door winter2011 Oct 21, 2011 om 21:10
Auto & vervoer

Lege accu

Wegens ziekte heb ik lange tijd niet in mijn auto kunnen rijden, maar op het moment dat ik weer wilde gaan autorijden bleek mijn accu helemaal leeg te zijn.

Mijn vraag is nu: wanneer je een aantal maanden niet in je auto rijd loop dan je accu leeg. Ik heb niet mijn autolicht aan laten staan.

Graag anwoord op deze vraag!

6961 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 21, 2011 om 21:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem je hoeft geen lichten aan te hebben laten staan als de auto zo lang stil staat. Als de accu niet zo piep jong meer is, is het voortdurend aanstaan van het alarm / startonderbreker ook genoeg om de accu uit te putten. Volgend keer als de auto lang moet staan, koppel de accupolen los als dat kan op de plek waar de auto staat (want het alarm is eraf en dat kan problemen opleveren met de verzekering).

Vladja

gr
door grootvader_1 - Oct 21, 2011 om 22:01
153 Antwoorden / 44 Vragen

Ook het klokje is een stroomverbruiker en als die ook niet meer werkt en niets meer(even flauw) oplicht zoals startonderbreker, handremlicht,olielampje e.d. dan is er een grote kans dat ook uw accu overleden is door diepte-ontlading.
Mijn advies is dan ook; ga niet modderen met opladen maar neem een nieuwe accu, zeker voor deze komende winter.
Spuit dan gelijk de bougiekabels met een vochtverdrijvend middel (bij een oudere auto ook de verdelerkap---of beter koop ook die nieuw voor dat type auto) zodat is weer met kou weer blij kunt starten.

De Vrije Vogel

en blije rijder met mijn Lada.

jftm
door jftm - Oct 22, 2011 om 10:57
182 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Winter2011,
U vraagt u af of een accu ook leeg kan lopen als je je licht niet aan hebt laten staan.
Het antwoord is, zoals grootvader schrijft, waar.
Een moderne auto heeft allerlei "stiekeme" doorgaande verbruikers.
Een accu loskoppelen, adviseer ik nooit.
Maandelijks even een paar uur bijladen lijkt me voldoende.
Een accu van 4 á 5 jaar oud zou ik vervangen en bij de oud metaal inleveren.
U krijgt er bij de meesten nog wat Euro's voor.
John

wi
door winter2011 - Oct 22, 2011 om 21:37
4 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor de reactie.
Maar nu nog even een klein vraag: Mijn accu is 1 jaar oud dus niet helemaal piep, maar moet ik deze dan echt gaan vervangen?

Wat wordt bedoeld met "maandelijks even een paar uur bijladen lijkt me voldoende."
Zelf opladen via electriciteit of met de auto te gaan rijden zodat de accu ook opgeladen wordt.

Bvb mijn dank

jftm
door jftm - Oct 23, 2011 om 17:10
182 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=winter2011 schreef op zaterdag 22 okt 2011, 21:37]Hartelijk dank voor de reactie.
Maar nu nog even een klein vraag: Mijn accu is 1 jaar oud dus niet helemaal piep, maar moet ik deze dan echt gaan vervangen?

Wat wordt bedoeld met "maandelijks even een paar uur bijladen lijkt me voldoende."
Zelf opladen via electriciteit of met de auto te gaan rijden zodat de accu ook opgeladen wordt.

Bvb mijn dank

Beste Winter2011,
Een accu van 1 jaar oud is een prima leeftijd voor een accu. Deze zou, normaal gesproken, nog jaren mee kunnen. Bij een eventuele toekomstige onderhoudsbeurt, al is deze pas over een half of heel jaar, kunt u altijd even vragen om de kwaliteit van de accu te laten testen. Alles kan natuurlijk kapot.
Met bijladen wordt trouwens ook rijden bedoeld. Tijdens een rit laadt de dynamo de accu op. Als u geen grote verbruikers aan zet.
Ik weet niet hoe nieuw uw auto is, maar tegenwoordig zijn er heel veel zware verbruikers, zoals airconditioning, verlichting, multimedia-apparatuur als radio, cd en dvd spelers, versterkers, centrale deurvergrendeling en elektrisch bediende ramen, ruitverwarming, ventilatie enz
Als uw auto maanden stilgestaan heeft, en u gaat er heel kort mee rijden met een of meerdere zware verbruikers aan, dan laadt hij vanzelfsprekend nauwelijks op.
Maak u verder geen zorgen als u de auto regelmatig gebruikt.en wees dan niet bang elektrische apparaten te gebruiken, de accu vormt dan alleen een buffer en de meeste stroom zal dan afdoende door de dynamo geleverd kunnen worden.