mhofman
door mhofman Jan 1, 2010 om 16:41
Auto & vervoer

Rijden in sneeuw met automaat

Ik heb een automaat zat erop toen ik hem kocht.Rijd heerlijk maar met de sneeuw ik kan niet op de motor afremmen.Wat kan je het beste doen en wat niet.Als ik wegrij laat ik hem lopen.In rij stand en dan laten gaan,werkt prima.Bij stoplichten gas eraf en laten zoweinig mogelijk remmen.Iemand nog andere ideeen en tips bvd groeten mhofman

74842 45 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jan 1, 2010 om 16:46
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik rijd ook zo met mijn automaat. Als ik op snelheid ben, laat ik het gas even los, en geef daarna weer wat gas bij. De automaat gaat daardoor zuiniger rijden.

Ik probeer ook op tijd voor een stoplicht het gas los te laten en laat de auto "uitrijden". Vervolgens rem ik zachtjes pompend bij.

edwardus
door edwardus - Jan 1, 2010 om 17:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

He, wat bedoel je nou met "kan niet op de motor afremmen"?
Als je gas loslaat gaat-ie toch afremmen, in mijn ervaring met automaten wel in elk geval. Of bedoel je dat i.v.m. slipgevaar?

kroonmeester
door kroonmeester - Jan 1, 2010 om 17:25
457 Antwoorden / 45 Vragen

In winterse omstandigheden met name sneeuw: bij het wegrijden zachtjes het gaspedaal indrukken, dus langzaam wegrijden. Bij vol vermogen gaan de banden slippen. En niet in paniek geraken.

Ik rijd ook in een 'automaat' (duologic) met de mogelijk handschakeling. Ik laat ook het gaspedaal op tijd los en rijd dan zo veel mogelijk uit - 2 ltr./100 km.

Maar ja, dat krijg je na 48 jaar rijervaring.

grindweg
door grindweg - Jan 1, 2010 om 17:38
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een normale automaat remt slecht op de motor af. alleen een robot matig geschakelde automaat zoals bv bij de 206 remt perfect op de motor af . bij de nieuwere auto's zit een knop op voor de winterstand dan past de bak zich aan met schakelen en rijd de auto in de tweede versnelling weg. dat is het sterretje als symbool. en als de auto abs heeft en winterbanden rijd dat vertrouwd en cofortabel en veilig. alles gewoon geleidelijk doen sturen of remmen en gas geven.

edwardus
door edwardus - Jan 1, 2010 om 17:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK, mijn ervaring met automaten is duidelijk te lang geleden :)
De laatste pak 'm beet 25 jaar rijd ik met handgeschakelde bakken.

zinook
door zinook - Jan 1, 2010 om 18:10
261 Antwoorden / 7 Vragen

Ik rijd zelf ook een automaat maar ik heb de mogelijkheid om deze ook zelf te schakelen. Ik weet niet of dat in jouw geval ook zo is anders zou je dit ook kunnen doen met het wegrijden. Ik gebruik het zelf zelden, ik rijd gewoon rustig aan en laat het gas op tijd los als ik zie dat ik moet gaan remmen.

Mocht je gaan slippen, dan is mij verteld de automaat in zijn "N" te zetten. Gelukkig is me dat nog niet gebeurd, ja een beetje zwabberen maar als je gaat dan moet je bij een geschakelde auto de koppeling indrukken wat voor een automaat hetzelfde is als Neutral.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en rij veilig!

Vriendelijke groet, Zinook

mhofman
door mhofman - Jan 1, 2010 om 18:15
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dag meedenkers heb het instructieboekje ereven bijgepakt van mijn auto een yaris.Staat in stand 2 en stand L sterker motorremwerking.Heb dit nog niet geprobeert iemand wel.groeten mhofman.

mhofman
door mhofman - Jan 1, 2010 om 18:21
530 Antwoorden / 93 Vragen

Mij is verteld dat je hem nooit in de N moet zetten .Ben je volgens mij alle grip en controle kwijt of niet?? Wie het weet mag het zeggen.

poltol
door poltol - Jan 1, 2010 om 19:24
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Nooit in N zetten. Dat is de vrij stand of Neutraal. Gewoon voet van het gas en sturen in de richting waar je heen wil gaan. Werkt prima. Ik rij al jaren automaat en nog nooit problemen ondervonden. De variomatic, voor wie nog weet wat dat is, zetten ik altijd op berg als het glad was. Nu zet ik de automaat, indien nodig, in de twee en rij dan normaal weg. Rij ik zonder problemen, dan weer vol, op auto.

Automatische versnelling

Succes, poltol

zinook
door zinook - Jan 1, 2010 om 19:40
261 Antwoorden / 7 Vragen

Sorry voor de uitleg van de "N" stand maar heb dit ooit eens gehoord. Kom ik er nu ook achter dat dit dus gevaarlijk is. Gelukkig heb ik het nooit geprobeerd.

Interessant linkje, Poltol en zeker de W-stand en de E-stand. Helaas heb ik deze standen niet, wel de slurpende S-stand die ik niet te vaak gebruik. Ik had liever de E-stand gehad, deze tijd.

Groet, Zinook.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 2, 2010 om 15:32
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Het voornaamste bij een auto met automaat is dat je ook alleen je rechter voet gebruikt onder het rijden, en als je hem in de D zet bijna geen gas geven, dan loopt hij in de sneeuw zo aan, en wat rustiger rijden, en vooruit kijken.
Dat is mijn ervaring al meer dan 30 jaar schadevrij, met een automaat.

Succes er mee.

mhofman
door mhofman - Jan 2, 2010 om 15:54
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank je wel voor het antwoord wolfenjong.Hier nu behoorlijk wat sneeuw dus even uitproberen.Heb in stand 2 en stand L gereden maar beviel me niet echt moet misschien wennen,maar had het idee dat ik veel meer gas moest geven om opgang tekomen.Iets dat je niet wil met sneeuw.Denk gewoon maar in D weg en laten lopen,heb dit steeds al gedaan.Groeten mhofman

kl
door klaver52 - Jan 4, 2010 om 13:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ijzel en sneeuw altijd in de stand 2 wegrijden dit voorkomt het doorslippen van de wielen zodat je normaal kan wegrijden tijdens het rijden in deze stand zal de auto ged.afremmen op de motor zodat je niet de remmen hoeft te gebruiken waardoor je minder kans hen om te slippen en of doorglijden bij het remmen,wanneer het wegdek weer normaal te berijden is kan je hem gewoon onder het rijden weer in de D stand zetten.
Groeten
Klaver

anduril
door anduril - Jan 4, 2010 om 13:22
167 Antwoorden / 1 Vragen

Geen winterbanden? Blijf dan liever thuis en wordt geen hinder (of gevaar) voor andere weggebruikers.

aragon
door aragon - Jan 4, 2010 om 13:38
106 Antwoorden / 0 Vragen

In winterse omstandigheden, speciaal op de kleinere binnenstraten, kun je de automaat het beste op L(low drive) zetten. De auto remt in deze stand beter af op de motor, en de de automaat mist dan de wil om op te schakelen naar een hogere stand, hetgeen in b.v. de D stand het geval is.
Heb dit jarenlang in de bergen en hier toegepast, maar voorzichtigheid blijft geboden. Veel succes!.

jk
door jkamp - Jan 4, 2010 om 14:02
21 Antwoorden / 21 Vragen

Na alle reactie's gelezen te hebben is de laatste van ARAGON de enige goede

dh
door dhuisman - Jan 4, 2010 om 14:25
9 Antwoorden / 2 Vragen

Arafon, hoe rij je met easytronic? Daarop zit geen L stand.Wel een N en A stand

aragon
door aragon - Jan 4, 2010 om 14:36
106 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dhuisman,
Met het easytronic systeem heb ik geen ervaring, alleen met de reguliere automatische versnellingsbakken.
Ik neem aan dat er op het easytronic systeem ook wel ergens een schakelbegrenzer zal zitten, om onder gladde wegomstandigheden toch veilig te kunnen rijden.
Dus op jouw vraag moet ik het antwoord schuldig blijven.

gerard1947
door gerard1947 - Jan 4, 2010 om 15:58
16 Antwoorden / 0 Vragen

als je hem in handgeschakeld kunt zetten moet je dat beslist doen, je hebt dan algehele controle over je auto, probeer maar eens een helling af te rijden met een automaat, je begrijpt dan meteen wat ik bedoel.

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 4, 2010 om 16:14
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mhofman schreef op vrijdag 1 jan 2010, 18:21]Mij is verteld dat je hem nooit in de N moet zetten .Ben je volgens mij alle grip en controle kwijt of niet?? Wie het weet mag het zeggen.

als je op de motor remt of gasgeeft ontaat frictie tussen wiel en wegdek waardoor je bij glad weer kunt gaan slippen, in de stand neutraal is er geen frictie dus minder kans c.q. stopt het slippen

vliegenderob
door vliegenderob - Jan 4, 2010 om 16:19
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jkamp schreef op maandag 4 jan 2010, 14:02]Na alle reactie's gelezen te hebben is de laatste van ARAGON de enige goede

absoluut NIET, in de stand L remt de auto zeer sterk af bij het loslaten van de gaspedaal en zal snel gaan slippen, is logisch en ook mijn ervaring. (Ik probeer altijd alles graag uit)

dw
door dwar - Jan 4, 2010 om 17:42
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zowel een easytronic (Twingo) als een "normale"aut. (Scenic) beide kun je hand bedienen en keurig op de motor afremmen. Bij andere aut. kun je volgens mij hem van de D gewoon in de 2 of 1 of L trekken/drukken. Kwestie van proberen of even na vragen bij de garage van het merk?

dw
door dwar - Jan 4, 2010 om 17:48
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op vrijdag 1 jan 2010, 19:24]Hallo,

De variomatic, voor wie nog weet wat dat is, zetten ik altijd op berg als het glad was. Nu zet ik de automaat, indien nodig, in de twee en rij dan normaal weg. Rij ik zonder problemen, dan weer vol, op auto. poltol

Variomatic ken ik nog (Dafjes) en in de 2 weg rijden en als je op gang bent weer op de automaat is de manier om van je plek te komen.

mhofman
door mhofman - Jan 4, 2010 om 17:56
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dag anduril.Heb winterbanden hoor en ben geen gevaar op de weg.Als je denkt dat het dan wel goed zit en maar raak kan rijden met sneeuw en ijzel want ik heb winterbanden dus.Wie is dan het gevaar op de weg.Ben geen watje op de weg maar wil gewoon weten wat het beste is onder winterse omstandigheden rijden met een autom.Groeten mhofman.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2010 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag anduril.Heb winterbanden hoor en ben geen gevaar op de weg.Als je denkt dat het dan wel goed zit en maar raak kan rijden met sneeuw en ijzel want ik heb winterbanden dus.Wie is dan het gevaar op de weg.Ben geen watje op de weg maar wil gewoon weten wat het beste is onder winterse omstandigheden rijden met een autom.Groeten mhofman.

mhofman
door mhofman - Jan 4, 2010 om 18:18
530 Antwoorden / 93 Vragen

sorry weet niet hoe dit kan??

kroonmeester
door kroonmeester - Jan 4, 2010 om 18:39
457 Antwoorden / 45 Vragen

[quote=kroonmeester schreef op vrijdag 1 jan 2010, 17:25]In winterse omstandigheden met name sneeuw: bij het wegrijden zachtjes het gaspedaal indrukken, dus langzaam wegrijden. Bij vol vermogen gaan de banden slippen. En niet in paniek geraken.

Ik rijd ook in een 'automaat' (duologic) met de mogelijk handschakeling. Ik laat ook het gaspedaal op tijd los en rijd dan zo veel mogelijk uit - 2 ltr./100 km.

Maar ja, dat krijg je na 48 jaar rijervaring.

48 jaar=38 jaar rijervaring.

grindweg
door grindweg - Jan 4, 2010 om 19:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

j kamp. alles gelezen? dan klopt je antwoord niet.

deexpert
door deexpert - Jan 4, 2010 om 19:37
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=gerard1947 schreef op maandag 4 jan 2010, 15:58]als je hem in handgeschakeld kunt zetten moet je dat beslist doen, je hebt dan algehele controle over je auto, probeer maar eens een helling af te rijden met een automaat, je begrijpt dan meteen wat ik bedoel.

Nee, dan leer je pas hoe je auto moet rijden.

Sorry

deexpert
door deexpert - Jan 4, 2010 om 19:39
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aragon schreef op maandag 4 jan 2010, 13:38]In winterse omstandigheden, speciaal op de kleinere binnenstraten, kun je de automaat het beste op L(low drive) zetten. De auto remt in deze stand beter af op de motor, en de de automaat mist dan de wil om op te schakelen naar een hogere stand, hetgeen in b.v. de D stand het geval is.
Heb dit jarenlang in de bergen en hier toegepast, maar voorzichtigheid blijft geboden. Veel succes!.

Wat een onzin, je kan toch niet eeuwig in de L blijven rijden!

aquariaan
door aquariaan - Jan 4, 2010 om 20:18
17 Antwoorden / 12 Vragen

ik rijd sinds april mijn eerste automaat in 30 jaar,daarvoor alleen handgeschakeld, heb een winter en standaard knop erop zitten, W en S, staat nu op W en werkt perfect, rijd in zijn 2 weg, alleen rem los en trekt langzaam weg, bij te snel optrekken bij sneeuw en nat wegdek grijpt ESP in , knipperend 3 hoek op dashboard, bij gas loslaten remt hij zeer goed af, terugschakelen doet hij perfect,

Coebel
door Coebel - Jan 5, 2010 om 01:35
52 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een oeverloos en dom gezwets van personen die niet weten waar ze over praten. Als je al 4o jaar je rijbewijs hebt hoef je nog geen verstand van zaken te hebben. Dit is mijn ervaring van 40 jaar in de autowereld.

Belangrijk is te weten of het een volautomaat is of een zelfschakelende versnellingsbak, z.g easeytonic of sensodrive. Dit is geen automaat, er zit gewoon een koppeling in die elctronisch voor u schakelt
Bij een volautomaat gewoon in D zetten en geen gas geven bij het wegrijden en zodra de auto rolt gas bijgeven. Gaat de auto dan evt glijden alleen gas loslaten en blijven sturen. Nooit remmen of terugschakelen. Je krijgt dan tractieverschil en dan gaat de auto juist glijden NOOIT IN NEUTRAAL, dan heb je geen enkele contorle meer.
Ook bij de zelfschakelende bakken is het advies gas loslaten en blijven sturen. Bijna alle autos zijn voowielaandrijving en zodra er geen vermogen meer op de voorwielen komt gaat de auto gewoon weer in de richting waar je naar toe stuurt.

Het advies is dus gewoon rustig rijden en reageren en niet in paniek raken en rare bewegingen maken dan komt alles goed.

Oh ja winterbanden helpen natuurlijk ook met meer grip. Monteren vanaf november en met maart er weer af.
Succes

Coebel
door Coebel - Jan 5, 2010 om 01:39
52 Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja dit nog even

De winterstand bij sommige automaten zorgt ervoor dat de bak in de hoogste versnelling blijft om rustig wegrijden te verzorgen.

si
door singlemalt - Jan 5, 2010 om 12:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben een Subaru automaat,en voor het rijden bij gladheid schakelen wij de bergstand in,de derde versnelling ,waarbij op de motor wordt afgeremd,daarnaast gebruiken wij ook de economy knop voor een rustig en soepel schakelgedrag.Het zal voor ieder merk weer anders zijn,maar de berg instelling zal wel in het instructieboekje vermeld staan.het rijden met deze instellingen voelt een stuk zekerder aan omdat je extra remvermogen kunt doseren d.m.v. het gaspedaal.

aragon
door aragon - Jan 5, 2010 om 13:28
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=deexpert schreef op maandag 4 jan 2010, 19:39][quote=aragon schreef op maandag 4 jan 2010, 13:38]In winterse omstandigheden, speciaal op de kleinere binnenstraten, kun je de automaat het beste op L(low drive) zetten. De auto remt in deze stand beter af op de motor, en de de automaat mist dan de wil om op te schakelen naar een hogere stand, hetgeen in b.v. de D stand het geval is.
Heb dit jarenlang in de bergen en hier toegepast, maar voorzichtigheid blijft geboden. Veel succes!.

Wat een onzin, je kan toch niet eeuwig in de L blijven rijden!

Beste deexpert,

Als je even wat beter had gelezen, dan had je zelf ook wel kunnen begrijpen dat mijn advies alleen voor bepaalde omstandigheden, zoals kleinere straatjes e.d.
Zodra de weg weer gewoon berijdbaar is ,schakel je door naar een van de normale gangen.
Probeer dit maar eens!.

ij
door ijsvogeltje_1 - Jan 5, 2010 om 19:23
13 Antwoorden / 3 Vragen

aragon heeft gelijk, rij zelf al 15 jaar met Honda automaat. In de stad bij lagere snelheden kun je dan beter in d3 rijden dan d4. De motor schakelt dan wat later op en remt sterker af (schakelt eerder terug) . Buiten de kom bij hogere snelheden gewoon weer naar d4 en de hogere versnellingen komen er dan gewoon weer bij.

mhofman
door mhofman - Jan 6, 2010 om 20:19
530 Antwoorden / 93 Vragen

Bedankt voor alle reakties en rij veilig.Groeten mhofman.

deexpert
door deexpert - Jan 7, 2010 om 00:15
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aragon schreef op dinsdag 5 jan 2010, 13:28][quote=deexpert schreef op maandag 4 jan 2010, 19:39][quote=aragon schreef op maandag 4 jan 2010, 13:38]In winterse omstandigheden, speciaal op de kleinere binnenstraten, kun je de automaat het beste op L(low drive) zetten. De auto remt in deze stand beter af op de motor, en de de automaat mist dan de wil om op te schakelen naar een hogere stand, hetgeen in b.v. de D stand het geval is.
Heb dit jarenlang in de bergen en hier toegepast, maar voorzichtigheid blijft geboden. Veel succes!.

Wat een onzin, je kan toch niet eeuwig in de L blijven rijden!

Beste deexpert,

Als je even wat beter had gelezen, dan had je zelf ook wel kunnen begrijpen dat mijn advies alleen voor bepaalde omstandigheden, zoals kleinere straatjes e.d.
Zodra de weg weer gewoon berijdbaar is ,schakel je door naar een van de normale gangen.
Probeer dit maar eens!.

Beste aragon,

Ik begrijp u heel goed, u denkt het goed te doen, maar is het dan ook het beste. Even een simpele verklaring. De L (Low) is te vergelijken met de 1e versnelling van een handgeschakelde auto. Waarom wordt er bij de handgeschakelde auto's gezegd in de 2 weg te rijden a. omdat het koppel = kracht dan lager is, dit geldt voor het wegrijden en ook voor het remmen op de moter. Als je in de L optrekt is de op te brengen kracht dus groter en moet men beheerster gas geven. Als je dan op snelheid bent en je het gas (plotseling) los laat is OOK de remwerking veel groter, en loop je het risico in de slip te geraken.

Ik hoop dat u dit begrijpt. Ga anders eens een slipcursus volgen. Kan ik van harte aanbevelen. En o ja, schaf winterbanden aan, is een wereld van verschil, en uiteindelijk ben je niks duurder uit. Je neemt dan in ieder geval je verantwoordelijkheid ten opzichte van ander weggebruikers.

Deexpert

deexpert
door deexpert - Jan 7, 2010 om 00:19
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ijsvogeltje schreef op dinsdag 5 jan 2010, 19:23]aragon heeft gelijk, rij zelf al 15 jaar met Honda automaat. In de stad bij lagere snelheden kun je dan beter in d3 rijden dan d4. De motor schakelt dan wat later op en remt sterker af (schakelt eerder terug) . Buiten de kom bij hogere snelheden gewoon weer naar d4 en de hogere versnellingen komen er dan gewoon weer bij.

IJsvogeltje, wel even goed lezen. Aragon schrijft dat niet, aragon heeft het over de L en dat is de d1

Deexpert

te
door terpstra - Jan 7, 2010 om 00:58
174 Antwoorden / 5 Vragen

anduril 13.22h.

Uw tekst zou juist kunnen zijn. Maar er zijn vele "winterbanden" die slechter presteren dan zomerbanden. Waarvan akte!.
Er zijn winterbanden die goed scoren op sneeuw. Op natte wegen vele malen slechter dan goede zomerbanden. Aan u de keus.
Ik heb dit uitgezocht op internet. Diverse testen ontleed.
Met reden. Mijn 'sloffen" glijden alle kanten op.
Eerder met het zelfde merk en maat geen enkel probleem.
Ik ben van mening dat een winterband niet zomaar winterband mag heten .
Daar moet m.i. een keurmerk op aangebracht zijn door meerdere test organisaties.
Betaald door de foute fabrikant. Let wel het gaat over veiligheid.
Al die goedkope japanners moeten uit de handel genomen. Groet H.

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 7, 2010 om 02:35
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=hschreuder schreef op dinsdag 5 jan 2010, 01:35]Wat een oeverloos en dom gezwets van personen die niet weten waar ze over praten. Als je al 4o jaar je rijbewijs hebt hoef je nog geen verstand van zaken te hebben. Dit is mijn ervaring van 40 jaar in de autowereld.

Belangrijk is te weten of het een volautomaat is of een zelfschakelende versnellingsbak, z.g easeytonic of sensodrive. Dit is geen automaat, er zit gewoon een koppeling in die elctronisch voor u schakelt
Bij een volautomaat gewoon in D zetten en geen gas geven bij het wegrijden en zodra de auto rolt gas bijgeven. Gaat de auto dan evt glijden alleen gas loslaten en blijven sturen. Nooit remmen of terugschakelen. Je krijgt dan tractieverschil en dan gaat de auto juist glijden NOOIT IN NEUTRAAL, dan heb je geen enkele contorle meer.
Ook bij de zelfschakelende bakken is het advies gas loslaten en blijven sturen. Bijna alle autos zijn voowielaandrijving en zodra er geen vermogen meer op de voorwielen komt gaat de auto gewoon weer in de richting waar je naar toe stuurt.

Het advies is dus gewoon rustig rijden en reageren en niet in paniek raken en rare bewegingen maken dan komt alles goed.

Oh ja winterbanden helpen natuurlijk ook met meer grip. Monteren vanaf november en met maart er weer af.
SuccesHier ben ik het volkomen mee eens. Wat een onzin wordt hier gekletst. De lagere versnellingen bij een automaat zijn enkel en alleen om van een berg naar beneden te rijden. Van een hoge berg naar beneden rijden met de rem ingedrukt is namelijk levensgevaarlijk! Daarvoor moet u de motorrem gebruiken en niet voor het optrekken.

deexpert
door deexpert - Jan 7, 2010 om 09:26
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=terpstra schreef op donderdag 7 jan 2010, 00:58]anduril 13.22h.

Uw tekst zou juist kunnen zijn. Maar er zijn vele "winterbanden" die slechter presteren dan zomerbanden. Waarvan akte!.
Er zijn winterbanden die goed scoren op sneeuw. Op natte wegen vele malen slechter dan goede zomerbanden. Aan u de keus.
Ik heb dit uitgezocht op internet. Diverse testen ontleed.
Met reden. Mijn 'sloffen" glijden alle kanten op.
Eerder met het zelfde merk en maat geen enkel probleem.
Ik ben van mening dat een winterband niet zomaar winterband mag heten .
Daar moet m.i. een keurmerk op aangebracht zijn door meerdere test organisaties.
Betaald door de foute fabrikant. Let wel het gaat over veiligheid.
Al die goedkope japanners moeten uit de handel genomen. Groet H.

Beste Terpstra,

Jaren geleden was dat ook zo, echter tegenwoordig presteren de goede winter banden in winterse omstandigheden (dus ook regen) beter dan zomerbanden. Winterbanden worden bij temperaturen beneden de 7 graden geadviseerd. Een zomerband (het rubber) wordt in de winter namelijk harder en heeft daardoot minder grip op de ondergrond. U kunt dat vergelijken met een gum.

Jammer, bij dit soort forums en ook wikipedia (dit start wellicht weer een discussie op) is dat iedereen zonder gehinderd te worden door enige kennis kan reageren als deskundige, en dit bombarderen als wetenschap.

Fijne dag, er ligt overal genoeg sneeuw om alle adviezen te proberen, en dat meen ik serieus, ga eens op een verlaten weg of parkeerterrein dit soort dingen proberen, ook remproeven. Een slipcursus is mijns inziens beter, maar dit kan goedkoper zijn. Zorg wel voor een verlaten weg ZONDER sloot of bomen langs de weg.

Deexpert (met een knipoog)

anduril
door anduril - Jan 7, 2010 om 10:27
167 Antwoorden / 1 Vragen

@terpstra
Natuurlijk zijn er goede en slechte winterbanden, maar met goede winterbanden kom je (bijna) overal. Was eens op het parkeerterrein van de skipiste van Baraque de Fraiture; lachen om al die stoere jongens die wel omlaag kwamen, maar niet meer omhoog. Dat was een leuke bijverdienste voor de lokale agrariër met zijn tractor.
Nog beter is een Subaru (AWD = 4x4) met winterbanden. Let er wel op dat je minimaal 4 mm profiel hebt.
'Vele malen slechter' in regen en op droog wegdek? Nooit iets van gemerkt en in recente testen (ANWB, ADAC) is het verschil minimaal. En extra snel slijten als het niet meer zo koud is? Ik rij op winterbanden (tot 4 mm!) meer km's dan op zomerbanden (tot 2 mm!).
En natuurlijk beheerst rijden en geen gekke capriolen uithalen, maar dat spreekt voor zich. Ik sluit me aan bij deexpert: oefenen op een verlaten parkeerterrein om te ervaren wat er gebeurt. Dan schrik je niet meer zo als het 'in het echt' gebeurt en ben je sneller met een reactie.
Eigenlijk zouden we hier de zelfde wettelijke regeling moeten hebben als in Duitsland: een ongeluk en geen winterbanden = in principe schuldig.

te
door terpstra - Jan 8, 2010 om 01:20
174 Antwoorden / 5 Vragen

Beste mensen, lees mijn tekst eens goed. Rustig, kalm en nog een keer.
Begrijpt u het niet, dan heb ik het niet duidelijk weergegeven. Ik wilde het kort houden. Mijn onderzoek is niet wetenschappelijk zoals expert beweert.
Wie meet zich een dergelijke naam aan.? Alleen een politicus. Een gezonde bekwame techneut heeft kennis van zaken. Kent zijn beperkingen. Omdat hij de kennis heeft met vraagtekens over sommige zaken.
Mijn dank voor de slip adviezen. Ik was ze al eeuwen vergeten. Toen ik in het bos wegslipte zei mijn kleinzoon van acht jaar; opa , mama zegt dat je in de tweede versnelling moet weg rijden. Laat ik dat mijn dochters geleerd hebben.
Dat heet de remmende werking van de voorsprong.
Voor alle helderheid. Ik heb aa. winterbanden. Woon in de sneeuw gebieden waar gelukkig geen strooiwagen komt. En geniet er van. Wel baal ik dat het ijs daardoor verpest wordt. Het gaat u goed in 2010. Groet H.

birdies
door birdies - Jan 10, 2010 om 00:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Op speciaal verzoek van edwardus: bij deze een reactie.