Pakketpost naar buitenland retour teruggekomen; recht op kostenvergoeding?
Op 1 december 2017 een pakket aangetekend naar het buitenland gestuurd.
Inhoud van pakket: voedsel.
Met de Track & Trace (T&T)-code het pakket in de gaten gehouden.
Volgens T&T is mijn pakket nog steeds (!!!) is de bestuurder nog steeds onderweg met mijn pakket...
11 januari 2018 heb ik het pakket retour ontvangen.
Reden van retour: de 3 afleverpogingen zijn mislukt - volgens de bezorgdienst van dat land.
Deze 3 afleverpogingen zijn niet te zien op T&T.
Contact opgenomen met PostNL. De verzendkosten vergoeden ze wel, de inhoud niet.
Ik wil graag ook de inhoud vergoed hebben, omdat ik voedsel heb gestuurd en veel artikelen inmiddels zijn verlopen.
Aangetekend gestuurd, inhoud is beschadigd, dus recht op vergoeding, mijns inziens.
Ik vind dat PostNL steken heeft laten vallen, door onjuiste/onvolledige T&T-informatie aan mij te verschaffen.
Ik heb niet kunnen ingrijpen, want ik heb niet (kunnen) zien dat er überhaupt afleverpogingen zijn geweest.
Ook heeft de ontvanger in destinatie helemaal geen meldingen (sms,telefoon,brief etc) ontvangen van de bezorgdienst aldaar...
De kans dat er 3 keer niemand aanwezig was bij de ontvanger acht ik echt heel klein. Ik zou willen vragen om bewijs van die afleverpogingen, maar weet niet of ik daar iets mee bereik.
PostNL zegt:
> De overige kosten kunnen conform de CMR (conventie goederenvervoer) niet worden vergoedt zoals hieronder beschreven.
>
> ARTIKEL 17
> Met inachtneming van artikel 18, tweede tot vijfde lid, is de vervoerder ontheven van zijn
> aansprakelijkheid, wanneer het verlies of de beschadiging een gevolg is van de bijzondere
> gevaren, eigen aan één of meer van de volgende omstandigheden:
> (...)
> d. de aard van bepaalde goederen, die door met deze aard zelf samenhangende oorzaken zijn
> blootgesteld hetzij aan geheel of gedeeltelijk verlies hetzij aan beschadiging, in het bijzonder
> door breuk, roest, bederf, uitdroging, lekkage, normaal kwaliteitsverlies, of optreden van
> ongedierte en knaagdieren;
Is er een manier waarop ik alsnog de inhoud vergoed kan krijgen?
“Veel artikelen verlopen”. Wat is dat voor gekkigheid, u hebt toch geen verse spullen per post verstuurd, wat kan er dan “verlopen zijn”?
U krijgt de verzedkosten vergoed, mooi. En natuurlijk de rest niet.
Het pakket en inhoud zijn fysiek niet beschadigd. Ik denk dus niet dat PostNl de inhoud hoeft te vergoeden.
Was het bestemmi gsland binnen of buiten de EU?
In veel landen mag voedsel helemaal niet per pakketpost ingevoerd worden.
Leg uw principiële vraag (over non-informatie en de verzekering) eens voor bij het loket van ACM: Consuwijzer
In het buitenland werkt PostNL niet, dus de post besteller uit dat land heeft het overgenomen. Dit is natuurlijk niet te zien in uw track en trace.
Het is ook maar de vraag of u bederfelijk voedsel mag versturen met PostNL of naar het land van bestemming. Om geld terug te krijgen zal heel lastig worden.
In mijn DHL-verhaal is de track&trace van DHL-Duitsland (Keulen) geëindigd met een door-link naar track&trace DHL-Nederland.
Dus voor de klant blijft het overzichtelijk. Alleen meldde DHL-Nederland vijf dagen lang, dat ze het pakketje (nog) niet ingescanned hadden. Daarna werd het pakketje doorgestuurd naar een verdeelcentrum en de volgende dag uitgeleverd.
DHL werkt wereldwijd en heb je te maken met 1 partij. Dan is inderdaad alles te volgen. Zodra PostNL werkt niet met dezelfde systemen als andere postbestellers in het buitenland.
DHL-Duitsland heeft het over 'onze partner DHL-Nederland' en maakt daarmee m.i. duidelijk dat het geenszins hetzelfde bedrijf is. In mijn forumlink is ook sprake van DHL-Duitsland, die vervolgens andere 'collega's' dan DHL-Nederland de tour binnen Nederland laat uitvoeren.
Met het verschil dat het track en trace bij DHL wereldwijd is. Ook al heeft elk land zijn eigen bv, de systemen zijn hetzelfde. Een barcode uit Amerika kan hier gewoon gescand worden. De barcode van PostNL kan dan weer niet door andere partijen in andere landen gescand worden.
Na 5 weken houdbaarheidsdatum voedsel overschreden.
Leuk dat u spullen verstuurd die al zo oud zijn dat de houdbaarheidsdatum na 5 weken al voorbij is.
Ik zou zeggen eet het zelf op.
Dit is niet de schuld van PostNL maar van de ontvanger. Er is 3 keer geprobeerd het pakket af te leveren maar de ontvangers hebben het 3 keer niet in ontvangst genomen (niet thuis ofzo?). Pakket gaat terug naar de afzender, u dus, en u krijgt de verzendkosten vergoed. U heeft uw goederen terug dus wat wilt u dan vergoedt hebben? Dat het voedsel inmiddels verrot is ja dat kan maar dan had u geen vers voedsel moeten versturen. Volgens artikel 17 worden kosten niet vergoed als de reden bederf is, duidelijk toch. Als je je geld terug wilt dan moet je de ontvangers aanspreken en het geld van hen terugvragen.
De overige kosten kunnen conform de CMR (conventie goederenvervoer) niet worden vergoedt zoals hieronder beschreven
blootgesteld hetzij aan geheel of gedeeltelijk verlies hetzij aan beschadiging, in het bijzonder
door breuk, roest, bederf, uitdroging, lekkage, normaal kwaliteitsverlies
U stuurt het artikel mee maar blijkbaar niet goed gelezen.
Voedsel naar een buitenland gestuurd dat kan bederven?
Natuurlijk krijgt u de inhoud niet vergoed. In veel landen mogen geen etenswaren worden geimporteerd en al helemaal geen bederfelijke. Die worden vernietigd als dat ontdekt wordt. U heeft dus waarschijnlijk nog geluk dat de verzendkosten vergoed worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Oude stroom meter verplicht vervangen ?
Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel
...
Lees meer
Glasvezel voor de prijs van een auto!!
Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer
Krimpflatie
Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.] Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer