dbeekman
door dbeekman Jul 30, 2010 om 09:58
Auto & vervoer

Reizen op saldo met de NS

Sinds kort heb ik een persoonlijke ov-chipkaart om van en naar mijn werk te reizen.
Ik heb hier automatisch opladen bij genomen met 50,- per keer.

Ik woon in Borne (OV) en werk in Enschede, dit is een enkeltje van 2,65 per rit.

Eigenlijk zou de kaart pas mogen opladen bij een saldo van minder dan 5,- maar bij 20,- laad hij opnieuw 50 euro erbij.

Blijkbaar moet je altijd minimaal 20,- op je kaart hebben staan anders kan je niet inchecken.

Die laatste 20,- kan ik dus noooooit gebruiken en de conducteur vertelde mij dat dit nog dit jaar 60,- gaat worden.

dat is toch belachelijk ? je kan niet zomaar een buffer inhouden van 20,- en mensen dwingen minimaal een bedrag van 20 of zelfs 60,- euro op hun kaart te zetten die ze nooit kunnen gebruiken ? ofwel soms ...

Dit is echt belachelijk en ik ga mijn saldo dan ook terug vragen en de kaart cancellen indien de NS dit niet snel verandert !!

6368 18 Rapporteer

freya
door freya - Jul 30, 2010 om 10:27
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dbeekman,

Dat komt omdat je bij inchecken een opstaptarief van €20 betaalt (hierdoor kom je dus onder die €5,- terecht). Bij uitchecken wordt de ritprijs er van afgetrokken en krijg je het restant terug op de kaart. Dit staat allemaal uitvoerig op de website van de NS beschreven.
Bij elke vervoerder betaal je een opstaptarief. Bij b.v. het GVB is dit opstaptarief €4,-. Dat dit tarief bij de NS een stuk hoger ligt is logisch, aangezien de ritprijzen ook een stuk hoger zijn.

m.vr.gr. Freya

dbeekman
door dbeekman - Jul 30, 2010 om 12:38
12 Antwoorden / 3 Vragen

Hier ben ik het niet mee eens, mijn kaartje kost maar 2,65 en die laatste 20,- op de kaart kan ik dus nooit gebruiken.

Als ik een kaartje bij de automaat koop zetten er ook geen 20,- bovenop dit ik op het andere station weer terug krijg als ik het kaarjte weer inlever.... belachelijk.

Tenzij ik dus eer reis maak van meer dan 20,- euro kan mijn saldo dus niet eens volledig gebruiken....

wat een afzetters.

freya
door freya - Jul 30, 2010 om 12:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dbeekman:

Hoe zou je het in- en uitchecken dan beter willen regelen, zonder dat mensen daar dan misbruik van gaan maken? Als je niet met een instaptarief werkt en dus alléén afrekent op het moment van uitchecken, dan kun je er natuurlijk op wachten dat mensen alléén 'inchecken' en dan maar gemakshalve 'vergeten' om uit te checken.
Ze reizen dan niet zwart (er is immers ingecheckd), maar rekenen vervolgens niet af. De NS kan dan dus fluiten naar zijn centen.

Freya

dbeekman
door dbeekman - Jul 30, 2010 om 13:35
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ik moet zowieso al een zogeheten reisproduct op mijn kaart zetten op aan te geven of ik 1e of 2e klas reis... waarom kan je daarbij niet aangeven welk traject je normaal reist ?
Ook vind ik dit niet nodig bij mensen die automatish opwaarderen met een persoonlijk chipkaart, die mensen zijn over het algemeen geen criminelen en als ze toch wat doen weet de NS precies wie het zijn.

En daarbij als je niet uitcheckt vind ik het weer wel helemaal terecht dat ze je het maximale tarief van 60,- van je kaart mogen afhouden.

ik vind deze maateregel niet kunnen voor vaste klanten met een persoonlijk kaart die netjes automatisch opwaarderen.

beorn
door beorn - Jul 30, 2010 om 14:05
66 Antwoorden / 1 Vragen

Dbeekman,

Ik weet niet hoe vaak je het vaste traject reist voor je woon-werk verkeer,
maar als dat meer dan 3 maal per week is, is het voordeliger om een
NS jaar trajectkaart te nemen. Is dan voordeliger en je hoeft niet meer op
te waarderen.

Gr.
Beorn

poltol
door poltol - Jul 30, 2010 om 14:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=beorn schreef op vrijdag 30 jul 2010, 14:05]Dbeekman,

Ik weet niet hoe vaak je het vaste traject reist voor je woon-werk verkeer,
maar als dat meer dan 3 maal per week is, is het voordeliger om een
NS jaar trajectkaart te nemen. Is dan voordeliger en je hoeft niet meer op
te waarderen.

Gr.
Beorn

Helemaal mee ens en goedkoper en handiger.
NS trajectkaart

Vr.gr. poltol

dbeekman
door dbeekman - Aug 2, 2010 om 10:36
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ik werk helaas ook op zaterdag, en dan is zo'n maandkaart niet actief voor zover ik weet.
Ik moet dan alsnog 4 kaartjes van 5,30 gaan kopen wat het voordeel van 20,- weer teniet doet.

Daarbij moet ik dan iedere maand handmatig weer een abo erop zetten, dit wou ik juist vermijden.
Ook moet je voor een maandkaart in het bezit zijn van een stamkaart, waar je ook weer voor moet betalen.

Al met al is reizen op saldo veeeeel makkelijker, alleen vind ik die borg wel wat overdreven.
Het wordt in de toekomst zelf al 60,- is mij verteld door de conducteur, en dat gaat me echt te ver.

marcel75
door marcel75 - Aug 2, 2010 om 11:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja en het zou zeker niet duurder worden! Nee, maar als ik een chipkaart haal (heb ik nog niet want ga maar zelden met ov), dan moet ik wel al betalen. Dat geld staat mooi op de rekening van NS. Ook als ik pas over 3 jaar daar gebruik van maak. Krijg ik ook rente op het openstaand saldo? Is dus gewoon een mooie bijverdienste. En inderdaad: je krijgt de kaart nooit helemaal leeg. Je kunt namelijk niet met 2 kaarten 1 reis betalen. Oftewel stel: iemand overlijdt en heeft een ov-kaart liggen. Een erfgenaam die wel met ov reist neemt die kaart mee, maar kan er dus niet mee komen waar hij wil. Ook je eigen kaart krijg je nooit helemaal meer leeg.

Met de treinkaartjes of de strippenkaart kreeg je dat wel voor elkaar.

Mooie geldklopperij dus. Ze hadden veel beter kunnen laten betalen via gsm. Meer van deze tijd, je betaald wat je gebruikt en is makkelijker. Als je kunt parkeren en bestellen op een terras met gsm, dan toch zeker ook ov' en?

di
door diemenees - Aug 10, 2010 om 13:41
196 Antwoorden / 15 Vragen

1.voor dat je kaart afloopt, via je account die automatische ophoging van saldo uitzetten. Dan kan je bijna alles opreizen.
Als je aan een nieuwe kaart toekomt (na 5 jaar) dan kan je het saldo (minimaal 5€) op je nieuwe kaart over laten zetten-soms kost dit 2,50-hangt af van type en soort kaart en of die direkt aansluit.
2.het is niet duidelijk of je volle prijs of met korting reist.
3.je bent verkeerd ingelicht: abonnementen (maandkaarten-kunnen elke dag ingaan) gelden ELKE dag)-ook zaterdag. Op de site van ns.nl is dit allemaal tamelijk eenvoudig te vinden met advies wat de beste keus is. Ook kan je nog-als je ook nog per bus reist-goedkoop een abo Bus in aankomst EN vertrekzone erbij nemen. Of als je toch eens 5 minuten eerder bent-vraag het gewoon aan de balie in Enschede. die stamkaart is gratis (wel pasfoto nodig). EN die wordt binnenkort toch al vervangen door een Chipkaart.
4.het min. saldo wat je moet hebben is 16€ bij VOL tarief (je mag nl. 4€ negatief gaan staan) of 6€ als je korting hebt.
Voor je gaat klagen of roepen-vraag eerst de juiste situatie na-dat voorkomt-zie je wel-en had je al eerder geld kunnen besparen.

ellencc
door ellencc - Sep 24, 2010 om 16:11
31 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb het zelfde probleem, alleen gaat het om een kleiner bedrag. Mijn chip wordt automatisch met 20 euro opgeladen als ik nog 5 euro tegoed heb. Dat dacht ik in iedergeval. Omdat ik hem niet meer wilde gebruiken ben ik bij 7 euro gestopt met de chipkaart te gebruiken en weer overgestapt op de strippenkaart.
Nu kreeg ik een brief dat het opladen mislukt was van de ov-chipkaart.
Omdat ik nog 7 euro had en er 4 euro afgaat als je instapt was mijn saldo te laag en gingen ze hem maar opladen.
Nu moet ik bij een oplaadpunt 20 euro gaan betalen om geen incassobureau achter me aan te krijgen. Ik heb de kaart opgezegd, althans, ik krijg een formulier waarmee dat kan, en moet dan dus alsnog 20 euro betalen voor iets dat ik voorlopig niet meer gebruik tot het echt niet anders kan.
De laatste 9 euro kan je dus nooit opgebruiken. Wat een oplichters zijn dan,
Ik word vreselijk agressief van die kaart, het is ook duurder dat de strippenkaart. Leve het OV en zeker hier in Den Haag de HTM.

marcel75
door marcel75 - Sep 24, 2010 om 19:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Bij mij komt steeds meer hetzelfde idee naar boven als een paar jaar terug met de telefoonkaarten (voor de telefooncellen). Die kreeg je immers ook nooit helemaal op, maar betaalde je wel voor. En ook de chipknip krijg je nooit precies leeg. Daar staat wel geld op waar de bank geen rente over hoeft te vergoeden en jij vervolgens maar vergeet. Vraag me nu eigenlijk af: bestaat de chipknip nog wel? De telefoonkaart is volgens mij niet meer verkrijgbaar.

ellencc
door ellencc - Sep 25, 2010 om 16:32
31 Antwoorden / 6 Vragen

de chipknip bestaat nog wel. In het personeelsrestaurant van het ziekenhuis waaar ik werk kan je chippen en pinnen, niet contant betalen. Heb wel gehoord dat de chipknip er weer uit gaat. Niet in alle winkels kan je hem gebruiken en soms is het best handig.

marcel75
door marcel75 - Sep 25, 2010 om 16:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ellencc,
Maar met een chipknip heb je nooit een helemaal lege portemonnee. Je krijgt die chipknip namelijk als die eenmaal is opgeladen nooit meer helemaal leeg.

Niet alleen winkels willen er niet aan, ook gebruikers niet. Ik had in de jaren '90 al een voorloper van de huidige chipknip op mijn ov-jaarkaart. Kon je mee bellen en betalen. Werd ook zeer weinig gebruikt en ook toen was de klacht al: erop zetten is geen probleem, alles er af halen wel.

invalide
door invalide - Sep 25, 2010 om 17:59
787 Antwoorden / 5 Vragen

Een ander veel voorkomend probleem is dat op lange en dus dure ritten vele vergeten uit te scannen omdat het goedkoper is!

Dus wat doen we daar tegen?

dbeekman
door dbeekman - Sep 26, 2010 om 15:36
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het op een anomieme pas geen probleem om een borg in te houden, maar met een persoonlijk kaart vind ik het niet nodig.

Ze weten wie ik ben en waar ze het geld vandaag moeten halen als ik niet uitlog en dus kunnen ze het duurste kaartje (60,- dacht ik) als een soort boete van mij kaart inhouden.
Het is dan wel veel geld maar ik vind dat niet meer dan biddelijk, dan moet je maar uitloggen, maar 20 of zelfs 60,- euro borg is veeeeeel te veel.

dobby
door dobby - Sep 26, 2010 om 16:22
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zaterdag 25 sep 2010, 16:58]Ellencc,
Maar met een chipknip heb je nooit een helemaal lege portemonnee. Je krijgt die chipknip namelijk als die eenmaal is opgeladen nooit meer helemaal leeg.

<OT>Chipknip is wel leeg te halen.. stop hem in een oplaadautomaat, en druk dan (dacht ik) op de '1' - of gewoon afwachten, dan komt die keuze na een tijdje vanzelf op de display.. duurt 3 werkdagen, maar je krijgt wel alles teruggestort..</OT>

dobby
door dobby - Sep 26, 2010 om 16:27
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dbeekman schreef op zondag 26 sep 2010, 15:36]Ik vind het op een anomieme pas geen probleem om een borg in te houden, maar met een persoonlijk kaart vind ik het niet nodig.

Ze weten wie ik ben en waar ze het geld vandaag moeten halen als ik niet uitlog en dus kunnen ze het duurste kaartje (60,- dacht ik) als een soort boete van mij kaart inhouden.
Het is dan wel veel geld maar ik vind dat niet meer dan biddelijk, dan moet je maar uitloggen, maar 20 of zelfs 60,- euro borg is veeeeeel te veel.

Klinkt wel redelijk - maar: storingen? of als b.v. iemand bij een calamiteit op de paniekknop drukt zodat de poortjes (bij die paar NS stations waar dan wel poortjes komen) open gaan? dan kan je niet uitchecken, en "beweren ze" (even kort door de bocht) dat je dan geen recht hebt op teruggave omdat dat neit te controleren valt. (ben benieuwd hoe dat gaat de eerste keer dat dat voorkomt, nu bij de RET of het GVB bijvoorbeeld, nog niets over gehoord)...

maar hoe dan ook - daar zitten ook weer haken en ogen aan...

aa
door aalleexxv - Nov 7, 2010 om 17:08
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is ook precies de reden waarom ik nog steeds geen ov chipkaart heb.

Ik hoop ook dat heel veel mensen er ook geen zullen nemen.