El
door Elisabeth108 Oct 24, 2019 om 15:01
Auto & vervoer

Reservering shell via ing, niet direct terug

Ik heb vandaag in Ninove in Belgie getankt en betaald met mijn nederlandse ing kaart. Schetst mijn verbazing dat ik en 35 euro voor mijn tankbeurt betaald hebt + 150 euro reservering dat ik door een storing bij ing en shell misschien over 9 dagen terug krijg. Shell zegt dat ing de bedragen terug moet storten omdat zij geen bank zijn en daar ing voor ingehuurd hebben en Ing zegt dat het de schuld van shell is en dat de terug betaling automatisch gaat. Over 9 dagen of zo. Met andere woorden ik kan mijn betalingen van morgen niet laten uitvoeren en ik sta rood. Buiten dat ik nu dus nergens geld voor heb. Hoe los ik dat op. Ing zegt ook dat ze niet meteen terug kunnen betalen omdat ik met mijn pin betaald heb.

7500 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Oct 24, 2019 om 15:10
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Elisabeth108 ,

Hier staat dat u zich moet melden bij de bank .

https://support.shell.nl/hc/nl/articles/360000868418-Mijn-bank-heeft-150-euro-gereserveerd-hoe-kan-dit-

Hoe vervelend ook , leen bij vrienden/ of familie € 150,- en betaal hun terug als u het geld van de bank terug heeft .

ne
door neodutchio - Oct 24, 2019 om 15:17
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een onbemande pomp wordt er inderdaad vooraf een reservatie gemaakt en later verrekend. Tussen banken in Nederland zal dat vrij snel verrekend kunnen worden, maar u hebt nu in het buitenland getankt. Er moet nu dus vanuit België een verrekening gaan plaats vinden op een Nederlands rekeningnummer. En daar gaan enkele dagen overheen.

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2019 om 15:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je bent de eerste niet die dit overkomt.
Normaal gesproken wordt dat meteen verrekend, maar blijkbaar kost het nu even tijd.
Even afwachten dus en de tussenliggende dagen zien te overbruggen (even bij 'iemand' aankloppen).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2019 om 17:19
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas betekent het dus even afwachten. Ik begrijp dat u met een gewone bankpas heeft gepind. Om dit soort problemen later te voorkomen, benut een credit card. Op zich is het aanrekenen van een reservering naar mijn mening zeer merkwaardig aangezien u heeft betaald en de tank van uw auto nimmer voor € 150,00 aan brandstof zal bevatten. Ik vraag mij verder af in hoeverre het bekend is dat er sprake is van een reservering als genoemd. Het komt op mij over als een onterechte betaling die dan wel is waar wordt terugbetaalt maar waardoor zoals n het geval is wel problemen ontstaan.

En mogelijk dan toch maar nooit meer Shell tanken. Ik heb dit in België nooit meegemaakt terwijl ik ook daar regelmatig heb getankt met een kaart van een Nederlandse bank (pinpas).

edrick3
door edrick3 Oct 24, 2019 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gebeurt bij meer (onbemande) pompen! Ook in Nederland.
Je ziet dit vaak niet omdat de verrekening meestal snel plaatsvindt.

Als u tankt bij een onbemand tankstation in Nederland, reserveert uw bank een bedrag van € 125,- om de uiteindelijke betaling te garanderen. Uw bank blokkeert dit bedrag tijdelijk op uw rekening. Normaal gesproken geeft de bank dit bedrag direct na het beeindigen van de tankbeurt weer vrij.

Storing betalingsverkeer

Indien er een (korte) storing in het betalingsverkeer is, kan het voorkomen dat de reservering langer vast blijft staan. U ziet dat dan op uw online betalingsoverzicht, meestal aangeduid met een *. Dit kan enkele minuten duren, in sommige gevallen een paar dagen. Het kan ook zo zijn dat de reservering na het opnieuw laden van uw internetpagina weer verdwenen is, omdat uw betaling inmiddels op de juiste wijze is verwerkt.  Indien dit niet het geval is, adviseren wij u om contact op te nemen met uw bank. Alleen uw bank kan de reservering opheffen.
(website TanGo)

Magnum007
door Magnum007 - Oct 25, 2019 om 11:35
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Elisabeth,

Ik raad je aan om alleen contant te betalen bij pompstations.

Geef de banken geen macht door steeds te betalen met je pinpas.

emcede
door emcede Oct 25, 2019 om 13:37
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ja joh, en laten we paard en wagen weer van stal halen! Nog veel beter.

la
door lamb Oct 25, 2019 om 14:14
28 Antwoorden / 2 Vragen

Flauwe reactie. Contant betalen is soms nog niet zo gek, gezien deze achterlijke betalingsmethodiek waarbij er gewoon teveel geld van je rekening wordt afgeschreven en je moet wachten tot het er weer bijgeschreven wordt.

sp
door spikkel Oct 25, 2019 om 17:24
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik betaal altijd contant bij een pompstation. Niet alleen bij het pompstation maar gewoon overal .....  Er zijn nog genoeg van zulke mensen.

jo
door jorisw Oct 26, 2019 om 12:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk, en dan vervolgens het personeel van de tankstations met trauma's opzadelen na de zoveelste overval. Heb je enig idee hoeveel geld daar aan het einde van de dag in de kas zit?

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 18:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Joris,

Dat is een bedrijfsrisico.

Bestrijding van criminaliteit is aan de overheid.

mo
door mof - Oct 25, 2019 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, u heeft een overeenkomst met ing aangaande uw bankrekening. En met shell omdat u heeft getankt.
bij shell moet u zijn. Zij vragen de borg, zij moeten er voor zorgen dat die weer wordt terugbetaald. Als ing dat niet lukt moet shell de schade daarvoor op ing verhalen, en u uw schade op shell. Maar wel de gebruiksvoorwaarden van shell bestuderen. Ws gebben ze zich tegen dit soort vertragingen ingedekt en bent u zelf verantwoordelijk voor uw schade omdat u daarmee rekening had moeten houden.

wi
door willembat - Oct 25, 2019 om 16:09
1 Antwoorden / Vragen

Hier precies het zelfde na op 16 okt na tanken in Gent met ING pas. We waren er om 21.30 en pomp was gesloten dus gewoon pinnen. Nu staat er 62 euro voor de tankbeurt en 150 euro reservering. Nu hebben we op 24 okt weer getanked in de avond en 69 euro en 150 euro reservering.

Check naderhand mijn saldo en zie dat er dus 300 euro reservering op staat en 113 euro aan tanken. ING gebeld en is een probleem bij de Shell en ze hebben daar een schrijven over gehad. Shell kan het niet oplossen maar moet rekenen op minimaal 9 dagen voordat ik mijn reserveringen terug krijg. Shell pikt gewoon 300,- zonder daar een dienst of product voor te leveren. Met andere merken nooit het probleem gehad maar nu 2 x via Shell achter elkaar.

Zal een aardige spaarpot zijn voor Shell al die reserveringen die ze niet terug betalen. Bijna gewoon diefstal en je kan er niets tegen doen want ING kan niet terugdraaien aangezien Shell dit moet doen na voltooien van tankbeurt. Ik hoor van meer mensen die dit hebben met Shell in BE de laatste dagen.

Advies: Shell in BE maar voorlopig links laten liggen als je snel je reservering terug wil.

diumenge
door diumenge Oct 26, 2019 om 12:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe helpt het links laten liggen bij het snel terugkrijgen van de reservering?

Th
door Thijs124 - Oct 25, 2019 om 16:19
289 Antwoorden / Vragen

Dit gebeurt soms bij onbemande pompen omdat er geen verbinding meer wordt gemaakt om de definitieve kosten door te geven. Je kunt dit voorkomen door na het tanken je pasje weer in te voeren en een kwitantie te ontvangen. Dan wordt een nieuwe verbinding gemaakt en het echte saldo doorgegeven. Dit werkt altijd op die manier.

ingwebcare
door ingwebcare - Oct 25, 2019 om 17:12
73 Antwoorden / 0 Vragen

Hi Elisabeth108,

Bedankt voor jouw bericht. Ik snap dat je daar van schrikt. Als je bij een onbemande tankstation gaat pinnen weet het tankstation van tevoren niet hoeveel je kunt pinnen. Daarom brengen zij eerst het maximaal bedrag in reservering bij ons. Dit houdt in dat het bedrag nog niet volledig verwerkt is.

Sinds donderdag 17 oktober leiden betaalpas transacties gedaan bij Shell tot dubbele reserveringen. Deze reservering zal na 9 dagen automatisch komen te vervallen. De Shell is hiervan op de hoogte gesteld en er wordt door hen aan een oplossing gewerkt. Dit geldt dus voor de dubbele transacties. Ik weet niet of de dit ook bij jou van toepassing was.

Excuses voor het onstane ongemak. Ik hoop dat ik zo in ieder geval jouw vragen heb beantwoordt.
Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Miranda
ING Webcare NL

Magnum007
door Magnum007 Oct 26, 2019 om 10:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Miranda,

Dit is een vreemd verdienmodel voor ING.

De Topic Starter staat door dit systeem rood: wordt haar debetrente ook vrijgescholden?

diumenge
door diumenge Oct 26, 2019 om 11:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Magnum007, leg eens uit hoe dit een verdienmodel is?

ro
door ron503 Oct 26, 2019 om 11:37
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen verdienmodel want de bedragen zijn gereserveerd op een tussenrekening van in dit geval Shell. De bankier van Shell kampt met een storing en daardoor werkt het systeem van opheffen van de reservering niet zoals het zou moeten en kunnen banken van rekeninghouders er niet aan veranderen want het gereserveerde bedrag wordt door de bankier van Shell achter gehouden. Ik zou bijna nooit adviseren om een bepaalde roodstand aan te gaan maar als iemand bij een onbemand tankstation tankt en er iets niet helemaal goed gaat is het wel handig om een buffer op de rekening te hebben.

jo
door jorisw Oct 26, 2019 om 12:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Verdienmodel is het nieuwe modewoord van mensen die geen enkel benul van bedrijfsvoering hebben. Alles wat ze niet snappen is "verdienmodel". Ik kan die mensen alleen maar aanraden om eens een goed boek over bedrijfskunde te lezen. Dan maken ze zichzelf in dit soort discussies wat minder belachelijk door hun onkunde.

ne
door neodutchio Oct 26, 2019 om 15:33
5157 Antwoorden / 12 Vragen

En mocht ING het geld ontvangen, dan zijn de kosten van verwerking hoger dat de opbrengsten van dit soort kleine bedragen. Niets verdienmodel dus.

aurora1
door aurora1 Oct 26, 2019 om 16:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad.

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 01:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Als ING 100 000 keer bij een tankbeurt € 150,- euro reserveert en 9 dagen vasthoudt dan is dit toch een verdienmodel.

Als je 9 dagen rood staat,betaal je meteen debetrente.
Als je een spaarrekening hebt,dan krijg je vrijwel geen rente meer.

De banken zorgen voor de huidige economische crisis....:-(

diumenge
door diumenge Oct 27, 2019 om 18:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Magnum007, er is kennelijk sprake van een storing dus 100.000 transacties tijdens die storingsperiode is zwaar overdreven (het aantal 100.000 is al hoog én ING is niet de enige bankier in Nederland), daarnaast zullen de meeste mensen niet direct rood staan, verder is het hoogste roodstand tarief bij ING 14%, dus kost negen dagen rood staan maximaal 52 cent per tanktransactie (uitgaande van het hoogste % bij roodstand én roodstand van 150 euro). Dus nogmaals, wat is het verdienmodel?

Magnum007
door Magnum007 Oct 27, 2019 om 18:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga uit van een schatting van 100 000 transacties bij de benzinepomp met een pinbetaling per dag.

De echte cijfers kan ING ons hier vertellen.

100 000 x €0,52 = € 52 000,- per 9 dagen.

Is toch een lekker verdienmodel?

Dan reken ik de kosten van een betaalrekening nog niet eens mee....

diumenge
door diumenge Oct 27, 2019 om 19:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan beter van een miljoen transacties uitgaan, dán is het verdienmodel nóg beter...

Je bent vast een succesvol zakenman @magnum007...

aurora1
door aurora1 - Oct 26, 2019 om 16:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zijn hier reacties verdwenen?

diumenge
door diumenge Oct 27, 2019 om 18:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jip.

aurora1
door aurora1 Oct 27, 2019 om 19:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oh, zeker weer door anonieme klagers... of anderen met “wijsheden”..... Of niet meegehuild met de wolven in het bos, geen zachte “heelmeesters” ? Niet “aardig” genoeg geweest?

tijger1
door tijger1 Oct 28, 2019 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo is het.

marita5
door marita5 Oct 28, 2019 om 10:47
11521 Antwoorden / 15 Vragen

@aurora1 , dit was mij ook opgevallen . Ik kan geen uitzending gemist / artikelen / of dossiers e.d. bekijken zonder de Adblocker uit te schakelen . Ben ik de enige?

ti
door tirat - Oct 28, 2019 om 10:35
1 Antwoorden / Vragen

Bij ons precies hetzelfde gebeurd, helaas hadden we in Belgie en Luxemburg bij Shell getankt, waarvoor bij allebei 150,- extra ingehouden is, wat na afschrijving van het tankbedrag niet terug is gekomen en twee keer is het tankbedrag ingehouden, dus de dubbele tankbeurt.
Lekker dan, Shell wijst naar ING en ING wijst naar Shell. We wachten nu al een week op ons geld...allebei zijn ze niet bereidt de schade te compenseren...