he
door henk_1 May 1, 2010 om 14:01
Auto & vervoer

Rechten en verplichtingen

ik heb een auto van 550 gekockt bij een auto verkoper in hardewijk we hadden een rondje gereden niks aan de hand we stoppen bij de autohandelaar op de dam en we willen in stappen en we zien de motorolie zo onder de auto vandaan stromen .waar heb ik als klant recht op en wat is de handelaar verplicht.?

1104 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

henk

In principe moet een wagen in deze prijsklasse rijdbaar zijn. Als de olie er uit stroomt, dan dient de verkoper in elk geval dit probleem te verhelpen. Daarna heb je in feite geen rechten, omdat het in feite een sloopauto betreft die je gekocht hebt.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees niet of u nog een garantie periode bedongen heeft bij aankoop van deze auto.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@henk

Je hebt het over een handelaar. En gezien de prijs? Je hebt zelf ook onderzoeksplicht en had de auto kunnen laten keuren. [aankoopkeuring]
Maar of dat iets had uitgemaakt?

Auto van €550,00 = doorgaans een onderdelen/sloop wagentje ...
Garantie?? Vrees van niet ....

Ben bang dat dit de bekende Kat in de Zak is.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

............Ben bang dat dit de bekende Kat in de Zak is..........

Zou het eerder een aanschaf van een barrel willen noemen. Voor die prijs heb je niet eens een fatsoenlijke fiets.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Henk,

Met zo'n vervoermiddel kun je je in ieder geval niet meer laten vervoeren.
Sleep je het naar de sloop dan vang je nog €50,- plus een vrijwaringsbewijs. Dan ben je van een hoop zorgen verlost!

Maar je zult wat anders willen/moeten kopen.....

Wanneer je een (tijdelijk) e-mailaddress hier plaatst, dan stuur ik je een mail met aanwijzingen waarop je in ieder geval moet letten bij het aanschaffen van een gebruikte auto. Twee kantjes A4. Om je te behoeden voor nóg zo'n kat in de zak.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Herman,
Ook ik ben in the mood voor een knappe jonge auto, ben zeer geïnteresseerd in je "oplet punten" Zou ik deze ook mogen ontvangen, heb tijdelijk e-mail in profiel gezet.
Thanks
Mastag

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@service

TIPS:

Kentekenbewijs
Check of het kenteken, het chassisnummer en de kleur van auto overeenkomen met de informatie op het kentekenbewijs. Op het kentekenbewijs staat waar je het chassisnummer op de auto kunt vinden.

Controleer het originele kentekenbewijs en niet de kopie. Kijk vooral of er iets vermeld staat bij 'bijzonderheden'.

Onderhoudsboekje
Check of de auto elk jaar een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een erkende dealer. Als er geen onderhoudsboekje is, vraag of de verkoper facturen kan overleggen van garages.
Check of de distributieriem is vervangen en zo ja, bij welke kilometerstand.
Het ontbreken van een onderhoudsboekje is reden tot achterdocht.

APK
Check of er een geldig APK keuringsrapport bij de auto wordt geleverd, en vergeet niet te kijken hoe lang de APK nog geldig is.

Roest/schade/banden
Roestvorming ontstaat het eerst rond de wielen. Controleer of de auto hier is doorgeroest.
Let op kleurverschillen, dit kan duiden op herstelde schade.
Kijk of de banden zijn versleten en of er geen bobbels op de banden zitten.
Controleer of alle controlelampjes het doen voordat je de proefrit maakt.
Als er een hard geluid onder de auto vandaan komt, is de uitlaat wellicht lek.
Loop de hele carrosserie na op krassen, deukjes, steenslag, roest en andere schade. Als een auto gaat roesten gebeurt dat meestal het eerst bij de wielkasten. Kleurverschillen tussen plaatwerkdelen wijzen op bijgewerkte schade.
Als er verse tectyl op de onderzijde van het voertuig zit, is daar in ieder geval roest bijgewerkt.
Controleer rondom ramen, ruiten en schuifdak of er sporen zijn van lekkage.

Motorkap
Peil de olie en de koel- en remvloeistof. De vloeistoffen mogen niet boven en onder het minimum staan. Te weinig koelvloeistof kan duiden op lekkage.
Controleer de motor op olie, veel olie langs de zijkanten betekent lekkage.
Als de motor versleten is, zal er een blauwe rookpluim uit de uitlaat komen bij het gas geven. (bij een warme motor).
Als de motor onregelmatig stationair draait of met haperingen accelereert, moet hij worden nagekeken.

Proefrit
Maak een proefrit van minstens een half uur. Doe dan wat u normaal ook altijd met uw auto doet.
Vraag voordat u vertrekt voor de proefrit hoe de auto verzekerd is, welk eigen risico er is voor de koper en of de auto slechts WA verzekerd is.
Zoek verschillende wegdekken uit. Dan weet u of de auto comfortabel genoeg veert.
Een hoog oppakkende koppeling duidt op slijtage.
Als de auto naar een kant trekt, is de uitlijning niet goed, of is er iets mis met de stuurinrichting.
Als je stuur trilt als je afremt, zijn je remschijven krom en moeten je remblokken vervangen worden.
Als je temperatuurmeter sterk afwijkt naar boven of beneden is je je koelsysteem misschien kapot.
Probeer een scherpe bocht. Als je dan getik hoort, is er iets niet goed met de homokineet
(verbindingtussen tussen aandrijfas en wiel).

Bron: Kassa 2006.

ReadAC.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@service2

1. Algemeen
Is de auto geen gestolen auto?
Is de auto volledig afbetaald door een vorige eigenaar?

De staat en veiligheid van het voertuig

Is de kilometerstand in orde, dit kunt u checken middels de NAP (Nationale Auto Pas)

2. Particulier of toch een louche dealer?
Sommige autobedrijven geven zich uit als particulier om de geldende regels te omzeilen. Dit doen zij meestal om van een slechte of te hoog geprijsde auto af te komen. Zij adverteren vaak in kranten zonder vermelding van hun naam of adverteren alleen met (06) telefoonnummer.

3. Welke documenten zijn er nodig?

1. Kentekenbewijs Kentekenbewijzen van de auto, vooral deel III of een overschrijvingsbewijs. Als de verkoper deze niet kan overleggen, wees dan alert. Wanneer er u wordt verteld dat het kentekenbewijs kwijt of beschadigd is, moet u zeker opletten, dit is een veelgebruikte smoes ! Dit betekent dat u niet kunt controleren of de gegevens juist zijn, in dit het geval kunt u contact op te nemen met het RDW in Veendam om dit te checken.
2. Identiteitsbewijs Vraag altijd om een geldig identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort en controleer of de naam op met het geldige identiteitsbewijs overeenkomt, maak eventueel voor als u het niet vertrouwd een kopie van dit document.
3. Verzekering Vraag naar de verzekering van de auto. Als het om een gestolen auto gaat, zal de verkoper ook geen verzekering kunnen laten zien.

4. Auto's indentificeren
Alle auto's hebben dezelfde drie herkenningspunten: De kentekenbewijzen deel I, deel II en deel III bij oudere auto's of een overschrijvingsbewijs. Het chassisnummer, dat staat meestal op een metalen plaatje, bevestigd aan het chassis. Uit veiligheidsoverwegingen staat dit nummer soms ook op een plaatje achter de voorruit. Het motornummer.

5. Via een dealer kopen?
Dan moet deze auto volgens de wet:
1. van goede kwaliteit zijn De auto moet vrij zijn van gebreken, behalve wanneer deze door de verkoper zijn aangegeven.

2. In redelijke staat voor normaal gebruik zijn De auto moet u van A naar B kunnen brengen. (De auto moet geschikt zijn voor elk gebruik dat u de verkoper hebt duidelijk gemaakt! Bijvoorbeeld: het trekken van een caravan/aanhangwagen).

3. Als omschreven is; “Een auto die alleen werd gereden door een oud dametje” mag deze niet ineens drie recente eigenaren hebben gehad.

ReadAC.

ve
door verwijderd - May 1, 2010 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@service3

Tweedehands kopen-garantie

Veel mensen denken dat als ze een 2dehands wagen kopen onder een bepaalde prijs, dat ze geen (garantie)rechten hebben. En ook veel garagisten/verkopers denken dat ook, uiteraard uit eigenbelang. Dat is echter niet zo! Er is wel degelijk sprake van een aankoop tussen een particulier en een professionele verkoper, dus een consumentenkoop. En een consumentenkoop kenmerkt zich door het feit dat er ook bij 2dehandsverkoop een deugdelijk produkt door de verkoper geleverd moet worden. Deugdelijk in de zin dat je met zo'n wagen toch probleemloos een half zo niet een heel jaar kunt rijden. Natuurlijk heb je een eigen onderzoeksplicht, maar als de verkoper in het aankoopgesprek heeft gezegd dat de wagen pas gekeurd is en dus goed en rijwaardig is, dan hoef je als koper niet meer onder de wagen te gaan liggen om de uitlaat te inspecteren.

Auto/Consuwijzer

Aanvullende informatie:

Verborgen gebreken

De onderzoeksplicht is niet alomvattend, wat inhoudt dat bijvoorbeeld gebreken onder de motorkap niet opgemerkt hadden moeten worden. Je kunt denken aan een teruggedraaide kilometerteller, een gescheurde krukas en een versleten distributieriem. Je mag als koper verwachten dat de auto in een goede staat is, tenzij je had kunnen weten dat je een wrak koopt (een auto uit 1972, een auto voor € 150,-). Verborgen gebreken moeten door de verkoper kosteloos worden verholpen. Gebeurt dat niet, dan kan de overeenkomst worden ontbonden. Ook moeten de gebreken op kosten van de verkoper worden gerepareerd.

ReadAC.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

neem een kennis met vak kennis mee.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@@:

Vanochtend heb ik de tips voor het kopen van een gebruikte auto naar mastag gezonden. Henk heeft er (nog) niet om gevraagd.

@ read: praktisch alle tips die je uitgebreid oplepelde staan daarin, zo niet alle en meer. Zij het in iets andere tekst en/of met correcties.

@ grindweg:

Ook jouw tip staat er in;-)

H.

ve
door verwijderd - May 2, 2010 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman

Dat wordt dus zeker geen kat in de zak voor mastag.

Groetjes, ReadAC.