ru
door ruudjuhman May 8, 2014 om 15:25
Auto & vervoer

Motorfiets

Ik heb sinds eergisteren een tweedehands motorfiets bij een erkend bovag motorzaak in wolvega gekocht deze motor was naar eigen zeggen 100% test rit gedaan reed wel goed dus gekocht rijden opgehaald,gisteravond wilde ik een rondje maken met de motor en tot mijn verbazing laat hij me onderweg staan zo ineens totaal niets meer geen stroom niets,gebeld met de motorzaak zegt een medewerker dat er waarschijnlijk een hoofdzekering is doorgebrand of ik er een nieuwe zekering in wilde doen op het moment dat ik de nieuwe zekering er in wou doen brandde deze gelijk door, hoofdzaak kortsluiting terug gebeld wat er aan de hand was,zeggen ze dat ik de kosten voor het ophalen van de motorfiets plus de reparatie kosten zelf moet betalen omdat het gaat om een tweedehands motorfiets.ik kwaad natuurlijk! ik zeg tegen die verkoper ik koop toch geen motorfiets die maar een dag rijdt,zegt verkoper ja dat is een risico wat je neemt,mijn vraag kan ik eisen dat ze de motorfiets repareren zo niet kan ik nog van deze koop afzien,

1292 14 Rapporteer

agios
door agios - May 8, 2014 om 16:53
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als op jouw factuur of koopovereenkomst staat dat je gekocht hebt zonder garantie, dan heb jij daarvoor getekend en heb je geen poot om op te staan.
Dit is een vervelende kwestie. De motor was goed toen je hem meenam, je woont volgens mij ook niet dichtbij de verkoper, dus denk ik dat het toeval is dat de motor de volgende dag al uitvalt. Het is en blijft techniek. Ik heb zelf een garage bedrijf en zou het wel samen met je proberen op te lossen. Ik denk dat het netjes van de verkoper is als hij dat ook zou doen. Probeer te overleggen.

mahadma
door mahadma - May 8, 2014 om 17:09
11622 Antwoorden / 51 Vragen

U spreekt over een tweedehands motor. Over welk merk, type, bouwjaar, km stand en betaalde prijs hebben wij het hier. Heeft u bewust afgezien van het begrip garantie op de aankoopfactuur?

Met bovenstaande vragen/antwoorden kunnen we verder voor u mee denken. Het mag een erkende Bovag zaak zijn, maar als u beneden een bepaalde prijs iets koopt heeft het begrip bovag ook geen garanties.

mahadma
door mahadma - May 8, 2014 om 17:11
11622 Antwoorden / 51 Vragen

mijn vraag kan ik eisen dat ze de motorfiets repareren zo niet kan ik nog van deze koop afzien,

Reparatie? Hangt van de antwoorden op de bovengestelde vragen af.

Van de koop afzien? Koop is koop. Dus dàt kunt u vergeten.

edrick3
door edrick3 - May 8, 2014 om 17:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ruudjuhman,

Jasses, dat is een vervelende ervaring.
Maar helaas voor jou: je hebt blijkbaar de motor zonder garantie gekocht.
Dat die 'naar eigen zeggen' 100% was zegt niet veel; je denkt toch niet dat ze zeggen dat-ie niet in orde is?
Maar het zou netter zijn van die Bovagzaak als ze wat coulanter zouden reageren.
Van de koop afzien kun je wel vergeten: koop = koop en blijkbaar zijn ze blij dat ze er van af zijn.

Suc6

komsja
door komsja - May 8, 2014 om 17:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

wat agios ook al zegt,zou gewoon terug gaan naar dat bedrijf en als ze een klein beetje schappelijk zijn moet er uit te komen zijn,maar dat hangt wel af van het bedrijf.Heb dat vorig jaar meegemaakt met een gekochte auto (zonder garantie) bleek de volgende dag dat de accu overleden was,heb hun gebeld en kon terug komen en hebben er zonder er voor te betalen een nieuwe accu ingezet.Dus wellicht komt het bedrijf waar u de motor heeft gekocht met u wel tot een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is.

zoekster
door zoekster - May 8, 2014 om 17:41
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Als deze motorfiets niet is wat u er gezien de overeenkomst (prijs, leeftijd motor, km stand, wat heeft de verkoper over de motor gezegd) van zou mogen verwachten, dan heeft u recht op kosteloos herstel.
U heeft sowieso recht op een motor waar u veilig mee de weg op kunt. En plotseling stilstaan midden op de weg is niet bepaald veilig te noemen.

Als het niet mogelijk is om de motor te repareren, dan kunt u de koop ontbinden, maar zoals gezegd, dat hangt van allerlei factoren af.
Het is niet zo dat een verkoper u een wrak mag verkopen voor een aardige prijs en dan bekijkt u het maar, alleen omdat het een tweedehands is.

rembrantd
door rembrantd - May 8, 2014 om 18:18
116 Antwoorden / 36 Vragen

Dit doet me denken aan de camper van de rijdende rechter.
Klik voor de uitzending.

boppe1943
door boppe1943 - May 8, 2014 om 18:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Kopieer deze link even naar uw adresbalk:

http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

Helaas ben ik de kunst van "klik hier" niet machtig. In voorkomende gevallen heeft een andere "expert" dat voor mij, respectievelijk de TS gedaan. Maar ik zal via het bovenstaande zoekbalkje eens kijken of iemand daar een duidelijke uitleg van heeft gegeven.

mahadma
door mahadma - May 8, 2014 om 18:38
11622 Antwoorden / 51 Vragen

Hangende de antwoorden op de vragen van mijn post 17.09 uur valt er nog weinig te zeggen.

edrick3
door edrick3 - May 8, 2014 om 18:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ruudjuhman,

Klik hier voor de link van boppe1943.

edrick3
door edrick3 - May 8, 2014 om 18:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@boppe1943,

OT
Lees eens bij deze tip.

Met vr.gr.

boppe1943
door boppe1943 - May 8, 2014 om 19:10
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@Edrick3

OT

Bedankt! Ik ga oefenen.

grindweg
door grindweg - May 11, 2014 om 15:00
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als het motor rijwiel gekocht is zonder garantie en of onderhoud heeft u niet veel kans .
in wolvega ken ik een goede motorzaak die heet schram.
wij hebben daar eenscooter weg.
wel met garantie gekocht en de prijs niet uitgemolken.
na een jaar starte deze slecht en is door hun goed en gratis gerepareerd.
wij hebben hem wel zelf gebracht.

jo
door joentje1978 - May 12, 2014 om 02:11
367 Antwoorden / 6 Vragen

Als de verkoper een beetje schappelijk is lost hij dit naar tevredenheid op.
Negatieve reclame naar aanleiding van het niet netjes oplossen kost de verkoper uiteindelijk meer.

Kan me voorstellen als iets na 2 maanden defect gaat dat je dan misschien je handen er vanaf trekt omdat je toch ergens een grens moet trekken maar 1 dag is wel heel erg kort, of je nou wel of geen recht op garantie hebt.

Is voor een ondernemer belangrijk dat hij geld verdient maar het is net zo belangrijk om zijn klanten tevreden te houden.
Dat laatste moet natuurlijk niet ten koste gaan van alles maar als je vele keren aan een verkoop verdient moet je niet zo moeilijk doen als er een enkele keer iets misgaat wat je een beetje kost.