hamstergeval
door hamstergeval Nov 19, 2021 om 19:51
Auto & vervoer

Rijschool wilt geen terug betaling doen.

Goedeavond,

Ik probeer een terugbetaling via mijn rijschool te regelen ivm vertrekken naar het buitenland. Natuurlijk weigert de rijschool dit, ivm met een overeenkomst die ik heb getekend. Enkel staat wel op hun eigenvoorwaarde dat als er een goede reden is dat er dus gewoon een mogelijkheid is tot een terugbetaling. Omdat ik dus in 2020 genoeg tijd zou hebben gehad om de lessen in te plannen.

Maar het is niet enkel zo dat ze enkel weigeren mij het geld van de lessen terug te betalen. Ze beweren ook dat de prijzen zijn gestegen in februari 2020. Ik heb deze overeenkomst "getekend" op 7-2-2020. Ik heb ook niet het volledige bedrag in één keer overgemaakt. Ze hebben in de tijd dat ik de facturen betaalde gewoon kunnen vertellen dat ze een meer prijs moeten berekenen. Ik ben toen direct de overeenkomst nog maals gaan lezen. In deze overeenkomst staat ook dat de rijschool gerechtigd is de prijzen te laten stijgen. Er staat ook in dat in dit geval de leerling ook recht heeft om schriftelijk de overeenkomst te beëindigen na kennisneming van deze verhoging. In dit geval heb ik pas in dat mailtje te horen gekregen over deze verhoging. Op dit moment zou ik dan toch sowieso recht hebben om deze overeenkomst te beëindigen en een terugbetaling te vragen van de niet genomen lessen?

Ik heb geen enkele les meer gehad sinds februari 2020 vanwege covid. Begonnen de lessen weer heb ik ook per direct een e-mail gestuurd met moment waarop ik weer zou kunnen lessen. Ik heb hun ook gebeld aangegeven dat ik een mailtje heb gestuurd. Iedere keer dezelfde reactie: "Het is op het moment heel druk. Het kan even duren voordat we reageren". Op een gegeven moment heb ik het natuurlijk ook een beetje aan de kant gegooit want persoonlijk heb ik het ook druk. Echter ik ben nooit benaderd door de rijschool en iedere keer dat ik de rijschool benader is het te druk of vragen ze naar de datums waarop ik de emails heb gestuurd en ze zullen het "doorgeven".

Ik heb enkel nog een klein probleempje gevonden met de overeenkomst. De overeenkomst waar het pakket op staat en alle kosten heeft geen handtekening van mij eronder staan. Het veld waar mijn handtekening hoort te staan is leeg. Hier zal de persoon waarmee ik alles door heb genomen wel overheen hebben gekeken en ik had hetzelf ook niet door tot vandaag. Kan ik dit tegen hun gebruiken, of krijg ik hier zelf ook een probleem mee als ik dit wil gebruiken om mijn geld terug te krijgen?

3453 9 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 19, 2021 om 20:03
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hamstergeval,

Kunt u, ter verduidelijking van uw, vraag, iets meer informatie geven?

Om welke rijschool gaat het?

Welk pakket heeft u afgenomen /om welk bedrag gaat het?

hutch
door hutch - Nov 19, 2021 om 20:16
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Er staat o.a., zoals u schrijft: ".... in dit geval de leerling ook recht heeft om schriftelijk de overeenkomst te beëindigen na kennisneming van deze verhoging."

Dus op dit moment (....) neemt u kennis van die verhoging en kunt u dus nu annuleren.
Er staat niet..... (bijv.) ".... nadat u kennis had kunnen nemen van deze verhoging...", dus vrijwel meteen, dan wel korte tijd, na het versturen van die e-mail.

M.i. valt niet te controleren, door de afzender, of u uw e-mails leest.

ne
door neodutchio - Nov 19, 2021 om 21:11
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dat u niet getekend hebt maakt niets uit. U bent gaan lessen en hebt een gedeelte betaald, er is dus een overeenkomst. Prijzen kunnen stijgen, maar niet elke stijging rechtvaardigd een ontbinding. Nu dat de brandstofprijzen enorm gestegen zijn kan dit voor een verhoging zorgen. Zo ook heeft corona an sich extra kosten opgeleverd.

Wat een goede reden zal zijn om te mogen ontbinden kan enkel een rechter over oordelen. Een emigratie komt niet uit de lucht vallen en daar had u rekening mee moeten houden in uw planning.

Even opgesomd, Op 7 februari 2020 bent u een overeenkomst aangegaan, u hebt een gedeelte betaald en toen u wilde gaan lessen hebt u proberen op te zeggen wegens vertrek naar het buitenland. Ik zie hierin geen mogelijkheden om de overeenkomst te ontbinden en het geld terug te krijgen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2021 om 22:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiende casus. Ik heb neiging om mee tegaan met de reactie van @HUTCH (met groet) maar de reactie vam @NEOIDUTCHIO lijkt ook 'hout te snijden'.

M.a.w. de door beiden aangevoerde redenen kunnen van belang zijn en dat is toch de reden om  voor nader advies: Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

 te benaderen. Het cruciale aspect is: geen ondertekening van u maar u bent mnet het aanvangen van de lessen wel akkoord gegaan (wettelijk gezien stilzwijgend). Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, mogelijk kan men daar ook iets voor u doen.  Het interassente punt is hier dat men zoals u aangeeft niet reageert omdat 'het te druk'' zou zijn en dat zou van positieve invloed kunnen zijn op bijv. een ingebreke stelling resp. ontntbinden van de overeenkomst die u heeft met de bedoelde rijschool.

Op de website van het juridisch loket vindt u nadere info m.b.t. voorbeeld brieven en bij www.wetrecht.nl info m.b.t. in gebreke stelling en ontbinden overeeenkomst.

M.i.herhaals een boeiend probleem en 'voer' voor hierin gespecialiseerde juristen. (Op baasis van heteen @HUTCH aanvoert en ook hetgeen @NEODUTCHIO aanvoert.

panter22
door panter22 - Nov 20, 2021 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat iemand van de rijschool samen met jou het contract heeft ingevuld op 7 februari 2020
Het contract was voor een aantal rijlessen. Je moest in 1x betalen. Maar je hebt in delen betaald.
Je hebt na die aanmelding geen les gehad of nog 1 of meer lessen gehad in februari. Daarna was er een stop vanwege corona.
Het lukte jou na de lockdown niet meer de vervolglessen te plannen. Daarna heb je 1 of meer emails gestuurd en gebeld.
En vervolgens niets meer van je laten horen. Nu 1,5 jaar later wil je je geld terug.
Je krijgt je  geld niet terug, omdat er genoeg gelegenheid is geweest de lessen in te plannen , krijg je als antwoord van de rijschool.
De rijschool moet jou de gelegenheid bieden om lessen te nemen die betaald hebt.
Wil je je geld terug, dan zul je moeten bewijzen dat er vanaf februari 2020 geen mogelijkheid is geweest om te kunnen lessen.
Een keer mailen zal niet voldoende zijn.
Je hebt geen verhoogd lesgeld betaald, dus er is geen reden om het contract te beeindigen wegens verhoging.
En als je keurig de verhoging betaald hebt, ook niet,
Niet ondertekenen van het contract maakt niet uit, want je hebt betaald.
Dat je naar het buitenland gaat, kan een reden zijn tot onbinden, maar je bent nog niet eens begonnen.

hamstergeval
door hamstergeval Nov 20, 2021 om 12:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 3 lessen gehad. Ik kan aantonen dat ik in de tijd dat ik niet gelest heb meerdere malen gemailt en gebeld heb. Zelf ben ik ook nooit benaderd over deze prijs steigingen. Het probleem dat ik vooral ondervind met deze prijs steiging is dat hij beweerd dat het in februari 2020 is gebeurt. Ik ben deze overeenkomst aangegaan op 7 februari 2020. Ik heb al het lesgeld in mei 2020 volledig betaald. Dit zijn 3 maanden waar ze mij hebben kunnen vertellen dat er een prijs steiging was of ze hadden dit direct op de factuur kunnen vermelden.

Ik ben als individueel nooit benaderd dat lessen weer kunnen vervolgen. Ze hebben enkel een algemeen mailtje gestuurd waar ook in gezegt word dat iedere leerling nog benaderd word hierover. In het anderhalf jaar dat ik niet heb kunnen lessen heb ik hun meer dan 9 keer benaderd. Er was ongelooflijk slechte communicatie met de rijschool. Het enige moment dat ik echt op de dag zelf met hun kon praten was als het over meer geld ging zoals het opnieuw inplannen van een theorie examen. Elk ander keer was het te druk of was er geen persoon aanwezing die over alles gaat.

Ik probeer mijn geld al sinds augustus terug te krijgen. Ik ben zelfs een keer langs gegaan. Nooit was er een persoon aanwezig die mij tegemoet kon komen met mijn problemen. Het is altijd "Stuur een mailtje en hij reageert wel". Het heeft tot gister geduurt voordat ik eindelijk reactie had.

En het enige wat ik van hem dus kreeg te horen dat ik een overeenkomst ben aangegaan waarin word aangegeven dat er geen terug betalingen zijn. Maar in hun eigenovereenkomst word dus wel aangegeven:

"Verkeersschool Mattemburgh B.V. is gerechtigd tijdens de duur van de lesovereenkomst zijn lesprijs te verhogen. De leerling heeft in dat geval het recht de lesovereenkomst schriftelijk te ontbinden, van welke bevoegdheid hij gebruik van kan maken tot twee weken na kennisneming van de prijsverhoging."

panter22
door panter22 Nov 20, 2021 om 17:14
6599 Antwoorden / Vragen

Wie is hij. De directeur?
Je hebt de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Kijk om artikel 22 van de algemene voorwaarden.
Daar zou je mee kunnen beginnen.
Daarin vermelden dat je een starterpakket? hebt gekocht voor 24 lessen.
Ik neem aan dat je een lesplan hebt gekregen, dat ook vermelden.
Dat je door de lockdown na 3 lessen tijdelijk moest stoppen en je bericht hebt gekregen dat er weer contact met je opgenomen zou worden. Je hebt nooit iets gehoord en hebt zelf 9 keer geprobeerd contact te krijgen. Maar elke keer kreeg je te horen.Het is op het moment heel druk. Het kan even duren voordat we reageren". Vervolgens hoorde je niets meer,
Je bent zelfs persoonlijk naar de rijschool geweest.
Dat er na al jouw pogingen om opnieuw lessen te plannen de rijschool niet in staat is gebleken het lesprogramma weer op te starten, Dat je nu je geld terug wilt, omdat de rijschool ernstig in gebreke is gebleven. En je er na 1,5 jaar geen vertrouwen meer in hebt.
En dat je verwacht dat je het resterende lesgeld binnen 14 dagen teruggestort krijgt op bankrekening.....
Zo niet, dat je dan juridische stappen onderneemt.
(Hoor je niets, juridische stappen lijkt mij contact opnmen met het juridisch loket)
Denk zelf maar eens na wat je wilt. Je kunt natuurlijk maandag ook even contact opnemen met het juridisch loket.

ro
door ronny530 - Nov 20, 2021 om 09:35
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Als u aannemelijk kunt maken dat u na vele verzoeken om de rijlessen te hervatten geen gehoor heeft gekregen en dus ook geen rijlessen af heeft kunnen nemen dan heeft de rijschool een wanprestatie geleverd. De rijschool geeft aan dat u voldoende tijd had om de rijlessen in te plannen maar als dat na vele pogingen en nu 20 maanden verder nog niet gelukt is dan is de redelijke termijn waarin de rijlessen plaats zouden moeten vinden ruimschoots overschreden. Een overeenkomst werkt twee kanten op, u dient u aan uw betalingsverplichtingen te voldoen en de rijschool als tegenprestatie rijlessen dient te geven doet de rijschool dat niet dan kunt op basis van wanprestatie de overeenkomst ontbinden met teruggave van het reeds betaalde bedrag.

1paul
door 1paul - Nov 20, 2021 om 09:48
3188 Antwoorden / 0 Vragen

zoals ik het lees begint het al ermee dat de rijschool hun verplichting niet na kan komen door drukte!  dit is op zich al reden om de overeenkomst op te zeggen.

nu er ook nog een verhoging heeft plaatsgevonden van de prijs heeft u gewoon het recht om de overeenkomst te annuleren volgens hun eigen voorwaarden....

schrijf hen aan meld hen dit alles, meld dat u binnen 15 dagen een reactie wenst en dat u anders over zult gaan tot invoerdering van het openstaande bedrag via een gerechtsdeurwaarder....

zoek dus ook een deurwaarder die dit voor u wil doen....

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 20, 2021 om 16:29
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk dat ze deze lessen wel willen geven maar wanneer Examen?

Dat zal erg lastig worden.

Ook ontbreekt een vaste Datum wanneer je hier weg bent.

Zijn het plannen of definitief?

Ik denk dat de rijschool denk van een  reden om geld terug te krijgen en  geloven jou niet.

Met bewijs wanneer je weg bent  zullen ze eerder terug betalen dan alleen maar zeggen binnenkort.

Ook is voor zowel Rijlessen als Examens nu vaak een hele File van die graag willen maar  vele zitten vol.

Maar een  bewijs van Emigreren  met vermoedelijke datum   aantonen dat je echt weg gaat,  dat lijkt me slimmere zet.

rj
door rjw - Nov 20, 2021 om 17:08
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Vertrek naar het buitenland zie ik eerlijk gezegd niet als goede reden om de overeenkomst te beeindigen. Als goede reden zie ik eerder iets als dat uit van alles blijkt dat je het gewoon niet kunt, of gezondheidsproblemen.