km
door kmkmmr Jan 26, 2018 om 09:45
Auto & vervoer

Pakketpost naar buitenland retour teruggekomen; recht op kostenvergoeding?

Op 1 december 2017 een pakket aangetekend naar het buitenland gestuurd. 
Inhoud van pakket: voedsel.

Met de Track & Trace (T&T)-code het pakket in de gaten gehouden. 
Volgens T&T is mijn pakket nog steeds (!!!) is de bestuurder nog steeds onderweg met mijn pakket...

11 januari 2018 heb ik het pakket retour ontvangen.
Reden van retour: de 3 afleverpogingen zijn mislukt - volgens de bezorgdienst van dat land. 
Deze 3 afleverpogingen zijn niet te zien op T&T.

Contact opgenomen met PostNL. De verzendkosten vergoeden ze wel, de inhoud niet.

Ik wil graag ook de inhoud vergoed hebben, omdat ik voedsel heb gestuurd en veel artikelen inmiddels zijn verlopen.
Aangetekend gestuurd, inhoud is beschadigd, dus recht op vergoeding, mijns inziens.
Ik vind dat PostNL steken heeft laten vallen, door onjuiste/onvolledige T&T-informatie aan mij te verschaffen. 
Ik heb niet kunnen ingrijpen, want ik heb niet (kunnen) zien dat er überhaupt afleverpogingen zijn geweest.
Ook heeft de ontvanger in destinatie helemaal geen meldingen (sms,telefoon,brief etc) ontvangen van de bezorgdienst aldaar... 
De kans dat er 3 keer niemand aanwezig was bij de ontvanger acht ik echt heel klein. Ik zou willen vragen om bewijs van die afleverpogingen, maar weet niet of ik daar iets mee bereik.

PostNL zegt:
> De overige kosten kunnen conform de CMR (conventie goederenvervoer) niet worden vergoedt zoals hieronder beschreven.

> ARTIKEL 17
> Met inachtneming van artikel 18, tweede tot vijfde lid, is de vervoerder ontheven van zijn
aansprakelijkheid, wanneer het verlies of de beschadiging een gevolg is van de bijzondere
gevaren, eigen aan één of meer van de volgende omstandigheden:
(...)
d. de aard van bepaalde goederen, die door met deze aard zelf samenhangende oorzaken zijn
blootgesteld hetzij aan geheel of gedeeltelijk verlies hetzij aan beschadiging, in het bijzonder
door breuk, roest, bederf, uitdroging, lekkage, normaal kwaliteitsverlies, of optreden van
ongedierte en knaagdieren;

Is er een manier waarop ik alsnog de inhoud vergoed kan krijgen?

3148 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2018 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

“Veel artikelen verlopen”. Wat is dat voor gekkigheid, u hebt toch geen verse spullen per post verstuurd, wat kan er dan “verlopen zijn”?

U krijgt de verzedkosten vergoed, mooi. En natuurlijk de rest niet.

ju
door juliomariner - Jan 26, 2018 om 09:51
1329 Antwoorden / 2 Vragen
0

Het pakket en inhoud zijn fysiek niet beschadigd. Ik denk dus niet dat PostNl de inhoud hoeft te vergoeden.
Was het bestemmi gsland binnen of buiten de EU?
In veel landen mag voedsel helemaal niet per pakketpost ingevoerd worden.

hansje klein
door hansje klein - Jan 26, 2018 om 09:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

Leg uw principiële vraag (over non-informatie en de verzekering) eens voor bij het loket van ACM:  Consuwijzer

ne
door neodutchio - Jan 26, 2018 om 09:53
5161 Antwoorden / 12 Vragen
0

In het buitenland werkt PostNL niet, dus de post besteller uit dat land heeft het overgenomen. Dit is natuurlijk niet te zien in uw track en trace. 
Het is ook maar de vraag of u bederfelijk voedsel mag versturen met PostNL of naar het land van bestemming. Om geld terug te krijgen zal heel lastig worden.

hansje klein
door hansje klein Jan 26, 2018 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In mijn DHL-verhaal is de track&trace van DHL-Duitsland (Keulen) geëindigd met een door-link naar track&trace DHL-Nederland.

Dus voor de klant blijft het overzichtelijk. Alleen meldde DHL-Nederland vijf dagen lang, dat ze het pakketje (nog) niet ingescanned hadden. Daarna werd het pakketje doorgestuurd naar een verdeelcentrum en de volgende dag uitgeleverd.

ne
door neodutchio Jan 26, 2018 om 10:31
5161 Antwoorden / 12 Vragen

DHL werkt wereldwijd en heb je te maken met 1 partij. Dan is inderdaad alles te volgen. Zodra PostNL werkt niet met dezelfde systemen als andere postbestellers in het buitenland.

hansje klein
door hansje klein Jan 26, 2018 om 16:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

DHL-Duitsland heeft het over 'onze partner DHL-Nederland' en maakt daarmee m.i. duidelijk dat het geenszins hetzelfde bedrijf is. In mijn forumlink is ook sprake van DHL-Duitsland, die vervolgens andere 'collega's' dan DHL-Nederland de tour binnen Nederland laat uitvoeren.

ne
door neodutchio Jan 26, 2018 om 16:14
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Met het verschil dat het track en trace bij DHL wereldwijd is. Ook al heeft elk land zijn eigen bv, de systemen zijn hetzelfde. Een barcode uit Amerika kan hier gewoon gescand worden. De barcode van PostNL kan dan weer niet door andere partijen in andere landen gescand worden.

Ge
door Genee - Jan 26, 2018 om 10:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen
2

Na 5 weken houdbaarheidsdatum voedsel overschreden.
Leuk dat u spullen verstuurd die al zo oud zijn dat de houdbaarheidsdatum na 5 weken al voorbij is.
Ik zou zeggen eet het zelf op.

Gr
door Grunn1 - Jan 26, 2018 om 10:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen
0

Dit is niet de schuld van PostNL maar van de ontvanger. Er is 3 keer geprobeerd het pakket af te leveren maar de ontvangers hebben het 3 keer niet in ontvangst genomen (niet thuis ofzo?). Pakket gaat terug naar de afzender, u dus, en u krijgt de verzendkosten vergoed. U heeft uw goederen terug dus wat wilt u dan vergoedt hebben? Dat het voedsel inmiddels verrot is ja dat kan maar dan had u geen vers voedsel moeten versturen. Volgens artikel 17 worden kosten niet vergoed als de reden bederf is, duidelijk toch. Als je je geld terug wilt dan moet je de ontvangers aanspreken en het geld van hen terugvragen.

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2018 om 15:09
7369 Antwoorden / 14 Vragen
1

De overige kosten kunnen conform de CMR (conventie goederenvervoer) niet worden vergoedt zoals hieronder beschreven
blootgesteld hetzij aan geheel of gedeeltelijk verlies hetzij aan beschadiging, in het bijzonder
 
door breuk, roest, bederf, uitdroging, lekkage, normaal kwaliteitsverlies
U stuurt het artikel mee maar blijkbaar niet goed gelezen.


aurora1
door aurora1 - Jan 26, 2018 om 16:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Voedsel naar een buitenland gestuurd dat kan bederven?
Natuurlijk krijgt u de inhoud niet vergoed. In veel landen mogen geen etenswaren worden geimporteerd en al helemaal geen bederfelijke. Die worden vernietigd als dat ontdekt wordt. U heeft dus waarschijnlijk nog geluk dat de verzendkosten vergoed worden.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

FK
FKprs - May 8, 2024 om 13:33
Geldzaken & recht

Glasvezel voor de prijs van een auto!!

Offerte aangevraagd voor aanleg van glasvezel in woning. Kost maar liefst €10.664,00 Is hier iets aan te doen? Lees meer

p.
p.j.de leur - Apr 29, 2024 om 16:31
Voeding & gezondheid

Krimpflatie

Hr.- mevr. Hoogvliet Wij doen altijd onze boodschappen Bij Hoogvliet in Houten wat mij al een tijd opviel dat de eieren kleiner werden krimpflatie, ik koop altijd de L  qua grootte zitten ze tussen de M en de S geen verschil ik heb ze thuis nagewogen als ik in de winkel ga kijken in de dozen L zie ik qua grootte ook geen verschil. [edit-red.]   Eieren zijn verkrijgbaar in vier gewichtsklassen ... Lees meer