Roeloff
door Roeloff Jul 4, 2022 om 22:26
Auto & vervoer

Kan ik mn geld nog terugkrijgen na niet krijgen product van veiling?

Ik heb enige tijd geleden een scooter op een veiling gewonnen. Hier gold geen herroepingsrecht op. Maakte mij ook niet uit want was niet van plan dit te gebruiken. Ik kon op de ophaaldag toendertijd niet komen en kon ook geen vervangende transportmaatschappij vinden. Ik heb gelijk gemaild en er werd mij verteld dat diezelfde dag of de dag er na een moment bekend gemaakt zou worden waarop de 2e ophaaldag zou zijn. Dat moment is nooit naar mij gemaild en nu is de kavel niet meer beschikbaar om af te halen. In de tussentijd had er makkelijk nog wat geregeld kunnen worden. Gezien het herroepingsrecht kan ik mijn geld niet meer terugkrijgen, maar heb al vanaf dag 1 naar een oplossing gezocht en gevraagd.

Kan hier nog wat mee gedaan worden?

4243 7 Rapporteer

atlas1302
door atlas1302 - Jul 4, 2022 om 22:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Kan hier nog wat mee gedaan worden? Nee helaas, pindakaas! staat ook duidelijk op de veiling voorwaarden. Kon u echt geen koerier vinden?

ne
door neodutchio - Jul 5, 2022 om 07:19
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als er geen herroepingsrecht was, dan zal het gaan om een faillissementsveiling. Dan is het zaak om op het afgesproken moment de goederen af te halen. Vaak, bij winkels, is er een tweede dag waar alle stellingen opgehaald kunnen worden. Beide data staan ook bij de veiling vermeld. Als u niet geboden hebt op een kavel voor ophaaldag 2, dan krijgt u daar ook geen bericht van.

Het is uw keuze geweest om te bieden op een kavel die op dag X afgehaald moest worden. Dat u die dag niet kon en geen vervoer had is niet iets dat op anderen afgeschoven kan worden. Als de Appie op maandag een stuntactie heeft met de bananen, maar maandag kan ik niet, dan heb ik dus pech. Dan kan ik wel gaan bellen, maar het antwoord laat zich wel raden.

Dure les. U had zelfs nog verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de extra kosten van het ophalen van de scooter en het vernietigen.

Roeloff
door Roeloff Jul 5, 2022 om 19:20
Antwoorden / 1 Vragen

Verschil is dan wel dat die banaan op dat moment nog niet betaald is ;)

ne
door neodutchio Jul 5, 2022 om 20:41
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wel of niet betaald maakt niet uit. TS bied op een kavel waar bij bekend is waar en wanneer deze opgehaald moet worden. Met het bod verbind je je aan de voorwaarden waarvoor je zelf akkoord hebt gegeven. Zelfs als TS niet had betaald was hij/zij verantwoordelijk voor het gevolg bij het niet ophalen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2022 om 09:22
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de reactie op uw e-mail ook via uw e-mail teruggekregen?

Zo ja, dan kunt u proberen om middels een ingebrestelling uw recht te halen aangezien men de alsdan gemaakte afspraak niet is nagekomen.
Bovendien zou gesteld kunnen worden dat door het winnen de scooter wel degelijk uw eigendom is geworden en er sporake kan zijn van ontvreemding indien u de scooter niet meer ter beschikking krijgt.

M.i. wel degelijk een pogivoorbeeldbrief-ingebrekestelling/ng waard en zie daarvoor o.a. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is deze te benutten: voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Doed voor alle zekerheid zelf even navraag bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Een brief als genoemd kost u qua aangetekend verzenden ca. €10.  Ps Velingvoorwaarden kunnen onredelijk zijn!

ju
door juliomariner Jul 5, 2022 om 15:15
1339 Antwoorden / 2 Vragen

Dat vraag ik me toch af. TS is in de gelegenheid gesteld het artikel af te halen.
Als die gelegenheid niet wordt gegeven hebt u gelijk, maar ie was er dus wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2022 om 15:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik lees echt dit 'Ik heb gelijk gemaild en er werd mij verteld dat diezelfde dag of de dag er na een moment bekend gemaakt zou worden waarop de 2e ophaaldag zou zijn. Dat moment is nooit naar mij gemaild'  en is m.i. Ts niet goed in de gelegenheid gesteld om hegeen was gekocht op de veiling op te halen.

Roeloff
door Roeloff Jul 5, 2022 om 19:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de reactie!
Ik ga het juridisch loket dan misschien even bellen. Is opzich wel interessant.

Ingebrekestelling is al niet meer mogelijk aangezien scooter definitief niet meer geleverd gaat worden.

Dit was zijn reactie richting mij, nadat ik om duidelijkheid vroeg. Kan zo gauw niet het origineel vinden van het antwoord dat ik kreeg op mijn eerste mail. Wellicht dat ik het verkeerd begrijp.

Beste,

Ik heb gekeken en ik zie dat ik 21 dagen geleden al op je bericht had gereageerd. Ik zal het hieronder citeren:

'Helaas valt er denk ik dan nu niet veel te regelen. Er zal wel een 2e ophaaldag komen. Dit moment ontvang je morgen of aan het einde van vandaag.'

Fijne dag verder!

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 5, 2022 om 20:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

?? Juist wel ingebreke stellen omdat u schade lijdt! U heeft betaald en krijgt niets! Enn let op: niet geschoten altijd mis en wie niet waagt die niet wint met variant wie niet vraagt ook niet krijgt en ook nog: de aanhouder wint (ook al zijn er uitzonderingen op dit soort regels). Een brief ad. ca.  €10,00 is m.i toch de moeite waard.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jul 5, 2022 om 15:30
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de veilingsite naar de voorwaarden. Heb je misschien zelf ook voorwaarden gekregen over het ophalen van de scooter en wat er gebeurt als je niet op de afgesproken tijd ophaalt?

Roeloff
door Roeloff Jul 5, 2022 om 19:23
Antwoorden / 1 Vragen

De Koper verplicht zich jegens de Seller om de Kavels van de Seller af te nemen op de door BVA (als
gemachtigde van Seller) op haar Veilingwebsite of in haar overige berichtgevingen aangegeven tijd en
plaats op vertoon van een geldig legitimatiebewijs.

Dit staat dus in de voorwaarden. Gaat mij voornamelijk om die overige berichtgevingen. Wordt die mail die gestuurd is dan als overige berichtgeving gezien. Dat is dan de vraag. De persoon van de helpdesk had mij een verteld een datum bekend te maken.

panter22
door panter22 Jul 6, 2022 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt per mail een antwoord gekregen op je mail? Lijkt mij bewijs want iemand van de klantenservice verstrekt informatie namens de BVA.
Heb je een klacht ingediend en een kopie van de mail meegestuurd?

ro
door ronny530 - Jul 5, 2022 om 19:01
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Veilingsites werken met kavelnummers en zodra de kavel in dit geval een scooter aan u gegund is dient u het bedrag te voldoen en op de aangegeven ophaaldag ook daadwerkelijk op te halen. U heeft gemaild dat u niet in staat was de scooter af te komen halen en dat eigenlijk uw probleem en niet van de veilingsite. De veilingsite geeft eigenlijk aan dat als er op de ophaaldag te veel kavels niet afgehaald worden er een tweede ophaaldag in gepland gaat worden maar als alle kavels wel afgehaald zijn behalve die van u wordt er geen tweede afhaaldag ingepland. Wellicht staat uw scooter ergens achteraf in een depot want als u de scoooter betaald heeft mag de scooter niet afgevoerd worden. Neem nogmaals contact met de veilingsite op en misschien kunt met betaling van de stallingskosten de scooter alsnog ophalen.

ne
door neodutchio Jul 5, 2022 om 20:45
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als kavels niet afgehaald worden worden deze vernietigd op kosten van de hoogste bieder. Bij een faillissementsveiling moet het pand op een bepaald moment leeg opgeleverd worden. Dan gaat er niets bewaard worden.
Bij commerciele veilingen blijft nog wel iets iets staan of word het aan de eerstvolgende bieder gegunt.

marita5
door marita5 - Jul 5, 2022 om 19:48
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Roeloff ,

Veelgestelde Vragen ,

Ik kan mijn kavel niet ophalen , Wat nu ?