Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 15:05
Auto & vervoer

Leasebedrag verhoogd door wegenbelasting

Hallo
mijn leasemaatschappij heeft per 1 Januarie mijn leasebedrag verhoogd.
Dit komt doordat er een landelijke verhogingen van de wegenbelasting zijn geweest volgens de leasemaatschappij.
maar dat is niet geheel waar,6 provincie,s waaronder Noord-Holland waar ik vandaan kom hebben niks verhoogd.
In de voorwaarden staat dat waar je woont en er geen verhoging is ,dat het dan niet geld.
De leasemaatschappij zegt nu dat waar hun bureau staat ,in Almere,geldt voor heel Nederland .
Dus mijn vraag is,wie spreekt de waarheid?
mvg koos

4756 14 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2023 om 15:09
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Stuur de lease mij een email waaruit blijkt dat uw provincie geen verhoging heeft. En verlang een antwoord.

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 15:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik dus gedaan ,Hun bureau staat in Almere in die provincie is de verhoging wel doorgevoerd

mahadma
door mahadma Apr 12, 2023 om 15:27
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ga nogmaals per email en telefoon in overleg.

ne
door neodutchio - Apr 12, 2023 om 15:16
5173 Antwoorden / 12 Vragen

De woonplaats van de tenaamgestelde is bepalend voor de hoogte van de wegenbelasting.

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 15:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de leasemaatschappij niet dus,

rj
door rjw Apr 12, 2023 om 16:02
3293 Antwoorden / 5 Vragen

De leasemaatschappij is de tenaamgestelde partij. De tarieven voor Flevoland zijn dan van toepassing. En het is overigens houderschapsbelasting, niet wegenbelasting.

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 18:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn is houderschapbelasting een oude term,en heet nu MRB
motorrijtuigbelasting ,beetje hetzelfde

ne
door neodutchio Apr 12, 2023 om 18:24
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wegenbelasting, houderschapsbelasting, motorrijtuigenbelasting. Ik denk dat iedereen wel weet waar het over gaat.

sira
door sira - Apr 12, 2023 om 15:40
2380 Antwoorden / 24 Vragen

De leasemaatschappij blijft wel de eigenaar van de auto en die is gevestigd in Almere, ook al staat het kenteken op uw naam.

Het heeft met provinciale opcenten te maken.

Ontwikkeling provinciale opcenten in 2023

In 2023 blijft in zes van de twaalf provincies het tarief gelijk, de overige provincies voeren een verhoging door. Autobezitters in de provincies met gelijkgebleven tarieven betalen toch meer wegenbelasting door de verhoging van het Rijkstarief met 6,3% inflatiecorrectie. Onderstaand overzicht laat het percentage opcenten zien per provincie in 2023. Ter vergelijk ook de tarieven van vorig jaar.

Lees ook dit door (bron): https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/provinciale-opcenten

ne
door neodutchio Apr 12, 2023 om 17:14
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Als je een operationele lease hebt, dan ben je bestuurder. De auto komt nooit op je eigen naam te staan. Enkel bij financial lease komt de auto op je naam te staan. Maar dit is gewoon een duur woord voor koop op afbetaling.

sira
door sira Apr 12, 2023 om 21:49
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet niet om wat voor een lease het gaat, daarom schreef ik "ook al staat het kenteken op uw naam".

Een leaseauto blijft, behalve bij financial lease, altijd eigendom van de leasemaatschappij. Wel zet de leasemaatschappij de auto op uw naam. Daardoor ontvangt u de post van de RDW en andere instanties. Dit scheelt de leasemaatschappij veel werk en u ontvangt de post over uw auto sneller.

Iv
door Ivo W - Apr 12, 2023 om 17:51
737 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk heeft u de voorwaarden niet goed gelezen.
Er zal staan dat wanneer de tarieven in de provincie van de tenaamgestelde wijzigen, deze wijziging bij de klant in rekening wordt gebracht. De tenaamgestelde is in de provincie Flevoland gevestigd. Waar u zelf woont is niet van belang voor deze kwestie.

getty
door getty - Apr 12, 2023 om 17:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het leasebedrijf heeft het bij het juiste eind, helaas voor u

Om enorme bedragen zal het ook vast niet gaan.

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 18:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor een paar euro ,was gewoon benieuwd
alhoewel voor een leasemaatschappij,het behoorlijk in getallen kan lopen

Ko
door Koosjer - Apr 12, 2023 om 18:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hierom heb ik twijfel

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 12, 2023 om 19:46
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koosjer,

Die foto is al 3 jaren oud.....

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 20:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn lease contract ook

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 12, 2023 om 19:46
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Koosjer,

Om welke leasemaatschappij gaat het?

Ko
door Koosjer Apr 12, 2023 om 20:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Leaseplan

JMA2
door JMA2 - Apr 13, 2023 om 00:00
129 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon in West Friesland, dus Noord Holland en ik betaal per januari weldegelijk meer wegenbelasting.

1paul
door 1paul - Apr 13, 2023 om 08:27
3188 Antwoorden / 0 Vragen

de voorwaarden hebben gelijk, daar hebben jij EN de maatschappij voor getekend.

eis dus dat men de verhoging terugdraait en stuur in je schrijven mee bewijs van de NIET verhoging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 13, 2023 om 12:36
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geschte 1Paul,

Ik lees dat anders : de auto staat niet op naam van TS,maar op naam van de leasemaatschappij.

Een andere vraag is of TS nu van zijn leasecontract af mag......

1paul
door 1paul Apr 13, 2023 om 14:52
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als er in de voorwaarden staat, die jezelf getekend hebt en dus mee accoord bent gegaan, dat als er een verhoging is van wegenbelasting dit door berekend word in het leasebedrag, dan mag men dit gewoon doorberekenen, word er dan juist in jouw provindie niets verhoogd mag men dit dus niet doorberekenen omdat het ergens anders omhoog gaat, dan had men dit specifiek in de voorwaarden op moeten nemen!!!!

staat dit specifiek in de voorwaarden mag dit dus weer wel doorberekend worden, gaat er dus uiteindelijk om wat er prcs in de voorwaarden staat EN, niet onbelangrijk, wat er tussen partijen is overeengekomen bij tekenen door beidden van deze voorwaarden!