ju
door justin29 Dec 20, 2010 om 07:23
Auto & vervoer

OV Jaarkaart

Heb via mijn werk een ov jaarkaart (voor alle ov) gekregen
Nu weet ik dat ik bij de ns nog niet hoef in en uit te checken, maar moet ik bij bus ed wel in en uitchecken

Heb meerdere mails gestuurd naar ov chipkaart maar krijg steeds andere antwoorden.

En wat als je vergeet uit te checken?
Maakt dat wat uit?

Dank

1757 7 Rapporteer

birdies
door birdies - Dec 20, 2010 om 07:28
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Alle antwoorden zijn te vinden op ovchipkaart

ju
door justin29 - Dec 20, 2010 om 07:31
17 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 20 dec 2010, 07:28]Alle antwoorden zijn te vinden op ovchipkaart

Maar zeg me dan waar staat dat ik met ov jaarkaart in en uit moet checken bij ander ov dan bij ns.

ju
door justin29 - Dec 20, 2010 om 07:32
17 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 20 dec 2010, 07:28]Alle antwoorden zijn te vinden op ovchipkaart

Staat alleen iets over GVB namelijk

Abonnement? Check altijd in én uit
Antwoord
Reist u met uw abonnement op uw OV-chipkaart nog steeds 'op zicht'? Check voortaan altijd in en uit bij GVB in Amsterdam. Vanaf 1 oktober 2010 riskeert u anders een boete.

Abonnementen en reisproducten op uw OV-chipkaart zijn pas geldig als u bent ingecheckt.

Laat u uw kaart nog zien aan de bestuurder of conducteur? En checkt u niet in omdat op de buitenkant van uw OV-chipkaart staat met welk abonnement u reist? Ook dan riskeert u vanaf 1 oktober a.s. een boete van € 37,60.

Waarom altijd inchecken?
Niet op elke OV-chipkaart is aan de buitenkant af te lezen welk product u op uw kaart heeft staan. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom er altijd in- en uitgecheckt moet worden. Alleen door in en uit te checken, kan de kaartlezer controleren of u:

* een geldig product op uw kaart heeft staan of voldoende saldo
* buiten uw abonnementsgebied of -periode reist, waardoor bijbetaling nodig is
* uw betaling heeft voldaan bij het gespreid betalen van uw jaarabonnement

Daarnaast is in het besluit Personenvervoer, artikel 47 vastgelegd dat in regio’s waar de strippenkaart is afgeschaft, uw abonnement pas geldig is als u bent ingecheckt. Daarom gewoon altijd in- én uitchecken!

birdies
door birdies - Dec 20, 2010 om 07:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Staat alleen iets over GVB namelijk.......

Hoe kom je daar nou bij, het is een algemene informatie site over gebruik van de chipkaart.

Trouwens het staat ook duidelijk op de site van de NS:

Ik heb een Jaarabonnement of NS-Business Card

Voor u verandert er nog niets.
Met uw NS-/OV, Jaartrajectabonnement of NS-Business Card reist u met de trein zoals u dat gewend bent. U hoeft nog niet in- en uit te checken. Als hierin iets wijzigt, ontvangt u bericht van ons.

Wel reizen op saldo bij andere vervoerders.
U reist en betaalt dan van het bedrag (saldo) dat u op de kaart hebt gestort. Lees meer over reizen op saldo bij andere vervoerders.

ju
door justin29 - Dec 20, 2010 om 07:46
17 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 20 dec 2010, 07:42].....Staat alleen iets over GVB namelijk.......

Hoe kom je daar nou bij, het is een algemene informatie site over gebruik van de chipkaart.

Trouwens het staat ook duidelijk op de site van de NS:

Ik heb een Jaarabonnement of NS-Business Card

Voor u verandert er nog niets.
Met uw NS-/OV, Jaartrajectabonnement of NS-Business Card reist u met de trein zoals u dat gewend bent. U hoeft nog niet in- en uit te checken. Als hierin iets wijzigt, ontvangt u bericht van ons.

Wel reizen op saldo bij andere vervoerders.
U reist en betaalt dan van het bedrag (saldo) dat u op de kaart hebt gestort. Lees meer over reizen op saldo bij andere vervoerders.

Dat antwoord schiet ik nog niet veel mee op
Daar staat dus dat ik niet hoef in en uit te checken bij de ns, maar dat ik mijn saldo moet gebruiken bij de andere ov aanbieders

DIt is een kaart waar GEEN saldo op hoeft te worden gestort. Je kunt er onbeperkt bij alle ov aanbieders mee rijden.
Had ook een eigen ov chipkaart en begrijp dat je daarmee in en uitgecheckt, maar moet dat nu ook met een ov jaarkaart?

Dat staat nergens echt duidelijk

invalide
door invalide - Dec 20, 2010 om 09:52
787 Antwoorden / 5 Vragen

Amsterdam wil weten wie hoe lang rijd want ze krijgen daar geld voor per Km/persoon.

Als ze dat niet doen lijkt het of er een lege tram rijd dus minder vaak kan rijden en in werkelijkheid zou deze dan overvol zitten.
Daarom is voor hun deze info ook belangrijk.

di
door diemenees - Dec 21, 2010 om 13:45
196 Antwoorden / 15 Vragen

dat variiert dus-omdat U zegt ''OVkaart'' die U dus in heel NL kan gebruiken-is het inderdaad ERG verwarrend.
Soms MOET het-zelfs op straffe van toch een boete wegens zwarte rijden! (niet alleen GVB, ook RET Rotterdam)
soms MAG het-dan geeft het niet
soms KAN het nog niet eens (Groningen en Drente-bus)
en soms juist NIET doen-omdat die lezers bij net dat bedrijf en net dat gebied er nog niet op zijn afgestemd-in dat geval wordt er toch saldo afgescrheven, wat U dus negatief laat staan en een volgende rit blokkeert.
Snapt U het nog?
En dit is nog maar 1 van de vele vervelende regels die dat OV-chipgedoe heeft weten te verzinnen.
denk maar dat dat allemaal is om de hersens lenig te houden en U zo voor te vroeg verouderen behoed-of zoiets.
Voor het moment: als U ergens vreemd bent, gewoon maar eerst vragen-wel duidelijk zeggen dat het een OV jaarkaart betreft.