kk
door kklop Jun 3, 2014 om 08:24
Auto & vervoer

Sparta ion rijden? € 0,20/km!

Bij Profil Janssen in Apeldoorn Sparta ion aangeschaft.
Na 2200km begeeft de motor van mijn fiets het (garantie net afgelopen).
Vanwege de lage km. stand krijg ik bij hoge uitzondering uit coulance 25% korting op de aanschafprijs (€499,-) van een nieuwe motor.
Ik haal de fiets op en wil de oude motor meenemen.
Dit wordt pertinent geweigerd omdat ik korting heb gekregen. !!
Wat er aan de motor mankeert kom je natuurlijk nooit achter, zekering, printplaat ?

Na een klein uurtje discussie en heen en weer bellen met Sparta verlaat ik met lege handen de winkel.
Ik kan de motor mee krijgen als ik die 25% korting weer teruggeef.
Buiten de (pittige) aanschafprijs ben ik tot nu toe €0,20 per km. kwijt, benieuwd wanneer de accu's (€ 500,-) het begeven?
Iemand ervaring met elektrische Aldi fietsen?

924 7 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 3, 2014 om 18:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn mensen die veel km maken zonder kosten en dus gewoon jammer.

De Aldi heeft afgelopen jaren diverse fietsen verkocht dus welke?
De nu in winkel, afgelopen weken is een andere dan eerdere en dat geld ook voor jou Sparta.

Dat je weinig km maakt betekende hoge kosten want alleen al op aanschaf gedeeld door jou weinig KM maakt hem duur.
Ook is de postbode die dagelijks vele KM maakt en elke avond moet laden en tussendoor de accu in middagpauze wisselde...
Dus 2 per dag laden en die bleef heel.

Maar juist de flink gebruikte is goed voor de accu en de motor, hij heeft nog geen enkel probleem mijn zijn inmiddels bijna 3 jaar oude Aldi fiets maar wil toch een ander merk wegens iets te slap frame.
Gezien zijn eigen gewicht en volle tassen is het eigenlijk mishandeling maar toch, het kan....

mahadma
door mahadma - Jun 4, 2014 om 00:13
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Buiten de (pittige) aanschafprijs ben ik tot nu toe €0,20 per km. kwijt, benieuwd wanneer de accu's (€ 500,-) het begeven?

Bij weinig/onregelmatig gebruik, veel stilstaan (winter of lang niet gebruiken), verkeerd onderhouden enz. gaan de accu's extreem kort mee, dus per km een hoge prijs.

Vergelijk het even met de bestelautoaccu die jaren mee gaat. Dit .t.o.v. de "zondagsrijder" (niet persoonlijk bedoeld) die veel sneller een accu moet vervangen.

Anders gezegd: Niet gebruiken van accu's kost veel geld.

van leyden
door van leyden - Jun 4, 2014 om 16:34
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Onbegrijpelijk dat electrische fietsen nog steeds zoveel kinderziektes veroorzaakt.
Juist de grote bekende merken hebben daar last van, ook Gazelle geeft veel klachten.

Ongetwijfeld zullen er best tevreden gebruikers zijn, maar mij maak je niks wijs, het is naar mijn opinie dom om een electrische fiets te kopen, te onbetrouwbaar, hoge kosten bij reparaties, accu s die maar half doen van wat ze beloven, vervanging kost een godsvermogen en dealers / fabrikanten laten je in de kou staan, als ze het probleem al willen toegeven.

Zal er iig nooit eentje kopen, al kon ik geen trapper meer rondkrijgen.

mu
door muetst - Jun 8, 2014 om 21:10
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het zelfde wiel probleem. Mijn fiets is tweedehands en heeft met de vorige eigenaar aardig wat kilometers gemaakt (12686KM) maar de fiets kost ook nieuw €2600,- en dat is geen kattenpis.
Ik krijg gelukkig van mijn dealer via Bovag garantie een nieuw wiel maar ik vind dat Sparta de dealer mooi in de kou laat staan omdat zijn niets vergoed krijgen. Een rondje internet leert dat dit probleem bij Sparta Ion fietsen vaker voorkomt.
Sparta is mij als klant kwijt wat een fiets van krap drie jaar mag niet op deze manier stuk gaan. Voor de duidelijkheid: de fiets was altijd goed onderhouden door de fietsenwinkel waar ik hem ook gekocht heb (de oude eigenaar heeft een nieuwe Sparta fiets gekocht) en goed behandeld (Zo goed als nieuw zullen we maar zeggen). Ik wil over twee jaar ook een nieuwe e-bike kopen en had Sparta nu goed geholpen zouden ik zonder aarzelen weer voor een Sparta gaan. Ik vind ook dat KKLOP geen 25% korting moet krijgen maar gewoon zonder kosten een nieuw wiel en ik moedig hem vooral aan geen Sparta meer te kopen!
Ik heb zelf geen ervaring met Aldi fietsen. Weet wel dat er in Nunspeet een goede dealer zit (Stella Fietsen).

ma
door marzaan - Jul 4, 2014 om 16:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn verhaal is helemaal hetzelfde .Fiets is prima. Maar als er iets stuk is kan het niet gerepareerd worden. Dus extreem duur in onderhoud. Na vier jaar en 2200 kilometer motor stuk, kosten 500 euro. In mijn geval geven ze coulance van 25% onder voorwaarde dat de oude kapotte motor naar Sparta gaat. Als iets vervangen wordt dan zijn alleen de nieuwe onderdelen van de klant de oude onderdelen worden volgens Sparta eigendom van Sparta. Totaal belachelijk, is gewoon ordinaire diefstal. Alleen de dealer wordt serieus genomen door Sparta.
Sparta is als bedrijf voor de consument een verschrikking. Consument telt namelijk niet. Er is geen directe communicatie mogelijk, je kunt alleen een contactformuliertje op internet invullen en hopen dat je antwoord krijgt, en geloof me daar wordt je heeeeeeel kwaad van!
Dus fiets prima, maar ik zou even kijken of de communicatie bij een ander merk beter is en ook welke kosten aan reparatie zijn verbonden. Misschien is er een fietsenmerk waar ze wel oog hebben voor degene voor wie ze werken, namelijk de klant waar het geld vandaan komt en niet de dealer.
Nooit maar dan ook nooit meer een Sparta!! Zit al een week zonder fiets door deze ellende. Ik heb besloten om na twintig jaar eens mijn rechtsbijstandverzekering hier op te zetten. Ik weet dat er ergere dingen zijn maar dit wordt voor mij een principe kwestie.

kk
door kklop - Jul 5, 2014 om 20:24
9 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 4 jun 2014, 00:13]Buiten de (pittige) aanschafprijs ben ik tot nu toe €0,20 per km. kwijt, benieuwd wanneer de accu's (€ 500,-) het begeven?

Bij weinig/onregelmatig gebruik, veel stilstaan (winter of lang niet gebruiken), verkeerd onderhouden enz. gaan de accu's extreem kort mee, dus per km een hoge prijs.

Vergelijk het even met de bestelautoaccu die jaren mee gaat. Dit .t.o.v. de "zondagsrijder" (niet persoonlijk bedoeld) die veel sneller een accu moet vervangen.

Anders gezegd: Niet gebruiken van accu's kost veel geld.

Begrijp ik het goed ?……………………..de motor gaat kapot omdat de accu's niet vaak genoeg opgeladen worden?

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2014 om 20:35
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Pagina 888 van teletekst: Met "Niet gebruiken van accu's kost veel geld." wordt bedoeld, dat als de accu's niet gebruikt worden de motor dus ook (veel) stil staat. En iets wat lang stilstaat kàn sneller kapot gaan als iets wat geregeld(er) gebruikt wordt. Maar ik stop met deze discussie, alles wordt letterlijk genomen. Ik vink uit. Fijn weekend.