da
door darnok Jan 16, 2018 om 22:03
Auto & vervoer

Onverklaarbaar bedrag afgeschreven door Arriva op OV chipkaart

Op dinsdag 26 december jl. is door Arriva op traject Zevenaar-Arnhem een onverklaarbaar van € 17,44 van mijn OV chipkaart afgeschreven. Dit viel op doordat ik hierdoor niet voldoende saldo had voor mijn overstap naar Amsterdam Arena met de NS. Hetzelfde is mijn vrouw overkomen die met me reisde met haar gepersonaliseerde OV-chip die automatisch oplaad bij tekort aan saldo. Uiteraard hebben we nav dit voorgeval een restitutie formulier ingevuld agv dit voorgeval. Deze is in beantwoord door de klantenservice dat het bedrag dat teveel in rekening is gebracht teruggestort zal worden eind januari 2018.
Echter bij verdere navraag over de reden hiervoor is volstrekt onduidelijk waardoor dit is gebeurd. Er werd bij verdere navraag aan klantenservice@arriva.nl aangegeven dat ik in Roodeschool was ingecheckt en in Groningen had moeten uitchecken bij Arriva. Uiteraard coorespondeert dit totaal niet met mijn bestemming van die dag.
Ik vermoed dat dit geval op deze dag meerdere reizigers heeft getroffen en wellicht vaker gebeurd bij Arriva resp. NS. Wellicht kan dit nagevraagd worden over de reden voor zulke onverklaarbare bedragen bij reizigers en of dit wellicht te maken met de in- uitcheck database systemen van deze vervoerders.

4457 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2018 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dat nagevraagd?

simon55
door simon55 - Jan 16, 2018 om 22:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft u n account bij ov chipkaart ? Dan kunt u zo zien waar t fout gegaan is.

ne
door neodutchio - Jan 16, 2018 om 22:59
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Dus omdat dit bij u gebeurd is denkt u dat het bij meer mensen gebeurd is? Aparte redenatie. Fouten kunnen gemaakt worden en de enige die u antwoorden kan geven is Arriva.

aurora1
door aurora1 - Jan 17, 2018 om 05:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wie moet dat dan navragen? Toch u, degene die die ervaring heeft?

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 17, 2018 om 06:50
7195 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Jan 17, 2018 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Een vergissing  kan gemaakt worden. Je kunt je reishistorie inzien. Ook voor een anonieme ov chipkaart.
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/ov-reishistorie-en-saldo-anonieme-kaart.htm
Voor meer info:
https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/hoe-werkt-mijn-ov-reishistorie.htm

T
rouwens een vreemde afschrijving. Groningen- Roodeschool is € 7,53 enkele reis vol tarief en geen € 17,44
Dat is ongeveer de prijs van Zevenaar naar Amsterdam Arena.

wi
door wilhelmina59 - Jan 17, 2018 om 10:48
516 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat de software niet goed stond afgesteld waardoor de reis niet correspondeert met de afschrijving.
(Voorbeeld  Van Schoonhoven naar Ammerstol is een bedrag van rond de €1,25 ipv dit bedrag werd er €1,85 afgeschreven en stond er als uitstaphalte Berkenwoude. Na een fikse ruzie over reistijden en kilometers snapte Arriva dat een bus er geen 5 minuten deed over dit traject).
Verder kan er niet uitgechecked zijn bij het uitstappen en dan loopt de teller gewoon door. Dit is te zien aan de tijden. Kijk dit na op uw  eigen OV chip pagina.

costnix
door costnix Jan 17, 2018 om 16:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het tarief  is een afstandstarief en geen tijdstarief! U krijgt niet het eventuele overgebleven “instaptarief” terug.

mo
door mof - Jan 17, 2018 om 19:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En wat is nu uw vraag? U krijgt uw geld terug. Er is een foet gemaakt en die wordt hersteld. Ongetwijfeld zal arriva zijn best doet dit soort zaken te voorkomen. Kost allemaal weer werk, tijd en dus geld. Niemand is erbij gebaat.

bultn
door bultn - Jan 17, 2018 om 20:02
54 Antwoorden / 9 Vragen

Die hele ov chipkaart is fraude gevoelig.
Een 'collega' van me heeft ook een ov chip kaart, echter is dit een kopie van een ov chipkaart op naam van iemand die met een bedrijf KvK geregistreerd staat.
Dus elke keer als mijn 'collega' reisde ging er geld af van de rekening van de officiele kaarthouder, de eigenaar van het bedrijf.
Hij heeft het bijna een jaar kunnen gebruiken voordat de kaart werd geblokkeerd.

di
door diemenees - Jan 21, 2018 om 20:43
196 Antwoorden / 15 Vragen

Zeer waarschijnlijk hebt U ergens onderweg of bij de overstap NIET de juiste procedure gevolgd voor die (ja, zeer lastige en uniek Nederlandse) check in/out.
U (en iedereen die die reis maakt) Moet:
INch in Zev bij ARV (OOK als U dat duitse treintje gebruikt)
Bij de overstap in Arnhem: EERST UITch. bij ARV en daarna meteen IN ch. bij de gele paaltjes van NS (die staan op de overstapperrons), daarna in AMS checkt U UIT bij NS-opletten als U bvb op Amstel of Duivendrecht UITstapt-daar zijn OOK poortjes van de GVB-metro!!
Als U ook maar iets fout/niet in de juiste volgorde doet, kost U dat tenminste de incheckborg van 10 of 20 eur.
Zoals velen al melden, U kunt alles zeer simpel meteen nazien via een account bij Ns of OV-chipkaart, dan wel door uw kaart bij een gele NS-automaat te houden en ''tonen transacties'' te klikken-en dan kijken. (oif dat ook kan bij die blauwe ARV automaten weet ik niet, maar ik herinner me dat in Zvnr ook een gele van NS staat, meen ik).
Via www.uitcheck-gemist.nl kunt U, indien dit klopt, herstellen en geld terugkrijgen (wordt tegenwoordig meestal als saldo op de kaart gezet).
Let op! OOk dit verwart vaak mensen: voor deze overstap rit krijgt U 10 of 20% Korting, MITS correct Uit+Ingecheckt, op het 2e reisdeel-dus de prijzen van een retour kunnen (soms vrij fors) verschillen voor heen-terug!