la
door lanzenk Apr 17, 2011 om 15:30
Auto & vervoer

Medicijnen in handbagage vliegtuig

Binnenkort gaan we voor het eerst sinds lang weer vliegen, goedkoop met ryanair naar de Canarische eilanden.
Nu lees ik van alles over de handbagage en medicijnen. Je mag meer dan 100 milliliter (??) aan pillen meenemen met een doktersrecept erbij of als ze op naam staan.

Wat we mee moeten nemen in handbagage zijn de pil,allergiepillen,colchinine en ebuprofen (jicht) en acetylsysteine voor sinusverstoppingen.

Hoe weet ik nu hoeveel pillen samen 100 milliliter zijn en bovendien heb ik van bijna allemaal geen recept en staan ze ook niet op naam.

Ik vind dit ook een heel rare en volgens mij onzinnige regeling. Maar ja zo schijnt het te zijn volgens rijksoverheid.nl.

Wie heeft er nuttige adviezen, raad of anderszins handige adviezen?

PS: Ik vind vliegen nu al weer vervelend worden. Volgende keer weer met de auto. Dan kan ik alles meenemen wat ik wil en nodig heb ha ha ha

------------------------------------------------------------
Medicijnen en babyvoeding in handbagage
Medicijnen en babyvoeding die u nodig heeft tijdens de vlucht en het verblijf in het buitenland zijn toegestaan in uw handbagage in grotere hoeveelheden dan 100 milliliter. U moet op verzoek een doktersrecept kunnen overhandigen of aan kunnen tonen dat de medicijnen op naam staan.

47636 15 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 17, 2011 om 15:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Die meer dan 100 milliliter slaat alleen op vloeistoffen en gels. Niet op pillen. Pillen en vloeistoffen, die hier vrij verkrijgbaar zijn, zijn in het buitenland ook te koop in apotheken. Vaak zijn zelfs meer medicijnen daar vrij verkrijgbaar, dan hier.

Vladja

gerdamarijke
door gerdamarijke - Apr 17, 2011 om 16:29
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik moet helaas dagelijks een enorme vracht pillen slikken. Dit allemaal uiteraard op doktersvoorschrift. Gaat gewoon allemaal in de handbagage. In de originele doosjes en een medicijnenpaspoort heb ik er ook bij. Vliegen al jaren minimaal 2x per jaar naar Turkije, maar er heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Dit zijn allemaal pillen, voor vloeistoffen geldt zoals al gezegd, wel die 100 ml regel. Hier kan de apotheker helpen de medicijnen in kleine verpakkingen te leveren.

la
door lanzenk - Apr 17, 2011 om 17:04
21 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi Vladja, eerst natuurlijk bedankt en dat dacht ik eerst ook maar zoals de quote onder mijn bericht aangeeft is het echt een aparte alinia voor medicijnen en babyvoeding. Staat dus los van vloeistoffen. www.rijksoverheid.nl

=vladja schreef op zondag 17 apr 2011, 15:58: Die meer dan 100 milliliter slaat alleen op vloeistoffen en gels. Niet op pillen. Pillen en vloeistoffen, die hier vrij verkrijgbaar zijn, zijn in het buitenland ook te koop in apotheken. Vaak zijn zelfs meer medicijnen daar vrij verkrijgbaar, dan hier.

Vladja

la
door lanzenk - Apr 17, 2011 om 17:07
21 Antwoorden / 7 Vragen

Allereerst bedankt maar mijn medicijn kan ik gewoon kopen en heb dus geen paspoort of zo.
Ik kan ze natuurlijk zoals Vladja zegt daar kopen maar dan zit ik weer met hetzelfde probleem op de terugvlucht.
Vroeger was het allemaal veel simpeler en wat kan ik nu eigenlijk met pillen verkeerd doen in het vliegtuig??????

=gerdamarijke schreef op zondag 17 apr 2011, 16:29: Ik moet helaas dagelijks een enorme vracht pillen slikken. Dit allemaal uiteraard op doktersvoorschrift. Gaat gewoon allemaal in de handbagage. In de originele doosjes en een medicijnenpaspoort heb ik er ook bij. Vliegen al jaren minimaal 2x per jaar naar Turkije, maar er heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Dit zijn allemaal pillen, voor vloeistoffen geldt zoals al gezegd, wel die 100 ml regel. Hier kan de apotheker helpen de medicijnen in kleine verpakkingen te leveren.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Apr 17, 2011 om 17:08
330 Antwoorden / 15 Vragen

Beste TS:
Milliliter (ML) staat voor VLOEISTOF, bij vaste stoffen heet dit milligram (MG)

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 17:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, ze bedoelen vermoedelijk vloeibare medicijnen.

vladja
door vladja - Apr 17, 2011 om 17:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees hier: Vloeistoffen en gels in handbagage...

Daaronder staat dat van medicijnen en babyvoeding dus meer meegenomen mag worden dan die 100 ml. Dat slaat dus op vloeistoffen en gels.

Vladja

gerdamarijke
door gerdamarijke - Apr 17, 2011 om 17:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

Met pillen doe je niet gauw iets verkeerd, ook pillen zonder recept mogen gewoon mee. In de originele doosjes laten zitten.
Vloeistoffen blijft een probleem, dat mag niet meer dan een 100 ml verpakking zijn. Dus al zit er 100 ml in een colafles, dan mag dat niet mee.
Maar neusdruppels, oogdruppels ed zit meestal al in een kleinere verpakking. Dan is het geen probleem. Plastic zakje erom en dichtplakken op Schiphol, kan het gewoon in de handbagage.
Middelen zonder recept zijn in het buitenland vaak veel goedkoper, maar je loopt wel het risico dat ze nou net jouw merk niet hebben.

la
door lanzenk - Apr 17, 2011 om 17:50
21 Antwoorden / 7 Vragen

Hoi die heb ik ook gelezen maar ik heb over de volgende paragraaf, alinia of hoe je dat ook mag noemen. Die gaat over medicijnen en babyvoeding. De vloeistoffen is me duidelijk.

Ik plak hem in zijn geheel nog even:

quote
Medicijnen en babyvoeding in handbagage

Medicijnen en babyvoeding die u nodig heeft tijdens de vlucht en het verblijf in het buitenland zijn toegestaan in uw handbagage in grotere hoeveelheden dan 100 milliliter. U moet op verzoek een doktersrecept kunnen overhandigen of aan kunnen tonen dat de medicijnen op naam staan.

Vloeibare babyvoeding mag u alleen meenemen in uw handbagage als uw baby meereist. Gekookt water om te mengen met babymelk in poedervorm in hoeveelheden boven de 100 milliliter mag u niet meenemen in uw handbagage. U kunt bij de luchtvaartmaatschappij navragen of u aan boord het benodigde water voor uw baby kan laten koken.
einde quote

=vladja schreef op zondag 17 apr 2011, 17:14: Lees hier: Vloeistoffen en gels in handbagage...

Daaronder staat dat van medicijnen en babyvoeding dus meer meegenomen mag worden dan die 100 ml. Dat slaat dus op vloeistoffen en gels.

Vladja

gerdamarijke
door gerdamarijke - Apr 17, 2011 om 17:58
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, lijkt me duidelijk. Als je baby bv een voeding krijgt die al kant en klaar verkocht wordt in flesjes van bv 500 mg. mag dit mee als de baby ook mee reist. Krijgt je baby bv een poeder die je met water tot een voeding maakt, mag die poeder mee en water in niet grotere verpakking als 100 ml. Water is nl in elk vliegtuig te krijgen.
Mochten de vloeibare medicijnen toch standaard in een grotere verpakking zitten, dan het recept en originele verpakking erbij.

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2011 om 20:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het staat er erg onduidelijk. Maar op de lijst Verboden voorwerpen staat het wel genoemde onder vloeistoffen.

so
door sonja1977 - Apr 17, 2011 om 21:10
16 Antwoorden / 2 Vragen

Afgelopen jaren heb ik regelmatig gevlogen en ook met medicijnen en vitamines (beiden zowel pillen als vloeibaar) zonder doosjes. Voor de heenreis deed ik hetgeen ik nodig dacht te kunnen hebben voor de vlucht gewoon in een doorzichtig AH hersluitbaar diepvrieszakje. De rest in het koffer en voor de terugreis hetzelfde.
De regels zijn wel streng, maar niemand die daar iets van zei. Als u de medicijnen voor de heenreis dan ook nog in het originele doosje doet én in een dergelijk zakje, dan neem ik niet aan dat het een probleem is! Fijne reis!!!

jo
door jojo1990 - Jul 10, 2012 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Over dit onderwerp heb ik ook een vraag..
Over een aantal dagen vlieg ik naar turkije en ook ik wil vitamine pillen e.d. meenemen.
Nu ben ik topsporter en wil graag ook mn vrachtwagen aan omega zuren, antioxidanten, vitaminepillen meenemen. Dit alles zit in grote potten en niet erg handig om mee te nemen want dan zit mn koffer gelijk vol.

Ik wil dus van iedere pil soort voor 8 dagen meenemen in plastic zakjes.
Iemand hier ervering mee? Of tips?

tdehond
door tdehond - Jul 10, 2012 om 15:29
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ jojo1990
Misschien kunt u in uw apotheek medicatie zakjes bestellen:
klik

Medicatie wat niet tegen bevriezen kan in handbagage meenemen.

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 17:33
179 Antwoorden / 8 Vragen

Die zakjes zijn volgens mij alleen voor voorgeschreven medicatie. Nooit zelf pillen in zakjes doen. Het moet altijd in de orginele verpakking zitten. Op tv kan je zien bij bijv in Border security dat je veel problemen kan krijgen met medicatie die niet in de orginele verpakking zit. Weet niet of je een geneesmiddelen paspoort nodig bent voor deze medicatie. Zou u adviseren om dit eens na te vragen bij een apotheek.