tm
door tmoons Apr 28, 2007 om 18:46
Auto & vervoer

Schudden stuur Avensis 1999

Hallo,

Gisteravond mijn (voor mij dan nieuwe) nieuwe Avensis 1.6 sedan opgehaald bij de toyota dealer.
tijdens het ritje van haarlem naar utrecht merkte ik een trilling in mijn stuur.
Ik dacht, dat is niets ernstigs, enkel even de banden laten balanceren. Dus ik naar de dealer gebeld (noordholland) om te vragen of ik naar de dealer in utrecht mocht om het daar na te laten kijken.

Dat kon, moest utrecht wel even doorbellen wat ze hadden gedaan etc.
dus ik naar utrecht, situatie uitgelegd, monteur en ik samen een ritje gemaakt. Duidelijk waarneembaar schudden. Monteur was een zeer geschikte kerel en begon belijk te wielen te demonteren en balanceren.
eerste band had gelijk 35 gram onbalans. De andere ook maar in mindere maten.

Na het monteren weer een ritje maken, het schudden was iets verschoven, zat nu meer boven de 120. Monteur vond het niet goed genoeg, maar kon er helaas nu geen tijd meer aanbesteden.

Kortom, ik heb nu dus een auto die trilt... (wel strak gebalanceerde wielen, maar mijn vingers vallen in slaap van het tril geweld.)

Nu kan ik dinsdag pas naar mijn eigen dealer terug, maar wil voor die tijd ook even wat informatie inwinnen.

De auto heeft de volgende banden setup:
voor bridge stone (NIEUW, door de dealer gemonteerd, geproduceerd in week 30 van 2006.)
achter mabor "sport-jet"  uit 2004.
een mabor band heeft een soort van scheurft plek (noodstop mee gemaakt of iets, wel knap met ABS maar ok.)
er is geen slinger of hobbels in de velg/band waar te nemen.

Zijn er hier mensen die mij mogelijk advies kunnen geven zodat ik wanneer ik bij mijn dealer terug ben, niet met een kluitje het riet in wordt gestuurd (zo van: ach meneer, een beetje trillen, wat is dat nu helemaal... )

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

2379 18 Rapporteer

labswans
door labswans - Apr 28, 2007 om 18:59
1918 Antwoorden / 10 Vragen

De oorzaak zit het toch in het goed uitbalanceren van de wielen. Dit moet goed worden uitgevoerd. Daar moet de dealer eerst naar kijken / uitvoeren. Tevens moet de bandenspanning gelijk zijn. Een verschil van een paar tiende bar kan al verschil geven.

In het laatste geval moet de auto uitgelijnd worden als de eerste twee oplossingen goed zijn utgevoerd maar niet weg zijn.

Dat de banden goed zijn uitgelijnd in 2006 dat is van ondergeschikt belang. Er is tot nu toe een loodje van de band gekomen die onbalans heeft gegeven en u daarmee een tijdje misschien heeft doorgereden. Dit heeft congsequenties in de rest van de auto en gevolg(schade)

labwans

tm
door tmoons - Apr 28, 2007 om 19:27
11 Antwoorden / 5 Vragen

Labswans,

Vandaag zijn de banden dus allemaal gebalanceerd (opnieuw)

uitlijning weet ik niet (wanneer dat is gedaan)

labswans
door labswans - Apr 28, 2007 om 20:09
1918 Antwoorden / 10 Vragen

dus kan het uitlijnen nog niet goed zijn van de auto en daar moet men in de garage wel uitkomen

grindweg
door grindweg - Apr 28, 2007 om 22:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

uitlijnen heeft niets met trillen te maken. dat is controleren cq afstellen van de wielstanden. trillingen kunnen ontstaan door koordlaagfouten , onbalans in de aandrijflijn . ,kromme velg oid. het kunnen ook natuurlijk de achterbanden zijn maar die voel je meestal niet in het stuur. die scheurftplek hoeft niet van remmen te komen maar van een koord laag fout. en kan de schuldige zijn. je mag welmerken dat je rijd natuurlijk.laat even weten hoe het afgelopen is na het weekendbvd

labswans
door labswans - Apr 28, 2007 om 23:48
1918 Antwoorden / 10 Vragen

uhhhhhhhh.......

Uitlijnen Uitlijnen kan bij veel garages en ‘bandenboeren‘. Met moderne apparatuur wordt gekeken naar de stand van de banden waarna deze zonodig wordt bijgesteld.
Wanneer uw banden moeten worden uitgelijnd, kunt u herkennen aan de volgende kenmerken:
- buitensporige of onregelmatige bandenslijtage
- de auto trekt naar links of naar rechts
- het stuurwiel trilt en/of schudt
- het stuurwiel staat niet recht bij het rechtuit rijden

gsm
door gsm - Apr 29, 2007 om 00:13
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb een soortgelijke auto (Carina-E) gehad. Prima auto, maar de Toyota garage kon de banden nimmer trillingsvrij balanceren.
Naar de bandenspecialist gegaan en het trillen was zo goed als verholpen.
Deze auto was en bleef dus erg gevoelig voor de minste onbalans.
Het lijkt er op dat de Toyota garage niet in staat is om dynamische onbalans adequaat te verhelpen.

Groet,
GSM

grindweg
door grindweg - Apr 29, 2007 om 10:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de totale stuurgeometrie heeft niets met schimy neigingen te maken. camber,caster,askanteling. sporing,en kpi hebben alleen met wegligging te maken en banden slijtage maar niet met trillen in het stuur. bij voorwiel aandrijving moet bij hardnekkige klachten de auto met een finisch balancer nagebalanceerd worden aan de auto dan neem je remschijven en aandrijf assen mee. er moet geen speling op stuur of fuseekogels zitten want die versterken het onbalans getril.

tm
door tmoons - Apr 29, 2007 om 12:20
11 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ga dinsdag terug, heb wat dingen genoteerd (om te onthouden zeg maar) en zal vragen of zij het oplossen.

het viel met overigens ook nog op dat na een lange doordraaier (klaverblad bijvoorbeeld) het stuur SCHEEF staat (10 graden ongeveer) Volgens mij is dat ook zeker niet de bedoeling, maar kan met eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom het stuur scheef gaat staan en dan later weer bij trekt...??

grindweg
door grindweg - Apr 29, 2007 om 12:30
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo thooms. dat kan wel als er een veerpoot lager stuk is of een gebroken veer of niet goed op zijn plaats  zit .maar dan moet hij ook iets trekken in het stuur .als hij scheef blijft staan.ik hoor wel

tm
door tmoons - May 1, 2007 om 16:30
11 Antwoorden / 5 Vragen

Afspraak voor Vrijdag ochtend, er wordt een vervangend vervoer ter beschikking gesteld.

De Monteur (receptie werkplaats) was zeer behulpzaam en zou ook contact zoeken met de dealer die zaterdag de banden had beoordeeld en gebalanceerd.

Klinkt dus allemaal erg goed, en denk dat er ook wel een nette oplossing komt.

Als ik meer weet post ik hier de resultaten natuurlijk ook even!

grindweg
door grindweg - May 1, 2007 om 21:23
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de feed back is belanrijk ook voor andere om er van te leren. deed iedereen dat maar.

tm
door tmoons - May 7, 2007 om 15:26
11 Antwoorden / 5 Vragen

Daar zijn we weer.
Afgelopen vrijdag auto terug gebracht naar de dealer. heel goed geregeld, leen auto mee etc.
om half 5 kreeg ik een belletje dat de auto klaar was en de trillingen waren opgelost.
half 6 was ik daar, auto in geleverd, eigen auto mee. onderweg natuurlijk gelijk de "sweet spot" gezocht (waar het trillen het ergste is) en je raad het reeds, nog altijd trillen, wellis waar minder, maar nog altijd onacceptabel veel.
Thuis gekomen direcht weer gebeld, monteur was al naar huis, dus "mijn" verkoper aan de lijn.
Verkoper: "ja meneer moons, u heeft toch een afspraak gemaakt op 23 mei om de wagen te laten uitlijnen, dat zou het moeten oplossen.
Moons: De monteur zei dat het trillen was opgelost?
Verkoper: nee dat moet worden opgelost door uitlijnen.
moons: waarom zegt hij dat dan niet?
verkoper: tja ....
moons: anyway tot de 23 ste dan maar.

nu het hele weekend mee gereden (haarlem rotterdam en terug oa) maar het is dus zo dat hij niet alleen trilt in het stuur, maar dat ik helemaal zit te shaken (ik voel mijn broekspijpen langs mijn benen trillen)

Aangezien ik zaterdag as op vakantie wil gaan (MET DE AUTO) vandaag gebeld of er geen andere oplossing is te bedenken voor het probleem voor die tijd.
medewerker: ik heb echt geen tijd, maar u kunt bij een specialist op onze kosten laten uitlijnen.
moons: Uitstekend, heeft u nog advies voor welke ik het beste kan kiezen, mogelijk heeft u goede evaringen met bepaalde uitlijners?
medewerker: ja ik kun bijvoorbeeld X of Y nemen.
Moons: bedankt.

tm
door tmoons - May 7, 2007 om 15:26
11 Antwoorden / 5 Vragen

Moons bellen met uitlijners.
firma X:
Moons: heeft u ervaring met avensis 1999?
X: ja zeker voor die dealer van jouw hebben we er een hele partij gedaan inmiddels (garantie gevalletje)
Moons: ahm dus u kunt mij van mijn schudden af helpen?
X: schudden?? uitlijnen lost niets op met schudden!!!
Moons: huh? maar mijn dealer (weer het hele verhaal met de flat spot op de band en het balanceren etc)
x: dan moet je toch maar eerst even met je dealer overleggen, want ik kan je daar niet echt mee helpen, als je dat zo omschrijft zou ik eens beginnen met de flatspot en de "rotzooibanden (mabor achter)".

Firma Y:
Moons: hele verhaal
Y: dan moet je eerst balanceren, uitlijnen heeft niets met schudden te maken.

moons weer bellen met de dealer,
Dit keer speciaal naar de werkplaats medewerker gevraagd.
Moons: hele verhaal van bedrijven X en Y uitgelegd.
werkplaatsmedewerker(WPM): Hee dat is vreemd ik weet zeker dat hij niet schudden tijdens het proefrijden.
moons: helaas ik zit te schudden op mijn stoel.
wpm: dat is niet zo mooi.
Moons: verhaal nog eens uitgelegd met de flat spot, en de "vreemde plek" op de nieuwe band
WPM: dan moet u helaas echt terug komen op 23 mei, dan gaan we er uitgebreid naar kijken, maar ik wist echt niet dat u niet goed geholpen was.
Moons: samenvattend: ik kom 23 mei, u kijkt dit en dit na (banden, uitlijning, balanceren schudden etc).
WPM: tot dan
moons: dank u wel en tot dan.

maw we zijn nog nergens.

grindweg
door grindweg - May 7, 2007 om 18:57
2308 Antwoorden / 28 Vragen

hallo thooms als hij ook in de benen trilt dan zijn het de achter banden . nu ik het merk lees mabor weet ik genoeg dat is de oorzaak. deze gegens had ik eerst niet van daar deze reactie. als zij dat niet oplossen dan naar een banden boer in overleg met hun en daar de rekening heen. want anders duurt het wel erg lang maar ga niet naar kwik fit. dan blijf je kl___. uitlijnen helpt niet schreef ik al.   veel succes.

tm
door tmoons - May 8, 2007 om 00:15
11 Antwoorden / 5 Vragen

De uitlijn specialisten zeiden beiden ook al dat het niet zou helpen (ze lachte me bijna uit )

Ik vermoed zelf ook dat het in de banden zit, maar ik heb 6 maanden garantie. Ik wil ze de kans geven het te repareren. ik heb inmiddels een vast aanspreek punt gevonden bij de dealer die ook technisch goed onderlegd is (monteur). De verkoper liegt gewoon, dus laat ik voortaan helemaal links liggen.

Mogelijk ga ik vrijdag avond weer langs met de wagen om het probleem nog eens te bespreken, maar heb de afspraak voor 23 mei nu al staan.

of is het toch verstandig om morgen weer te bellen en aan te geven dat ik wil kijken wat er gebeurt als ik andere banden monteer? (ik kan ze voorstellen dat ik andere banden monteer, probleem weg, zij betalen, probleem niet weg, ik betaal.

grindweg
door grindweg - May 8, 2007 om 06:56
2308 Antwoorden / 28 Vragen

   hallo thooms.   dat zie ik ook zo.dus bellen en doen.  helpt het niet wat ik betwijfel dan is er niets overboord .  oude banden dan gewoon bewaren en later gebruiken.

tm
door tmoons - May 24, 2007 om 08:33
11 Antwoorden / 5 Vragen

Goedemorgen,

Net de auto op gehaald, behandeling was niet de meest vriendelijke (beetje communicatie storing vermoed ik)

Maar hij trilt niet meer.

Echter het stuur staat nog altijd scheef, ik ben nu aan het wikken en wegen of dat ik dat als nog ga aanmelden.

Wat ze hebben gedaan is een test rit, trillen geconstateerd, nieuwe banden gemonteerd achter, uitgelijnt en finish balancer en wederom een test rit.  Geen trilling geconstateerd.

De communicatie storing van van morgen was over het volgende:
ik kwam de wagen brengen en gisteren is mij verteld dat er " uit gebreide" proefritten mee gemaakt waren. Dus toen de meneer achter de balie (een monteur) vroeg of ik de leen auto vol getankt had melde ik de man dat ik 1 blokje van max af zat en stelde de tegenvraag hoe dat precies zat met de brandstof in mijn eigen auto (na de "uitgebreide" proefritten). (LET OP ik heb niets gezegd over wel of niet bereidt zijn om de auto vol te tanken, ik stelde enkel een vraag.) Dat kwam niet helemaal goed aan waarschijnlijk, want de meneer aan de balie werd boos.
Gelukkig kwam daarna de chef werkplaats binnen, met hem nog even rustig gesproken en verteld dat ik zeker bereidt was de brandstof aan te vullen, en dat ik nergens heb gezegd dat niet te willen maar edwin (cwp) zei dat het wel goed kwam en wenste mij een fijne dag.

nu dus nog besluiten of ik wel of niet kan leven met een stuur dat ongeveer 7 a 10 graden "rechts af" staat.

grindweg
door grindweg - May 24, 2007 om 12:17
2308 Antwoorden / 28 Vragen

fijn dat het opgelost is. het stuur zeker recht laten zetten . op langere ritten kan dat verd opleveren. soms kan dat in de auto een tandje verzet worden. anders moet het met de spoorstang einden gebeuren. bedankt voor de feed back