sa
door sarge Aug 11, 2004 om 17:18
Auto & vervoer

Slechte benzine

Ik heb bij Shell getankt en vervolgens problemen gekregen met het motormanagement, in het bijzonder met de injectie van mijn auto.
Ik heb, op het internet, gezien dat dit probleem niet alleen mij treft, doch ook een grote groep andere automobilisten.

Bij mijn auto, een Opel Corsa, blijft de injectie "hangen"waardoor het toerental omhoog gaat en blijft hangen, op het moment dat ik de koppeling in trap, of het gas loslaat.

Na een bezoek aan mijn dealer en een onderzoek van de computer van de auto, bleek dat er met de auto zelf niets aan de hand was.
Men wees mij ook bij de dealer op slechte benzine. Ik heb inmiddels injectiereinger van Wynn's aan de benzine toegevoegd, maar tot op heden zonder resultaat.

Mijn vraag is tweeledig, namelijk:
1. Hoe los ik het probleem met de injectie op?

2. Indien ik schade oploop, is het dan mogelijk Shell aansprakelijk te stellen?

1699 3 Rapporteer

user123
door user123 - Aug 11, 2004 om 18:23
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Aantal startproblemen stijgt explosief

Het aantal startproblemen bij auto's met benzinemotoren is het eerste halfjaar van 2004 explosief gestegen, zo meldt de ANWB.

In vergelijking met dezelfde periode in 2003 is het aantal startproblemen bijna verviervoudigd. Volgens de helpdesk van de ANWB Wegenwacht raken de benzine-injectoren verstopt, waardoor het voertuig niet meer wil starten.

Inmiddels heeft de Wegenwacht een adequate oplossing gevonden om de auto weer aan de gang te krijgen. Automobilisten krijgen echter wel een verwijzing naar de garage, die het probleem definitief moet verhelpen.

Volgens Peter Heemskerk, manager van de helpdesk, ging het om een zeer zeldzaam probleem. 'Dat de vier injectoren tegelijk vast zitten, is heel bijzonder. Toen we het vaker hoorden, zijn we de gegevens gaan verzamelen. Het bleek dat het euvel sinds begin dit jaar onder alle merken auto’s met verschillende merken benzine voorkwam'. Onder de pechgevallen zitten ook auto’s van ruim tien jaar oud.

Verlaagd zwavelniveau
Mogelijk is het verlaagde zwavelniveau van de benzine de oorzaak van het probleem. Vanaf januari 2005 moeten alle brandstofproducten zwavelarm zijn, maximaal vijftig milligram zwavel per kilo. Ook moet een dan een deel van de benzineproducten al 'zwavelvrij', maximaal tien milligram zwavel per kilo. Vanaf 2009 moeten alle benzinesoorten vrij van zwavel zijn. Heemskerk benadrukt dat er nog geen hard bewijs is dat het vermoeden bevestigt.

Desondanks hebben de oliemaatschappijen in het Radio 1-Journaal aangekondigd het probleem te onderzoeken. Overigens kampen niet alleen Nederlandse automobilisten met dit probleem. Duitsland en Zwitserland hebben dit euvel ook gesignaleerd.

Bron: ANWB

Wat de oplossing is staat er echter niet bij...
Shell aansprakelijk stellen zal moeilijk gaan. Men moet voldoen aan een mileueis van de overheid.

mk
door mkampstra - Aug 16, 2004 om 19:57
22 Antwoorden / 1 Vragen

Om wat voor opel corsa gaat t? wat voor motor? Bouwjaar.

Mogelijk kun je de injectoren supersonisch laten reinigen. Normaal gesproken is de Shell benzine van goede kwaliteit. Maar heb je getankt bij een kleine stads tankstation of een grote snelweg tankstation?

Is het brandstoffilter nog goed?? Het probleem van de huidige benzine is dat er geen lood meer in zit. Er is niet genoeg smering voor de injector. Je kan ook bij een volle tank een litertje diesel gooien voor de smering!

grindweg
door grindweg - Jan 23, 2005 om 20:34
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wonderen duren iets langer. waar schijnlijk valse lucht,stappenmotor blijft hangen. injector lek. is het multipont of singelpoint injection. aan tonen dat de schuld bij shell licht is niet mogelijk.de milj lobby is in direct de oor zaak verm ik. succes