sh
door shadow1 Oct 25, 2005 om 19:50
Auto & vervoer

Mag het wel of mag het niet

Hoi ik heb de volgende vraag.

Ik wil misschien via het net een minichopper kopen, deze chopper is iets groter dan een scooter of een puch maxi of tomos,

de een zegt het mag wel en de ander  zegt het mag niet.

Ik heb gezocht op het net maar kan hier niets over vinden.

met vrindelijke groet. m

3009 17 Rapporteer

dirck
door dirck - Oct 25, 2005 om 20:46
3201 Antwoorden / 3 Vragen

De meeste mini motortjes die je tegenwoordig steeds vaker tegen komt,
onder andere bij GSM abonnementen zijn niet goedgekeurd, dus ook niet
te verzekeren.

Je mag ze natuurlijk wel kopen, maar je mag er niet mee op de openbare weg komen.

sh
door shadow1 - Oct 25, 2005 om 22:18
5 Antwoorden / 4 Vragen

u bedoeld mini, die ik bedoel is 1.80m

http://www.technoline.nl/products.php?sectionid=1&catid=1&subcatid=12&productid=26&goproduct=1

kijk hier maar eens naar

hell-rider
door hell-rider - Oct 25, 2005 om 22:28
573 Antwoorden / 0 Vragen

Hai Shadow,

Voor deze motor 50cc heb je het A-rijbewijs nodig.

Een brommertje gaat vaak tot maar 49cc.

Groet,
Hell-Rider

dirck
door dirck - Oct 26, 2005 om 02:13
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Toch ben ik bang dat er geen nederlandse type-goedkeuring opzit, zodat je er niet mee op de openbare weg mag komen.

hutch
door hutch - Oct 26, 2005 om 02:53
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Shadow,

voordat je deze, best wel mooie, mini-chopper koopt, zou ik eerst met hen contact opnemen (bovenaan: contact aanklikken) en deze vraag voorleggen. Zij zullen moeten weten of deze een type goedkeuring heeft en zo ja, of dit onder de categorie bromfietsen valt of onder motoren. Krijg je een wazig antwoord terug, zou ik deze niet kopen, tenzij je alleen bij jou in de woonkamer wilt rondrijden... maar ik vermoed dat het hier om een type-goedgekeurde bromfiets gaat, zie:

bromfiets

Gr. Hutch

brynnar
door brynnar - Oct 26, 2005 om 08:31
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Hell Rider,

Ik vermoed dat Hutch hieronder gelijk is. De link die hij geeft verwijst naar het Voertuigreglement, waarin staat dat een bromfiets een cylinderinhoud van ten hoogste 50cc mag hebben. In dat geval (en indien hij aan de verdere voorwaarden voldoet en gezien de advertentie denk ik van wel), valt deze onder de bromfietsen en moet dus ook als zodanig behandeld worden, mits er een NL typegoedkeurig aan gegeven is. Deze type goedkering is in Europees verband. M.a.w. als Frankrijk dit voertuig goedkeurt, is er geen belemmering om deze in Nederland ook te gebruiken.

Brynnar

do
door dolcevita_1 - Oct 30, 2005 om 21:28
6 Antwoorden / 0 Vragen

50cc is al geen brommer meer hoe stom het ook klinkt  het is tot 49,9 cc een brommer en daarboven niet deze chopper is niet toegestaan op de weg je mag er alleen op eigen terrein of op een kartbaan/circuit mee rijden mits daar toestemming voor is maar dat lijkt me niet handig met een chopper vaak worden deze voertuigen gebruikt op shows of voor in de woonkamer/kantoor oorspronkelijk komt deze hype uit de vs waar veel coureurs het ook gebruiken om zicht te verplaatsen van A naar B

hutch
door hutch - Nov 1, 2005 om 16:18
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Dolcevita,

zou het Voertuigglement het dan verkeerd hebben??

bromfiets: motorrijtuig op twee of drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektromotor en niet zijnde een gehandicaptenvoertuig; motorrijtuigen die op de in artikel 5.6.1, tweede lid, bedoelde wijze zijn voorzien van één of twee gele of oranje platen dan wel gele of oranje vlakken, worden mede als bromfiets aangemerkt  enz.

....... uitgerust met een verbrandingsmotor van ten hoogste 50 cm3

Hutch

do
door dolcevita_1 - Nov 1, 2005 om 16:55
6 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad Hutch sorry!! ik had het fout!

sh
door shadow1 - Nov 5, 2005 om 16:57
5 Antwoorden / 4 Vragen

nu weet ik nog steeds niet of het mag?

en zo niet wat als ik zelf zoiets zelf bouw?

ro
door ronny530 - Nov 5, 2005 om 17:17
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Alle voertuigen die geen goedkeuring hebben mogen niet op de openbare weg, misschien biedt de website van het rdw uitkomst. Zelf bouwen is een optie maar moet dan door de rdw gekeurd worden. De kans dat dat goed komt is minimaal en dan heeft u voor veel geld een leuk kunstwerk waar u nog uren naar kijken kunt maar er geen meter mee mag rijden.

M.v.g Ronald.

sh
door shadow1 - Nov 5, 2005 om 17:31
5 Antwoorden / 4 Vragen

het is wel vaag. als ik ales door lees mag het wel en niet.

????????

ro
door ronny530 - Nov 5, 2005 om 17:39
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Er zijn een hoop twijfels maar er is er een die dat weg kan nemen. Neem kontakt op met het rdw voor dat u evt. wat koopt of gaat bouwen.

sh
door shadow1 - Nov 5, 2005 om 18:40
5 Antwoorden / 4 Vragen

b.v.d.

ik ga het wel even bij het r.d.w. vragen

hutch
door hutch - Nov 5, 2005 om 19:18
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Shadow,

heb je al contact opgenomen met de verkopende partij? Vraag daar eerst eens even of deze minichopper een type-goedkeuring heeft. Als je de RDW belt zonder specifieke kenmerken of gegevens, kunnen ze je daar nog niet helpen. Als deze minichopper een type-goedkeuring heeft, is er niets aan de hand en mag je er mee de weg op (wel verzekerd natuurlijk). Of heb je de verkopende partij al gebeld?

Gr. Hutch

sh
door shadow1 - Nov 6, 2005 om 09:14
5 Antwoorden / 4 Vragen

ik zal inderdaat eerst eens kontakt opnemen met de verkoper en het aan hun vragen.

ni
door nickpeelen - Mar 26, 2006 om 13:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk mag dit niet , ik persoonlijk zou het ook niet proberen
want in je frame nummer staat 45 in het nummer dat is dus de snelheid van je scoot , als jij word aangehouden zien ze het ook al op de verzekerings papieren dan bromfiets is , hier voor kan je ook een boete krijge , als je nog pech hebt krijg je paar
1 verkeerde stickers
2 geen helm
3 rollerbank (miscien gaat ie te snel)

hoop dat nu duidelijk voor je is
gr nick