Di
door Dick Nov 25, 2023 om 11:52
Auto & vervoer

OV PAY pakt steeds 4 euro van mijn bankrekening terwijl ik reis met OV chipkaart

Hallo,

als ik door de poortjes loop van de metro dan pakt het poortje automatisch mijn bankpas, dan wordt er 4 euro van mijn rekening afgeschreven. Dit terwijl ik dan ook al incheck met mijn OV chipkaart. Het duurt nu al een maand om het geld terug te krijgen.

Ik heb OV pay al 5 keer gebeld (voor in totaal 8 euro, 2x 4 euro).

Om deze verkeerde incheck tegen te gaan heb ik een nieuwe bankpas aangeschaft en een aluminium hulsje gekocht. Voorlopig gaat dit goed. Maar de 8 euro terug storten door OV pay gaat niet goed.
Mijn vraag is: komt dit vaker voor en is dit het nieuwe verdienmodel van OV pay?

4998 12 Rapporteer
rj
door rjw - Nov 25, 2023 om 12:28
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt je OV chipkaart en je bankpas gescand. Die 4 euro wordt bij inchecken gereserveerd en bij uitchecken wordt het restant teruggeboekt. Er is uitgebreid voor gewaarschuwd dat je niet al je passen tegelijk tegen de scanner moet houden. Het is geen nieuw verdienmodel, het is verkeerd gebruik door de reiziger.

Di
door Dick Nov 25, 2023 om 16:11
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb helemaal niet gezegd dat ik allebei de passen langs de scanner heb gehaald. Ik pakte mijn OV chip en haalde die langs de scanner, mijn pinpas zat gewoon in m'n binnenzak op harthoogte, ik ben 190 lang en geen lilliputter dus de afstand tussen mijn pinpas en het scanapparaat is 45 a 45 cm en toch pakte de scanner mijn pinpas.

rj
door rjw Nov 25, 2023 om 17:32
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Technisch gezien is dat extreem onwaarschijnlijk. Een NFC chip kan helemaal niet communiceren over zo'n afstand. NFC werkt tot maximaal 4 cm. Als je bankpas gescand wordt als die in je jaszak zit zou dat betekenen dat het poortje open gaat zonder dat je een kaart tegen de scanner houdt. Probeer dat eens. Het zou ook betekenen dat je in de supermarkt kunt betalen zonder je bankpas uit je zak te halen.

me
door mein33 - Nov 25, 2023 om 12:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen
marita5
door marita5 - Nov 25, 2023 om 13:49
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dick ,

Onbekende (reis)kosten?

Is er geld van je rekening afgeschreven waarbij de omschrijving begint met NLOV en waarvan je het bedrag niet herkent? Wees gerust, dit zijn wij, OVpay.

Dubbele kosten kunnen berekend zijn doordat de incheckpaal meer dan 1 pas scant, bijvoorbeeld je betaalpas en je OV-chipkaart. Dat is jammer. Gelukkig kun je de dubbele reiskosten makkelijk terugkrijgen.

Hoe voorkom je de volgende keer dubbele (reis)kosten?

Haal de pas waarmee je wilt in- of uitchecken altijd uit je portemonnee. Zo herkent de kaartlezer de juiste pas. En voorkom je dubbele reiskosten.
Nog een tip: zorg dat je mobiel uit de buurt van de kaartlezer is als je met je betaalpas of OV-chipkaart in- of uitcheckt.

Di
door Dick Nov 25, 2023 om 16:12
1 Antwoorden / 2 Vragen

Makkelijk? Als je 5 keer moet bellen en dat het dan nog niet op je rekening staat?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 25, 2023 om 15:11
2067 Antwoorden / Vragen

Ja, dat is het nieuwe verdienmodel voor mensen die naast hun OV pas ook hun bankpas naast de lezer houden, bijvoorbeeld omdat ze de hele portemonnee bij de lezer houden.

Di
door Dick Nov 25, 2023 om 16:14
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ja maar dat is dus het rare, ik bewaar deze niet bij elkaar. Pinpas zit in mn binnenzak en OV chip haal ik er alleen langs.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 25, 2023 om 17:34
2067 Antwoorden / Vragen

Neem dit aub niet al te serieus maar blijkbaar heb jij een turbo-pinpas. Ik moet mijn pinpas bij apparaten houden voordat hij contact maakt, dus echt er tegenaan, en zo zou het ook moeten werken in mijn optiek, maar die van jou doet het blijkbaar al op 50cm. Geen idee wat je daar aan zou moeten doen.

Mabelle
door Mabelle - Nov 25, 2023 om 16:24
427 Antwoorden / 1 Vragen

Bellen is helemaal niet nodig, dat doe je toch echt zelf. Teruggave is prima online te regelen  https://zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht

atlas1302
door atlas1302 Nov 26, 2023 om 10:58
341 Antwoorden / 13 Vragen

Een beller is  sneller! Over het algemeen willen instellingen zoals banken etc. juist alleen maar gebeld worden. Dat u het niet nodig vindt om te bellen@moeder.belle, is niet een voordehand liggend antwoord.

Online is alles prima aan te vragen, maar of het dan ook uitgevoerd wordt naar de zin van de klant, is weer een ander topic denk ik zomaar.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 25, 2023 om 16:34
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft er toch een koppeling plaats gevonden.

Extra opletten bij contactloos betalen

De mogelijkheid tot contactloos betalen is sinds maart 2021 over heel Nederland uitgerold. Het doel is om reizen met het openbaar vervoer laagdrempeliger te maken. Maar het systeem, met als  merknaam OVpay, kent ook kinderziektes. Als u met uw telefoon (waarmee u contactloos kunt betalen) of pinpas per ongeluk in de buurt van de check-in-paal komt, moet u 20 euro betalen. Het systeem registreert dan namelijk een check-in op de betaalpas zonder dat er wordt uitgecheckt. De NS brengt vervolgens het zogenaamde ‘correctietarief’ van 20 euro in rekening.

Wie heeft hier last van?

Dit probleem speelt vooral bij Androidtelefoons waarop Google Pay geladen is. Deze app vraagt namelijk niet altijd om bevestiging van een betaling. Volgens een woordvoerder van OVpay is er sinds de introductie van het systeem een toename van foutief afgeschreven reiskosten.

https://www.maxmeldpunt.nl/geld/reizen-met-pinpas-zorgt-voor-dubbele-reiskosten/

ro
door ronny530 - Nov 26, 2023 om 09:45
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Het is zeker geen verdienmodel en uw verhaal komt bijna ongeloofwaardig over want als u de bankpas in de binnenzak van uw jas draagt kan de automaat de NFC chip helemaal niet uit lezen.
Wat mij ook bevreemd is dat er maar 4 euro per keer afgeschreven wordt want in dat geval checkt u met de bankpas ook weer uit en het zal wel heel vreemd zijn dat de uitcheck paal uw bankpas nogmaals van grote afstand herkend.

Iv
door Ivo W Nov 26, 2023 om 16:40
729 Antwoorden / Vragen

Bij bus, tram en metro is het instaptarief maar 4 euro.

Di
door Dick Nov 26, 2023 om 17:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, ik was ook met de Metro gegaan.

Iv
door Ivo W - Nov 26, 2023 om 16:44
729 Antwoorden / Vragen

Het is geen nieuw verdienmodel.

Het is wel een gevolg van onzorgvuldig omgaan met betaalpassen.
Om uw bankpas of OV-chipkaart te kunnen scannen, moet u de pas op minder dan 10 centimeter afstand houden van de kaartlezer. Zo niet, dan is het technisch gewoon onmogelijk dat uw pas gescand wordt en er geld afgeschreven wordt. Een pas op minder dan 10cm afstand van de kaartlezer houden gaat niet vanzelf.

Al dat terugboeken van geld bij mensen die slordig met hun passen omgaan kost OV-pay juist alleen maar geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2023 om 19:41
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als al geaegd, contact opnemen met OV pay (resp. uw vervoerder) en men kan daar nagaan dat er inderdaad dubbel is ingechect. Ik heb zelf een keer ervaren dat bij uitsluitend gebruik van een OV pas deze was gelezen door zowel een lezer van NS als Arriva. Werd snel opgelost.

BNNVARAKASSA1
door BNNVARAKASSA1 - Nov 27, 2023 om 11:44
1 Antwoorden / Vragen

Tip voor in de toekomst en ook om illegale afschrijving (tot 50 euro meestal) te voorkomen,  gebruik een anti skim hoesje.

mo
door mof - Nov 27, 2023 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Door het een verdienmodel van OV pay te noemen suggereert u dat ze dit expres doen. DAt geloof ik niet. In de bus en in de trein wordt ik regelmatig gewaarschuwd om beide kaarten (OV chip en bankpas) niet tegelijk aan te bieden omdat de bankpas voorrang krijgt. Volgens mij, als u de bankpas gewoon in uw portemonnee houdt en in uw jaszak of broekzak en uw OV kaart echt lost in uw hand houdt dan reageren de poortjes heus wel alleen op de OV kaart. Die moet je echt tegen de incheckpaal aanhuoden. Ik denk dat u beide pasjes tegelijk heeft aangeboden in uw portemonnee, dan rekent de bankpas af en ws ook de OV kaart. Mensen zijn helaas soms eenbeetje te lui.

mo
door mof - Nov 27, 2023 om 12:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

OVerigens, als u een anonieme OV kaart gebruikt kan het later niet gecheckt worden of u de kaart heeft gebruik of iemand anders. Teruggave zal ws alleen kunnen bij gebruik van een persoonlijke OV chipkaart zodat gezien kan worden of de bankpas en chipkaart bij dezelfde persoon horen. Zelfs dan zou u uw bankpas door een kennis kunnen hebben laten gebruiken.
Ook kunt u misschien iets met de website Uitcheckgemist ... Hoe gemiste uitcheck met een bankpas werkt weet ik echter niet. Mijn bankpas is gedeactiveerd voor contactloos betalen dus ik ken het probleem verdern niet.