jd
door jdfeyter Nov 2, 2013 om 19:40
Auto & vervoer

Olie stokende Audi

Beste Kassa.
Ik heb in jan. 2012 een Audi A4 gekocht (bouwjaar okt 2008). De auto was een zgn A1 occasion waarbij 1 jaar A1 garantie van toepassing was.
Nu is de kwestie at de auto steeds mer olie begint te verbruiken. Eerst was het ' slechts' 1 L per ca. 3000-4000km. Tegenwoordig is het 1L op ca. 1400km. Langzaam maar zeker stijgt dus het verbruik van olie.
Kijk ik op www.audiforum.nl, dan valt op dat voor deze auto met 2.0 TFSI motor hoog olie verbruik vaak voorkomt en er (dus) eigenlijk sprake lijkt te zijn van een productiefout die Audi een beetje onder de pet probeert te houden. Reparatie is kostbaar (ca. 3500,- ) en (onder garantie) doet men dit doorgaans pas als het olieverbruik meer is dan 1L / 1000km. Uit de verhalen lees je dat dealers daar erg verschillende mee omgaan. De ene doet moeilijk, de ander repareert zonder protest en onder garantie.

Nu is mijn vraag wat ik in deze mag verwachten van Audi.
- Moet ik dit zonder meer zelf betalen aangezien de A1 garantie al een jaar is verlopen en de auto zelf meer dan 5 jaar oud is?
- adviseert u mij te wachten tot het verbruik is gestegen tot onder de 1L / 1000km grense en kan ik dan wel aanspraak maken op reparatie onder garantie?
- op welk recht zou ik mij kunnen beroepen om Audi de reparatie 9dels0 te laten betalen als daarvan sprake is?

Dank voor jullie advies!

Met vriendelijke groet,

Jan-Thijs de Feijter

19126 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2013 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Garantie hebt u natuurlijk niet meer. U kunt alleen maar hopen op wat coulance.

ro
door ron530 - Nov 6, 2013 om 23:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik lees uit de berichten op het Audiforum ook dat er niet zo zwaar aan het oliegebruik getild wordt. Verder lees ik ook dat het hoge oliegebruik gerelateerd is aan niet goed werkende carterontluchting, het lijkt me daarom ook stug dat een reparatie 3500 euro moet bedragen. Is er sprake van een productiefout dat denk ik dan weer niet, wel is goed onderhoud bij de dealer cruciaal want die krijgt de laatste reparatie info van Audi binnen.

grindweg
door grindweg - Nov 6, 2013 om 23:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het vag gebeuren houdt inderdaad een liter per 1000 km aan als revisie norm.
dat is al jaren zo.
het chroom van de cilinderwanden slijt nogal ook bij de 1400 etc.
een ander type olie wil nog weleens helpen.
wat is de km stand?
erg belangrijk is om geen verlengde onderhouds interval aan te houden maar gewoon om de 15000 km
garantie kunt u wel vergeten op deze leeftijd.
als het te gek word dan proberen op coulance aante sturen.

jd
door jdfeyter - Nov 6, 2013 om 23:30
3 Antwoorden / 2 Vragen

@ grindweg: km stand is 125.000
@allen: dank voor jullie reactie, ik ga met de dealer aan de slag

ta
door tar - Dec 6, 2013 om 21:31
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Jan-Thijs de Feijter

Gebruikt u wel de voorgeschreven motorolie?

Als je een 2.0 TFSI turbo motor als die steenkoud is vol gaat belasten, gaat die vanzelf olie zuipen.

Tegenwoordig vinden automobilisten het heel normaal om een koude (turbo-)motor meteen bij het wegrijden vol te belasten; hierdoor ontstaat versnelde slijtage die niet terug te draaien is met het bijbehorende hoge olieverbruik.

Als de vorige (lease?) eigenaar de auto heeft afgeragd, betaalt u nu helaas de (olie)prijs.

Een VAG-dealer die coulance verleent na 125.000 kilometer en de auto is meer dan 5 jaar oud? Vergeet het maar!

Komt u een VAG-dealer tegen die in uw/deze situatie enige coulance verleent, geeft het adres dan ook even aan mij door!

Veel VAG-dealers (en ook andere autofabrikanten, zoals de Fiat-groep) zijn zelfs kampioen in het negeren van (keiharde en/of aantoonbare) fabrieksfouten en wachten vaak rustig af tot de standaard garantietermijn van 2 jaar is verlopen...

jd
door jdfeyter - Dec 12, 2013 om 17:40
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste lezers en reageerders,

Na onderzoek adviseerde Audi centrum Utrecht vervanging van zuigers, zuigerveren en drijfstangen. Soortgelijke problemen zoals gemeld op www.audiforum.nl geven aan dat dit inderdaad de oplossing gaat bieden. Kosten (incl 15% korting van ACU) bedroegen toch nog maar liefst ca. 4700,-, een behoorlijke kostenpost dus.

Na enig aandringen van mijn kant ben ik uitstekend geholpen door Audi Centrum Utrecht (De Meern). specifiek service medewerker Scott McClelland heeft z'n kop boven het maaiveld uitgestoken en zich sterk gemaakt voor coulance bij PON/VAG. Resultaat: reparatie uitgevoerd voor 2.500,-, m.i. beslist een redelijke overeenkomst gezien kilometrage en leeftijd van de auto. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over!

ta
door tar - Dec 12, 2013 om 19:53
522 Antwoorden / 9 Vragen

@ Jan-Thijs de Feijter,

U zei:

"Resultaat: reparatie uitgevoerd voor 2.500,-, m.i. beslist een redelijke overeenkomst gezien kilometrage en leeftijd van de auto. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over!".

Redelijk? Ver boven verwachting en totaal onbekend wat ikzelf en anderen van de VAG-dealers gewend ben!

Ik mag u met dit resultaat feliciteren.

Als u, als de turbo-motor ijskoud is, de motor geen hoger toeren en/of ondertoeren laat maken, zult u zien dat er nauwelijks olieverbruik zal optreden.

U zult de auto wel weer, volgens het handboekje van de auto voorzichtig moeten inrijden.

Succes!

grindweg
door grindweg - Dec 12, 2013 om 20:39
2308 Antwoorden / 28 Vragen

fijn dat u het op een coulance bassis heeft kunnen redden.
ook bedankt voor het terug koppelen want dat word door anderen nogaleens vergeten.
niet tevergeten een pluim voor de dealer.

mr
door mrcelxlecram - May 9, 2014 om 13:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met alle respect, maar ik snap niet hoe u tevreden kunt zijn dat u 'slechts' 2.500 euro heeft moeten betalen aan een motorreparatie aan een net ingereden auto (6 jaar oud en net 125.000 gereden). Als zoiets na 15 jaar of 350.000 km gebeurt oké, maar het is schande dat Audi hun rijders laat opdraaien voor een productiefout. Zoek op Google, dit is een structureel probleem bij vele PON producten. Maar ooit van een terugroepactie voor deze auto's gehoord? Nee, daar doen ze bij PON niet aan. Gewoon doen of het normaal is of wachten dat de garantieperiode voorbij is. Daarna kunnen klanten duizenden euro's afrekenen om weer verder te kunnen. Schande!

bobmalooga
door bobmalooga - May 12, 2014 om 12:27
229 Antwoorden / 7 Vragen

Lees en huiver (voor alle Audi eigenaren) http://www.nu.nl/auto/3372333/audi-blokken-onbetrouwbaar.html

jo
door joeke - Jan 12, 2015 om 19:09
1 Antwoorden / 2 Vragen

ik heb ook een audi gehad,1.6 benzine van 1999,man wat een ellende en ook een hoog olieverbruik.van alles geprobeerd,motor spoelen,nieuwe klephoedjes,andere olie.niks hielp.
er is maar 1 goede oplossing: koop geen audi/vw.
rij nu 3 jaar Mazda 3 van 2004.alleen een lamp fitting stuk gehad en een abs sensorr,totale kosten 100 euro en dat in 3 jaar!!!

oja en GEEN hoog olieverbruik,scheelt ook in de kosten!