uit te lezen

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring,niet met de distributieriem maar met een storing aan de motor.voor een stoplicht,of spontaan sloeg mijn motor altijd af.en als hij weer draaide dan kwam er een stinkende rookwolk uit de uitlaat,en de rook bleef maar uit de uitlaat komen,de motor liep slecht.Dus naar de garage,welke al jaren de auto in onderhoud had.deze concludeerde dat de koppakking lekte.....kosten van reparatie ca €1200 kop vlakken nieuwe pakking etc.Dus sparen maar.ik heb daarmee ca 3mnd mee rondgereden,totdat mijn vrouw opperde of het niet zinvol zou zijn eens naar de Mazdadealer te gaan baat het niet dan schaad het niet dacht ik.de Mazda monteur plaatste een klein computer op de motor en kwam tot de conclusie dat het de lambada(is dat goed?) bougie moest zijn.dat ding zit op het motorblok en regelt de gas meng verhouding,deze was stuk en diende vervangen te worden kosten € 100.en zo geschiede en de motor liep weer als een zonnetje.moraal...vraag altijd om een secondopinie het kan je veel kosten besparen.

hans69

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een vraag naar aanleiding van dit topic. U als topic opener schrijft dat de hele affaire u "honderden euro's" heeft gekost.

Mag ik u en de redactie dan vragen waarom de redactie ons in de nieuwsbrief meldt dat het om een kostenpost van 4000 euro !!! gaat?

Consumentennieuws moet betrouwbaar zijn, en niet AANGEDIKT om het leuker te maken, zodat de website meer hits genereert.

Kortom, een dikke min voor de redactie.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dubbelzout,

Ik begrijp jou vraag/verhaal niet.  volgens mij moet je beter leren lezen.

dit hele probleem heeft mij vele honderden euro`s onnodig gekost voor dat het euvel gevonden is. en als ik de dealer  geloofd had,dan had het me 3500. euro gekost om een nieuwe versnellinsbak erin te zetten die helemaal niet defect was.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dubbelzout,

Ik wil er nog even bij vermelden dat de auto bij de dealer aan de testbank hangen even €254.00 koste. zal maar zwijgen van de verdere kosten die ik kwijt ben aan het zoeken naar het probleem

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoutzak(zakzout)lees eerst de vraag eens GOED soor voordat je reageert scheelt een hoop ergenis van de vraagstelers

groet

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dubbelzout,

Ik lees nu pas dat mijn vraag de voorpagina heeft gehaald, nu begrijp ik ook jou domme reactie.

mijn verhaal is NIET aangedikt om het leuker te maken .

Als ik op het voorstel van de dealer was ingegaan was ik inderdaad ruim €4000.00 kwijt geweest.

A. ik had er een nieuwe versnellingsbak in laten zetten die helemaal niet defect was.

B. ik was overstag gegaan en had me een (nieuwe) andere auto laten verkopen, daarbij weinig inruilpremie gekregen (huidige dagwaarde € 4500.00 want mijn auto was immers defect.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een testbank kun je weldegelijk zien of de distributierem goed is gemonteerd. Bij foute montage staat namelijk de ontsteking verkeerd wat natuurlijk in een test wordt weer gegeven.

Heb je nog geluk dat je motor verder geen schade heeft geleden, als de distributieriem verkeerd gemonteerd wordt kunnen ( bij veel auto's ) de kleppen de zuigers raken. En dan is het leed niet te overzien. Cilinderkop moet dan gedemonteerd worden en eventuelle kromme kleppen moeten vervangen worden, al met al een duur geintje.

Als het werk dus uitgevoerd is door een automonteur moet hij direct van zijn taak ontheven worden en weer naar school gestuurd worden.

Je hebt natuurlijk recht op volledige vergoeding van alle kosten die je gemaakt hebt. Als de garage aangesloten is bij de Bovag zou ik daar direct een boze brief naar toe sturen. Wel vooraf de garage van je voornemen op de hoogte stellen, meestal wordt en dan al wel een schikking getroffen. Maar letwel verkeerde montage van de distributieriem is een van domste fouten die een automonteur kan maken/overkomen.

Dat de distributierem een tandje doorschiet is volledige onzin, dit merk je direkt bij de eerste start van de auto na reparatie. Ook zou dit zou betekenen dat de riem niet opspanning is gebracht wat nog een dommere fout is.

Harry

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een testbank kun je weldegelijk zien of de distributierem goed is gemonteerd. Bij foute montage staat namelijk de ontsteking verkeerd wat natuurlijk in een test wordt weer gegeven.

Heb je nog geluk dat je motor verder geen schade heeft geleden, als de distributieriem verkeerd gemonteerd wordt kunnen ( bij veel auto's ) de kleppen de zuigers raken. En dan is het leed niet te overzien. Cilinderkop moet dan gedemonteerd worden en eventuelle kromme kleppen moeten vervangen worden, al met al een duur geintje.

Als het werk dus uitgevoerd is door een automonteur moet hij direct van zijn taak ontheven worden en weer naar school gestuurd worden.

Je hebt natuurlijk recht op volledige vergoeding van alle kosten die je gemaakt hebt. Als de garage aangesloten is bij de Bovag zou ik daar direct een boze brief naar toe sturen. Wel vooraf de garage van je voornemen op de hoogte stellen, meestal wordt en dan al wel een schikking getroffen. Maar letwel verkeerde montage van de distributieriem is een van domste fouten die een automonteur kan maken/overkomen.

Dat de distributierem een tandje doorschiet is volledige onzin, dit merk je direkt bij de eerste start van de auto na reparatie. Ook zou dit zou betekenen dat de riem niet opspanning is gebracht wat nog een dommere fout is.

Harry

ve
door verwijderd - Nov 28, 2008 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een negatieve reactie toch.

De redactie mekkert dat het duizenden euro's had KUNNEN kosten. Dat heeft het NIET gekost.

Terecht is dat al die HONDERDEN euro's ten onrechte uitgegeven zijn. Nu een andere garage het probleem WEL kon oplossen, had een claim bij de garage die het fout deed rechtmatig geweest.

Maar aandikken tot wat het had KUNNEN kosten ( de redactie, niet de vraagsteller) past absoluut niet bij een omroep als de VARA.

Meestal doen ze dat ook niet. Als iemand het salaris van Meurders, Witteman, Pauw of Van Nieuwkerk zou willen weten, dan wordt dat juist altijd naar benenden afgeroomd ( valt wel mee hoor, is marktconform, ze werken in onregelmatige diensten :-) )

De kop in de niewsbrief was "Foute conclusie autodealer lijdt bijna tot 4000 euro onnodige kosten! "

En dat is dus gewoon NIET waar.

Dat anderen hier mijn mening als dom aanmerken, laat ik voor hun rekening. Maar ik abonneer mij niet op een nieuwsbrief van een consumentenprogramma om mij door de redactie te laten belazeren.

Goed weekend, ook aan de gene die mij verweten heeft "domme vragen te stelen".  Dáár zou de redactie eens achteraan moeten gaan, waar is die dief die er met onze letters van door is gegaan, en hoeveel verdient hij daar aan?

ve
door verwijderd - Nov 29, 2008 om 19:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

dubbelzout denkt dat er staat;
Foute conclusie autodealer lijdt tot bijna 4000 euro onnodige kosten!

Er staat echter;
Foute conclusie autodealer lijdt bijna tot 4000 euro onnodige kosten!

Of zie ik nou dubbel.

ve
door verwijderd - Dec 1, 2008 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de distributieriem er niet goed op zit dus een of meerdere tanden verkeerd [verdraaid] er opgezet is  zal dit ook te zien zijn op het afleesapperatuur.

De nokkenas die met de riem in contact staat laat de kleppen [inlaat-uitlaat] niet op de juiste stand -tijd open gaan waardoor de inspuiting te vroeg of te laat is hierdoor krijg je een rauw geluid ook[schudden van de motor] de motor zal binnen niet te lange tijd het begeven.

Iedere goede monteur van een dealer -bovag garage weet dit , dus een grote fout van de garage en dus ook betalen en een dikke excuus.