Ge
door Geurt Knolf Apr 5, 2022 om 18:01
Auto & vervoer
Private lease contract laten ontbinden wegens storingen?

Ik heb een private lease contract afgesloten voor een elektrische auto.

Tijdens de levering bleek er een storing in de auto te zitten waardoor het navigatie/entertainment scherm zichzelf steeds resette.
Erg vervelend, maar gelukkig kon hij nog wel rijden. Kort daarna deed bluetooth het niet meer.
Na zes bezoeken aan de dealer voor diagnose en reparatie was dit na drie maanden eindelijk verholpen.

Helaas was hierna ook een nieuwe storing geintroduceerd waardoor alle 'connected services' niet meer werken.
Die zijn natuurlijk gekoppeld aan de computer die ze hebben vervangen.

Voordat ik de moed had opgebracht om hem weer naar de dealer te brengen wilde de auto helemaal niks meer.
Zelfs het slepen bleek een lastige klus als geen van de vier willen draaien.

Inmiddels staat hij alweer bijna een maand bij de dealer waar ze geen enkel idee hebben wat er met de auto aan de hand is.

Kan ik het contract eenzijdig ontbinden omdat de auto sinds de levering nog niet goed is geweest?

10223 10 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2022 om 18:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, u dient dan wel eerst te vorderen dat u nu bvinnen 14 dagen gebruik wenst te maken van een volledig goed functionerende auto. Zie: (o.a.) https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden en ukunt dit als voorbveeld benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ontbinden-overeenkomst/  Heeft u een rechtbijstandsverzekering, benut die dan.

Ps. Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

mahadma
door mahadma - Apr 5, 2022 om 18:12
11590 Antwoorden / 51 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 5, 2022 om 18:50
2119 Antwoorden / Vragen

Ja, u kunt zeker stappen zetten maar ik zou daar echt een advocaat bijhalen, misschien kunt u dat gratis via een rechtsbijstandverzekering, want voordat de autohandel een koop terugdraait moet u ze de handen echt op de rug (laten) draaien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 5, 2022 om 19:38
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Geurt,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Bij welk bedrijf heeft u het private leasecontract van de auto?

Heeft u gevraagd om een vervangende auto?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 5, 2022 om 22:22
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nog even dit: heeft u vanavond 'De Rijdende rechter gezien' waar het ging over non confirmiteit of in andere woorden: een prduct dat niet aan de eisen voldoet die er aan gesteld mogen worden.

panter22
door panter22 - Apr 6, 2022 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je contact hierover gehad met de leasemaatschappij? Of gaat dat via de Peugeot dealer?
Wie was je van plan in gebreke te stellen?
Info:
https://www.anwb.nl/experts/auto/140/mankement-lease-auto

pino123
door pino123 - Apr 6, 2022 om 16:20
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Wat staat hierover in het leasecontact?

1paul
door 1paul - Apr 6, 2022 om 17:48
3188 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kunt u, ze hebben voldoende gelegenheid gehad om te repareren, schrijf ze wel eerst aan dat u binnen 15 dagen de auto wilt en zo niet dat u dan ontbind.

mo
door mof - Apr 6, 2022 om 19:34
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat staat in de voorwaarden? Voorlopig krijgt u niet wat u in het vooruitzicht is gesteld. Dat zou een goede reden kunnen zijn.