snah
door snah Jun 21, 2011 om 20:28
Auto & vervoer

Km-stand

Hallo , een kennis van mij wil een 2 de hands ford focus van bijna 11 jaar oud kopen bij zo'n autohandelaar , er is geen onderhoudsboekje aanwezig en de kilometerstand staat op 80.000 .

Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en ik vertrouw deze handelaren nooit .

Waar kan ik online de km-stand van deze auto achterhalen ?

Mvg. Hans

11830 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2011 om 20:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo snah,

Misschien kun je hier iets mee?

Suc6

dj
door djurrah - Jun 22, 2011 om 13:12
2 Antwoorden / 3 Vragen

Heb ik met mijn oude alto eens gedaan.. Via NAP werd dus mooi 100.000 kilometer te weinig aan gegeven..
Ik had er ruim 160.000 mee rond getuft.. maar de kilometerteller van die alto laat tot en met 99.999 zien..

Ik heb dus echt geen vertrouwen in de NAP..

rh
door rhyno - Jun 22, 2011 om 13:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Djurrah,

Dat ligt niet aan de NAP maar aan het feit dat je kilometerteller niet verder gaat
dan 99.999. Hier kan de NAP niets aan doen.
Als je bij een garagebedrijf komt die niet is aangesloten bij de BOVAG dan wordt de kilometerstand niet bij de NAP geregistreerd.

janwanschers
door janwanschers - Jun 22, 2011 om 15:00
77 Antwoorden / 48 Vragen

een nieuwe auto kopen

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 15:49
16877 Antwoorden / 108 Vragen

Snah,
Er hoeft niet altijd te worden gelogen, hoor. Hou je vast, zit je stevig? Mijn Renault Clio is van precies 29 februari 2000 (schrikkeljaar) en heeft maar 32.000 km gereden. Waarom? Wij moesten alleen maar korte stukken rijden (alvorens afgekat te worden, de auto was en is nodig voor medische doeleinden) en kwijt wil ik hem ook niet maar als ik hem te koop zou aanbieden lijkt het er dus op dat ik de boel beduvel?

ja
door janlamark - Jun 22, 2011 om 15:50
7 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heeft de auto meer gereden dan 80.000 km, gezien de leeftijd.
Als de stand de juiste is moeten de vloermatten er goed uitzien, het interieur nog als nieuw, de pedalen niet versleten, de uitlaat dient lichtgrijs en droog te zijn,
het motorcompartiment schoon en netjes. Bovendien dient de auto vrij geruisloos
zonder kraken, reammelen en piepen te rijden. Bekijk de carrosserie nauwkeurig en kijk vooral
of de naden van motorkap, deuren en koffer links en rechts gelijk zijn. Voel aan het stuur en de wielen of er geen speling is, bekijk de banden op gelijkmatige slijtage.
Kijk op de site van rijkdienst wegverkeer of bouwjaar en 1e x op kenteken zetten gelijk is. Kijk ook onder de auto of er lekkages zijn.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 15:57
16877 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janlamark schreef op woensdag 22 jun 2011, 15:50]Waarschijnlijk heeft de auto meer gereden dan 80.000 km, gezien de leeftijd.
Als de stand de juiste is moeten de vloermatten er goed uitzien, het interieur nog als nieuw, de pedalen niet versleten, de uitlaat dient lichtgrijs en droog te zijn,
het motorcompartiment schoon en netjes. Bovendien dient de auto vrij geruisloos
zonder kraken, reammelen en piepen te rijden. Bekijk de carrosserie nauwkeurig en kijk vooral
of de naden van motorkap, deuren en koffer links en rechts gelijk zijn. Voel aan het stuur en de wielen of er geen speling is, bekijk de banden op gelijkmatige slijtage.
Kijk op de site van rijkdienst wegverkeer of bouwjaar en 1e x op kenteken zetten gelijk is. Kijk ook onder de auto of er lekkages zijn.

Wat een kul verhaal. Het ligt er helemaal hoe iemand er in gereden heeft. Iemand altijd schoon op zijn auto? Of iemand die het als een ding zag dat van a naar b moest. Had degene het voor werk nodig, vuil werk en overall dragend? Kan inderdaad van een oud dametje zijn (zie mijn bovenstaand antwoord) of een "rauwdauwer".

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2011 om 15:58
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gewoon bij Google inkloppen:
kilometerstand auto controleren.
Daar vind je veel info.

vladja
door vladja - Jun 22, 2011 om 16:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 22 jun 2011, 15:58]Gewoon bij Google inkloppen:
kilometerstand auto controleren.
Daar vind je veel info.

Zou daar nou iemand aan gedacht hebben? Om eens te Googlen?

Vladja

empyria
door empyria - Jun 22, 2011 om 16:35
504 Antwoorden / 3 Vragen

Ik kocht een autootje van bijna 18 jaar oud.
Voor weinig.
Met maar 83.000 km op de teller.
Van een oud mannetje geweest.
Altijd in de garage gestaan.

Wie gelooft dat nu nog???

Gelukkig kende ik de verkoper vrij goed.
Dat was m'n Pa. :-)))

Dus het kan wél, maar 't komt niet veel voor.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2011 om 17:06
16877 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=empyria schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:35]Ik kocht een autootje van bijna 18 jaar oud.
Voor weinig.
Met maar 83.000 km op de teller.
Van een oud mannetje geweest.
Altijd in de garage gestaan.

Wie gelooft dat nu nog???

Gelukkig kende ik de verkoper vrij goed.
Dat was m'n Pa. :-)))

Dus het kan wél, maar 't komt niet veel voor.

Met 83000 km is hij kennelijk toch ook wel buiten geweest en niet ALTIJD in de garage.

mi
door miraltje - Jun 22, 2011 om 17:26
462 Antwoorden / 0 Vragen

elke garage/handelaar die aangesloten is bij het NAP kan de kilometer history opvragen.

sommigen doen dat kosteloos het merendeel vraagt er een vergoeding voor.

indien je de auto bij een garage in onderhoud gaat doen waar je ook de nap gegegevens opvraagt kun je het voor niks regelen.

het kost ten hoogsten een euro of 15 en je weet of je een logische kilometerstand of juist een onlogische kilometerstand hebt

bm
door bmwk100lt - Jun 22, 2011 om 17:37
6 Antwoorden / 5 Vragen

jammer dat online controleren weer geld kost. Ik bel gewoon de garage waar ik de auto in onderhoud ga doen. die zoeken dat graag voor je op

snah
door snah - Jun 22, 2011 om 17:39
654 Antwoorden / 61 Vragen

Bedankt voor de reacties , ik ga de oorspronkelijke garage bellen

Hans

karelstromph
door karelstromph - Jun 22, 2011 om 17:41
95 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op woensdag 22 jun 2011, 15:49]Snah,
Er hoeft niet altijd te worden gelogen, hoor. Hou je vast, zit je stevig? Mijn Renault Clio is van precies 29 februari 2000 (schrikkeljaar) en heeft maar 32.000 km gereden. Waarom? Wij moesten alleen maar korte stukken rijden (alvorens afgekat te worden, de auto was en is nodig voor medische doeleinden) en kwijt wil ik hem ook niet maar als ik hem te koop zou aanbieden lijkt het er dus op dat ik de boel beduvel?

Mijn vrouw heeft 17 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, doch reed niet meer dan 74.000km tot op heden. Nooit binnen gestaan, dus enigszins doffer van kleur. Verder is het een perfecte auto. We hebben al zeker 5-6 overwogen om een nieuwe te kopen, doch we komen steeds tot dezelfde conclusie; JE DOET EEN goede auto NIET WEG, voor die paar kilometers die zij rijdt.

Lage km-stand komt inderdaad voor.

Groet, Karel

dirck
door dirck - Jun 22, 2011 om 18:23
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk even onder de motorkap of je daar ook ergens een stickertje kunt vinden wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is, hier hoort de kilometerstand en de datum van vervanging op te staan.
Kun je geen stickertje vinden en het onderhoudsboekje is ook weg, dan zou ik me toch nog eens goed achter de oren krabben.

Groet, Dirck

empyria
door empyria - Jun 22, 2011 om 19:07
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op woensdag 22 jun 2011, 17:06][quote=empyria schreef op woensdag 22 jun 2011, 16:35]Ik kocht een autootje van bijna 18 jaar oud.
Voor weinig.
Met maar 83.000 km op de teller.
Van een oud mannetje geweest.
Altijd in de garage gestaan.

Wie gelooft dat nu nog???

Gelukkig kende ik de verkoper vrij goed.
Dat was m'n Pa. :-)))

Dus het kan wél, maar 't komt niet veel voor.

Met 83000 km is hij kennelijk toch ook wel buiten geweest en niet ALTIJD in de garage.

Hmmm, jah, ik had dat ff anders moeten formuleren...altijd in de garage gestald. LOL!

En mijn Pa was niet alleen de verkoper (hij kreeg een appel en een ei b.t.w.) maar ook de eigenaar.

Mijn punt was uiteindelijk dat er uitzonderingen bestaan. ;-)

ro
door ron530 - Jun 22, 2011 om 19:15
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo dom bij het Nap "nationale auto pas " kun je voor iets meer dan een knaak de relevante km stand op vragen. Weet je, bij iedere apk goedkeuring moet de km stand in gevuld worden bij afmelding. Als het een import auto betreft gaat de stand in vanaf eerste registratie in Nederland.

keessie1
door keessie1 - Jun 22, 2011 om 19:40
138 Antwoorden / 9 Vragen

Snah, ?

Kan makkelijk zo'n krappe 8000 per jaar,
Een focus is bijna nooit een Lease (zaken) auto geweest en dus particulier gereden.

Dan is 8000 per jaar echt niet zo vreemd.

P.s. Zo'n focus van bj 2000 mag toch niet veel meer kosten, hooguit tussen
de 2 en 3 duizend euro. Hoe spannend is dan 80.000 Km of 130.000 Km ??
Het is voor handellaar echt niet interesant om zo'n "goedkope" auto terug te draaien, voor die paar honderd euro pleegt hij een misdrijf.

Als je er een paar jaar me rijd brengen ze beide niets meer op.
En een focus met 130.000 is net zo goed (of slecht) als een focus met 80.000.

Kijk naar de HUIDIGE staat en goed is goed , toch.....

Groetjes Keessie

rh
door rhyno - Jun 22, 2011 om 19:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 22 jun 2011, 19:15]Zo dom bij het Nap "nationale auto pas " kun je voor iets meer dan een knaak de relevante km stand op vragen. Weet je, bij iedere apk goedkeuring moet de km stand in gevuld worden bij afmelding. Als het een import auto betreft gaat de stand in vanaf eerste registratie in Nederland.

De kilometerstand wordt alleen doorgegeven aan de nap als de desbetreffende garage is aangesloten bij de BOVAG.

ma
door malhy2 - Jun 22, 2011 om 21:48
309 Antwoorden / 13 Vragen

Lage kilometerstanden kopmen wel degelijk voor.
Ik heb de nissan micra van mijn moeder overgenomen met 52.000 km op de teller en uit 1996.
Moeders reed 2500 km per jaar en ik rijd ook bijna niets (is een tweede autotje).
En ik kan mij niet voorstellen dat zij de enige was die zo weinig reed.

Gr Ed

pe
door petrov_1 - Jun 23, 2011 om 09:37
42 Antwoorden / 0 Vragen

Afgesleten pedalen?

hagaman
door hagaman - Jun 23, 2011 om 10:46
107 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een grappige discussie.

1. NAP is op z'n zachts lachertje, bullie :) want die kmstanden moeten worden aangegeven, op een eerlijke manier, bij iedere controle. Er zijn genoeg garages die voor 30 euro voor de aangaven de km's terug willen draaien :), in ieder geval hier in randstad.
2. Bij apk worden niet altijd km standen genoteerd, en niet alle APK keuring garages, zijn 100%, in den haag rotterdam is bekende tax 30 euro bijbetalen, km terug draaien en dan pas apk.
Dus je rijdt hele jaar ik noem maar 50 duizend km, je gaat naar garage 30 euro betalen, 50 duizend terug laten draaien naar 5 duizen. en dan pas APK laten doen. :) en ook NAP vermelden. dan ben je klaar.
Dus dat hele verhaal hiervoor allemaal is hierbij ongeldig :)

Er is maar een manier, om achter te komen of de km stand klopt. helaas niet alle merken auto's, maar meeste bekende merken, Duitsers etc... kan je altijd achterhalen via officieel dealer.
Want KM stands zitten op een chip in de auto, deze km stand weergave in de dashboard kan men wel veranderen, dus verminderen of verhogen, maar dat feit wordt wel dan op de chip opgenomen, dus de dealer garage kan dat met originele computer altijd uitlezen. Helaas is dat niet gratis, meestal tot 100 euro maar wel mogelijk. Dus ja kan altijd nog terug zien dat het verandert was als de chip wordt uitgelezen.

Jammer kan dit niet bij oudere type auto's waar KM stand met de teller is, dus mechanisch, maar middels eruit halen van de speedometer in de dashboard, kan je wel zien of iemand eraan gezeten heeft, of er krasjes op de schroeven en op de tellers wielen zitten.

Dus dames en heren, zeker niet betalen aan een of andere online oplichterij die belooft om KM Standen te checken dat is gewoon onmogelijk. Letterlijk en figuurlijk :)

En vergeet niet, een te veel gereden auto, voelt moe. dus je zal het verschil snel voelen, en als je het een beetje onder ogen neemt, even onder motorkap etc.. zal je merken of een auto echt veroudert en verbruikt is.

Trouwens er zijn inderdaad autos die ouder dan 10 jaar of meer zijn, en toch amper hebben gereden. Dus zulke zijn niet altijd oplichterij. Als iemand zn auto allen voor 1 keertje in de maand of kwartaal gebruikt, of allen maar korte ritten maakt, van huis naar super. dan kan het wel.

Sterkte ermee.

vladja
door vladja - Oct 11, 2011 om 21:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij een kilometerstand van 99.999 weet je dat die niet klopt.

Vladja