asjong
door asjong Sep 29, 2011 om 16:22
Auto & vervoer

Ledenwefactie consumentenbond

Deze week melde de Consumentenbond, dat men gratis een boekje kon aanvragen over fotobewerking.Hiervoor diende men een telefoonnummer van die bond te bellen. Tijdens het gesprek wat daarna plaats vond vroeg de desbetreffende dame of ik bereid was on € 1,= over te maken voor de verzending van de minigids. Ik stemde er in toe en gaf toestemming voor een eenmalige afschrijving van € 1,= van mijn rekening.
Nu echter ontvang ik een schrijven van de Consumentenbond dat ik nu lid ben van hun club en dat maandelijks via automatische overschrijving € 6,95 van mijn rekening zal worden overgemaakt ten gunste van de Consum,entenbond.
Onder in de brief staat: Uw lidmaatschap wordt automatisch verlengd. Wilt u dit niet? Neem dan uiterlijk twee weken vóór het aflopen van de maandcontact op met de afdeling Service & Advies.
Deze brief ontvang ik oip 29-09-2011 dus twee weken voor het aflopen van de maand is niet meer mogelijk.
Ik heb direct dat nummer gebeld en de dame die aan de telefoon kwam, heb ik op niet mis te verstane wijze mnedegedeeld dat ik een dergelijke manier van ledenwerving zeer laakbaar vindt. Dat ik dit zeer zeker niet verwacht van een Consumentenbond. Ik zei haar dat ik hun werkwijzae zelfs zeer onbeschoft vindt. Zij vroeg mij of een en ander mij dsan niet was vertelt tijdens dat telefoongesprek. Nu er was mij enkel gevraagd een de consumentenbond te machtigen voor een eenmalige overboeking. Zij bood toen haar excuses aan. Ik zei haar dat ik perse' geen lid wenste te worden van een club die op een dergelijke minderwaardige wijze leden tracht binnen te halen. Ik zei haar ook dat ik hier over mijn afkeuring zal uiten in een ingezonden stuk in het dagblad "De Telegraaf" en ook dat ik het tv-programma Kassa in kennis zou stellen van hun werkwijze. Ook zei ik haar dat iklid ben van een schrijversclub en dat ik de andere leden van die club gewezen had op de mogelijkheid om gratis aan dat boekje te komen en dat ik nu die leden meteen zal berichten over deze zeer laakbarewijze van ledenwerving van de consumentenbond.

4058 34 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Sep 29, 2011 om 16:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Heeft u een schriftelijke bevestiging annuleren lidmaatschap ontvangen? Ik zou daar wel op staan.

Ik ben het met u eens dat deze wijze van ledenwerving onbehoorlijk is.

stacey
door stacey - Sep 29, 2011 om 18:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Misschien beter lezen, er staat :

--Bestel gratis de MiniGids Fotobewerking!
Bent u lid? Bestel hier de gratis MiniGids. en daar staat ook nummer dat je kunt bellen, Gids is dus Voor Leden Gratis (excl.porto) en als jij hem als niet lid wilt zul je ook lid moeten worden, lijkt me logisch.--Bron

Staat dus niet dat Iedereen dat zomaar maar gratis kan bestellen/krijgen.....
Misschien hebben ze het aan de telefoon niet voor je uitgespeld, maar als je geen lid was had je niet moeten bestellen als er staat `bent u lid bestel hier gratis` lijkt me........

Consumentenbond is geen sociale instelling maar een commerciële en die geven niet zomaar iets gratis kado........

by
door bytheway - Sep 30, 2011 om 02:59
32 Antwoorden / 0 Vragen

Was jarenlang lid geweest van de Consumentenbond. Hoef een dergelijke minigids niet.

tdehond
door tdehond - Sep 30, 2011 om 09:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 29 sep 2011, 18:13]
"Misschien hebben ze het aan de telefoon niet voor je uitgespeld, maar als je geen lid was had je niet moeten bestellen als er staat `bent u lid bestel hier gratis` lijkt me..."]

Deze misleide vraagsteller heeft toestemming gegeven om 1 euro over te maken voor de verzending van de minigids, niet voor het lid worden. De telefoniste had m.i. erop moeten wijzen dat de gids alleen tegen kosten verzonden werd als klant lid werd of was. Dat is m.i. eerlijk zaken doen.

Uit de Voice mail zou m.i. ook blijken dat alleen toestemming gegeven is om 1 euro af te schrijven.

stacey
door stacey - Sep 30, 2011 om 12:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 30 sep 2011, 09:10][Deze misleide vraagsteller heeft toestemming gegeven om 1 euro over te maken voor de verzending van de minigids, niet voor het lid worden. De telefoniste had m.i. erop moeten wijzen dat de gids alleen tegen kosten verzonden werd als klant lid werd of was. Dat is m.i. eerlijk zaken doen.

Misleide vraagsteller ?! Laat me Niet lachen.

Hij wil iets dat alleen Gratis is Voor LEDEN............
Hij is Geen Lid dus moet hij Niet bestellen of Lid Worden om het gratis te krijgen.......
Logische consequentie van bestellen dan dus.

(Die overmaking van verzendkosten geldt ook voor leden, dus zullen daar ook mee accoord moeten gaan)

Als als vraagsteller graag leest wat hij erin wil lezen -enkel woordje GRATIS- heeft hij wellicht ook Enkel gehoord wat hij wilde horen dat het 1,00 port was en Niet dat hij lid werd/moest worden..........

Eerlijk zaken doen is geen dingen willen hebben waar je Geen Recht op hebt ook.

tdehond
door tdehond - Sep 30, 2011 om 14:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ stacey

Ik deel uw mening niet. Het toestemming geven voor een eenmalige incasso mag m.i. niet misbruikt worden door dit te zien als toestemming voor lid worden. Simpel omdat daar geen toestemming voor gegeven werd.

In dit geval was er dus geen sprake van een overeenkomst.

stacey
door stacey - Sep 30, 2011 om 14:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 30 sep 2011, 14:42]@ stacey

Ik deel uw mening niet. Het toestemming geven voor een eenmalige incasso mag m.i. niet misbruikt worden door dit te zien als toestemming voor lid worden. Simpel omdat daar geen toestemming voor gegeven werd.

In dit geval was er dus geen sprake van een overeenkomst.

Misschien heeft vraagsteller wel Ook niet goed geluisterd, goe gelezen heeft hij blijkbaar niet..........
En zou mij ook niet verbazen als er info bij dat boekje zat over lidmaatschap en/of bedenktijd ed en dan vraagsteller ook Geen Zin had om dat te lezen........

Maar ben je Geen Lid dan bestel je Geen spullen die voor leden zijn...........
Lijkt me heeeeeel logisch dat het zo niet werkt en dat daar consequenties aan verbonden zijn.

tdehond
door tdehond - Sep 30, 2011 om 15:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 30 sep 2011, 14:46][
Misschien heeft vraagsteller wel Ook niet goed geluisterd, goe gelezen heeft hij blijkbaar niet..........
.

T.s. kan voicelog opvragen om te controleren of hij niet goed geluisterd heeft. Dat lijkt mij niet nodig als schriftelijk bevestigd wordt dat dit lidmaatschap geannuleerd is.

op
door opabertje - Oct 2, 2011 om 12:48
56 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 30 sep 2011, 12:37][quote=tdehond schreef op vrijdag 30 sep 2011, 09:10][Deze misleide vraagsteller heeft toestemming gegeven om 1 euro over te maken voor de verzending van de minigids, niet voor het lid worden. De telefoniste had m.i. erop moeten wijzen dat de gids alleen tegen kosten verzonden werd als klant lid werd of was. Dat is m.i. eerlijk zaken doen.

Misleide vraagsteller ?! Laat me Niet lachen.

Hij wil iets dat alleen Gratis is Voor LEDEN............
Hij is Geen Lid dus moet hij Niet bestellen of Lid Worden om het gratis te krijgen.......
Logische consequentie van bestellen dan dus.

(Die overmaking van verzendkosten geldt ook voor leden, dus zullen daar ook mee accoord moeten gaan)

Als als vraagsteller graag leest wat hij erin wil lezen -enkel woordje GRATIS- heeft hij wellicht ook Enkel gehoord wat hij wilde horen dat het 1,00 port was en Niet dat hij lid werd/moest worden..........

Eerlijk zaken doen is geen dingen willen hebben waar je Geen Recht op hebt ook.

Inderdaad daar heeft u goed punt.
Het is bekend dat 85% van de mensen dingen lezen die er niet staan.
En dingen die er wel staan, lezen ze niet.
Daar zijn inmiddels heel veel voorbeelden van.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 2, 2011 om 13:08
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja als men het woord gratis ziet wordt er al niet verder gelezen, daarom zijn er ook veel klachten over dit soort zaken, als men eerst een voor de tweede keer iets gaat lezen en het voor u zelf dan nog steeds niet duidelijk is neem dan niet het risico om dan toch als nog over te gaan van het aanbod.

ch
door choocomel - Oct 5, 2011 om 11:36
18 Antwoorden / 2 Vragen

Ik mocht een keer gratis informatie opvragen over een nokia toestel via het website van Consumentenbond. Het was GRATIS. week later lag er een betaalfactuur in mijn gang. Precies hetzelfde als wat jij hebt gekregen, ik was ook enorm verbaast dat consumentenbond zulke truucjes uithaalde om abonnees te werven. Het was al bekend dat consumentenbond niet afhankelijk was en dus dingen aangaf/vertelde wat niet hun eigen mening is. Maar dat ze zulke trucjes uithalen vond ik enorm teleurstellend en vertrouw tot heden consumentenbond nog steeds niet.

birdies
door birdies - Oct 5, 2011 om 11:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ik mocht een keer gratis informatie opvragen over een nokia toestel via het website van Consumentenbond. Het was GRATIS. week later lag er een betaalfactuur in mijn gang.........

Hier is al heel veel op het web over geschreven. Heb zelf diverse keren via allerlei google links gecheckt, conclusie: zonder aanmelding voor lidmaatschap was het onmogelijk testen in te zien of iets gratis te krijgen.

ch
door choocomel - Oct 5, 2011 om 13:33
18 Antwoorden / 2 Vragen

birdies, ik accepteer niet dat ze achter policys schuilen. Je moet nakomen wat je adverteert .. zo kan ik ook hele vieze smerige spelletjes spelen, zo moeilijk is het niet om mensen te oplichten. Natuurlijk gaan mensen hierin trappen, want het is de consumentenbond. Iedereen vertrouwd(e) de consumentenbond, het probleem licht bij ons. We doen niks als ze ons lekker even van achteren nemen, even hard uitgedrukt.

tucker
door tucker - Oct 6, 2011 om 14:25
136 Antwoorden / 10 Vragen

@Stacey:
Misschien heeft de vraagsteller niet de site gelezen maar net als ik alleen gereageerd op de tv-reclame, er is nl. gebeld en niet op een site besteld.
Ook ik zag de tv-reclame, daarin wordt niet gerept over al dan niet lid zijn, enkel dat men gratis een 0900-nummer kan bellen om het boekje gratis te ontvangen.
Omdat ik het al niet vertrouwde (in dit leven is maar weinig echt gratis) wilde ik het via de site bestellen en daar bleek pas dat het alleen maar voor leden is.
Als vraagsteller dus niet de site heeft bezocht maar n.a.v. de tv-reclame heeft gebeld dan kon hij/zij niet weten dat het alleen voor leden werd aangeboden.
Al met al dus een dikke gouden eikel voor de Consumentenbond in dit geval...

consumentenbond
door consumentenbond - Oct 6, 2011 om 15:50
16 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het aanvragen van de Minigids zit je niet vast aan een abonnement. De Minigids is gratis, je kunt gratis bellen om er één te bestellen en hij wordt gratis verzonden. Dit zijn de regels:

- De Minigids is gratis én wordt altijd gratis verzonden,
- Er is voor Minigidsen nooit sprake van verzendkosten
- De servicedeskmedewerker vertelt de beller over onze speciale aanbieding: lid worden voor Consumentengids + Online, de 1e maand voor 1 euro en daarna voor 6,95 per maand.
- Het aanvragen van alleen de gratis Minigids, bijvoorbeeld naar aanleiding van onze tv spotjes, zonder lid te zijn is op dit moment gewoon mogelijk.

Peter Bekel
Consumentenbond

f.weele
door f.weele - Oct 6, 2011 om 15:51
1085 Antwoorden / 27 Vragen

hier blijkt wel weer dat het logistieke proces m.b.t. de communicatie niet goed is
verlopen. De medewerkster van de consumentenbond had kunnen controleren of ts vermeldt stond als lid door te vragen naar zijn lidmaatschapsnummer.
Geen lid, geen gratis boekje, geen gedwongen lidmaatschap en ook geen
afschrijving van de rekening. Simpele vragen stellen aan de reflectanten als:
bent u lid of wilt u lid worden?

f.weele
door f.weele - Oct 6, 2011 om 15:54
1085 Antwoorden / 27 Vragen

je was me net voor, maar evenzo goed. Duidelijk een geval van miscommunicatie.
m.vr.gr

=consumentenbond schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:50: Bij het aanvragen van de Minigids zit je niet vast aan een abonnement. De Minigids is gratis, je kunt gratis bellen om er één te bestellen en hij wordt gratis verzonden. Dit zijn de regels:

- De Minigids is gratis én wordt altijd gratis verzonden,
- Er is voor Minigidsen nooit sprake van verzendkosten
- De servicedeskmedewerker vertelt de beller over onze speciale aanbieding: lid worden voor Consumentengids + Online, de 1e maand voor 1 euro en daarna voor 6,95 per maand.
- Het aanvragen van alleen de gratis Minigids, bijvoorbeeld naar aanleiding van onze tv spotjes, zonder lid te zijn is op dit moment gewoon mogelijk.

Peter Bekel
Consumentenbond

consumentenbond
door consumentenbond - Oct 6, 2011 om 15:58
16 Antwoorden / 0 Vragen

@ f.weele Wellicht ten overvloede: de Minigids is dus ook gratis voor niet-leden en ze hoeven ook geen lid te worden om hem in huis te krijgen.

Peter Bekel
Consumentenbond

f.weele
door f.weele - Oct 6, 2011 om 19:24
1085 Antwoorden / 27 Vragen

ja en toch is ts opgezadeld met een lidmaatschap! Hoe dat dan gegaan is weten
klaarblijkelijk alleen ts en uw medewerker.
m.vr.gr

=consumentenbond schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:58: @ f.weele Wellicht ten overvloede: de Minigids is dus ook gratis voor niet-leden en ze hoeven ook geen lid te worden om hem in huis te krijgen.

Peter Bekel
Consumentenbond

stacey
door stacey - Oct 6, 2011 om 19:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vraagsteller:--vroeg de desbetreffende dame of ik bereid was on € 1,= over te maken voor de verzending van de minigids. Ik stemde er in toe en gaf toestemming voor een eenmalige afschrijving van € 1,= van mijn rekening.--

Consumentenbond:--De servicedeskmedewerker vertelt de beller over onze speciale aanbieding: lid worden voor Consumentengids + Online, de 1e maand voor 1 euro en daarna voor 6,95 per maand.--

Zal wel gevalletje niet (goed) luisteren of niet begrijpen wat er wordt gezegd zijn geweest..........

Maar lijkt me als je accoord gaat met korting+abo dat er een voicelog moet bestaan om deze overeenkomst vast te leggen, dus even luisteren wat er (precies) is gezegd dan lijkt me.

Van verzendkosten blijkt helemaal geen sprake voor het verkrijgen van die gids dus waarom zou daar dan iets over gezegd zijn........

Of er zat info bij pakket/boekje waar je 7 dagen bedenktijd had om op te zeggen en dat ging ongelezen op de hoop als `zal wel reclame zijn......`

toolboy
door toolboy - Oct 6, 2011 om 23:20
965 Antwoorden / 40 Vragen

Er is helemaal geen cosumentenbond.,Wel een gelgewinbond en die maakt misbruik van naieve inwoners.
De duimen zijn weg ,bij mij wel.
Maar graag zou ik vernemen wat die csb voor de consument doet,of zijn ze zelf consumenten ..

nb
door nbw - Oct 7, 2011 om 02:30
521 Antwoorden / 24 Vragen

Het nare van de consumentenbond is dat er leden nodig zijn die betalen voor hun werk. En daarmee vervalt elke objectiviteit. Heb aanbiedingen gezien op vergelijkingssites voor energie .Wordt je lid betaal je minder voor je energie via deze aanbieding. Tja dan houdt het op wat mij betreft en is iedere activiteit /onderzoek op zijn minst twijfelachtig.

f.weele
door f.weele - Oct 7, 2011 om 09:10
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@ stacey, zou ook een gevalletje pretium-tactiek kunnen zijn.
m.vr.gr.

tdehond
door tdehond - Oct 7, 2011 om 09:34
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=consumentenbond schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:58]@ f.weele Wellicht ten overvloede: de Minigids is dus ook gratis voor niet-leden en ze hoeven ook geen lid te worden om hem in huis te krijgen.

Peter Bekel
Consumentenbond

Ik neem aan dat dit probleem met de vraagsteller is opgelost en deze niet ongewenst lid geworden is.
Blijkt weer dat heel duidelijk geluisterd moet worden naar wat een call center medewerker zegt.

Misschien is ouderwetse gesprekstechniek: herhalen van wat u als klant meent te begrijpen van wat CCM zegt de mogelijkheid om dit soort communicatie fouten te voorkomen.
b.v. "ik geef dus een eenmalige machtiging af t.a.v. verzendkosten en word geen lid van ( in dit geval) de consumenten bond."
Een eerlijk CCM zal dan moeten aangeven dat er geen verzendkosten berekend worden, maar dat de deal als eerder beschreven dan van toepassing is.

mu
door mulder44 - Oct 12, 2011 om 13:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=consumentenbond schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:58]@ f.weele Wellicht ten overvloede: de Minigids is dus ook gratis voor niet-leden en ze hoeven ook geen lid te worden om hem in huis te krijgen.

Peter Bekel
Consumentenbond

Dit klopt helaas niet.
Toen ik de Minigids online wou laten bezorgen lukte dat niet omdat ik geen lid was.
De onderstaande tekst die ik te zien kreeg was daar heel duidelijk in.
'Dit aanbod is alleen voor leden. Worden uw gegevens niet juist herkend? Vul hieronder uw lidnummer in voor een extra controle zodat u gebruik kunt maken van dit aanbod.'

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 06:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=mulder44 schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:00][quote=consumentenbond schreef op donderdag 6 okt 2011, 15:58]@ f.weele Wellicht ten overvloede: de Minigids is dus ook gratis voor niet-leden en ze hoeven ook geen lid te worden om hem in huis te krijgen.

Peter Bekel
Consumentenbond

Dit klopt helaas niet.
Toen ik de Minigids online wou laten bezorgen lukte dat niet omdat ik geen lid was.
De onderstaande tekst die ik te zien kreeg was daar heel duidelijk in.
'Dit aanbod is alleen voor leden. Worden uw gegevens niet juist herkend? Vul hieronder uw lidnummer in voor een extra controle zodat u gebruik kunt maken van dit aanbod.'

Wel die tekst is overduidelijk en niet mis te verstaan! Fijn dat je hier verkeerd wordt voorgelicht door een CB medewerker.

Ik ben zelf even naar de CB site, minigidsfotobewerking gegaan en wat zie ik in het webadres staan?: http://www.consumentenbond.nl/rekenmodules/lidworden/traject1/

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 06:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

P.S.

Voor alle duidelijkheid: je tikt in als webadres www.consumentenbond/minigidsfotobewerking.nl en kijk dan nog eens wat er als webadres staat als je op betreffende pagina bent.

birdies
door birdies - Oct 13, 2011 om 06:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nou, gaat lekker, maar niet heus. Nog een poging: je tikt in als webadres:
http://www.consumentenbond.nl/minigidsfotobewerking en kijk dan nog eens wat er als webadres staat als je op betreffende pagina bent.

consumentenbond
door consumentenbond - Oct 13, 2011 om 19:52
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mulder44 schreef op woensdag 12 okt 2011, 13:00]
Dit klopt helaas niet.
Toen ik de Minigids online wou laten bezorgen lukte dat niet omdat ik geen lid was.
De onderstaande tekst die ik te zien kreeg was daar heel duidelijk in.
'Dit aanbod is alleen voor leden. Worden uw gegevens niet juist herkend? Vul hieronder uw lidnummer in voor een extra controle zodat u gebruik kunt maken van dit aanbod.'

Beste Birdies,

Ik snap je verwarring. Je kunt inderdaad via de website alleen als lid de Minigids bestellen. Niet-leden kunnen alleen telefonisch de Minigids bestellen (gratis via 0800-6161).
Ik hoop dat hiermee de onduidelijkheid voor je is weggenomen.

Groeten, Peter

birdies
door birdies - Oct 14, 2011 om 11:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Niet-leden kunnen alleen telefonisch de Minigids bestellen (gratis via 0800-6161) Ik hoop dat hiermee de onduidelijkheid voor je is weggenomen............

Inderdaad! Duidelijk is dat het om het verkooppraatje gaat dat je krijgt als niet-lid! Echt gratis zou zijn: de minigids in pdf op de site zetten.

birdies
door birdies - Oct 14, 2011 om 11:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Aanvulling: dezelfde praktijken dus die energiebedrijven, providers enz. al jaren hanteren en waar de Consumentenbond (zogenaamd, blijkt nu, waarschijnlijk alleen pr) tegen strijdt!

tdehond
door tdehond - Oct 14, 2011 om 12:10
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 14 okt 2011, 11:10]Aanvulling: dezelfde praktijken dus die energiebedrijven, providers enz. al jaren hanteren en waar de Consumentenbond (zogenaamd, blijkt nu, waarschijnlijk alleen pr) tegen strijdt!
Mee eens. Het lijkt mij een gevalletje van het lidmaatschap zo zorgvuldig verpakken in de telebabbel dat de consument het niet door heeft.
Hopelijk vraagt t.s. voicelog op om het horen wat daar precies gezegd wordt.

freya
door freya - Oct 14, 2011 om 12:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, vooral die minigids niet gratis aanbieden via de website, want dan kunnen we de aanvrager niet omlullen..... Hoezo, 'de consumentenbond is er voor de consument'? Walgelijke praktijken.....

Freya

birdies
door birdies - Oct 14, 2011 om 13:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Personeelsleden in 2010: 212fte. Salarissen 2010: 11.458.000,-!

Voor geïnteresseerden hier *klik* het jaarverslag 2010.

E.e.a. zo door nemend, kan het allemaal wel wat minder, dames/heren van de CB! Hoef je dit soort fratsen niet uit te halen!