wd
door wdegr Feb 1, 2011 om 19:00
Auto & vervoer

OV chipkaart prijzen

Geachte L.S.

Er moet mij iets van het hart wat erg hoog zit.
Vanaf maart 2010 reis ik met een persoonlijke 65+ OV-chipkaart.
Deze kaart gebruik ik hoofdzakelijk voor woon werkverkeer met de sneltram van Connexxion tussen Nieuwegein Noord halte Zuilenstein en Utrecht kanalen-eiland zuid.
Dagelijks s’morgens rond 8.00 uur en s’middags rond 12.00 uur.
Vanaf het begin van het gebruik betaalde ik per rit zowel heen als terug € 0,69.
Plotseling ongeveer de eerste week december 2010 werd de ritprijs verhoogd naar € 0,70.????
De eerste week van januari 2011 ging de ritprijs weer omhoog naar € 0,71.????
Nu per 31-01- 2011 is de prijs omhoog gegaan naar (schrik niet zoals ik) € 0,76.?????
Dit is al bij al in tijd van twee maanden een prijsverhoging van 10%.
Uiteraard gebeld met de ov klachtenlijn en deze schuiven de vraag door naar Connexxion.
Bij Connexxion de klacht per E-mail ingediend en moet ongeveer veertien a zeventien dagen wachten voor een antwoord???
Per telefoon wordt er verteld dat de prijs wel eens een cent kan schelen afhankelijk van de GPS????( heeft wel goed gewerkt 8 maanden) of de poort van het inchecken?????(is altijd dezelfde).
Ik zie dit zelf als een sluipende stiekeme ongeoorloofde prijsverhoging.
Wie let er nu per rit op de afrekenprijs? Weinig mensen toch?
Mijn vraag is nu wat kan ik hier tegen en aan doen????

W. de Greeff.

8900 12 Rapporteer

dobby
door dobby - Feb 1, 2011 om 20:45
749 Antwoorden / 1 Vragen

Tarieven staan vast.. bestaan uit een vast landelijk opstaptarief, en een per vervoerder / gebied wisselend kilometer bedrag.

Per 1 jan was de kilometer prijs verhoogd, iets daarna hier in de regio (dt) weer iets verlaagd (samen het opstaptarief)...

heb jouw tarieven even zo snel niet bij de hand. maar ze zouden op te website van connexxion te vinden moeten zijn; daar gaat dan nog je 65+ korting vanaf (zowel over opstap als over kilometer tarief).

Verdere afwijkingen zijn inderdaad meestal te verklaren uit afwijkende GPS ontvangst (lees: een andere halte in het overzicht), want iin principe berekenen ze geen kilometers, maar hebben ze (aan de hand van kilometers) de tarieven tussen de haltes bepaald (zodat je niet meer hoeft te betalen als er een omleiding is bijvoorbeeld)..

even inloggen op http://ov-chipkaart.nl/ (desnoods even account aanmaken met de juiste permissies) of naar een connexxion service kantoor gaan (als die ergens zijn?) dan kan je zien welke haltes je gebruikt zou hebben.

Regelmatig komt het voor dat de terugreis een andere prijs heeft dan de heenreis, maar dat is dan wel structureel, en zit gewoon in de tabellen.

Verder doet "men" soms aanpassingen aan de tabellen zodat het uiteindelijke bedrag iets kan schelen, maar dat zou weer structureel moeten zijn.

Overigens: de NS heeft nog steeds hun oude "eenheden" tarief in gebruik.. maar je had het over connexxion,. dus dat doet hier niet ter zake....

josruiter
door josruiter - Feb 2, 2011 om 13:00
9 Antwoorden / 2 Vragen

bij ons in de kop van noord holland heeft Connexxion per 1 jan. de daluren strippenkaart afgeschaft (voor 1,20 per rit).
nu alleen nog enkeltjes te verkrijgen voor 1,50.
rijs je met O.V chipkaart, ben je voor de zelfde rit 2,03 kwijt.
hoezo, met O.V reizen word niet veel duurder ?

ck
door cko2730 - Feb 2, 2011 om 13:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wdegr schreef op dinsdag 1 feb 2011, 19:00]Geachte L.S

Vorige week konstateerde ik even eens een prijsverhoging. Reisde met HTM tramlijn 1 van Den Hag HS naar Delft, prijs op 20 januari bedroeg 1 Euro, op 27 januari betaalde ik voor dezelfde reis 1,10 Euro. Ik weet niet of deze prijsverhogingen aangekondigd zijn in de media.

Er moet mij iets van het hart wat erg hoog zit.
Vanaf maart 2010 reis ik met een persoonlijke 65+ OV-chipkaart.
Deze kaart gebruik ik hoofdzakelijk voor woon werkverkeer met de sneltram van Connexxion tussen Nieuwegein Noord halte Zuilenstein en Utrecht kanalen-eiland zuid.
Dagelijks s’morgens rond 8.00 uur en s’middags rond 12.00 uur.
Vanaf het begin van het gebruik betaalde ik per rit zowel heen als terug € 0,69.
Plotseling ongeveer de eerste week december 2010 werd de ritprijs verhoogd naar € 0,70.????
De eerste week van januari 2011 ging de ritprijs weer omhoog naar € 0,71.????
Nu per 31-01- 2011 is de prijs omhoog gegaan naar (schrik niet zoals ik) € 0,76.?????
Dit is al bij al in tijd van twee maanden een prijsverhoging van 10%.
Uiteraard gebeld met de ov klachtenlijn en deze schuiven de vraag door naar Connexxion.
Bij Connexxion de klacht per E-mail ingediend en moet ongeveer veertien a zeventien dagen wachten voor een antwoord???
Per telefoon wordt er verteld dat de prijs wel eens een cent kan schelen afhankelijk van de GPS????( heeft wel goed gewerkt 8 maanden) of de poort van het inchecken?????(is altijd dezelfde).
Ik zie dit zelf als een sluipende stiekeme ongeoorloofde prijsverhoging.
Wie let er nu per rit op de afrekenprijs? Weinig mensen toch?
Mijn vraag is nu wat kan ik hier tegen en aan doen????

W. de Greeff.

ha
door hans44 - Feb 2, 2011 om 13:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw ( 65+) reist wekelijks met Connexxion, bus zowel de tram. Bij de bus gebeurt het regelmatig, dat 1 halte later wordt vermeld dan er werkelijk is uitgecheckt, of 1 halte eerder dan werkelijk ingecheckt.Nooit andersom!!!! De extra kosten zijn dan € 0,11 of € 0,12. Dat is veel op een ritprijs van € 1,04/€ 1,06. Dat is ook 10% extra. Bij de tram soms spontaan een andere prijs dan de normale, terwijl de tram vaste haltes heeft en er altijd op dezelfde halte wordt in/uitgecheckt.
Normaal is de ritprijs € 1,14 maar € 1,29 en €1,75 is ook voorgekomen. Uiteraard de kosten gedeclareerd . Nu loopt de aanvraag voor de 9e en 10e afwijking sedert november.!!!!. Deze afwijkingen hebben we nog niet meegemaakt bij andere vervoerders. We reisden de afgelopen periode ook met de GVB, HTM, RET, Arriva, Veolia en NS. Dus Connexxion heeft zijn zaakjes niet voor elkaar. De prijzen zijn inderdaad duurder dan de vergelijkbare strippenkaart.

jpm
door jpm - Feb 2, 2011 om 13:55
821 Antwoorden / 28 Vragen

Worden we nu uit het openbaar vervoer gejaagd door niet legitieme prijsberekening? Het lijkt er sterk op. Voor hen die dit niet willen pikken is er vaak geen alternatief. Wegblijven uit het OV maakt dat uiteindelijk de prijzen ook worden verhoogd, zodat anderen er ook last van krijgen. Misschien wordt het eens tijd voor het aanbieden van een zwartboek, parallel hieraan moet op de dag van aanbieding echt iedereen gaan zwartrijden. Als dit massaal gebeurt krijgt het zwartboek vanzelf ook de aandacht die het verdient.

lo
door loekiepoes - Feb 2, 2011 om 14:06
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat OV-chipkaartgedoe vind ik één grote dievenbende.
Met de gewone strippenkaart wist je tenminste waar je aan toe was.
Als je nu op een bepaald moment niet weet welk tegoed er nog op je chipkaart zit en of dat wel voldoende is om te reizen, dan heb je een probleem.
Als je thuis bent kun je het namelijk niet zien en bij de bus- of tramhalte kun je niet overal bijpinnen. Als je dat soort dingen wilt voorkomen, gaat men er voor de zekerheid een ruim bedrag opzetten. Verder moet je dan maar weer afwachten hoeveel er vanaf gehaald wordt bij het in- en uitchecken en of het wel klopt. En voor een paar centen ga je ook geen brieven schrijven, dus is het allemaal ‘kassa’ voor die gasten. Dan zijn er ook nog mensen die er nooit op letten wat ze uiteindelijk betalen.
Ze zijn op die chipkaart overgestapt, zogenaamd voor het ‘gemak’ van de reiziger, maar geloof mij maar, het is alleen maar voor hun eigen knip.

ka
door karinamaria - Feb 2, 2011 om 14:22
27 Antwoorden / 18 Vragen

Mijn bevindingen zijn, dat elke vernieuwing betekend dat de prijs omhoog gaat.
Waarom zouden er anders telkens zoveel vernieuwingen worden doorgevoerd?
Dat zijn toch allemaal lekker makkelijke manieren om de klant, op een achterbakse manier, meer te laten betalen.
Je kunt het overal zien.
Bij het invoeren van de OV-kaart. Nieuwe verpakkingen in de supermarkt en al is de prijs dan hetzelfde gebleven, dan is altijd de verpakking kleiner.
We worden constant beetgenomen waar we bijstaan.

Voor wat betreft het reizen met de OV-kaart, moet je ook nog uitkijken met welke tram/bus lijn je uiteindelijk meegaat, want ook al gaan alle trams allemaal van A naar Z, de weg die ze volgen om van A naar Z te komen bepaald de ritprijs.
Dus als er bij een bepaalde tramhalte 3 verschillende lijnen langskomen en deze brengen je allemaal naar hetzelfde eindpunt, maar ze rijden niet langs dezelde weg, dan ben je soms voor de ene lijn veel meer kwijt dan voor de andere.
Het is natuurlijk altijd fijn als je uit meerdere lijnen kunt kiezen om van huis naar je werk te komen en weer terug, maar let wel op hoe ze rijden.

vl
door vladdermuis - Feb 2, 2011 om 15:10
31 Antwoorden / 11 Vragen

Bij de HTM in Den Haag gebeurd het ook dat er verschillen zitten in de "km" prijs op dezelfde bus/tramlijn. Dus die strippenkaart was zo gek nog niet en iedereen betaalde relatief evenveel. Maar wacht u voor de toekomst. Het openbaar vervoer moet privatiseren. Dat werkt alleen maar prijsverhoging in de hand, kijk maar naar b.v. de energiebedrijven en andere gemeentelijke instellingen. Daar komt nog bij dat de Europese aanbesteding de vervoerbedrijven dwars zit. We worden er uiteindelijk allemaal nog slechter van. Dus die 10 eurocent is nog maar het begin. Probeer allemaal via overheids- gemeentelijke- en bedrijvensites uw ongenoegen te uiten zodat , ook politiek, hiertegen halt wordt geroepen. Laat de boel maar letterlijk en figuurlijk vast lopen, want kijk maar naar het NS debacle, dan kom je pas in het nieuws en worden er vragen gesteld in de 2e kamer.

na
door nandy - Feb 2, 2011 om 21:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik wordt dagelijks bestolen met de ov-chipkaart.
Ik reis dagelijks met de bus (connexxion) van busstation Amstelveen naar busstation Haarlem. Voor de heenreis betaal ik iedere dag 3,02 en voor de terugreis 3,08.
Toen ik begon te reizen met de OV-Chipkaart februari 2010 betaalde ik voor dezelfde reis heen en terug 2,98 per rit.
Ik zie dit zelf ook als een sluipende stiekeme ongeoorloofde prijsverhoging en ook ik heb een klacht ingediend bij Connexxion

ma
door malhy2 - Feb 2, 2011 om 21:23
309 Antwoorden / 13 Vragen

wat veel mensen en ik ook niet weten/wisten is dat je op je ovchipkaart ook een abonnement kunt zetten, dit is vaak veel goedkoper dan enkele ritten afrekenen.
Voor conexxion zijn er week en maand abonnementen en zelf 20% of 40% korting abonnementen (kosten 6 of 22 euro).
Als je dus elke doordeweekse dag met de tram of metro of bus reist is het zeer de moeite waard om zo'n abonnement op je ovkaart te zetten.
Je moet dan wel een persoonlijke kaart hebben dacht ik.

Gr Ed

lo
door loekiepoes - Feb 2, 2011 om 21:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, malhy 2, een abonnement is inderdaad goedkoper, maar dan kunnen ze precies volgen, wanneer, hoe laat en waar je naar toe gaat en daar hebben ze helemaal niets mee te maken.

poltol
door poltol - Feb 2, 2011 om 21:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=loekiepoes schreef op woensdag 2 feb 2011, 21:31]Ja, malhy 2, een abonnement is inderdaad goedkoper, maar dan kunnen ze precies volgen, wanneer, hoe laat en waar je naar toe gaat en daar hebben ze helemaal niets mee te maken.

Dat is waar, maar als je als geheim agent wilt reizen dan moet je er ook wat voor over hebben.
Maar wees gerust, allemaal, straks gaan er twee fuseren en dan is bijna heel de zooi in handen van één openbaar vervoer bedrijf.
En dan komt alles goed.
Maar niet voor de reiziger dus blijf a.u.b goed opletten.
Deze centen dieven moeten aan de schandpaal genageld worden.

Heeft iemand de Tweede Kamer al geinformeerd?
Dan kunnen die a.s. dinsdag vragen stellen in het vragenuurtje.
Ik kijk dan wel op de TV wat er voor antwoord komt, van de minister.
Die zal toch wel een voorbeeld paraat hebben van een kosten reductie?
Dus de boodschap / het antwoord is nu al bekend.
Het valt allemaal wel mee, zijn kleine aanloop problemen.

Veel plezier in de bus, trein, tram en metro.
Poltol.