stekeltjes
door stekeltjes Jul 17, 2010 om 17:20
Auto & vervoer

OV-chip en 65+

Ik kom er niet zo goed uit. Ik heb een voordeeluren-abonnement bij de spoorwegen met OV-chip. Daar kan ik ook mee in het openbaar vervoer maar, ik ben 65+.
Wordt dit nu automatisch goed afgerekend??

10769 12 Rapporteer

ca
door carrie - Jul 17, 2010 om 18:13
79 Antwoorden / 1 Vragen

als je kijkt op de site ov-chipkaart.nl, vind je alle informatie die je nodig hebt, om van de ov-kaart gebruik te kunnen maken.
als je de gratis reizen kaarten bedoelt, die kun je nog gewoon gebruiken, er staan nog steeds stempelautomaten op de stations.

spooky01
door spooky01 - Jul 17, 2010 om 18:30
418 Antwoorden / 56 Vragen

Je hebt een ov kaart met persoonsgegevens erop dus ook je leeftijd, als alles goed gaat(je weet het maar nooit met de vervoerders) gaat je korting er automatisch vanaf. het maakt in principe niks uit van welke vervoerder je de ov chipkaart hebt.

Groetjes Ingrid

annewicht
door annewicht - Jul 17, 2010 om 20:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal eens met spooky01.

Op de site van Connexxion staat:

Kortingen
Leeftijdskorting* : 34%
- kinderen (4 t/m 11 jaar)
- 65+ ers 34 %

* Deze korting kan alleen verrekend worden als u reist met een persoonlijke OV-chipkaart.

Aangezien de NS-Voordeelurenkaart een persoonlijke kaart is, moet het goed gaan.

Veel reisplezier!
Annemieke

bl
door blackstone - Jul 19, 2010 om 14:52
27 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk uit bij NS, dit is een zeer klantonvriendelijk bedrijf wat betreft de OV-chipkaart. Je moet eerst de kaart activeren op internet of loket en dan nog een keer in de automaat op het station. Ik heb meegemaakt dat ik ging controleren d.m.v. inchecken dat er € 8,22 afgetrokken werd, ik probeerde uit te checken toen gaf het systeem aan dat ik net ingechecked was ik even gewacht en toen uitgechecked, dus ik had helemaal niet in de trein gezeten en was € 8,22 armer. Toen een brief geschreven want NS is niet per email bereikbaar maar ze gaven niets terug. Wat betreft de RET in Rotterdam niets dan lof.

di
door digioma - Jul 19, 2010 om 17:38
646 Antwoorden / 29 Vragen

Helemaal precies weet ik het niet, maar ik was bij een vriendin die juist bezig was formulieren in te vullen voor haar en haar echtgenoot (beiden 65-plussers).
Zij vertelde dat ze deze formulieren moest opsturen om daarna pas een OV-chipkaart met reductie te kunnen ontvangen. Toch nog even goed navragen.

bharmsen
door bharmsen - Jul 19, 2010 om 18:45
32 Antwoorden / 2 Vragen

Je kortingskaart is niet gelijk geschikt om te gebruiken als OV-chipkaart je moet namelijk eerst het reizen op saldo aanvragen (kan via internet) waarop je een berichtje krijgt dat naar een oplaadpunt moet om de bestelling op te halen en na deze handeling is hij geschikt om te gebruiken. Alleen moet er nog geld op gezet worden en dat kan bij het zelfde ophaalpunt. Nadien en de kaart eenmaal gebruikt te hebben kan men automatisch opladen aanvragen (kan via internet of je haalt een formulierj) en zodra alles geregeld is wordt je kaart bij een saldo onder de €5,- opgeladen met het bedrag wat jij opgegewven had.

Hierbij de link van de NS waar alles keurig uitgelegd staat, http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/menuitem/include/1252507183575/de+ov-chipkaart?p=1190105473060

Veel reis pleziermet de OV-chipkaart welke ik al geruime tijd met veel plezier gebruik.

groetjes ben

hu
door hunk - Jul 19, 2010 om 19:31
20 Antwoorden / 0 Vragen

In sommige plaatsen is het openbaar vervoer gratis voor 65+sers.
Dat gaat niet automatisch , je moet het bij de betreffende vervoerder op je kaart laten zetten.

bharmsen
door bharmsen - Jul 19, 2010 om 20:09
32 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hunk schreef op maandag 19 jul 2010, 19:31]In sommige plaatsen is het openbaar vervoer gratis voor 65+sers.
Dat gaat niet automatisch , je moet het bij de betreffende vervoerder op je kaart laten zetten.

Dan moet men er wonen/ingeschreven staan en er zijn ook plaatsen zoals Den Haag waar men met een ooievaarspas gratis mag reizen indien 65+.

groetjes ben

discovery
door discovery - Jul 20, 2010 om 00:08
91 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo stekeltjes,

Een simpel antwoord is gewoon: JA.

Ik heb ook een NS kortingskaart en die geactiveerd om ook als OV-chipkaart te kunnen gebruiken. Via internet zeer eenvoudig te doen, alles spreekt voor zich,
65+ korting geldt alleen in bus of tram en dat wordt automatisch geregeld omdat op je kaart al je geboortedatum vermeld staat. Ook het instaptarief is dan voordeliger. Je hoeft er niets voor te doen, alles gaat vanzelf.
En als je je registreert bij de website van OV-chipkaart kan je al je reizen terug zien met prijs en al. Alleen is dat niet helemaal up to date, het duurt wel even voor je je laatste reis(zen) terug ziet.
Succes ermee en veel reisplezier.

Groet Discovery

sa
door satkijker - Jul 20, 2010 om 01:32
15 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bharmsen schreef op maandag 19 jul 2010, 18:45]Je kortingskaart is niet gelijk geschikt om te gebruiken als OV-chipkaart je moet namelijk eerst het reizen op saldo aanvragen (kan via internet) waarop je een berichtje krijgt dat naar een oplaadpunt moet om de bestelling op te halen en na deze handeling is hij geschikt om te gebruiken.

Klopt voor het reizen met de trein. Voor het reizen met bus, tram en metro is de kaart al geschikt. Allen geld erop storten

bharmsen
door bharmsen - Jul 20, 2010 om 08:05
32 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=53053 schreef op dinsdag 20 jul 2010, 07:50]Mijn eerste, enige en laatste ervaring met de NS is helaas niet positief. Toen ik bij vertrek in Rotterdam incheckte met de OV-chipkaart en bij aankomst in Nijmegen uitcheckte, is het volledige bedrag afgetrokken. Geen enkele korting. Het is me niet gelukt het verschil terug te krijgen. Sindsdien koop ik weer een kaartje uit de automaat en betaal met mijn pinkaart. Bovendien is de ritprijs voor reizen op saldo NS hoger dan met een kaartje uit de automaat. Enkele reis Rotterdam-Nijmegen vol tarief Euro 18,60, met reizen op saldo bij NS Euro 20,60!!.

Ik weet niet hoe je aan deze bedragen komt maar van Rotterdam Centraal naar Nijmegen kost met OV-chipkaart kost indien met korting €10,55 (papierenkaartje €11,20) en zonder korting 17,55/18,60 dus is de OV-chipkaart goedkoper en dat is bijna bij alle treinritten op enkele uitzonderingen na..

De korting gaat normaal pas in na 09:00uur behoudens in juli en augustus,

groetjes ben