kk
door kklop Jun 2, 2014 om 12:43
Auto & vervoer

Sparta ion

Bij Profil Janssen in Apeldoorn Sparta ion aangeschaft.
Na 2200km begeeft de motor van mijn fiets het (garantie net afgelopen).
Vanwege de lage km. stand krijg ik bij hoge uitzondering uit coulance 25% korting op de aanschafprijs (€499,-) van een nieuwe motor.
Ik haal de fiets op en wil de oude motor meenemen.
Dit wordt pertinent geweigerd omdat ik korting heb gekregen. !!
Na een klein uurtje discussie en heen en weer bellen met Sparta verlaat ik met lege handen de winkel.
Ik kan de motor mee krijgen als ik die 25% korting weer teruggeef.
Het is toch gewoon mijn motor?

9402 36 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 2, 2014 om 13:06
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht wordt de motor "gerecyceld" en daarvoor in de plaats krijgt u 25% korting, accepteert u dat, dan is het niet meer UW motor. Maar wat moet u met de defecte motor? Dàt zie ik nou even niet. In de kast, schuur of elders parkeren en stof verzamelen en over een jaar weggooien?

jo
door joentje1978 - Jun 2, 2014 om 14:14
367 Antwoorden / 6 Vragen

Wat was er defect aan je motor, bus van de trommel afgebroken?

kk
door kklop - Jun 2, 2014 om 14:39
9 Antwoorden / 2 Vragen

De motor deed het zonder duidelijke oorzaak plotseling niet meer.
Fietsenmaker sluit de fiets aan de computer en leest hem uit, diagnose: motor defect.
Wat er aan mankeert dat weet niemand ?(ik krijg het niet te horen) zekeringetje, printplaatje?, geen idee.
Vanwege de km.stand kreeg ik korting,…..er is niet verteld dat zij dan de oude in beslag nemen.

Trouwens…. 'gereviseerde' motoren verkopen ze voor € 360,- met een 1/2 jr. garantie.

mahadma
door mahadma - Jun 2, 2014 om 14:53
11590 Antwoorden / 51 Vragen

'gereviseerde' motoren verkopen ze voor € 360,- met een 1/2 jr. garantie.

Ergo, UW defecte motor wordt voor € 125 ingekocht, gereviseerd (kost tijd/geld), en verkocht voor € 297,50 + 21% BTW, betekent dus dat er een bruto verdiensten voor de arbeid en winst staat van € 297,50 - € 125,00 = € 172,50. Niet onredelijk.

Maar wat zou u met die defecte motor thuis willen? Dàt snap ik nog steeds niet.

kk
door kklop - Jun 2, 2014 om 15:12
9 Antwoorden / 2 Vragen

Dus ik zou mij moeten verantwoorden waarom ik mijn eigen motor wil houden?
Nogmaals: de oude motor is niet ingekocht maar ingepikt.
Volgens mij is nu door de diefstal van mijn motor voor mij niet te achterhalen wat er aan mankeert.

mahadma
door mahadma - Jun 2, 2014 om 15:45
11590 Antwoorden / 51 Vragen

@kklop,

u hoeft mij niet te verantwoorden wat u met die kapotte motor zou moeten, ik vraag het mij gewoon af, ik zie geen logica.

Volgens mij is nu door de diefstal van mijn motor voor mij niet te achterhalen wat er aan mankeert.

Met alle respect, google eens op het begrip Diefstal.

costnix
door costnix - Jun 2, 2014 om 16:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Tja Sparta Ion. De motor gaat vaker kapot :-(
Net een nieuwe gekocht (Stella Vicenza). De motor en en accu hadden het begeven. Niet meer de moeite en het geld waard op de Sparta te laten repareren. Kosten rond de 700 Euro. Ik heb nog voor de Sparta 200 Euro kunnen krijgen via inruil.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 2, 2014 om 17:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Wanneer heb je deze fiets gekocht?

ro
door ron530 - Jun 2, 2014 om 18:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is geen sprake van korting maar coulance van de Sparta fabriek. De defecte motor wordt vervangen door de fietsenmaker, die moet de motor terugsturen om voor die 25% coulance gecompenseerd te worden want de fietsenmaker heeft die voorgeschoten. Wilt u de motor houden krijgt de fietsenmaker zijn compensatie niet terug dus mag u die betalen, simpel toch.

kk
door kklop - Jun 2, 2014 om 20:05
9 Antwoorden / 2 Vragen

De fiets is 3 1/2 jr. oud, altijd keurig volgens voorschrift behandeld. Staat niet in een vochtige kelder maar droog en vorstvrij.
Volgens de computeranalyse is de fiets keurig bijgehouden en geladen, de accu's waren ook nog uitstekend.

Voor mij is de aankoop van zo'n fiets een enorme uitgave, dus misschien is het niet zo vreemd dat ik het zuur vind dat het mij ook nog zo'n € 0,20 p/km kost om er mee te fietsen.

En op verzoek van mahadma nog even de puntjes op de i :
Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom.
Dus in goed Nederlands:mijn motor is gewoon gejat dus.

Mijn belang in deze is wel duidelijk, wat het belang van M in deze discussie is ?

ha
door haverkamp - Jun 3, 2014 om 23:50
54 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, fiets is 3 1/2 jaar garantie is 2 jaar.
Dus echt buiten garantie.
Als u voordat u de fiets kocht had gegoogled op storingen, had u kunnen weten dat er nog wel eens wat stuk gaat.
Voor 150 Euro had u 3 jaar extra garantie kunnen bijkopen.
Maar blijkbaar wilt u alleen uw eigen gelijk bevestigd zien.

kk
door kklop - Jun 4, 2014 om 00:02
9 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad, voor mij geen wegwerp fiets meer van een paar duizend Euries.

jo
door joentje1978 - Jun 4, 2014 om 00:11
367 Antwoorden / 6 Vragen

Mensen betalen bij aanschaf veel geld voor zo'n fiets en dan mag je toch wel verwachten dat een motor langer mee gaat dan 3,5 jaar.

TS heeft niets aan een defecte motor maar ik denk dat het meer het idee is dat hij na 3,5 jaar zoveel geld moet betalen voor een nieuwe motor terwijl ze de oude weer reviseren en weer voor dik geld doorverkopen.
Dus die coulance is eigenlijk een sigaar uit eigen doos.

Ben momenteel bezig met de fiets van mijn schoonvader die hij een paar jaar geleden tweedehands heeft gekocht.
Is een Batavus Padova Easy waarvan een bus van de trommel afgebroken is.
Bij navraag blijkt dit een ontwerpfout te zijn waar de fabrikant een modificatie in de vorm van een stalen ring voor heeft uitgebracht welke door de fietsenmaker (nota bene een dealer) geplaatst had moeten worden.
Dit is niet gebeurd met het afbreken van de bus als gevolg.

Dus de fabrikant brengt iets met een ontwerpfout op de markt, de fietsenmaker heeft verzaakt om een modificatie uit te voeren en mijn schoonvader is uiteindelijk de dupe want die zit met een defecte fiets in zijn mik die alleen maar voor een achterlijk hoge prijs gerepareerd kan worden.

Fiets is te jong om deze naar de stort te brengen maar te oud om hem voor een hoge prijs te laten repareren.

Je zou van een fabrikant verwachten dat als er bij een bepaald onderdeel veel uitval is dat ze daar wel een "sparepart" voor kunnen leveren zodat de kosten voor de klant een beetje gedrukt kunnen worden.

mahadma
door mahadma - Jun 4, 2014 om 00:19
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ben momenteel bezig met de fiets van mijn schoonvader die hij een paar jaar geleden tweedehands heeft gekocht.

Even rekenen, een paar jaar geleden tweedehands = geschat 2011/2012, dus waarschijnlijk van 2010 o.i.d. Dus minimaal 4 jaar oud. En bij de tweede eigenaar vervalt al heel snel alle (eventuele) garantie en verdere coulances.

ha
door haverkamp - Jun 4, 2014 om 01:10
54 Antwoorden / 1 Vragen

Op marktplaats kun je met geluk wel een betaalbare motor scoren.
Hierdoor is reparatie haalbaar voor een redelijk bedrag.

jo
door joentje1978 - Jun 4, 2014 om 02:56
367 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 4 jun 2014, 00:19]Ben momenteel bezig met de fiets van mijn schoonvader die hij een paar jaar geleden tweedehands heeft gekocht.

Even rekenen, een paar jaar geleden tweedehands = geschat 2011/2012, dus waarschijnlijk van 2010 o.i.d. Dus minimaal 4 jaar oud. En bij de tweede eigenaar vervalt al heel snel alle (eventuele) garantie en verdere coulances.

En dat is precies hetgene wat er momenteel speelt.

[quote=haverkamp schreef op woensdag 4 jun 2014, 01:10]Op marktplaats kun je met geluk wel een betaalbare motor scoren.
Hierdoor is reparatie haalbaar voor een redelijk bedrag.

Ben al op Marktplaats op zoek geweest en heb al voor een redelijke prijs een wiel (met een andere motor) van een eerdere versie Batavus Padova op de kop getikt.
Fietsenmaker krijgt het achterwiel niet aangemeld, of beide motoren zijn niet uitwisselbaar (iedereen denkt/vermoed van wel) of ik heb een kat in de zak gekocht.

ro
door ron530 - Jun 4, 2014 om 13:37
4084 Antwoorden / 17 Vragen

En nu weer on topic. Bekijk het eens vanuit het oogpunt van de fietsenmaker. Hij krijgt een fiets binnen met een stukkende motor wil de klant niet het vel over de oren trekken en vraagt aan Sparta in dit geval een coulanceregeling aan, Sparta gaat accoord maar eist wel dat de stukkende motor retour Sparta gaat. Doet de fietsenmaker dat niet mag hij het volle pond gaan betalen. 99 van de 100 keer gaat dat goed totdat vraagsteller in zijn toko komt en de motor opeist, gevolg de fietsenmaker kan de motor niet retour doen, wordt niet gecompenseerd door Sparta dus legt de gemiste compensatie te recht op het bordje van vraagsteller.
Wat revisie van die motor betreft een Chinese motor reviseren kost meer dan twee nieuwe motoren.

kk
door kklop - Jun 4, 2014 om 20:58
9 Antwoorden / 2 Vragen

Bekijk het eens vanuit het oogpunt van de fietsenmaker. Hij krijgt een fiets binnen met een stukkende motor wil de klant niet het vel over de oren trekken en vraagt aan Sparta in dit geval een coulanceregeling aan, Sparta gaat akkoord maar eist wel dat de stukkende motor retour Sparta gaat. Is niet met mij (de eigenaar van de motor) overlegd!

Ik koop bij de fietsenmaker dus daar moet ik wezen met een klacht, de fietsenmaker koopt bij fabrikant dus daar moet hij naar toe als het product niet deugt.

Maar inderdaad, elektrische fietsen…………. er is nog veel mis mee?

pi
door pieterwolters - Jun 4, 2014 om 21:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar wat had je gedaan als de fietsenmaker van te voren had gevraagd of je 25% korting wilde maar dan wel de motor achter moest laten of het volle pond betalen en je kreeg de kapotte motor mee? Ik gok dat je voor de eerste optie had gekozen.

kk
door kklop - Jun 4, 2014 om 22:12
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gok dat je voor de eerste optie had gekozen.

Ik had in ieder geval een optie gehad om de motor na te laten kijken om te zien wat er aan kapot is, in geval van een kleinigheidje (kan maar zo) had ik nog een paar centen terug kunnen krijgen.
Maar ja als…als..

mahadma
door mahadma - Jun 4, 2014 om 22:19
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Er is toch één ding wat ook meetelt, de onderzoekkosten (Ik had in ieder geval een optie gehad om de motor na te laten kijken om te zien wat er aan kapot is, in geval van een kleinigheidje (kan maar zo) om te weten grotigheid of kleinigheidje is moet je wel betalen dan. En hoe dat uitpakt kan ook het nodige kosten.

Maar het is voor de vraagsteller een principe kwestie, zijn motor.

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2014 om 13:10
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Nu kan ik mij voorstellen dat na 10 jaar een fiets een keer op is (de accu in ieder geval) maar na 2 a 3 jaar mag dit echt niet gebeuren. Conclusie is voor mij: als Sparta dit niet netjes met mijn fietsenhandelaar op lost ik geen Sparta fiets meer koop

Vergelijk: bij een notebook krijg je 6 maanden garantie op de accu.

U kunt wel zeggen dat u geen Sparta fiets meer koopt, maar als een accu 2 a 3 jaar "op" is, is dat gewoon. En zeker bij onregelmatig gebruik (winter bijvoorbeeld) en slecht onderhoud van de accu. Als je ongetraind van de ene dag op de andere aan marathon wil rennen, stort je ook na 500 meter in elkaar.

mu
door muetst - Jun 8, 2014 om 13:44
12 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma,

Mijn accu is niet stuk, maar mijn achterwiel. Moet een kompleet nieuw achterwiel in deze fiets. Dat mag toch niet voor een fiets van €2600,- Dat een accu een bepaalde levensduur heeft weet ik en dat de fabrikant die niet onder garantie kan vervangen is ook duidelijk net als ketting, tandwielen remblokjes enz. Maar een compleet achterwiel is wel andere koek.

mahadma
door mahadma - Jun 8, 2014 om 14:01
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Hoeveel km heeft u er mee gefietst? En zonder vervelende opmerkingen te maken en niet persoonlijk bedoeld, maar verschillende mensen hebben verschillende gewichten. Zwaardere mensen belasten het wiel wel zwaarder.

mu
door muetst - Jun 8, 2014 om 15:15
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde probleem met mijn Sparta ION, achterwiel defect. De fiets is tweedehands gekocht bij een fietsenwinkel (erkende Sparta dealer) en is binnen mijn Bovag garantie defect geraakt. De fiets is wel goed gebruikt, maar zag er zo goed als niet uit.
De winkel heeft pech want ik heb Bovag garantie, maar ik vind het zot van Sparta dat ze niets doen met de problemen van hun producten. Een rondje internet leert dat ik niet de enige ben met klachten en dat meer mensen een defect achterwiel hebben.
Nu kan ik mij voorstellen dat na 10 jaar een fiets een keer op is (de accu in ieder geval) maar na 2 a 3 jaar mag dit echt niet gebeuren. Conclusie is voor mij: als Sparta dit niet netjes met mijn fietsenhandelaar op lost ik geen Sparta fiets meer koop en ik hoop dat meer mensen er zo over na denken. Het is toch zot dat je binnen 3 jaar van een fiets die nieuw ruim €2600,- kost geen garantie krijgt. Ik denk dat Sparta goede reclame maakt als ze hun problemen oplossen en de klant, maar ook hun dealers beter helpen. Ze hebben bij Sparta nooit gehoord van een florerend werkende relatie.
Ik heb de marketing afdeling van Sparta een mail gestuurd met mijn bevindingen en ben zeer benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

costnix
door costnix - Jun 8, 2014 om 18:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@muetst
Ik heb de zelfde slechte ervaring met mijn Sparta Ion. De motor en de accu zijn stuk. Herstel zou mijn minimaal 700 Euro kosten en dan nog,........
Ik heb toen maar besloten om een andere ebike te kopen. Ik kreeg nog 200 Euro inruilkorting. Mijn nieuwe fiets fietst als een zonnetje. Een verademing in vergelijking met de Sparta. Zelfs toen deze het nog deed. Vppr mijn geen Sparta meer!!!

mu
door muetst - Jun 8, 2014 om 21:24
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op zondag 8 jun 2014, 18:15]@muetst
Ik heb de zelfde slechte ervaring met mijn Sparta Ion. De motor en de accu zijn stuk. Herstel zou mijn minimaal 700 Euro kosten en dan nog,........
Ik heb toen maar besloten om een andere ebike te kopen. Ik kreeg nog 200 Euro inruilkorting. Mijn nieuwe fiets fietst als een zonnetje. Een verademing in vergelijking met de Sparta. Zelfs toen deze het nog deed. Vppr mijn geen Sparta meer!!!

Wel merk fiets heeft jou Sparta vervangen? Ik zie dat Stella in Nunspeet wel mooie fietsen heeft.
Als mijn Sparta gerepareerd is zal ik wel zien hoe lang deze dan mee gaat. En als Sparta niet met een oplossing komt dan koop ik dit merk niet meer (wil geen risico meer lopen).

mu
door muetst - Jun 8, 2014 om 21:31
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 8 jun 2014, 14:01]Hoeveel km heeft u er mee gefietst? En zonder vervelende opmerkingen te maken en niet persoonlijk bedoeld, maar verschillende mensen hebben verschillende gewichten. Zwaardere mensen belasten het wiel wel zwaarder.

Ja en als je te hard fietst gaat ie zeker ook stuk...onzin. Ik weeg 94KG dus niet super zwaar en heb ook andere fietsen waar ik (dan wel zonder motor) prima van A naar B kan gaan zonder dat de achter as/wiel defect raakt. Ik weet niet hoeveel fietsen Sparta verkoopt en hoe veel er defect raken, maar stel dat dit maar 3% is, dan is het van Sparta mooi stom dat ze deze problemen niet oplossen. Ik denk dat klanten die positief over hun product zijn ook gratis reclame maken voor Sparta en ik denk nu dat ze klanten gaan missen. Sommige collega's op mijn werk vinden dat ik een mooie fiets heb, maar ik heb ze nu al advies gegeven geen Sparta te kopen i.v.m. de service die dit bedrijf verleent aan hun dealers/klanten.

costnix
door costnix - Jun 8, 2014 om 23:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@muetst
Inderdaad heb ik een Stella (Vicenza) gekocht. Ze komen op afspraak bij u en kunt dan verschillende typen uitproberen. De fiets wordt thuis bezorgd en is geheel rijklaar. Ze vragen maar 100 Euro aanbetaling. Alle betalingen gaan per pin. Ze ruilen ook oude e-bikes in. Ik heb er binnen een week al meer dan 250 km op gefietst. Ik moest wel erg wennen aan het feit dat de aandrijving in het voorwiel zit. Maar ik ben heel tevreden!

mu
door muetst - Jun 9, 2014 om 09:38
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=costnix schreef op zondag 8 jun 2014, 23:24]@muetst
Inderdaad heb ik een Stella (Vicenza) gekocht. Ze komen op afspraak bij u en kunt dan verschillende typen uitproberen. De fiets wordt thuis bezorgd en is geheel rijklaar. Ze vragen maar 100 Euro aanbetaling. Alle betalingen gaan per pin. Ze ruilen ook oude e-bikes in. Ik heb er binnen een week al meer dan 250 km op gefietst. Ik moest wel erg wennen aan het feit dat de aandrijving in het voorwiel zit. Maar ik ben heel tevreden!

Misschien deze e-bike leverancier een keer uitnodigen. Ik heb wel een extra uitdaging: Ik heb een verzekering afgesloten bij de ANWB voor de Sparta. Moet uit gaan zoeken of ik deze kan overzetten naar de nieuwe fiets.

kk
door kklop - Jun 9, 2014 om 22:04
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=haverkamp schreef op dinsdag 3 jun 2014, 23:50]Tja, fiets is 3 1/2 jaar garantie is 2 jaar.
Dus echt buiten garantie.
Als u voordat u de fiets kocht had gegoogled op storingen, had u kunnen weten dat er nog wel eens wat stuk gaat.
Voor 150 Euro had u 3 jaar extra garantie kunnen bijkopen.
Maar blijkbaar wilt u alleen uw eigen gelijk bevestigd zien.

Volkomen gelijk!

kk
door kklop - Jun 10, 2014 om 00:53
9 Antwoorden / 2 Vragen

Sparta ion fietsen zijn best wel goed, de gebruikers doen allemaal verkeerde dingen met zo'n fiets.

Die Fietsen worden namelijk te weinig, te veel, te onregelmatig of juist te regelmatig gebruikt.
Te vaak, of juist niet vaak genoeg aan de lader gezet!
Er worden te weinig of juist te veel kilometers mee gereden!
Te veel korte ritten, te veel lange ritten, of te veel ritten met de uiteenlopende afstand mee gemaakt (erg slecht voor de motor en accu's).
De banden te zacht of just te hard.
Te vaak met de wind in de rug fietsen of juist er precies tegen in.
Zelfs mensen die te licht zijn (motor krijgt dan te weinig weerstand) of juist te zwaar zijn (motor krijgt dan te veel weerstand) gaan zelfs een Sparta ion kopen.

Dat is toch vragen om moeilijkheden ?

jo
door joentje1978 - Jun 11, 2014 om 01:12
367 Antwoorden / 6 Vragen

In geval dat je 25% "korting" krijgt bij het inleveren van de oude motor dan is het terecht dat je de oude motor inlevert maar dat hadden ze van te voren wel even kunnen melden.
Maar in 99% van de gevallen vragen klanten de onderdelen niet terug en is deze manier van werken normaal.
Maar blijft een "korting" uit eigen zak.

Van sommige onderdelen mag je gewoon verwachten dat deze een langere tijd mee gaan.

Als je een splinternieuwe auto koopt dan is het ook niet normaal dat er bij normaal gebruik na 2 jaar de roestgaten er in vallen of de motor meer olie verbruikt dan benzine.

Helemaal als de fabrikant iets met een ontwerpfout op de markt heeft gebracht mogen ze wel wat coulanter zijn.
Op deze manier krijgt de fabrikant een slechte naam en raken ze klanten kwijt.

mu
door muetst - Jun 19, 2014 om 19:46
12 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kklop schreef op dinsdag 10 jun 2014, 00:53] Sparta ion fietsen zijn best wel goed, de gebruikers doen allemaal verkeerde dingen met zo'n fiets.

Die Fietsen worden namelijk te weinig, te veel, te onregelmatig of juist te regelmatig gebruikt.
Te vaak, of juist niet vaak genoeg aan de lader gezet!
Er worden te weinig of juist te veel kilometers mee gereden!
Te veel korte ritten, te veel lange ritten, of te veel ritten met de uiteenlopende afstand mee gemaakt (erg slecht voor de motor en accu's).
De banden te zacht of just te hard.
Te vaak met de wind in de rug fietsen of juist er precies tegen in.
Zelfs mensen die te licht zijn (motor krijgt dan te weinig weerstand) of juist te zwaar zijn (motor krijgt dan te veel weerstand) gaan zelfs een Sparta ion kopen.

Dat is toch vragen om moeilijkheden ?

Wat een onzin. Je koopt een fiets om mee te fietsen. Zulke kolder argumenten hebben wij ook ooit bij Volkswagen gekregen toen onze Polo er elke keer spontaan mee op hield. Mijn vrouw rijd te zacht, dan weer te hard maar het lag nooit aan Volkswagen zelf. Bij Sparta heb ik het zelfde gevoel. Ik heb na die Polo geen Volkswagen meer gekocht en ga hetzelfde doen bij Sparta. De volgende fiets wordt waarschijnlijk een Stella.
Ik mag graag onderzoek doen naar producten en kwam op internet heel wat interessante zaken tegen. Zo is het dat Sparta zijn accu's zo beschermt tegen namaken dat het zelf niet mogelijk is, zonder tussen komst van een fietsenwinkel met Sparta computer, om een originele accu te kopen via marktplaats en deze in je fiets te plaatsen.
Kijk maar eens op deze sites, dan schrik je toch wel wat Sparta allemaal doet om zelf reparatie tegen te gaan.
http://infant.tweakblogs.net/blog/10385/banana.html
http://infant.tweakblogs.net/blog/10417/bananen-taal.html
Uit deze site blijkt dat de accu's vaak niet op zijn, maar dat de elektronica het begeeft. Dit komt omdat Sparta het allemaal te ingewikkeld maakt
http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/last
Dus doe mij maar een goedkopere fiets van een ander merk (die wel service verleent) zonder extra poespas, maar die het wel blijft doen.

jo
door joentje1978 - Jun 26, 2014 om 20:58
367 Antwoorden / 6 Vragen

Het is een mooi systeem om de fietsenmaker te beschermen tegen handige mensen die makkelijk zelf de onderdelen zouden kunnen vervangen.

Het is alleen jammer dat de reparatiekosten bij de fietsenmaker beginnen bij 400,00 EURO voor het vervangen van een accupack tot 600,00 EURO voor het vervangen van een achterwiel met motor.

Als je fiets dan al 4 jaar oud is dan is het risicovol om de fiets voor zoveel geld te laten repareren want na het vervangen van een achterwiel van 600,00 EURO loop je het risico dat er accupack van 400,00 EURO achteraan komt of andersom.

Systeem zou overigens gerust "gekraakt" kunnen worden maar daarvoor heb je een speciale interface, software en een licentie voor nodig, dingen die een particulier niet voorhanden heeft.

de
door de twinnies - Apr 22, 2015 om 14:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er schijnt een modificatie voor de Sparta ION XGT 2009 te zijn geweest.
Dit betrof een terugroepactie i.v.m. de afdichting van de motor in het voorwiel.
Het betrof hier de eerste serie motor in het voorwiel.
Ik heb van mijn dealer nooit een oproep gekregen en zit nu met een compleet verroeste motor en afgebroken magneten. Heb Sparta benaderd om een bevestiging dat er inderdaad een terugroepactie is geweest. Maar deze verwijst mij keer op keer naar de dealer. Alvorens de dealer te confronteren wil ik echter zekerheid dat de oproepactie heeft plaatsgevonden. Wie weet wat?