koenterbeke
door koenterbeke Apr 28, 2018 om 10:49
Auto & vervoer

Reiskosten NS overstap

Af en toe reis ik in de weekend met de trein naar huis wanneer mijn studentenreisproduct niet geldig is. Hiervoor moet ik dus geld op mijn OV chipkaart zetten om thuis te komen. Van te voren had ik mijn reis gepland via de reisplanner app en deze gaf mij een route en een prijs. Er stond genoeg geld op mijn kaart om de reis te maken. Echter moest ik halverwege overstappen op een niet NS vervoerder. Bij het uitchecken bij NS werd er een bedrag afgeschreven waardoor mijn saldo minder dan 10 werd en ik weer opnieuw saldo moest opladen. Door dit systeem staat moet ik onnodig extra geld op mijn OV kaart zetten wat ik er niet af kan halen. Wat kan ik hier tegen doen.

Daarnaast ben ik na een klein beetje zoeken erachter gekomen dat NS mij een andere optie had kunnen geven die 5 minuten langer duurt maar volgens hun app minder kost. Dit wordt echter niet weergegeven

1010 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2018 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan hoeft u toch de volgende keer niet of minder op te laden?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2018 om 11:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas is dat zo. Bij instappen bij een vervoerder moet er altijd minimaal  20 op de OV kaart staan (trein) en € 4, bus/tram/metro)
Dat kan zeer onhandig zijn maar er is een andere ootuie en die optie is het kopen van een z.g. i-ticket via de website van NS voor de gehele reis dat dan geldig is voor ook de gehele reis dus ook als er een overstap plaats vind naar een andere vervoerder.

Dan is denk ik wel voor u het nadeel aan de orde dat u met reisproduct dat u wel heeft mogelijk korting heeft bij reizen buiten het voor dat product geldende traject of tijdstippen.

An anders dus zorgen dat er ook op het moment vabn overstap tenminste € 20,00 op de kaart staat (is bij een studentenkaart mogeli 10,00 maar dat weet ik niet zeker)

panter22
door panter22 - Apr 28, 2018 om 11:29
6599 Antwoorden / Vragen

Op de OV-chipkaart staat altijd geld wat je er niet af kunt halen.Je kunt er niets tegen doen. Je moet voldoende saldo op je kaart hebben om te kunnen reizen.
Je wordt geacht om zelf je reis te plannen,
Je kent nu een goedkopere route, kun je de volgende keer reizeen
Eventueel kun je een goedkoop kaartje kopen. Volgende week bij AH €16

door 14peter - Apr 28, 2018 om 12:09
567 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt uw kaartje ook kopen via ns.nl. Dan kunt u het zelf uitprinten en betaalt u online, dus niet teveel.

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2018 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat kan ik hier tegen doen.
Helaas voor jou ... niets.

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2018 om 16:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u daartegen kunt doen? Helemaal niets. Misschien voortaan vooraf beter kijken naar met welk bedrijf gereisd wordt? U heeft in ieder geval nu weer wat geld op de kaart staan.

jo
door jorisw - Apr 29, 2018 om 10:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De 2e vervoerder weet niet dat het voor jouw onderdeel is van 1 reis. Voor hun is het gewoon een normale check-in, waarvoor een minimum saldo nodig is. Zonder een minimum saldo is er een risico dat ze niet de hele reis betaald krijgen. Bij stations met hekjes zou je de uitgang nog kunnen blokkeren als je te weinig saldo hebt maar dat gaat ongetwijfeld zorgen vior andere klachten.