Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 16:58
Auto & vervoer

Kogel druk niemand vermeld hem

2 Elektrische fietsen gekocht, op zoek naar een geschikte fietsen dragers. Nou die waren in verschillende winkels volop te krijgen. We zijn ook in verschillende winkels ( dachten we) goed voorgelicht. Wij hadden besloten om er 1 te kopen bij een landelijke vereniging die winkels heeft en staat voor de veiligheid van de weg gebruikers. Omdat we het geld nog even moesten overschrijven van spaar naar bank rekening ( gelukkig) nog niks gekocht. Moest ook nog even naar mijn garage, toen ik hier heel enthousiast het verhaal vertelde, gaf mijn garage houder aan dat ik nooit en te nimmer 2 elektrische fietsen (ook niet zonder accu) op mijn trekhaak met kogeldruk van 50 kg mag hebben. Natuurlijk kan hij het wel aan, maar mocht er ook maar iets mee gebeuren, keert de verzekering niet uit.

De grote vereniging heeft het nu met kleine letters op een bordje bij de fietsendragers staan, de andere bedrijven bagataliseren het allemaal of hebben smoezen dat het wel mag. ( dus niet gecontroleerd bij RDW, Politie Bovag enz.)

Wij hebben nu een fietstrailer voor 2 fietsen, maar hoeveel auto's ( met vooral oudere mensen) zie je niet rijden met zware elektrische fietsen op een zware fietsendrager (vaak 1 die ook nog elektrisch om hoog gaat) met een kleine auto kogeldruk  50 KG?

5093 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2016 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee hoeveel van die auto's er rondrijden.:-))

tenormin
door tenormin - Sep 10, 2016 om 17:05
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Die 'landelijke vereniging', bedoelt u daar de ANWB mee? Zo ja, confrontreer hen met uw klacht.

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 17:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik ook gedaan, daarom staan er nu bordjes met kleine letters, denk aan uw kogeldruk bij.

tenormin
door tenormin Sep 10, 2016 om 17:35
16845 Antwoorden / 108 Vragen

@nevyn, als ze dus actie hebben ondernomen is dat toch voor u heel fijn?

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 17:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar het is niet alleen deze organisatie, ben zoals ik al schrijf bij verschillende bedrijven langs geweest. Heb deze bedrijven hierna weer bezocht, maar het wordt overal gebagataliseerd. Natuurlijk je komt aan hun handel en een alternatief kunnen ze niet bieden. Maar mocht er iets misgaan met zo'n combinatie betaald de verzekering niet. En hoeveel mensen denken nu aan hun kogeldruk als ze een fietsendrager kopen?

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2016 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En hoeveel mensen denken nu aan hun kogeldruk als ze een fietsendrager kopen?
De verstandigen! ;-)
Wat info kun je hier vinden.

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 18:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.fietsen.123.nl/fietsnieuws/maximale-kogeldruk-trekhaak-elektrische-fiets-overschreden-wat-n Dit heb ik nadat ik wakker ben geschud ook gevonden, maar eerlijk is eerlijk, ik had er nooit bij stilgestaan. In de winkels staat met grote letters dat de desbetreffende fietsendrager tot 60 KG aan fietsen mag dragen, dus denk je dat is mooi. Over die kogeldruk wordt niet gesproken.

brainless
door brainless Sep 10, 2016 om 22:59
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat geldt ook voor aanhangwagens/caravnas... daar moet je als koper zelf naar kijken welke bij jouw trekhaak past.

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2016 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het lijkt wel of u zich alleen druk maakt over de verzekering.

Cookies
door Cookies Sep 10, 2016 om 18:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die gedachte kwam ook bij mij naar boven. Blijkbaar alleen het geld is belangrijk.

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 18:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij om de veiligheid.  En als ik verkeerd wordt voor gelicht en het gaat fout ( wat een kleine kans is) ja dan hoop ik dat het alleen maar om de verzekering en om geld gaat en niet om mensen die zijn doodgekomen omdat ik ondeugdelijk op de weg ben. En zoals hierboven al is aangegeven, ik heb zelf onderzoek plicht. Maar dit was echt niet bij mij opgekomen. Zo zie je, je bent nooit te oud om wat te leren.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2016 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt niet verkeerd voorgelicht. U hebt een auto met een trekhaak. Dus u hoort zelfs de mogelijkheden van die trekhaak te onderzoeken. Dat hoeft de fietsenwinkel niet te doen, noch de fietsendrager winkel. U kunt wel een Hummer hebben met een trekhaak.

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 19:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

En ik kan niet ontkennen dat dit zo is, ik ben mij normaal gesproken terdege bewust van mijn onderzoek plicht. Ik heb met mijn leeftijd en kennis ook demogelijk heid om dit te doen, dus wat dat betreft steek ik ook de hand in eigen boezem. Toch zie je erg veel auto's rijden met trek haken waar een kogeldruk trekhaak van 50 kg onder zit. Ik ben het dus niet met u eens dat de verantwoording alleen bij de koper ligt.

tijger1
door tijger1 Sep 10, 2016 om 23:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die hebben allemaal een fietsendrager met twee elektrische fietsen erop?

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2016 om 19:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus volgens Google is het helemaal niet zo'n onbekend onderwerp, alleen u had er niet aan gedacht.

Ne
door Nevyn Sep 10, 2016 om 19:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt achteraf is alles te vinden.

Cookies
door Cookies - Sep 10, 2016 om 20:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: TS heeft je beroep geraden: verkoper van fietsendragers!;-)

Ne
door Nevyn Sep 11, 2016 om 07:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gezien de manier van reageren ( al hoewel gelijk op bepaaldepunten) kreeg ik wel zo'n vermoeden.

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2016 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard.:-))

hansje klein
door hansje klein - Sep 10, 2016 om 23:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De Consumentenbond maakt op dit soort problemen attent. Een geschikte fietsdrager voor elektrische fietsen hangt vooral af van het gewicht van de fiets. Deze is vanwege de accu veel zwaarder dan een gewone fiets. Wanneer je een fietsdrager koopt, staat altijd aangegeven of deze ook geschikt is voor het dragen van elektrische fietsen. Daarnaast is het belangrijk op de maximale kogeldruk van de auto te letten. Kortweg: het maximaal aantal kilo's dat de trekhaak mag vervoeren

Wat zelfs dáár vergeten wordt te vertellen is, dat e-auto's géén trekhaak mogen hebben.....dus.....in het bezit van dure sportfietsen of mooie e-bikes, óók al een leuke fietsendrager in de garage, maar een nieuwe e-auto gekocht zonder trekhaak! Dan interesseert de kogeldruk óók niet meer! Men is inderdaad nooit te oud om erbij te leren.

brainless
door brainless Sep 11, 2016 om 00:08
324 Antwoorden / 0 Vragen

https://www.tesla.com/nl_NL/modelx

hansje klein
door hansje klein Sep 11, 2016 om 00:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

E-auto's hebben géén trekhaak, want die zijn verboden, maar in dit Tesla-geval een speciale draaghaak, waarop géén aanhangwagens, caravans of kogelfietsdragers gemonteerd kunnen worden.

hansje klein
door hansje klein Sep 11, 2016 om 09:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Trekhaakcentrum.nl geeft aan:

Kan en mag er een trekhaak op mijn elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn niet gehomologeerd voor trekhaakgebruik, wat betekent dat u met deze auto’s niets mag trekken, op uw kentekenbewijs staat bij trekgewicht een ( – ).
Om met een elektrische auto wel fietsen mee te kunnen nemen zijn er speciale dragers ontwikkeld geschikt voor hetzij de bijbehorende speciale fietsendrager, hetzij voor uw eigen fietsendrager. Neem contact op met Trekhaakcentrum.nl voor de mogelijkheden.

ne
door neodutchio - Sep 11, 2016 om 10:00
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Een verkoper kan u ook geen kogeldruk vermelden van uw auto aangezien die niet weet welke auto u heeft. Dit staat wel in de autopapieren die u dus heeft.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat u op zoekt gaat naar iets passends op de trekhaak (vooronderzoek). Iedereen die een caravan, trailer of aanhanger koopt kijkt ook naar de kogeldruk en maximum massa zodat het wel bij de auto past.

Gelukkig zijn er ook heel veel auto's met trekhaken die tot 75kg kogeldruk mogen hebben. Ik zie verder het probleem niet echt in uw verhaal. U weet wat voor auto u heeft en u heeft de middelen om na te gaan wat kan en wat niet kan.

ro
door ronny530 - Sep 11, 2016 om 10:17
2791 Antwoorden / 41 Vragen

De kogeldruk van een fietsendrager is het gewicht van de drager plus het laadgewicht en wordt op de verpakking of in een webwinkel in de specificaties vermeldt. De maximale kogeldruk staat ook op het typeplaatje van de trekhaak onder de noemer vert.load = 50 kg of wat voor een gewicht de trekhaak fabrikant voor het type trekhaak voorschrijft. U had voor de aanschaf van de fietsendrager op het typeplaatjevan de trekhaak kunnen kijken of de door uw aangeschafte drager wel geschikt was. De verkopers gaan er van uit dat u vooraf weet wat de maximale kogeldruk van uw trekhaak is want zij kunnen niet weten om welk type trekhaak het gaat. Het is ook niet de taak van de verkoper om te bepalen of iets wel of niet mag want u bent als koper verantwoordelijk voor het gebruik van het product.

me
door mein33 - Sep 11, 2016 om 10:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nevyn,

U schrijft: kogeldruk niemand verteld hem.

En dat is correct, aangezien de kogeldruk van een terkhaak wordt bepaald door de auto (merk en type) waaraan deze trekhaak is gemonteerd. Elk merk en type auto heeft zijn eigen (maximaal) toegestane kogeldruk.
De maximale kogeldruk is van belang voor de wegligging van de auto en die wegligging zal verslechteren naar mate de druk op de trekhaak zal toenemen.
De kogeldruk heeft helemaal niets te maken met de fiestdrager welke u wilt monteren, vandaar dat er ook geen gegevens over de max. kogeldruk kunnen worden gegeven.
Bij de fietsdrager wordt het max. draaggewicht van de drager aangegeven.
U moet dus zelf weten welke kogeldruk er voor uw type auto maximaal is toegestaan en dan bepalen of er binnen de grenzen van deze kogeldruk een fietsdrager met e.fiets(en) kan worden vervoerd.
De fietsdrager op zich moet dan weer geschikt zijn voor het gewicht van de te vervoeren fietsen.

gerbera
door gerbera - Sep 11, 2016 om 11:07
7371 Antwoorden / 14 Vragen
Ne
door Nevyn - Sep 11, 2016 om 11:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik een eigen verantwoording heb en onderzoek plicht weet ik. Ik heb als je mijn stuk goed hebt gelezen ook geen fietsendrager gekocht maar een fiets trailer. Bik2go.

Ik vind dat sommige mensen die reageren de verantwoorelijk heid te makkelijk bij de koper neer leggen.
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk. Maar als je een fietsendrager bekijkt, zie je prachtig staan of hij wel of niet elektrische fietsen mag dragen. Dus aan die fietsendrager ligt het niet.

De elektrische fiets wordt veel gebruikt door oudere mensen die een kleine auto hebben met meestal een kogeldruk van 50 KG of lager.

Ik blijf erbij dat een goede verkoper mee denkt. Mij wordt boven verweten dat ik alleen aan verzekering en geld denk terwijl veiligheid bij mij voorop staat.

Het doel / vraag is dan ook,  om mensen die een fietsendrager met doel 2 elektrische fietsen te vervoeren willen aanschaffen  te waarschuwen.

En ik vind dit ook een taak van de verkoper.

ne
door neodutchio Sep 11, 2016 om 12:15
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Het is aan de ouderen (aan iedereen zelfs) om te zien of het wel of niet mogelijk is op hun (kleine) auto. Er wordt bij de verkoop netjes vermeld of het voor een electrische fiets is, daar gaat niets mis. Een verkoper kan simpelweg niet verantwoordelijk gehouden worden voor iets waar hij geen invloed op heeft, nl uw auto.
En dat u bij 1 winkel schijnbaar een verkoper heeft getroffen die niet met u, in uw ogen, meegedacht heeft betekend niet dat het overal zo is. Dat u onderweg kleine auto's ziet rijden met electrische fietsen achterop waarvan u denkt te weten dat de kogeldruk het niet aankan is slechts een aanname. Of kunt u al rijdend het plaatje lezen op de trekhaak met daarop het max kogelgewicht?

Ne
door Nevyn Sep 11, 2016 om 12:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dan kan ik u uit de droom helpen, ik heb mij hier namelijk een tijdje in verdiept. Heb contact gehad met zowel RDW, politie en weet welke trekhaken onder welke auto's 50 KG kogeldruk hebben. Dit bepaalt niet alleen het plaatje maar wordt door defabrikant van de auto vastgelegd.

En nee ik ben niet bij 1 verkoper langs gegaan maar heb verschillende geprobeerd, ook heb ik ze hierna medegedeeld dat mijn kogeldruk maar 50 KG is. Al deze verkopers geen 1 uitgezonderd bagataliseerde dit, je wordt toch niet aangehouden en wat kan er mis gaan, gewoon doen werd er ( door meerdere) gezegd.

Maar om een welles nietes topic te voorkomen, vraag ik alleen maar aan iedereen om mensen die dan niet zo slim zijn als de reageerders hier deze mensen te waarschuwen.

Hier mee stop ik gelijk met reageren en vraag Kassa de topic te sluiten.

Cookies
door Cookies Sep 11, 2016 om 12:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De redactie bepaalt wanneer er een slotje op een topic komt, niet u.

ne
door neodutchio Sep 11, 2016 om 13:30
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben toevallig bezig voor mijn kleine Peugeot. Ik kan gewoon kiezen tussen 50 en 75kg kogeldruk. U kunt op afstand niet zien welke eronder gemonteerd is.
Dat u zonder gedegen onderzoek een fietsendrager bent gaan kopen wil niet zeggen dat iedereen dat doet.

Ne
door Nevyn Sep 12, 2016 om 20:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Neodutchio, (reageer toch nog een keer) de fabrikant bepaalt wat voor trekhaak met welke KG er onder de auto mag. Als ik op internet zoek,  kan ik ook trekhaken kopen voor mijn auto met 75 KG. Maar de fabrikant van mijn Chevrolet heeft bepaalt dat er alleen een met 44KG onder mag. Ik heb ook dit nagevraagd en de aangeboden trekhaken van 75 KG worden niet geaccepteerd door de RDW (jammer)

Er zijn een paar klleinere auto's die een dusdanige constructie hebben dat de fabrikant een zwaardere kogeldruk vrij geeft.

Lees ook boven het bericht van mein33

PS als u mijn berichten goed had gelezen, had u gezien dat ik geen fietsendrager heb gekocht maar een fietsen trailer BIKE2GO van Astorc

ne
door neodutchio Sep 12, 2016 om 23:14
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zoek op kenteken een bijpassende trekhaak en kom bij mijn Peugeot op diverse types. Elk type heeft een typeplaatje met de gewichten erop waardoor ik kan zien of ik wel of geen electrische fietsen kan meenemen qua gewicht. Ook heb ik een Chevrolet Matiz waar ik voor de gein ook de check heb gedaan en daar komt maar 1 optie uit. Als ik dezelfde zoektocht doe, maar enkel op merk en type auto krijg ik meer opties, alles valt of staat met type, bouwjaar en motor. Tuurlijk, alles is te koop, maar het is voor mij als koper de plicht om onderzoek te doen zodat ik de zware trekhaak laat liggen.

Waarom zou de RDW een trekhaak wel of niet accepteren? De RDW komt alleen maar om de hoek kijken bij een RDW- of herkeuring. En dan kunnen ze enkel aangeven dat er een trekhaak gemonteerd is met een te grote gewichtsklasse. Zodra hier een nieuw plaatje op komt met het juiste gewicht is de RDW tevreden. En de politie kan bij een controle constateren dat iets te zwaar beladen is, maar heeft verder ook geen bevoegdheden dan verbaliserend op te treden. Waarom zou een verkoper dan bij de politie ten rade moeten gaan over welke fietsendrager er op welke trekhaak onder welke auto mag?

Waar leest u dat ik schrijf dat u een fietsendrager heeft gekocht? Het enige dat ik u blijf aangeven is dat het niet aan de verkoper is om te achterhalen wat uw maximum kogelgewicht is, dit hoort bij het eigen vooronderzoek. U als klant weet wat uw wensen en mogelijkheden zijn en u hoort te controleren of iets kan of niet, vandaar ook het typeplaatje op de trekhaak. Dat u nu een fietsentrailer heeft gekocht is een goede oplossing in uw situatie.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat u van alle type auto's in de verschillende uitvoeringen met verschillende inhoud van motoren al rijdend kunt zien welke trekhaak onder de auto gemonteerd zit en wat het maximum kogelgewicht mag zijn. Het is dat 'wedden dat' niet meer bestaat, anders had ik u direct opgegeven.

In mijn ogen blijft u anderen (verkopers) de schuld geven van een gebrek aan vooronderzoek van uw kant. En omdat u, in eerste instantie, niet naar kogelgewicht hebt gekeken gaat u er gemakshalve van uit dat bijna iedereen dat vergeet omdat u dat denkt te zien op de weg.

tijger1
door tijger1 - Sep 11, 2016 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In uw openingstopic haalt u de verzekering aan en in uw tweede reactie nog een keer. En u schrijft: dan keert de verzekering niet uit.

Maar als die constructie zou afbreken en achteroprijders hebben schade, dan keert de verzekering echt aan die mensen de schade uit. Of ze het op u verhalen, is een tweede.

me
door mein33 - Sep 11, 2016 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nevyn,

Waarom u plotseling zo ontstemd raakt is mij een raadsel en naar mijn idee is daar ook helemaal geen reden voor.
De redactie zal dit topic niet sluiten zolang er inhoudelijk wordt gereageerd, ook niet op uw verzoek.
Uw bedoeling(en) zijn duidelijk, maar u geeft de indruk dat alle informatie bij de verkoper van de fiestsdrager vandaan moet komen en dat is pertinenent onjuist in mijn opinie.
De verkoper van de fiestdrager is er verantwoordelijk voor om een fietsdrager te leveren die het gewicht kan dragen van de te vervoeren fietsen.
De koper, de eigenaar van de auto, hoort te weten of de kogeldruk die zijn/haar auto maximaal aankan voldoende is om het betreffende gewicht van fietsdrager en fietsen te kunnen torsen.
Alle verantwoordelijkheid bij de verkopende partij willen leggen is volkomen onterecht.

Wi
door Willem1963 - Sep 14, 2016 om 10:12
8 Antwoorden / Vragen

http://www.fietsen.123.nl/fietsnieuws/maximale-kogeldruk-trekhaak-elektrische-fiets-overschreden-wat-n

Ga eens naar deze link, lees ook even de reacties.