De
door DennisR May 13, 2021 om 10:38
Auto & vervoer
Misbruik van het woord leasen bij scooters

Ik mag door medische redenen niet meer auto rijden maar nog wel scooter rijden, omdat de wetgeving mogelijk veranderd en ik dus niet voor altijd aan een 25kmscooter vast wil zitten wat ik nieuwschierig of ik misschien net als bij auto's een scooter zou kunnen leasen. Google kwam meteen met heel veel resultaten

Maar wat blijkt als je naar de sites gaat en de details bekijkt dat het geen leasen is maar gewoon kopen op afbetaling. Mag dit soort misleiding?

7385 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - May 13, 2021 om 10:45
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Er bestaat ook financial lease, dat heet dus ook lease, maar is effectief ook een soort van afbetaling. Dus mag het zo genoemd worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2021 om 16:38
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA, helaas neen. In ieder geval is private Lease geen huurkoop. (Op basis van eigen ervaring met zowel zakelijk als privé lease van auto's.)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 13, 2021 om 10:51
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Dennis,

Het antwoord op uw vraag is : ja.

Ik heb dit ook een keer geïnformeerd bij diverse scooter dealers.

Is een elektrische scootmobiel niet iets voor u?

Deze is goedkoper in de verzekering.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2021 om 16:40
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@GEBOREN AMSTERDAMMER,  helaas neen. Lease is geen huurkoop. (Op basis van eigen ervaring met zowel zakelijk als privé lease van auto's. Zoe mijn late reactie.  En let ook op dat de leasemaatschappij de verzekering regelt bij privé lease en dat dan in het leasebedrag is opgenomen. Met :-),

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 14, 2021 om 17:39
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Kijk even naar het antwoord hieronder van Awyeah28 en IvoW voor uitleg bij het leasen van een brom-/snor-scooter.

Er is een verschil met het leasen van een auto.

De bromfietshandelaren legden mij uit, dat een bromscooter te snel in waarde achteruit gaat om het te leasen met onderhoud erbij inbegrepen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 13, 2021 om 11:09
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Uit de link:
                                 Leasen is lenen

Een nadeel van leasen is dat je eigenlijk geld of de scooter te leen hebt. De scooter is vaak pas van jou wanneer het volledige bedrag is afbetaald aan de verkoper. Zo kan het dat jouw scooter pas na bijvoorbeeld een jaar echt van jou is. Ook kan het zijn dat je met het uiteindelijke bedrag duurder uit bent dan wanneer je de scooter meteen zou kopen. Houd hier rekening mee. Toch kan leasen voor jou de beste oplossing zijn.

https://www.f355autoverhuur.nl/vervoer/de-voor-en-nadelen-van-het-leasen-van-een-scooter/

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2021 om 16:41
16859 Antwoorden / 202 Vragen

@SHOPPY,  helaas neen. Private Lease is geen huurkoop. (Op basis van eigen ervaring met zowel zakelijk als privé lease van auto's).

AWYeah28
door AWYeah28 - May 13, 2021 om 17:22
355 Antwoorden / Vragen

Beste Dennis,

Lease is in Nederland geen wettelijke term: klik.

Dus er is geen sprake van misleiding, het is een buitenlandse term waar hier geen vaste betekenis aan is gegeven.

Wat je zoekt is wel beschikbaar, maar heet dan een abonnement: klik.

Als je de tarieven daarvan ziet zou ik maar heel goed vergelijken en nadenken of die afbetaling niet alsnog een betere optie is.

Iv
door Ivo W - May 13, 2021 om 20:09
729 Antwoorden / Vragen

Globaal kun je "Leasen" opsplitsen in "financial lease" en "operational lease".

Bij "financial lease" is er sprake van een soort koop op afbetaling. Je wordt de wettelijke eigenaar van het voertuig en moet dan dus ook zaken als onderhoud, verzekering en dergelijke betalen. Binnen de financial lease zijn er nog twee hoofd-smaken. De ene waarbij je na afloop het voertuig mag houden (volledige aankoopbedrag is gefinancierd) en de andere waarbij aan het einde van de leaseperiode het eigendom weer overgaat op de leasemaatschappij of er alsnog een overnamebedrag betaald moet worden.

En dan is er nog de "operational lease". Deze vorm van lease is bij auto's al jaren bekend. Vooral als 'auto van de zaak' waarbij de werkgever de auto leaset en de werknemer zorgeloos kan rijden. De laatste jaren kennen we de operational lease ook van de private lease contracten. Bij operational lease neemt de leasemaatschappij vrijwel alle zorgen uit handen voor een vast bedrag per maand. Onderhoud, verzekering, belastingen en dergelijke worden allemaal verzorgd. En meestal krijg je tijdens onderhoud ook nog vervangend vervoer.

Wat u zoekt voor de scooter is operational lease. Wat u tot nu toe gevonden heeft, is financial lease. Beide een vorm van "lease", dus geen misbruik van termen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 14, 2021 om 12:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beide Lease vormen hebben een vaste looptijd.
Finan. of  operationeel maakte niets uit,
eerder Scooter inleveren is erg duur.
Contract = contract  en  5 jaren voordeliger dan 3 jaren.

Kijk als je nieuwe te duur vond voor een gebruikte met garantie bij plaatselijke winkel die ook herstelde.
En als de wet veranderde,  kun je deze inruilen voor E bike of zo.

Dave lubeck
door Dave lubeck - May 14, 2021 om 12:47
88 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou gewoon een Elektrische scooter kopen . is goedkoper en vandaag of morgen mag je in grote steden niet meer met een scooter komen op brandstof maar wel met een Elektrische scooter ! Dit om geluidsoverlast en stank van die rot dingen uit te bannen !!

Ro
door RogerBernard - May 14, 2021 om 13:26
2 Antwoorden / Vragen

U kunt beter zorgen dat u het gehele bedrag bijeen heeft. Dan kunt u de scooter betalen, niet op afbetaling kopen. Dan betaalt u meer en waarom zou u dat doen. Koop niets op afbetaling dat u niet meteen kunt betalen is mijn advies.Ga eerst sparen en koop dan uw scooter, zo doen wij dat allemaal. Gedraag u niet als een domme consument.

tijger1
door tijger1 May 14, 2021 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft niet te schreeuwen.

AWYeah28
door AWYeah28 May 14, 2021 om 17:05
355 Antwoorden / Vragen

Tjee Roger, dat al die domme consumenten daar zelf nooit aan hebben gedacht. Gewoon sparen en dan pas kopen. Waarom zou je iets wat je nu nodig hebt op afbetaling kopen, als je ook eerst zes jaar lang kunt sparen en dan al die tijd geen vervoer hebben?

rj
door rjw May 14, 2021 om 21:48
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Leasen is wat anders dan op afbetaling kopen. Leasen kan je eerder vergelijken met huren. Gedurende de leaseperiode betaalt de lessee een vergoeding aan de leaser voor het gebruik van het geleasete. Na afloop van de leaseperiode gaat het geleasete terug naar de leaser of de lessee kan het overnemen tegen een overeen te komen bedrag.

aurora1
door aurora1 - May 14, 2021 om 16:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, natuurlijk niet. Zoekt u niet spijkers op laag water?
Maar vindt u het niet verstandiger om eerst voor een (electrische) scooter te sparen en die dan te kopen?
Mag u dan wel een scooter rijden die harder dan 25 km kan gezien de door u genoemde medische redenen?
U druk maken over het gebruik van het woord leasen lijkt me geen oplossing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2021 om 16:35
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Privé Lease is GEEN KOOP op afbetaling. U betaalt een maandelijks bedrag als afgesproken en na einde van de lease overeenkomst is hetgeen u heeft geleasd niet van u en gaat retor naar de leasemaatschappij.  Meestals is er wel een manier om hetgeen u dan had geleased te kopen en dat is dan afhankelijk van het bedrag dat de leasemaatschappij ontvangt bij verkoop aan een opkoper  en de prijs die de opkoper/ dan verkoper  er dan voor vraagt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 14, 2021 om 17:42
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Heremietkreeft,

Er is een verschil tussen het leasen van een brom-/snor-scooter en een auto.

De bromfietshandelaren legden mij uit, dat een bromfiets te snel in waarde daalt om hem te leasen met onderhoud erbij inbegrepen.

Kijk even hierboven bij de antwoorden van Awyeah28 en IvoW.

gerbera
door gerbera May 14, 2021 om 22:07
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Bij autolease lever je de auto na de leaseperiode vaak weer in. Bij scooters is er dus sprake van een soort afkoopregeling. In aanschaf is een scooter natuurlijk stukken voordeliger dan een leaseauto. Afhankelijk van het model betaal je per maand slechts enkele tientjes of een kleine honderd euro.

1paul
door 1paul - May 15, 2021 om 09:04
3155 Antwoorden / 0 Vragen

dit is geen misleiding, leasen kan ook kopen of afbetaling zijn, let op met leasen, misschien beter om te kopen zeker als je naar de kosten kijkt....