atenias
door atenias Sep 20, 2009 om 20:08
Auto & vervoer

Is reizen met trein via OV-chipkaart al mogelijk?

Misschien rare vraag, maar omdat het al een tijd geleden is dat ik met de trein heb gereisd:

Mag ik met de OV-chipkaart in de trein reizen zonder een extra treinkaartje te kopen, of is dit nog niet doorgevoerd?

788 10 Rapporteer

to
door toonladder - Sep 20, 2009 om 21:11
30 Antwoorden / 2 Vragen

Op de website van de NS kan je vinden waar je deze wel en waar je 'm niet kan gebruiken, want het is per traject verschillend.
Het is namelijk nog niet in heel Nederland doorgevoerd.

mvg

atenias
door atenias - Sep 20, 2009 om 21:57
75 Antwoorden / 17 Vragen

Op de site zelf staat ook niet zoveel informatie. Nou ja, ik koop wel een kaartje.

Bedankt voor het reageren.

to
door toonladder - Sep 20, 2009 om 22:03
30 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/ov-chipkaart

Hier kan je er alles over vinden incl waar je kan reizen (regio's rotterdam en amsterdam)

mvg

gr
door groentje82 - Sep 21, 2009 om 16:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het goede antwoord is eigenlijk: Nee, niet voor iedereen is het mogelijk om overal te reizen met de ov-chipppas (slechts op sommige trajecten in NL).

Toch kunnen momenteel 1000 Nederlanders overal in Nederland met de OV-chipkaart reizen. De NS heeft momenteel een test lopen waarbij 1000 mensen veelvuldig in- en uitchecken en wekelijks een survey invullen met hun ervaringen en suggesties. Op basis hiervan worden er nog enkele aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd voordat het voor iedereen mogelijk gaat worden. (waarschijnlijk begin 2010).

atenias
door atenias - Sep 21, 2009 om 16:18
75 Antwoorden / 17 Vragen

@ Mariegh en Groentje:

Dank voor de reacties. Ja, het is inderdaad nog niet mogelijk om met OV-chipkaart te reizen, de poortjes geven 'buiten gebruik' aan (heb toen maar kaartje gekocht). De poortjes staan echter al jaren op het station bij mij in de buurt, nutteloos dus.

mariegh
door mariegh - Sep 21, 2009 om 16:18
263 Antwoorden / 13 Vragen

Het goede antwoord: met de trein kun je nog niet reizen met je OV-chip. Tenzij je een jaarabonnement hebt, maar dat haal ik niet uit je vraag. In regio's Amsterdam en Rotterdam kun je wel met metro, bus en tram reizen, maar niet met de trein! Wel kun je tegenwoordig thuis alvast een treinkaartje kopen en uitprinten. Dat scheelt onzettend veel ergenis en tijd omdat je niet in de rij voor de automaat hoeft te staan wachten tot het je voorgangers eindelijk is gelukt zo'n ding uit het apparaat te krijgen.

jantje
door jantje - Sep 21, 2009 om 21:43
123 Antwoorden / 12 Vragen

Op het traject Groningen- Rotterdam is het nog niet mogelijk om gebruik te maken van de chipkaart.

Wel op alle Metro-stations en op de meeste trams. Daar kan hier en daar nog met de oude vertrouwde strippenkaart worden gereisd.

kantjes
door kantjes - Sep 21, 2009 om 21:50
10 Antwoorden / 2 Vragen

de test was zo succesvol, dat ze de afgeschaft hebben

kantjes
door kantjes - Sep 21, 2009 om 21:51
10 Antwoorden / 2 Vragen

sorry, de test om op het internet een kaartje te kopen was zo succesvol, dat ze het afgeschaft hebben.

mariegh
door mariegh - Sep 23, 2009 om 09:33
263 Antwoorden / 13 Vragen

@ Kantjes: net nog even op de NS-site gekeken: je kunt er nog steeds e-tickets kopen, hoor.