su
door suzavi Jan 26, 2012 om 13:42
Auto & vervoer

Luchthavenbelasting terugvragen, lukt dat?

Ik las laatst dat als je een vliegticket annuleert je vaak de betaalde luchthavenbelasting kunt terugvragen. Wie heeft dat wel eens gedaan? En lukte het ook? En ik las ook dat ze daar dan soms nog administratiekosten voor in rekening brengen? Is het dan nog wel de moeite waard?

16555 6 Rapporteer

lapjeskat
door lapjeskat - Jan 26, 2012 om 14:16
90 Antwoorden / 40 Vragen

Hallo Suzavi,

Ik heb onlangs een KLM ticket moeten annuleren.
Ticket had ik via internet gekocht en betaald met de creditcard.
Annuleren kon op dezelfde site waarbij je ook in kunt checken enz.
Je hebt je boekingsnummer op je ticket staan.

Volgens mij gaat dat bij de meeste maatschappijen zo.

Ik kreeg direct een annuleringsfactuur/bevestiging met de mail en het belastingbedrag werd ook dezelfde dag teruggestort op mijn creditcard.
Met de annuleringsbevestiging kon ik het restantbedrag via de reisverzekering terug vragen.

Let wel, je krijgt alleen de betaalde belasting terug. Bijkomende heffingen en boekingskosten niet.

lapjeskat
door lapjeskat - Jan 26, 2012 om 14:19
90 Antwoorden / 40 Vragen

Hallo Suzavi,

Ik was nog vergeten te melden dat ik van het ticketbedrag ad € 204,35, van de KLM € 59.85 terug gekregen heb. Dus het is de moeite waard om dat te doen.

Groetjes.

jo
door joostm_1 - Jan 27, 2012 om 12:17
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ja inderdaad het kan gewoon. Alleen vertellen de airlines je dat niet. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en heb gemengde ervaringen.

Ik heb het ooit (ik denk 2 jaar terug) zelf geprobeerd bij Easyjet. Een hoop e-mailen, bellen naar 0900 nummers en veel in de wacht staan. Maar jawel, na 2 maanden kreeg ik ook een paar tientjes terug van m'n Londen ticket.

Vorig jaar had ik een Curacao ticket van Arkefly en had helemaal geen zin in dat gedoe met bellen en e-mailen. Dus ik wilde het eigenlijk laten zitten. Maar toch 'gunde' ik ze die belastingen niet. Via de dame die op ons bedrijf altijd alle tickets boekt kreeg ik de link door van www.re-fund.com Dat is (zover ik begreep) een soort EU-claim, maar dan voor belastingen ofzo. En ze doen ook iets met tickets verkopen zag ik.

Nou ja, ik m'n aanvraag verstuurd, moest iets van 15 euro betalen aan administratiekosten en vervolgens afwachten. Ik kreeg elke keer een automatisch mailtje wat ze aan het doen waren met het ticket, een soort update. En jawel, na 8 weken ongeveer stond er ineens 180 euro op m'n rekening van die club. Geen idee of ze dat voorgeschoten hebben of dat Arkefly naar hen heeft betaald, maar dat boeit me ook niet. Ik had m'n geld terug.

En van die 180 euro zijn m'n vrouw en ik uiteindelijk lekker een weekendje naar Maastricht geweest. Geen Curacao, maar ook leuk toch?

sk
door skyjack - Jan 27, 2012 om 15:09
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook een keer van easyjet terug gekregen, dit omdat ik ineens in het ziekenhuis belandde en toen de vlucht cancelde. Het in dat geval zelfs ook de rest van het ticket terug gekregen omdat ze de stoel aan iemand anders hadden kunnen verkopen. (dat was echt pure mazzel)

Maar de luchthavenbelasting is inderdaad vrij gemakkelijk terug te vragen.

le
door leens - Jan 27, 2012 om 15:11
5 Antwoorden / 0 Vragen

hallo suzavi
ik heb voor 10dagen mijn ticket moeten anuleren wegens gezondheid ik heb het volle bedrag ad 195euro terug gekregen van mijn anuleringsverzekering en dat was een retour tikket bij transavia .

wimmi20
door wimmi20 - Jan 27, 2012 om 15:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Gewoon bij Google inkloppen : luchthhavenbelasting terugvragen.