shinchan
door shinchan Apr 1, 2006 om 00:57
Auto & vervoer

Spoiler

Hoi,

IK wil een spoiler op me auto zetten, maar ik hoor dat er geen uitstekende dingen mag zijn. Wat bedoelen ze daar mee en hoe weet ik of me spoiler goed gekeurt is om op de weg te gaan.

Mvg, ShinChan

7064 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het RDW kunnen ze u er alles over vertellen....

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het zo dat wanneer je er een eigengemaakte spoiler op zet dat het dan wel eens problemen kan geven met e.v.t. scherpe of uitstekende delen.
Zet je er een zeg maar fabrieksspoiler op, die gemaakt is voor jou type auto dan zal dat geen problemen geven, want die zijn aangepast aan de auto en hebben overal afgeronde delen/hoeken en hebben een keuring doorstaan voor ze op de markt mogen.

ve
door verwijderd - Apr 1, 2006 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

voorheen stond in de wegen/verkeers wet inderdaad het regeltje scherpe uitstekende delen.

met uitstekende delen worden die delen genoemd die buiten de carroserie vallen.

hier vallen ook spiegels onder.

op dit deel is dan ook de wet aangepast naar scherpe delen.

hier vallen bijna alle metaalspoilers onder, omdat die ernstig letsel kunnen veroorzaken bij een aanrijding.

de meeste kunstof spoilers mogen wel zolang ze afgeronde hoeken hebben.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 01:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meest spoilers zijn van carbonfiber gemaakt tog...

ve
door verwijderd - Apr 2, 2006 om 02:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Waarom belt u niet met de RDW en geeft het merk/type van de spoiler door? Zij moeten u precies kunnen vertellen of een spoiler goedgekeurd is of niet. Indien u geen merk/type heeft, maak er dan een foto van en laat die zien.

Succes. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een spoiler op de achter zijde van de auto zelf plaatsen mag volgens de wet niet. De wet erkent uitsluitend die spoilers die door de fabrikant van de auto is aangebracht.

Zo mag u ook geen knalpot met een zwaar bromgeluid monteren. Vroeger haalde men de geluiddemper uit de uitlaat van de bromfiets, nu gaat men dat doen met de uitlaat van de auto. Maar wordt je aangehouden dan heb je uiteraard tientallen smoesen klaar om te vertellen dat het er al opzat toen je de auto kocht. Maar helaas, pindakaas, u bent en blijft verantwoordelijk voor de uitrusting van uw auto. Derhalve rest een aardige vriendelijke bekeuring, een slordige euro 200,00. En er dan toch afhalen, kost dua dubbel? Tja, tja! U kent al die trucs wel. De jeugd met het punten rijbewijsje denkt net als met de bromfiets dat alles op de grote weg bij de echte grote mensen maar kan.  Maar zo is het niet, ook U moet zich aan de regels houden! Auto rijden begint pas als je stopt met een macho gedrag. Je ziet niet alleen gevaarlijke spoilers maar nu ook allerlei gekleurde achter lichten -met name groen-  Zwart gekleurde ramen e.d. Of plak platen op de motorkap, net als bij de F1 formule. Waarom plaatst men die dingen toch? Om stoer te zijn? Ach kom, wordt nou toch eens volwassen. succes pieter.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

op uw auto gemonteerde onderdelen mogen geen scherpe en uitstekende delen hebben waarmee bij een eventuele aanrijding mensen gewond kunnen raken.

Overigens:  het is :  mijn auto, uitstekende dingen mogen zijn, mijn spoiler, gekeurd

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat heeft een spoiler voor zin? geen zin.   !je hebt toch geen raceauto.   staat echt zielig .zonde van je geld.je wilt meedoen en denkt dat je een hele piet bent.  maar het werkt juist de verkeerde kant uit.   een spoiler op een golfje of zoiets.   zielepoot.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerst nederlands leren schrijven voordat je een spoiler op je auto gaat zetten.mijn heer.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerst dom reageren dan taal les???? en schrijven op een komputter kan niet typen wel. waar is je rooie potlood. of is het rode potlood

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

doe  nie zo triest joh!!!!

als iemand ervoor kiest om een spoiler te monteren op zijn auto  is dat toch ZIJN zaak!!!!!

en:je moet eerst nederlands  leren om........???

wat eentriest figuur ben jij zeg!!!

gelukkig dat jij goed nederlands kan typen,kunnen we nog wat van JOU leren!!!

TRIEST FIGUUR!!!

<dit soort gasten moeten ze weren op dit soort site`s>

<dit is toch een vragen forum>

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Funnyguy,       "nobody is perfect!"

"De op uw auto gemonteerde onderdelen, (komma)  mogen geen scherpe en uitstekende delen hebben, (komma) waarmee, (komma) bij een eventuele aanrijding, (komma) mensen gewond kunnen raken.

Overigens is het: mijn auto, uitstekende dingen mogen zijn, mijn spoiler, gekeurd. (punt)"

@Harleyman,

"Wat heeft een spoiler voor zin? Geen zin! Je hebt toch geen raceauto? Dit (of dat) staat echt zielig. Zonde van je geld. Je wilt meedoen en denkt, dat je een hele piet bent. Maar het werkt juist de verkeerde kant uit, een spoiler op een Golfje of zoiets. Zielepoot."

"Eerst Nederlands leren schrijven, voordat je een spoiler op je auto gaat zetten, mijnheer."

Mocht ik nog wat vergeten zijn of verkeerd hebben, dan lees ik het wel.

Ik denk niet dat uw reactie op deze wijze enige fatsoenlijke bijdrage levert. Afkraken en "afzeiken" is een koud kunstje.

Ik hoop dat ShinChan zich van u niets aantrekt.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo shinchan informeren bij de rdw lijkt mij de beste oplossing ( kijk eens op www.rdw.nl )

overigens ik spaar speelgoedtreinen mijn buur man p0stzegels mijn zus 63 jr.heeft een spoiler op haar auto dus reageer maar niet op harleyman want die zeurt alleen maar heeft waarschijnlijk geen hobby. ik hoop dat je zo'n spoiler mag monteren

succes hans.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al een mailtje gestuurd naar de rdw, ik moet nog bericht terug krijgen. Bedankt voor jullie mailtjes (de meeste dan). Harley sommige dingen staat mooi op een auto, als jij nike schoenen draagt betekent dat dat je er gelijk bijhoren wil??

ve
door verwijderd - Apr 8, 2006 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovendien en tenslotte een spoiler

Auto's zijn ook getest in de windtunnel.
De luchtweerstand is namelijk een belangrijk gegeven bij het brandstofverbruik.

Alleen bij zeer hoge snelheden gaat een spoiler pas nut hebben omdat pas dan de lucht die onder de auto stroomt en de lucht die daar overheen stroomt een opwaartse lift gaat geven (denk maar aan een vliegtuigvleugel).
Die snelheden vind je dus bij erg snelle sportauto's zoals Porsche die daarom een intrekbare spoiler heeft ontworpen die alleen  bij zeer hoge snelheid pas naar  boven komt en bij normale snelheden is ingeklapt.
Dit heeft men niet voor niets zo ontworpen omdat bij een permanent uitgeklapte spoiler het brandstofverbuik navenant toeneemt.

Hiermee is tevens verklaart waarom ik afraad om op "gewone"standaardauto's die niet harder kunnen dan 200 km/h een spoiler te monteren.
Of u moet op sinaasappelsap kunnen rijden die in de reclame 0,69 ct/ltr kost.
Helaas gaat alles nog op benzine (hooguit diesel) en die is zo langzamerhand 4x zo duur als sinaasappelsap.

En 't scheelt hoor! 1:10 of 1:13 km.
Daarom zijn die schoonmoederboxen op het dak gemonteerd ook zo onzinnig.

Vind deze Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 8, 2006 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

een spoiler wordt hedendaags  alleen gebruikt voor optische  tuning!!

en als het niet ten kostte gaat van de veiligheid,waar maken we ons dan druk om???

ps  spoiler randje op de audi TT (op achterklep)

is wel degelijk te verbetering van de veiligheid OOK op lagere snelheid,het heeft alleen een paar DOODSMAKKERS geduurd voor dat audi hier achter kwam!!

koop maar lekker spoilers hoor chin chan (al is het maar ten gunste van de economie) azijn pissers heb je er altijd bij zitten!!

ve
door verwijderd - Apr 8, 2006 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Grootvader,

de automatisch uitklapbare achterspoiler van sommige Porsche's komt al naar boven bij een snelheid van ongeveer 50 km/u. Er zijn ook Porsche's waar deze naar boven komen bij ongeveer 120 km/u.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 8, 2006 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij 50 km/u noem ik dat "showmode"

ve
door verwijderd - Mar 1, 2007 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi schincan,

Wij hebben zelf ook een auto met een spoiler namelijk een Impreza, deze zat er al op toen we hem kochten en we zijn nog nooit aangehouden.

Vaak staan wij met de auto op verschillende beursen en autoshows. Hier is er ook vaak de politie die even een kijkje komt nemen.

Wij hebben ook een keer de tijd genomen om al onze vragen aan een politieagent te stellen.

Namelijk over spoilers en alles wat er bij komt kijken..

Een agent die op dat gebied er alles van af wist zei:

Alle wat buiten de standaard afmetingen van een standaard auto komt mag niet.Dus als je van voren kijkt mag de spoiler niet buiten de zijkant van de auto komen. Dat kunnen ook eventuele bumpers zijn of zoals hier de spoilers. Maar hier kijken de agenten echt niet naar omdat het zo vaak voor komt. Maar de agenten zijn idd veel strenger op die alluminiu spoilers omdat als je een ongeluk krijgt en er iemand over je achterklep vliegt zich ernstig kan bezeren. Als je gewoon een kunstof spoiler of polyster enz. neemt en deze een normale ( geen extreme groteafmetingen hebben) zal de politie er weinig van zeggen.

Groetjes Sacha.