po
door postema_1 May 17, 2006 om 00:37
Auto & vervoer

Oeps, rijdt niet meer op lpg...

Mijn Galant, 10 jaar oud, 250 mille gereden op lpg, rijdt plotseling alleen nog maar op benzine. Het rood-groene lampje brandt ook niet meer, maar op de draadjes die aan het knopje bevestigd zitten, krijg ik met de spanningsmeter nog wel enige uitslag, dus ik neem aan dat de zekering in orde is. Nu hoor ik dat de gascomputer wel kapot zal zijn en dat dat een dure grap is om te laten repareren.

Is het inderdaad zo dat dan ook het controlelampje uitgaat?

Ik hoop dat iemand hier iets van kan maken, want ik neem aan dat er meer oorzaken kunnen zijn. Alvast mijn dank voor de reacties.

Senior

5239 9 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - May 17, 2006 om 21:29
646 Antwoorden / 8 Vragen

Eigenlijk stelt u een soortgelijke vraag als: mijn videokaart is kapot, klopt het dat ik nu geen beeld meer heb?

De contolelampjes zijn meestal LED's. LED's (Light Emitting Diode) branden pas vanaf een bepaalde  spanning, dus als er onvoldoende spanning is, zal de LED niet gaan branden. Als de gascomputer een storing/defect heeft en onvoldoende spanning doorgeeft, is de kans dus reël dat de controlelampjes niet branden.

Damaster

sleutelaar
door sleutelaar - May 17, 2006 om 22:34
249 Antwoorden / 20 Vragen

                               Hallo Senior

kun je mij vertellen welk ipg systeem is ingebouwd?

    groet de sleutelaar

po
door postema_1 - May 17, 2006 om 22:35
15 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Sleutelaar,

Bedankt voor de reactie.

Het systeem is Vialle (F-type verdamper)

Senior

sleutelaar
door sleutelaar - May 18, 2006 om 19:32
249 Antwoorden / 20 Vragen

                      Hoi Senior

eerst een vraag wat voor soort spanningsmeter heb je tot je beschikking  en als we dan beginnen aan een wagen met lpg zeer zeker niet roken onder motorkap

vraag denk je dat het lukt om een meting te doen op verantwoorde wijze

ik hoor dit graag van je dan volgt er meer!

groet de sleutelaar

po
door postema_1 - May 18, 2006 om 21:37
15 Antwoorden / 15 Vragen

beste sleutelaar,

roken doe ik sowieso niet en ik ben me bewust van de gevaren van lpg. ik beschik over een tamelijk veelzijdig digitaal universeelmetertje, maar eigenlijk gebruik hem alleen maar voor simpele dingen als het doormeten van stopcontacten en batterijen.

sleutelaar
door sleutelaar - May 19, 2006 om 12:44
249 Antwoorden / 20 Vragen

                         Hallo Senior

ik heb donderdag avond een bericht verzonden en heb daar ook een bevestiging van ontvangst gehad, maar kan deze nergens op de site terug vinden

vermoedelijk een te uitvoerig verhaal en mischien verwijderd door de redactie ,die lezen dit mischien krijg ik van hun wel antwoord !

ik zal het maar enigzins beperken en wil dan nog graag van je weten wanneer de storing is ontstaan en of daar voortekenen aanwezig waren in de zin van inhouden of zeer rijk mengsel

iemand die aan 220 volt een meting durft kan ook gelijkspanning meten van 12 volt  en de meter voldoet daar mijn inziens aan.

aan de schakelaar van lpg/benzine middelste draad rood 12 volt

in stand benzine blauwe draad ook 12 volt

in stand lpg gele draad 12 volt

uiteraard met contact aan

laat maar horen!!

groeten de sleutelaar

sleutelaar
door sleutelaar - May 19, 2006 om 23:20
249 Antwoorden / 20 Vragen

                     Hallo Senior

even een vervolg op je weekend klus

vanaf de schakelaar in lpg stand gaat een draad door schutbord naar een zwart of grijs kastje zit vermoedelijk op de steun van de verdamper dit is een inductie schakel relais moet 12 volt aanwezig zijn dit schakelt de gasafsluiter en de afname klep in de tank

 ik wacht op je antwoord

daarna volgd verdere informatie over de werking

groeten van de sleutelaar

po
door postema_1 - May 27, 2006 om 23:19
15 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Sleutelaar,

Ik merkte al gauw dat het een beetje te technisch werd voor me en kon nog even snel tussendoor bij het lpg-inbouwstation. Twee spoelen (?) bleken doorgebrand en zijn vervangen. Hij rijdt weer. Bedankt voor je adviezen!

Senior

sleutelaar
door sleutelaar - May 29, 2006 om 22:49
249 Antwoorden / 20 Vragen

                     Hoi Senior

bedankt voor je reactie

ik vind het heel erg beleeft van je ,zou dat maar iedereen doen stimuleerd de experts om een volgende keer weer te reageren, die zetten zich toch vrijwillig in om te helpen waar dat mogelijk is, om de kosten zo laag mogelijk te houden auto rijden is toch al zo verschrikkelijk duur de auto^s hebben inderdaad een snelle technische ontwikkeling meegemaakt daar hoeft ook niet iedereen verstand van te hebben dat is zeker geen schande  en weet je het niet zeker kun je het inderdaad beter aan de vakman overlaten! ik hoop dat het je niet afschrikt om bij problemen wederom met vragen te komen

ik wens je nog veel veilige kilometers    en nogmaals bedankt van de sleutelaar