le
door lealdino May 29, 2013 om 23:56
Auto & vervoer

RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijding

Heb de RET aansprakelijk gesteld voor de schade aan mijn auto door een aanrijding met een RET bus op 15-03-13. Hun bus vertrok van de halte zonder voorrang te verlenen. De bus voegde zich in op mijn rijstrook zonder met de richtingaanwijzer aan te geven weg te willen rijden terwijl mijn auto al naast de bus reed en raakte mijn auto lichtjes om vervolgens daar na weg te rijden. Heb RET via de mail aansprakelijk gesteld voor de materiele schade (zichtbare deuk), maar zij hebben dit 8 weken later ontkent. Welke stappen kan ik nog nemen?

15-03
Ik mail RET en stel ze aansprakelijk.

18-03
RET bevestigt dat mijn mail is ontvangen en doorgestuurd naar schadezaken.

25-03
Ik vraag RET wanneer ik reactie kan verwachten.
RET mailt te streven naar reactie binnen 8 werkdagen.
RET mailt daarna dat divisie Bus om een schadeformulier is gevraagd en dat ze op zaak terug komen zodra dit binnen is.

03-04
Ik vraag RET weer wanneer ik reactie kan verwachten.

10-04
Ik ga langs bij hoofdkantoor RET om reactie. Daar kan ik niet geholpen worden en ik krijg nummer van klantenservice.

11-04
Ik bel klantenservice, telefoniste probeert me door te schakelen naar klantenservice maar niemand neemt op en ze weet niet waarom.

09-05
Ik ontvang een brief van RET met de volgende tekst: "In verband met uw schrijven hebben wij een uitgebreid intern onderzoek gedaan. Hierbij is de buschauffeur aangesproken die op dit tijdstip op genoemde locatie heeft gereden. De buschauffeur geeft aan dat de door uw genoemde situatie niet bekend is en er ook geen schade aan de bus zit. Gezien bovengenoemde kunnen wij geen aansprakelijkheid erkennen. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd."

Ik vind dit wel erg kort door de bocht.

4307 28 Rapporteer

worst
door worst - May 30, 2013 om 01:34
109 Antwoorden / 0 Vragen

Heb jij getuigen dan?

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 30, 2013 om 07:54
937 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet altijd direct de chauffeur "aanhouden" ( dus zelf ook niet doorrijden maar zorgen dat je de beste man/vrouw spreekt ) en dan een schadeformulier invullen, als deze doorrijdt aangifte doen van het verlaten van de plaatst van het ongeval ( het is een aanrijding ). Nu zul je een getuigen moeten hebben om verhaal te halen

pino123
door pino123 - May 30, 2013 om 07:57
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ik vind het niet kort door de bocht. Waarom heb je op dat moment niet gesproken met de buschauffeur. Je had op dat moment stappen kunnen ondernemen.

Een email naar de RET is gewoonweg niet voldoende. Je hebt dit, naar mijn mening, zelf over je afgeroepen.

Daarnaast rijdt de chauffeur met een flinke bus en aangezien jij hebt aangegeven dat er sprake is van dat de bus jou lichtjes raakte, heeft de chauffeur het waarschijnlijk niet eens opgemerkt.

Nu is het aan jou om aan te tonen dat dit werkelijk is voorgevallen. Je zal dus moeten komen, zoals worst aangeeft, met getuigen.

who cares
door who cares - May 30, 2013 om 09:27
146 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pino123 schreef op donderdag 30 mei 2013, 07:57]Ik vind het niet kort door de bocht. Waarom heb je op dat moment niet gesproken met de buschauffeur. Je had op dat moment stappen kunnen ondernemen.

Een email naar de RET is gewoonweg niet voldoende. Je hebt dit, naar mijn mening, zelf over je afgeroepen.

Daarnaast rijdt de chauffeur met een flinke bus en aangezien jij hebt aangegeven dat er sprake is van dat de bus jou lichtjes raakte, heeft de chauffeur het waarschijnlijk niet eens opgemerkt.

Nu is het aan jou om aan te tonen dat dit werkelijk is voorgevallen. Je zal dus moeten komen, zoals worst aangeeft, met getuigen.

Beste Pino123, 30 jaar ervaring bus, het is onzin om te zeggen misschien heeft hij het niet gemerkt , je merkt het wel degelijk alleen kan je doen of je het niet ziet ,maar hij had de buschauffeur aan moeten spreken zonder getuigen tegen een groot bedrijf ben je nergens en het liefst foto's maken dit maakt het een stuk duidelijker.

le
door lealdino - May 30, 2013 om 09:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus het vervelende. Ik zat alleen in de auto en het moment dat de bus me raakte was het zo'n lichte tik dat ik twijfelde of hij me wel geraakt had. Heb toen meteen de auto aan de zijkant gestopt om te kijken en toen zag ik dus een deuk zitten. Had mijn auto toen pas gekocht en een week later zat er gelijk een nieuwe deuk in. Op dat moment kon ik diezelfde bus niet meer terug vinden en een getuige was toen nergens te bekennen op die regenachtige dag

Ben hierna gelijk naar de politiebureau gegaan met de plaats van het ongeval, het tijdstip en het kenteken van de bus. Hier werd me verteld dat de buschauffeur waarschijnlijk niet door heeft gehad dat hij mijn auto aantikte en dat het door rijden dan geen misdrijf is. Zij adviseerden me om contact op te nemen met de RET en het zo op te lossen. Mocht ik er dan niet uit komen kon ik weer terug gaan naar de politie.

Snap dat ik weinig poten heb om op te staan. Heb niet de beste stappen ondernomen tijdens het voorval, het gebeurde in een paar seconden en op dat moment schrok ik gewoon. De buschauffeur moet in ieder geval wel gezien hebben dat hij mij in een hoekje drukte op mijn rijstrook als hij nog enigszins op lette. Links van me had je een trambaan wat met een hek afgezet is, dus kon ik ook nergens heen. Heb wel een foto van de bus gemaakt meteen toen ik aan de zijkant stopte voordat hij de hoek om ging, alleen zegt die foto vrij weinig. Kon daarmee nog wel het kenteken door geven. Op het moment dat je aangereden wordt heb je natuurlijk niet zo snel je telefoon bij de hand om daar een foto van te maken terwijl je aan het rijden bent.

Vind het alleen apart dat de RET zegt dat ze 'uitgebreid intern onderzoek' hebben verricht, beweert dat de bus nergens schade heeft en dat ze er dan klaar mee zijn. Hoe weet ik als particulier of dat uberhaupt wel gebeurd is?

Bedankt voor alle reacties.

zoekster
door zoekster - May 30, 2013 om 10:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Misschien hebben passagiers in de bus iets opgemerkt over de lichte aanrijding. Die zou u op de een of andere manier moeten zien te bereiken. Misschien via sociale media o.i.d.
Dit zeg ik, omdat ik jaren geleden ook zoiets heb meegemaakt als passagier van een reisbus uit Spanje. Weet niet of het altijd zo is, maar in dit geval voelde je het en bovendien zagen we het vanuit het raam gebeuren.

me
door mein33 - May 30, 2013 om 10:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Op alle punten welke u aangeeft staat u, hoe vervelend ook, op verlies.
Het enige wat u zou kunnen redden is aantoonbare verf van de bus op de schadeplek.
Zit de schade er nogmet verfresten, dat zou het mooiste zijn, en heeft u daar toevallig kort na de aanrijding een foto van gemaakt als bewijs, dan heeft u iets om mee verder te gaan.
Anders lijkt mij dit een verloren zaak.

valerius-2
door valerius-2 - May 30, 2013 om 10:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.

pino123
door pino123 - May 30, 2013 om 11:09
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Pino123, 30 jaar ervaring bus, het is onzin om te zeggen misschien heeft hij het niet gemerkt , je merkt het wel degelijk alleen kan je doen of je het niet ziet

Kennelijk toch geen onzin.

het moment dat de bus me raakte was het zo'n lichte tik dat ik twijfelde of hij me wel geraakt had

Als TS al twijfelde, wat had de buschauffeur moeten denken? Verder is er geen contact met de chauffeur gemaakt, het is gissen, maar misschien dacht deze wel dat er niets aan de hand was.

Verder, mag ik aannemen dat het binnen de bebouwde kom gebeurde, zoals Valerius al aangaf, volgens mij had u voorrang moeten verlenen aan de bus.

me
door mein33 - May 30, 2013 om 11:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 mei 2013, 10:53]Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.

Dit klopt volledig, maar de buschauffeur mag,
*nadat hij de deuren heeft gesloten,
*de linker richtingaanwijzer heeft aangezet,
*goed in zijn spiel(s) heeft gekeken,
*voertuig(en) welke zich op dat moment naast zijn voertuig bevinden voorrang te hebben verleend,
pas gaan rijden.

Voorrang moet je altijd verkrijgen en mag je niet nemen.

dearagain
door dearagain - May 30, 2013 om 21:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik vraag me af of de geschillencommissie vervoer nog iets voor jou kan betekenen

sw
door swat1500 - May 30, 2013 om 22:11
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Nu RET ontkent dat het incident heeft plaats gevonden zult u met getuigen moeten komen om enige kans te hebben uw schade te kunnen verhalen.

valerius-2
door valerius-2 - May 30, 2013 om 22:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=dearagain schreef op donderdag 30 mei 2013, 21:09]*ik vraag me af of de geschillencommissie vervoer nog iets voor jou kan betekenen
En dat zonder getuigen, dat zal dan ook nooit tot overeenstemming komen.

ja
door jans2 - May 31, 2013 om 12:52
311 Antwoorden / 4 Vragen

U schreef: "Zij adviseerden me om contact op te nemen met de RET en het zo op te lossen. Mocht ik er dan niet uit komen kon ik weer terug gaan naar de politie."
Nu u er niet met de RET uitkomt kunt u dat doen.

sw
door swat1500 - Jun 1, 2013 om 00:08
3799 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jans2 schreef op vrijdag 31 mei 2013, 12:52]U schreef: "Zij adviseerden me om contact op te nemen met de RET en het zo op te lossen. Mocht ik er dan niet uit komen kon ik weer terug gaan naar de politie."
Nu u er niet met de RET uitkomt kunt u dat doen.

Ook daar schiet TS niets mee op aangezien de politie geen bemiddelende taak heeft m.b.t. verkeersongeval schades.

Wel zal de politie mogelijk een onderzoek instellen of er sprake is van het zogenaamde "verlaten plaats ongeval". Echter ook dat onderzoek zal stranden als de betrokken buschauffeur verklaart niets te hebben bemerkt en er ook geen schade wordt vastgesteld bij de betreffende bus.

me
door mein33 - Jun 1, 2013 om 11:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De schade afdeling van de RET zal, mocht u hier toch een zaak van willen maken, tot het uiterste gaan om geen schadevergoeding te hoeven uitkeren.
En zij staan zeer sterk als u niet met meer bewijzen aankomt dan u eerder heeft aangegeven.
Omdat u de RET persoonlijk aansprakelijk heeft gesteld ga ik er vanuit dat u alleen WA verzekerd bent en dus geen hulp van uw eigen verzekeringsmaatschappij heeft te verwachten.
Helaas voor u, maar u maakt geen schijn van kans.

di
door diemenees - Jun 3, 2013 om 16:41
196 Antwoorden / 15 Vragen

wat hierboven in de vele reacties niet is gemeld;
al jaren+jaren is het her in Nederland zo dat IN de bebouwde kom, dat bussen die hun halte verlaten voorrang hebben.
Wat erop neerkomt, dat je kansen wel heel miniem zijn

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 16:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diemenees schreef op maandag 3 jun 2013, 16:41]wat hierboven in de vele reacties niet is gemeld;
al jaren+jaren is het her in Nederland zo dat IN de bebouwde kom, dat bussen die hun halte verlaten voorrang hebben.
Wat erop neerkomt, dat je kansen wel heel miniem zijn

Als u nogmaals alle reactie's zou willen doorlezen dan zult u het door u gestelde meerdere malen tegen komen.

zoekster
door zoekster - Jun 3, 2013 om 16:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diemenees schreef op maandag 3 jun 2013, 16:41
]wat hierboven in de vele reacties niet is gemeld;
al jaren+jaren is het her in Nederland zo dat IN de bebouwde kom, dat bussen die hun halte verlaten voorrang hebben.

Dat is nu het gekke, het is wel gemeld!

En het gaat er niet om of de bus voorrang had, dan was je al een heel eind, want dan was de aanvaring tenminste erkend, kun je altijd nog kissebissen over wie er fout was.
Hier is het probleem dat dit incident volgens RET nooit is gebeurd en volgens de vraagsteller wel.

me
door mein33 - Jun 3, 2013 om 17:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ zoekster,

Het betreft hier geen "aanvaring" met de waterbus maar met een gewone RET bus. (grapje)

zoekster
door zoekster - Jun 3, 2013 om 17:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 3 jun 2013, 17:26]@ zoekster,

Het betreft hier geen "aanvaring" met de waterbus maar met een gewone RET bus. (grapje)

Gesnopen!

;-)

diadino
door diadino - Jun 16, 2013 om 10:10
49 Antwoorden / 2 Vragen

toch jammer dat blijkbaar niemand echt weet hoe het geregeld is met een bij de halte vertrekkende bus.
de bus heeft geen VOORRANG, de overige bestuurders moeten de bus in staat stellen om bij de halte weg te rijden, dat is dus net iets anders dan voorrang verlenen.maar betreffende dit topic, zo ik het lees heeft de RET al zijn mogelijkheden benut om intern onderzoek te doen, wat kan je meer doen dan de betreffende chauffeur vragen en de bus onderzoeken op schade, maar als de chauffeur ontkent(waarheid of leugen?) en er niets te zien is op de bus, dan heeft het er toch de schijn van dat er niets is gebeurt. en dan kom je met de volgende realiteit (wat al vele malen gebeurt is) iemend heeft schade aan zijn auto en noteert een nummer van een toevallig passerende bus om vervolgens de schade te verhalen op de busmaatschappij, in zo'n situatie is het heel aannemelijk dat de chauffeur niet heeft gemekt en er niets te vinden is op de bus, maar het wel aannemelijk is dat het is gebeurt.. ik wil hier niet mee zeggen dat TS zo doet, maar hij lijdt dus wel onder dit soort klagers.

diadino
door diadino - Jun 16, 2013 om 10:14
49 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=diemenees schreef op maandag 3 jun 2013, 16:41]wat hierboven in de vele reacties niet is gemeld;
al jaren+jaren is het her in Nederland zo dat IN de bebouwde kom, dat bussen die hun halte verlaten voorrang hebben.
Wat erop neerkomt, dat je kansen wel heel miniem zijn
valt mee hoor, je dient de bus in staat te stellen om bij de halte weg te rijden en geloof me, dat is geen vrijbrief om zomaar weg te rijden (hoewel sommige chauffeurs dat dus wel doen) afhankelijk van waar je de bus zou raken geeft het steeds minder "voordeel" voor de buschauffeur, hoe verder naar voren je hem raakt hoe meer het de chauffeur wordt aan gerekend

me
door mein33 - Jun 16, 2013 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diadino schreef op zondag 16 jun 2013, 10:10]toch jammer dat blijkbaar niemand echt weet hoe het geregeld is met een bij de halte vertrekkende bus.
de bus heeft geen VOORRANG, de overige bestuurders moeten de bus in staat stellen om bij de halte weg te rijden, dat is dus net iets anders dan voorrang verlenen.maar betreffende dit topic, zo ik het lees heeft de RET al zijn mogelijkheden benut om intern onderzoek te doen, wat kan je meer doen dan de betreffende chauffeur vragen en de bus onderzoeken op schade, maar als de chauffeur ontkent(waarheid of leugen?) en er niets te zien is op de bus, dan heeft het er toch de schijn van dat er niets is gebeurt. en dan kom je met de volgende realiteit (wat al vele malen gebeurt is) iemend heeft schade aan zijn auto en noteert een nummer van een toevallig passerende bus om vervolgens de schade te verhalen op de busmaatschappij, in zo'n situatie is het heel aannemelijk dat de chauffeur niet heeft gemekt en er niets te vinden is op de bus, maar het wel aannemelijk is dat het is gebeurt.. ik wil hier niet mee zeggen dat TS zo doet, maar hij lijdt dus wel onder dit soort klagers.

Op 30 mei 2013 : 11.47 heb ik beschreven hoe een buschauffeur dient te handelen bij het vertrek van een halte.

diadino
door diadino - Jun 16, 2013 om 15:47
49 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 30 mei 2013, 11:47][quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 mei 2013, 10:53]Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.

Dit klopt volledig, maar de buschauffeur mag,
*nadat hij de deuren heeft gesloten,
*de linker richtingaanwijzer heeft aangezet,
*goed in zijn spiel(s) heeft gekeken,
*voertuig(en) welke zich op dat moment naast zijn voertuig bevinden voorrang te hebben verleend,
pas gaan rijden.

Voorrang moet je altijd verkrijgen en mag je niet nemen.

Op 30 mei 2013 : 11.47 heb ik beschreven hoe een buschauffeur dient te handelen bij het vertrek van een halte.
hoi mein33, ik weet niet waar je die regels vandaan hebt, maar als ik ze zo toe zou passen, zou ik heel veel auto's beschadigen, die regels kloppen niet...... want dan zou ik dus mogen gaan rijden als er geen auto's meer naast mij rijden, achterop komend verkeer hoef ik niet op te letten blijkbaar..?

diadino
door diadino - Jun 16, 2013 om 16:45
49 Antwoorden / 2 Vragen

even een quote uit de wegenverkeerswet:
Artikel 56
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan
bestuurders van een autobus de gelegenheid geven
van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder
van die autobus door het geven van een teken met zijn
richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden
kenbaar maakt. Dit geldt niet voor bestuurders van een
motorvoertuig dat behoort tot een militaire colonne
of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
einde quote.

kortom, als ik mijn richtingaanwijzer gebruik hoor ik de gelegenheid te krijgen om weg te rijden (in redelijk en billijkheid kun je dit niet verwachten van iemand die al naast je rijdt), dit geldt trouwens ook voor tegemoetkomend verkeer.

in de realiteit is het helaas zo dat menigeen bestuurder er veel voor over heeft om maar niet achter een bus terecht te komen en dan soms levensgevaarlijke streken uit gaat halen, anderszijds zijn er ook buschauffeurs die de regel iets te letterlijk nemen en gelijk gaan rijden als ze richting aan geven (ook niet goed natuurlijk)
persoonlijk geef ik al richting aan tijdens het sluiten van de deuren, zodat achteropkomend verkeer de gelegenheid krijgt om mij weg te laten rijden

me
door mein33 - Jun 16, 2013 om 16:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diadino schreef op zondag 16 jun 2013, 15:47][quote=mein33 schreef op donderdag 30 mei 2013, 11:47][quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 mei 2013, 10:53]Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.

Dit klopt volledig, maar de buschauffeur mag,
*nadat hij de deuren heeft gesloten,
*de linker richtingaanwijzer heeft aangezet,
*goed in zijn spiel(s) heeft gekeken,
*voertuig(en) welke zich op dat moment naast zijn voertuig bevinden voorrang te hebben verleend,
pas gaan rijden.

Voorrang moet je altijd verkrijgen en mag je niet nemen.

Op 30 mei 2013 : 11.47 heb ik beschreven hoe een buschauffeur dient te handelen bij het vertrek van een halte.
hoi mein33, ik weet niet waar je die regels vandaan hebt, maar als ik ze zo toe zou passen, zou ik heel veel auto's beschadigen, die regels kloppen niet...... want dan zou ik dus mogen gaan rijden als er geen auto's meer naast mij rijden, achterop komend verkeer hoef ik niet op te letten blijkbaar..?

Indien een bus, binnen de bebouwde kom, van een halte wil vertrekken dan geeft hij dit te kennen door zijn linker richtingaanwijzer te gebruiken.
Vanaf dat moment moet het achterop komende verkeer de bus voorrang verlenen.

Als u, als bestuurder van een (motor)voertuig, een bus nadert welke aan de halte staat dient u goed te anticiperen als de buschauffeur middels het gebruik van de richtingaanwijzer te kennen geeft te willen gaan rijden en deze daarbij vrijbaan te geven.

Simpeler heeft de wetgever het niet gemaakt.

diadino
door diadino - Jun 16, 2013 om 17:43
49 Antwoorden / 2 Vragen

Indien een bus, binnen de bebouwde kom, van een halte wil vertrekken dan geeft hij dit te kennen door zijn linker richtingaanwijzer te gebruiken.
Vanaf dat moment moet het achterop komende verkeer de bus voorrang verlenen.

Als u, als bestuurder van een (motor)voertuig, een bus nadert welke aan de halte staat dient u goed te anticiperen als de buschauffeur middels het gebruik van de richtingaanwijzer te kennen geeft te willen gaan rijden en deze daarbij vrijbaan te geven.

Simpeler heeft de wetgever het niet gemaakt.

hoi mein33,
ok, het is een nuanceverschil, maar de wetgever spreekt van voor laten gaan, niet van voorrang hebben voor een bus bij de halte.

en wat betreft anticiperen, dat doe je niet als een bus richting aan geeft, dan moet je reageren :-).
anticiperen(vooruitzien) in dit geval is : zien dat een bus bij de halte staat er er rekening mee houden dat hij kan gaan vertrekken (tenzij z'n alarmlichten aan staan, dan zal hij wel defect zijn :-) ), want die garantie kan ik je wel geven in 99% van de tijd.....