door witteke Oct 31, 2023 om 12:31
Auto & vervoer

Met prive auto rijden voor werkgever?

Ik heb een leuke baan als 70 plusser,breng medijnen rond,normaal geen probleem,maar soms hebben ze geen auto vrij,en doe ik dat met mijn eigen auto,ook prima,ze vergoeden dat gewoon,nu begreep ik van iemand dat als er iets gebeurd,dit problemen met de auto verzekering zou kunnen opleveren,klopt dit?
Weet iemand dit?

4266 12 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Oct 31, 2023 om 12:37
11548 Antwoorden / 51 Vragen

De enige die u een echt antwoord kan geven is uw verzekering of tussenpersoon. Effe de ouderwetsche telefoon pakken en bellen. Succes.

sira
door sira - Oct 31, 2023 om 13:02
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Dit moet ook in uw polisvoorwaarden te vinden zijn.

In ieder geval is uw "werkgever" aansprakelijk voor een ongeval ten tijde van de uitoefening van de werkzaamheden voor uw "werkgever" (dus niet woon/werk rit).

Nu begrijp ik uit uw verhaal dat u sporadisch uw privé auto gebruikt voor die werkzaamheden, volg daarom het advies van Mahadma en meldt dit bij uw tussenpersoon of verzekering. U kunt eventuele problemen beter voor zijn.

wi
door witteke - Oct 31, 2023 om 13:51
50 Antwoorden / 11 Vragen

Nog even vergeten,werk is op oproepbasis en ik heb een inzittende verzekering
Verzekeringsagent kan deze vraag ook niet echt beantwoorden,want wanneer is volgens de wet af en toe en wanneer niet\?

sw
door swat1500 Oct 31, 2023 om 22:25
3791 Antwoorden / 0 Vragen

De Wet kent geen definitie van af en toe. De rechter zal per geval moeten uitmaken of er sprake is van af en toe. Als uw verzekeraar weigert te vergoeden dan moet u naar de rechter of het KIFID om dit besluit aan te vechten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 31, 2023 om 14:03
2071 Antwoorden / Vragen

In iedere polis staat wel een clausule die aangeeft dat er geen dekking is indien de auto zakelijk wordt gebruikt, en ze geven er gelijk het voorbeeld van een lesauto bij en dat laatste snapt iedereen natuurlijk.  En dan zeggen ook dat je wel vrijwilligerswerk mag doen tegen een geringe vergoeding zoals maaltijden voor senioren rondbrengen etc. U geeft er geen les in maar doet ook geen vrijwilligerswerk dus als er een keer wat gebeurt en iemand doet lastig kunt u zomaar het bokje zijn. De logische manier om dit op te lossen is uw verzekeraar (absoluut schriftelijk) toestemming vragen maar het kan ook gebeuren dat men u die toestemming niet geeft.

ro
door ronny530 - Oct 31, 2023 om 15:01
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens mij mag u met uw privé auto wel medicijnen voor uw werkgever rondbrengen zolang het sporadisch is en op uw eigen initiatief gebeurd en de werkgever weet dat u uw eigen auto gaat gebruiken en daar toestemming voor geeft.
Verzekeringstechnisch is de auto op kenteken verzekerd en u als kentekenhouder betaald er de premie voor dus is de auto waar u die auto ook voor gebruikt verzekerd en ook voor ritten die u met het wegbrengen van medicijnen maakt.
In de polisvoorwaarden van uw verzekering staan de uitsluitingen van verzekering helder vermeldt en die uitsluitingen zijn o.a. meedoen aan sportevenementen, onder invloed van een drogerende stof verkeren maar de auto gebruiken tijdens werkzaamheden voor een ander ben ik nog niet tegengekomen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 1, 2023 om 15:17
2071 Antwoorden / Vragen

Dat je particuliere verzekering niet geldt als je bijvoorbeeld voor taxi gaat spelen of rijles gaat geven zou er toch echt duidelijk in moeten staan.

sira
door sira - Oct 31, 2023 om 15:30
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb dit nog voor u gevonden: https://www.verzekering.nl/nieuwsitem/2017-10-24-werken-als-koerier-met-uw-eigen-auto/

Weliswaar bent u geen koerier van pakketjes of van pizza's, maar wel van medicijnen.

sw
door swat1500 - Oct 31, 2023 om 22:23
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad mogelijk dat uw verzekering alleen prive gebruik dekt. Schade die u oploopt bij zakelijk gebruik zal dan niet worden vergoed door uw verzekeraar. U zukt die schade dan bij uw werkgever moeten gaan verhalen. Die kan zich daarvoor verzekeren.
U loopt ook het risisco dat als u het zakelijk gebruik voor uw verzekering verzwijgt, de verzekeraar u kan royeren.
Een en ander moet in de voorwaarden van uw verzekering staan. Als in de voorwaarden uitsluitend prive gebruik wordt benoemd dan is zakelijk gebruik niet gedekt ook niet als dit af en toe is.
U moet niet gokken op een coulante houding van uw verzekeraar.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 31, 2023 om 22:57
2071 Antwoorden / Vragen

Zo fris van de lever kan ik geen verzekering bedenken waarmee een werkgever een auto van een werknemer kan verzekeren. Wellicht bestaat het maar ik ken het niet.

sw
door swat1500 Nov 1, 2023 om 10:25
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Ze zullen ongetwijfeld bestaan. Verzekeraars verzekeren alles zolang ze eraan kunnen bedienen. Dat laatste is niet lastig als je strenge voorwaarden hanteert.

Iv
door Ivo W Nov 2, 2023 om 21:52
730 Antwoorden / Vragen

Dat u het niet kunt bedenken betekent niet dat het niet bestaat.

De vereniging waar ik vrijwilliger ben geweest had wel een (aanvullende) autoverzekering voor het geval een vrijwilliger tijdens een rit voor de vereniging met een privé auto betrokken zou raken bij een ongeval. Als zo'n verzekering voor verenigingen bestaat, dan bestaat het ongetwijfeld ook voor bedrijven.

wi
door witteke - Oct 31, 2023 om 22:53
50 Antwoorden / 11 Vragen

Dank jullie wel,ik ga er achter aan

eddopeddo
door eddopeddo - Nov 1, 2023 om 12:37
30 Antwoorden / 8 Vragen

Het gaat niemand iets aan wat u met uw auto doet, ook een verzekeringsmij. niet.
Voor verschillende beroepsgroepen gelden uiteraard andere normen en deze behoren daarom dan ook een bedrijfsverzekering af te sluiten.
Als ik u was zou ik me geen zorgen maken.
Veel veilige kilometers en tevreden medicijngebruikers gewenst.

sw
door swat1500 Nov 1, 2023 om 23:25
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Toch wel. Als de auto wordt gebruikt in strijd met de voorwaarden waaronder deze is verzkerd kan de verzekeraar tot royement over gaan en er is een groot risico dat je vervolgens op de "zwarte lijst" komt en dan nergens meer terecht kan tegen een normale premie.

sira
door sira Nov 2, 2023 om 17:48
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Eddopeddo, uw stelling is niet alleen kort door de bocht, maar ook onjuist. De reactie van Swat1500 is daarentegen wel juist.

Jo
door JohnnyH - Nov 1, 2023 om 13:31
15 Antwoorden / Vragen

Zakelijk mag je best rijden met je eigen auto.
Wel het aantal km's kan uitmaken, bijvoorbeeld dat je aangeeft maar 7500km/jaar rijdt en dat dan ineens meer wordt.
Ook krijg je vermoedelijk vergoeding voor de km's, ok geen probleem, alleen rijd je een deuk moet je zelf  opdraaien voor de kosten of je eigen verzekering en no claim.
Krijg je maar 10 km vergoed en er gebeurt iets ja, dan is je vergoeding 'miniem' van je km's

ho
door honza23 - Nov 2, 2023 om 15:49
261 Antwoorden / 3 Vragen

Geen slapende honden wakker maken.

Melden/vragen = problemen opzoeken

Het is voor een verzekeraar pas een probleem als het significante invloed heeft op de kans op schade.

Als je dus privé 10.000 km per jaar rijdt maar voor een werkgever 20.000 km dan is het duidelijk dat er invloed is.

Echter, dan is dat risico al afgedekt doordat je waarschijnlijk een toeslag betaalt omdat je meer dan gemiddeld km's rijdt.

Wat is wel een probleem?

Als je bv op postcode een goedkope polis hebt en zakelijk met je auto constant in Amsterdam rondrijdt

Als je veel op plaatsen komt met een verhoogd risico (bouwplaatsen bv)

Als je zaken vervoert die het weggedrag van je auto negatief beïnvloeden (zware ladingen bv)

Als je nu opeens heel vaak in het buitenland rijdt

Rij je af en toe voor je baas en zijn dat gewone ritjes naar gewone adressen in gewone woonwijken dan is er echt niets aan de hand: je rijgedrag en het soort ritten verandert niet, of je nou naar een familielid rijdt of naar iemand die medicijnen nodig heeft; het risico is hetzelfde.
En zeker als het incidenteel gebeurt, kan een verzekeraar daar nooit problemen van maken.

Het is vergelijkbaar met als er iemand anders met je auto rijdt: jij sluit een verzekering af, op jouw naam en met jouw schadevrije jaren; als dan af en toe je vrouw of zoon/dochter mee rijdt zijn die gewoon verzekerd, hoef je ook niet te melden of om toestemming voor te vragen.

Rijdt je vrouw of 1 van je kinderen meer dan 50% van de tijd en km's in jouw auto, dan moet je het wel melden, het schaderisico is dan immers sterk afwijkend.

Zo is dat ook hier: pas als het echt heel veel en heel vaak gebeurt en het risico op schade wordt echt veel en veel groter, ja, dan kan je ze het eens vragen.

Nu is het egwoon: doen en alles bij het oude laten

(ik heb zelf jarenlang 100.000 km per jaar gereden, waarvan plm. 85.000 km voor mijn baas. Nooit een probleem geweest voor mijn verzekeraar, daar zeiden ze: zolang je maar de toeslag voor je km's betaalt)

Iv
door Ivo W Nov 2, 2023 om 21:54
730 Antwoorden / Vragen

Niet melden en in strijd met de voorwaarden van je verzekering handelen is juist "problemen opzoeken". Ander gebruik van de auto betekent andere risico's dan waar de premie op gebaseerd is. En dat betekent als de verzekering er achter komt dat schade in het geheel niet vergoed wordt en je ook nog geroyeerd kunt worden, waarna het zo goed als onmogelijk is om nog een verzekering af te sluiten.

wi
door witteke - Nov 2, 2023 om 16:46
50 Antwoorden / 11 Vragen

Allemaal bedankt voor de hulp en de info,en nee,ik kom zelfs dan niet boven het aantal verzekerde kilimeter
Het is maar heel sporadisch,en kom ook niet op gevaarlijke plaatsen,en alleen bij prive adressen
Zelfs met dit erbij haal ik geen 5000 km per jaar,en verzekering is tot 10.000 km