mi
door mibp Sep 21, 2020 om 14:20
Auto & vervoer

Kan de baas mijn verplichten een auto aan te schaffen?

mijn baan had ik dicht bij huis zodat ik er op de fiets heen kon. nu zijn ze verhuisd en word mij verplicht dat ik zelf een auto aanschaf om op mn werk te komen. mag dit?

3808 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2020 om 14:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, u kunt ook met het openbaar vervoer of wellicht een elektrische fiets.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2020 om 14:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, natuurlijk kan een baas je niet verplichten een auto aan te schaffen. Als je de baan wilt houden zul je wel zelf voor een vervoermiddel moeten zorgen als je geen auto wilt. OV, langer fietsen, motor, E-bike o.i.d. Maar een verplichting dat je een auto moet hebben kan natuurlijk niet. Tenzij je een ambulant beroep hebt waar je van hot naar her moet reizen. Maar dan krijg je km vergoeding.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 21, 2020 om 14:32
7188 Antwoorden / 3 Vragen
diumenge
door diumenge - Sep 21, 2020 om 14:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mag wat? Je 'verplichten' om een auto te kopen of verhuizen waardoor je een langere reistijd hebt?

1paul
door 1paul - Sep 21, 2020 om 15:22
3147 Antwoorden / 0 Vragen

nee, dat mag niet, u mag zelf bepalen hoe u naar uw werk gaat....

wel kunt u gaan onderhandelen over de voorwaarden....

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/arbeidsvoorwaarden/werkplek/

lo
door lovewinnie - Sep 21, 2020 om 15:24
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kan dat niet. Wel moet hij nu reiskosten vergoeding betalen  omdat hij is verhuist. Maar verder mag u zelf beslissen hoe u komt. Fietst, electrische fiets, brommer, scooter, bus, trein of auto.

mahadma
door mahadma - Sep 21, 2020 om 16:36
11541 Antwoorden / 51 Vragen

In basis: Nee. Zelfs al zou u (mits u maar op tijd op uw werk bent) naar uw werkadres kruipen op handen en voeten (zou het niet adviseren) heeft hij daar niets mee te maken. In bepaalde gevallen zou het echter wèl handig kunnen zijn in verband met de werktijden en de tijden dat het openbaar vervoer u bij uw werkadres kan brengen en of weer thuis kan brfengen qua tijden.

Vraagje: Over welke werktijden en welke afstand (nu) hebben wij het en is dit met OV te doen? En wat is uw functie?

pino123
door pino123 - Sep 22, 2020 om 10:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U geeft aan dat u verplicht wordt? Door wie wordt u verplicht? Door uzelf of door uw werkgever?

rj
door rjw - Sep 22, 2020 om 11:13
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft de werkgever daadwerkelijk gezegd dat je een auto MOET kopen, of is het jouw interpretatie van het feit dat het werk verhuisd is, en dat je om daar te komen het beste een auto kunt hebben?

me
door mein33 - Sep 23, 2020 om 10:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MIBP 21 SEP. 202 mijn baan had ik dicht bij huis, nu zijn ze verhuisd

@MIBP,

Over welke afstand woon/werverkeer gaat het in de nieuwe situatie ?