Goedenavond , We hebben een nieuwe auto ( KIA ) gekocht en de belasting en verzekering staan tot 17 oktober op naam van de Dealer , daarna komt hij op onze naam te staan. Nu is er ( mijn vrouw is kraamhulp ) in de nacht dat zij dienst had iemand tegen aan gereden en is doorgereden en er is schade ontstaan aan de auto . Kosten ongeveer € 450,-- , We hebben de auto al wel betaald . Volgens mij dient de Dealer dan te zorgen dat de schade gemaakt wordt , of ben ik abuis ?? Zij zeggen dat ik verantwoordelijk ben , we hebben dan wel de auto gekocht , maar hij staat nog niet op onze naam . Help hoe zit dit nu ??
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Is het dan een tweedehands Kia waar uw vrouw al in rijdt? Maar een auto kopen en al betalen en dan nog niet meteen overschrijven? Wat is dat voor wonderlijke gang van zaken?
Maar ergens simpel, die auto is nog niet van u, maar die dealer (?) heeft wel al uw geld in zijn zak dus u verkeert in een zwakke positie.
Nee het betreft een nieuwe auto , maar het was een voordeel als de dealer een paar auto's op kenteken had staan via de importeur , alleen was er een voorwaarde dar de dealer ze een paar maanden op naam heeft staan !
Beste tijger , Zie bovenstaande . Ik weet daar exact ook niet het fijne van , dit was een constructie tussen dealer en importeur schijnt het . Eerder geen probleem , alleen nu met die schade zegt de dealer : het is jullie auto alleen de 17e oktober komt hij echt op onze naam en krijgen wij het kentekenpasje !
Maar die garage heeft een verzekering en hij kan hem tegen inkoopprijs maken. Ik zou maar proberen een deal te sluiten 50/50 en dan die auto per omgaande om uw naam.
[quote=donquichotte schreef op dinsdag 13 okt 2015, 20:39]Beste tijger , Zie bovenstaande . Ik weet daar exact ook niet het fijne van , dit was een constructie tussen dealer en importeur schijnt het . Eerder geen probleem , alleen nu met die schade zegt de dealer : het is jullie auto alleen de 17e oktober komt hij echt op onze naam en krijgen wij het kentekenpasje !
Heb je wel een factuur met datum van overdracht (= datum van de betaling) gekregen? Ik vind het een dubieuze constructie. Jij hebt toch niets met iets tussen dealer en importeur te maken. Normaal zet een dealer de auto op naam van de klant, klant betaalt voor de auto, en krijgt de auto mee. Nu is het een schimmige situatie waarbij het onduidelijk is wie nu verantwoordelijk is. Strikt genomen kan de dealer stellen dat je zijn eigendom hebt beschadigd.
Het kentekenhouderschap staat los van de vraag wie de eigenaar is van de auto. De auto is feitelijk in het bezit van TS en TS heeft kennelijk reeds betaald. TS is dus eigenaar van de auto ongeacht op wiens naam hij nog staat. De dealer is dus GEEN eigenaar meer. Als TS de schade niet wil claimen bij de verzekering dan dient hij de kosten voor de reparatie te dragen. De dealer kan hiervoor niet aangesproken worden.
Vreemde constructie. Wat als mevrouw een grote schade had veroorzaakt en de politie ter plaatse was gekomen. Vragen ze dus om rijbewijs EN kentekenbewijs Wat zou een verzekering (van wie) dan doen?
[quote=digioma schreef op dinsdag 13 okt 2015, 23:39]Vreemde constructie. Wat als mevrouw een grote schade had veroorzaakt en de politie ter plaatse was gekomen. Vragen ze dus om rijbewijs EN kentekenbewijs Wat zou een verzekering (van wie) dan doen?
Dan is er dus geen probleem, want dan betaalt de verzekering van de eigenaar. Net zoals dat u een auto van iemand leent en u veroorzaakt schade.
Als ik mijn auto uitleen, vergeet ik ook weleens het kentekenbewijs mee te geven.
Auto gekocht die nog niet op naam is gesteld bij de RDW?! Is wel verzekerd via de dealer op de dealernaam?! Verzekeraar sluit de autoverzekering pas af als de auto ook daadwerkelijk het kentekenbewijs op uw naam (of vrouw) is gesteld, eerder niet.
De dealer moet de schadeafwikkeling regelen, dealerverzekering 'handelaar' is dan verantwoordelijk in mijn visie. Vergelijkbaar met de 'proefrit op handelaarskenteken' en er ontstaat schade.
Rijdt het voertuig tot 17 oktober a.s. op 'handelaarskenteken'? Dat is ten strengste verboden.
Anders zelf die € 450,00 uit eigen beurs betalen, geen schadejaren en geen meer premiebetaling. Bij schadejaren wordt het voertuig bij geen enkele autoverzekeringsacceptant geaccepteerd. Dan bent u overgeleverd aan een verzekeraar met een zeer hoge premiebetaling (zonder enige korting). Schade zo nodig laten herstellen door een schadeherstelbedrijf, daar krijgt u in de meeste gevallen nog eens 4 jaar op het uitgevoerde reparatie.
Die auto had natuurlijk tot 17 oktober gewoon bij de dealer moeten blijven staan. Dat de dealer u aanbiedt de auto eerder mee te nemen, of dat u daarom zelf gevraagd heeft is bizar. Feit is wel dat de auto schade heeft opgelopen toen uw vrouw de auto in gebruik had. Moreel gezien heb ik de neiging om dan te zeggen dat de schade voor uw vrouw is. Dat zou immers ook het geval zijn geweest als het op naam zetten wel correct was verlopen. Maar ik ben benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steek.
[quote=donquichotte schreef op dinsdag 13 okt 2015, 20:39]Beste tijger , Zie bovenstaande . Ik weet daar exact ook niet het fijne van , dit was een constructie tussen dealer en importeur schijnt het . Eerder geen probleem , alleen nu met die schade zegt de dealer : het is jullie auto alleen de 17e oktober komt hij echt op onze naam en krijgen wij het kentekenpasje !
Dit is echt een super domme constructie.
Wat nu als je iemand dood of invalide rijdt met die auto? Dan ben je dus niet WA verzekerd en mag je voor de rest van je leven afbetalen. Als de WA verzekering van de garage er achter komt dat er zon constructie gebruikt is zullen ze namelijk zeker niet uitbetalen.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 12:49]@crewmember
Wat een onzin
Waarom zou die verzekering niet uitbetalen? Als u van iemand een auto leent, en er gebeurt een ongeluk, betaalt de verzekeraar van de auto ook uit.
Hooguit de dealer krijgt problemen met zijn verzekeraar. Niet de Ts.
Omdat een WA verzekering van een autodealer bedoeld is voor test ritten van een paar uur. Niet voor tiental mensen die maanden met auto's van de dealer rondrijden omdat dit de dealer financieel goed uitkomt.
Zou lekker makkelijk zijn. Voor een proefrit verzekering betalen en met 20 man constant verzekerd rondrijden zijn voor een paar maanden.
[quote=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 12:59]Dus die dealer krijgt dan problemen met zijn verzekeraar, zoals ik al schreef.
De dealer krijgt zeker problemen met de verzekering ja. Misschien zelfs met de politie voor fraude.
Dat neemt niet weg dat de TS onverzekerd rond rijdt en iemand de schade moet dekken. En aangezien TS de schuldige is mag hij in zijn handjes klappen als na een berg rechtzaken alle kosten verhaald kunnen worden op de dealer.
juridisch is het heel simpel, dealer is aansprakelijk te stellen voor de schade, auto is gewoon nog van hem ondanks dat u al betaald heeft...
met andere woorden, omdat de overdracht nog niet voltooid is en u een wagen gekocht hebt die onbeschadigd was moet de dealer deze duis ook in die staat afleveren aan u op de overdrachtsdatum...
De politie voor fraude? U bent een beetje in de war. En de Ts rijdt helemaal niet onverzekerd rond want de auto is nog helemaal niet van hem. Die auto is verzekerd door de dealer, dus wat dat betreft is er geen probleem.
De vraag zit volgens mij al een luchie aan ! Een auto die bij een autodealer staat hoeft niet verzekerd te zijn, en er wordt geen houderschap belasting op geheven. Er is geen dealer die een auto meegeeft aan een koper als de auto niet op naam is gesteld. TS stelt dat de verzekering en belasting slechts voor enkele dagen op naam van de dealer zouden staan. Maar in de showroom bij de dealer was de auto niet verzekerd. Ook niet voor een testrit. En belasting betalen hoeft ook niet. Want bij een testrit worden er handelaars kenteken platen aan de auto bevestigd. Die platen zijn verzekerd, op welke auto ze ook worden gehangen. Ik geloof geen bal van het hele verhaal. Het kan gewoon niet waar zijn. En 1953, Crewmember, en Ipaul krijgen van mij de onzin Oscar uitgereikt.
Dat schrijft de Ts helemaal niet. De duurt nog een paar dagen voordat die auto op zijn naam wordt gezet. Hoelang het kenteken al op naam van de dealer staat weten we niet.
De handelsvoorraad van een dealer is gewoon verzekerd. Ook in de showroom en ook bij een testrit. Maar daar is hier geen sprake van.
Is verder ook allemaal niet van belang, want de auto is nog niet van de Ts. Als de dealer morgen failliet gaat heeft hij helemaal niets.
Nee het betreft een nieuwe auto , maar het was een voordeel als de dealer een paar auto's op kenteken had staan via de importeur , alleen was er een voorwaarde dar de dealer ze een paar maanden op naam heeft staan ! Rare constructie die wellicht alleen het het voordeel van de dealer is. Beste tijger , Zie bovenstaande . Ik weet daar exact ook niet het fijne van , dit was een constructie tussen dealer en importeur schijnt het .Eerder geen probleem , alleen nu met die schade zegt de dealer : het is jullie auto alleen de 17e oktober komt hij echt op onze naam en krijgen wij het kenteken pasje ! (bewijs) Als het een ? constructie tussen dealer en importeur is dan lijkt mij 1 van deze 2 aansprakelijk is voor deze toestand. Juridisch daar zijn knappere koppen voor nodig dan de mijne. Maar ik betaalde in principe geen Europese cent. Rechtsbijstand, als u die heeft, al eens gevraagd?
Moet ik nog even kwijt. Toen ik mijn auto kocht, niet nieuw, stond op de dag dat ik er mee wegreed, die op mijn naam. Het kenteken bewijs volgde later wel, maar met een verklaring van de garage dat dit is aangevraagd.
Onzin Tijger, de handelsvoorraad van een dealer is niet WA verzekerd. Daar zijn die handelaars kenteken platen voor.
En dat de auto niet van TS zou zijn klopt ook al niet. De auto is betaald, TS heeft de rekening, en is feitelijk en juridisch eigenaar van de auto. Op wiens naam een kentekenbewijs staat heeft niets te maken met wie de eigenaar van een motorvoertuig is. Dat staat zelfs afgedrukt op uw eigen kenteken kaartje ! Dat staat op het kaartje onder C4, de groene letters. En als er schade wordt veroorzaakt door een vreemd motorvoertuig kun je de politie bellen voor een rapport. En niet van de plaats wegrijden, dit voor eventuele sporen die de politie kan constateren. Dan wordt de schade vergoed door het waarborgfonds. En die kenteken constructie wordt door dealers pas toegepast in de maand december. Om aan hun kwantumkorting alsnog te komen van het jaar. Daar rarmmelt de vraag ook al. +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============
=tijger1 schreef op woensdag 14 okt 2015, 16:45: Dat schrijft de Ts helemaal niet. De duurt nog een paar dagen voordat die auto op zijn naam wordt gezet. Hoelang het kenteken al op naam van de dealer staat weten we niet.
De handelsvoorraad van een dealer is gewoon verzekerd. Ook in de showroom en ook bij een testrit. Maar daar is hier geen sprake van.
Is verder ook allemaal niet van belang, want de auto is nog niet van de Ts. Als de dealer morgen failliet gaat heeft hij helemaal niets.
Oma, denk nou eens even na : een auto die bij een dealer staat is niet verzekerd, en er wordt geen belasting voor betaald. Want dat hoeft, de auto behoort tot een handels voorraad. De dealer levert de auto af, en een paar dagen later pas wordt de auto op naam van de klant gezet. Ome Wimmi zegt jaja, en gelooft er nix van. Dus voor een paar dagen gaat de dealer de auto verzekeren, en betaalt voor een paar dagen de 'wegenbelasting' voor de klant. Jaja, Wimmi gelooft er nog veel minder van. Dit verhaal klopt van geen kant. ++++++++++++++++++++++++++++++===========
=omashandy schreef op woensdag 14 okt 2015, 17:39: We hebben een nieuwe auto ( KIA ) gekocht en de belasting en verzekering staan tot 17 oktober op naam van de Dealer
Dus is de auto 'geleend' en valt schade onder de verzekering van de Dealer.
Wie de eigenaar is, is geen punt, wie het eigendom heeft verzekerd, kan en moet die verzekering aanspreken.
[quote=gerboe schreef op woensdag 14 okt 2015, 10:11]Die auto had natuurlijk tot 17 oktober gewoon bij de dealer moeten blijven staan. Dat de dealer u aanbiedt de auto eerder mee te nemen, of dat u daarom zelf gevraagd heeft is bizar. Feit is wel dat de auto schade heeft opgelopen toen uw vrouw de auto in gebruik had. Moreel gezien heb ik de neiging om dan te zeggen dat de schade voor uw vrouw is. Dat zou immers ook het geval zijn geweest als het op naam zetten wel correct was verlopen. Maar ik ben benieuwd hoe dit juridisch in elkaar steek.
Geflitst worden, door roodlicht rijden e.d. tot 17 oktober a.s. Waanzin!
[quote=swat1500 schreef op dinsdag 13 okt 2015, 22:28]Het kentekenhouderschap staat los van de vraag wie de eigenaar is van de auto. De auto is feitelijk in het bezit van TS en TS heeft kennelijk reeds betaald. TS is dus eigenaar van de auto ongeacht op wiens naam hij nog staat. De dealer is dus GEEN eigenaar meer. Als TS de schade niet wil claimen bij de verzekering dan dient hij de kosten voor de reparatie te dragen. De dealer kan hiervoor niet aangesproken worden.
Als TS te hard rijdt, gaat de boete naar de eigenaar van de auto. De garage dus, die volledig verantwoordelijk is voor de overtreding.
Ik denk dat u de reactie van 1953 had willen quoten.
@swat 1500
Moet u eens zien wat er gebeurt als de dealer failliet gaat. Dan heeft de Ts alleen ern geldvordering op de dealer, maar hij kan daar echt geen auto terughalen.
Wolters, wat u schrijft is totaal niet waar en onzin. Als er een overtreding is begaan met een motorvoertuig ( de bestuurder is niet staande gehouden) dan gaat de boete in eerste instantie naar de kentekenhouder. Ook als deze niet de feitelijke eigenaar is van het voertuig. Maarrr, Wolters, op het boeteformulier staat : als u niet de bestuurder was toen de overtreding werd geconstateerd dan kunt u de gegevens van deze bestuurder doorgeven op +++++++ Die persoon krijgt dan een bericht van Justitie of hij wil toegeven dat hij/zij de bestuurder is geweest.. Met andere woorden : de bekeuring is niet voor de garagehouder, zoals u foutief beweert. +++++++++++++++++++++++++++++++++==============
=pieterwolters schreef op woensdag 14 okt 2015, 20:05
Als TS te hard rijdt, gaat de boete naar de eigenaar van de auto. De garage dus, die volledig verantwoordelijk is voor de overtreding.[/quote:
Wimmie sorry maar je schrijft een hoop onzin, boete gaat naar de kentekenhouder en die is verantwoordelijk, verder gaat het zoals je schrijft maar als de bestuurder niet toegeeft de bestuurder te zijn geweest op dat moment is de kentekenhouder, in dit geval nog steeds de garagist verantwoordelijk voor de betaling van deze boete...
Als de dealer er voor gekozen heeft de auto onverzekerd de weg op te sturen EN hij staat nog op zijn naam neemt deze dealer een gigantisch risico, mocht degeen die deze auto bestuurt een ongeval veroorzaken is de kentekenhouder verantwoordelijk voor de schade ontstaan bij deze aanrijding, of hij de auto nu verzekert heeft of niet, de schade zal bij deze kentekenhouder verhaalt worden, ten alle tijde, ook dus bij letsel...
bestuurder mag moreel verantwoordelijk zijn, die heeft tenslotte de auto onder zijn beheer, de kentekenhouder is JURIDISCH verantwoordelijk te houden!!!
[quote=1paul schreef op donderdag 15 okt 2015, 09:03]Wimmie sorry maar je schrijft een hoop onzin, boete gaat naar de kentekenhouder en die is verantwoordelijk, verder gaat het zoals je schrijft maar als de bestuurder niet toegeeft de bestuurder te zijn geweest op dat moment is de kentekenhouder, in dit geval nog steeds de garagist verantwoordelijk voor de betaling van deze boete...
Ja, maar als de eigenaar kan bewijzen dat er iemand anders achter het stuur zat dan mag de boete volgens de wet doorgeschoven worden naar die persoon.
De meest voorkomende versie hiervan is dat er duidelijk op de foto te zien is wie er achter het stuur zit.
Verder wil ik Wimmi bedanken voor de onzin oscar. En misschien moet je er zelf ook een nemen, want ik zeg namelijk exact hetzelfde als jij. Alleen met een minder arrogante toon.
Is het duidelijk dat de veroorzaker een auto was, laksporen b.v. dan kan voor de schade misschien een beroep gedaan worden op het waarborgfonds motorverkeer. Zou de garage zulke auto's op kenteken niet all risk verzekeren?
Deze construcrie komt wel meer voor, as iemand nog niet staat ingeschreven in een gemeente omdat men nog geen vaste woon of verblijf plaats heeft Dit zelf mee gemaakt na jaren in het buitenland gewoont buiten europa terug in nederland nog geen vaste woning kon nog niet ingeschreven worden, maar had wel een auto nodig Auto betaald, verzekering en wegenbelasting op naam van de dealer, factuur is eigendoms bewijs maar bij schade betaald de dealer omdat wij de kosten van de verzekering en wegenbelasting aan de dealer betalen
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet. Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer