Di
door Dijkstra123 Jan 11, 2017 om 12:32
Auto & vervoer

Start stop systeem Fiesta

Waarom zit er een start-stop systeem op mijn Fiesta als het alleen maar werkt wanneer ik dagelijks lange afstanden rijdt?  Dit is de verklaring van mijn Ford dealer. Het werkt namelijk nooit. Ik rijd per keer 8 tot 12 km en dat is te weinig om bij te laden zeggen ze.

16131 13 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Jan 11, 2017 om 15:01
212 Antwoorden / 6 Vragen

Het fijne weet ik er helaas ook niet van maar ik begrijp wel dat als je steeds heel korte stukjes rijdt,
en dus ook telkens weer moet starten, de accu verhoudingsgewijs te veel belast wordt. Die paar km die er gereden worden kunnen nauwelijks het verlies aan energie van de accu om te starten, weer aanvullen.
Dus als dat stop/start systeem op uw auto altijd ingeschakeld zou zijn loopt u de kans dat u voor het stoplicht staat en er niet meer gestart kan worden. Logisch dus dat de fabrikant voor het gebruik een ondergrens stelt.

newmikey
door newmikey - Jan 11, 2017 om 15:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft het antwoord zelf al. Zo'n systeem is uiteraard gebaseerd op gemiddeld gebruik. Bij zulke korte afstanden zou er behalve de negatieve impact op de accu (zoals hierbven al vermeld) ook geen brandstofbesparing zijn uiteraard en om eigenaren van dit model te beschermen tegen zichzelf zal het systeem niet inschakelen als de boordcomputer aangeeft dat er te weinig is gereden. Da's toch geweldig? Slim auto'tje dus!

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 11, 2017 om 15:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De dealer heeft u het juiste antwoord gegeven en toch komt u hier navragen of uw dealer wel gelijk heeft. Wat een wantrouwen.

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2017 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En dat hebben ze je niet bij de aanschaf verteld?
http://www.ford.nl/OverFord/Contact

Wi
door Wil_H - Jan 11, 2017 om 16:55
270 Antwoorden / Vragen

Je kunt de vraag beter omdraaien: waarom heb jij een Fiesta met start-stop systeem gekocht als je maar 8 tot 12 km per keer rijdt?
Dan was je beter af geweest met een 40-km autootje wat je geen wegenbelasting kost, wat in de stad ruimschoots voldoet en waarv an het verbruik absurd laag is.

ro
door ronny530 - Jan 11, 2017 om 17:15
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb even op internet gesnuffeld maar het start/stop systeem zal ook bij kleine afstanden moeten werken. Er komt toch nog wel wat bij kijken want de motor moet op temperatuur zijn en in de eco stand staan, de versnellingsbak in de vrijstand, de koppeling mag niet ingetrapt zijn en de handrem moet aangetrokken zijn. Zomaar een paar dingetjes die in het instructieboekje staan dus pak het boekje erbij en lees het hoofdstuk eens goed door.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 12, 2017 om 14:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Werkt dan wel maar je.motor slaat vanzelf na paar seconden weer aan. Dus eigenlijk werkt het niet.

jo
door jorisw Jan 12, 2017 om 14:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het werkt wel, maar de besparing is niet optimaal. Om deze reden wordt ook nergens vermeld hoeveel de besparing is van een start-stopsysteem. Niemand kan dat zeggen omdat het compleet afhangt van de rijgedrag. En dan maakt het ook nog uit hoe je weg rijdt. Een optimaal werkend start-stop systeem is zinloos als je vervolgens plankgas wegrijdt bij het verkeerslicht.

aurora1
door aurora1 - Jan 11, 2017 om 21:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens naar dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=CnrhTDjHLdY
Kijk eventueel ook nog op een Ford forum of op de site problemcar.
De dealer heeft overigens gelijk, kennelijk laadt de accu niet voldoende op.

Di
door Dijkstra123 - Jan 12, 2017 om 09:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Goed. Uit meerdere reacties blijkt dat het normaal is dat het niet werkt wanneer je alleen in de stad rijdt. Nu de volgende vaag. Hoeveel km moet een Fiesta rijden om de accu na 1x starten weer bij te laden?  12km is te weinig blijkt wel uit eigen ervaring. Als ik dan eens uit ga van 20km. In welke stad in Europa staan de stoplichten dan 20 km uitelkaar?

Gr
door Grunn1 Jan 12, 2017 om 14:25
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn meerdere factoren die bepalen of het systeem werkt. De temperatuur, hou kouder hoe langer het duurt voor de motor op temperatuur is en bij koude temperaturen is de accu zwakker. Heb je de radio aan, je verlichting, kachel of airco aan, navigatie enz allemaal stroom verbruikers. Zomers zal het start stop sneller werken dan in de winter.

pino123
door pino123 - Jan 12, 2017 om 10:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het heeft weinig te maken met de afstanden tussen de stoplichten, maar alles te maken met de motor temperatuur en de lading van de accu. Na 8-12 km is kennelijk de motor nog niet zo opgewarmd dat het start/stop systeem in werking komt, of dat de accu voldoende opgeladen is.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 12, 2017 om 14:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Met zulke lage kilometers per dag bereikt de auto nooit goed zijn normale bedrijfstemperatuur. Start stop zal dus maximaal enkele seconden werken.

hansje klein
door hansje klein - Jan 12, 2017 om 14:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De ANWB geeft op dezelfde vraag m.b.t. een KIA aan, dat bij korte ritten de accu-spanning niet hoog genoeg wordt. De tip was tevens om vaker op de motor af te remmen, waardoor de berekening voor een stop-and-go actie gunstiger kan uitvallen.

Di
door Dijkstra123 - Feb 4, 2017 om 10:52
4 Antwoorden / 2 Vragen

De meeste reacties zijn wel erg eenzijdig. Alleen vertellen wanneer het niet werkt. Stadsritjes dus. Maar wanneer het wel werkt verteld niemand. Alleen het vage antwoord, ook van de Ford dealer, dat ik dagelijks flinke afstanden moet rijden om het start/stop systeem te kunnen gebruiken. Maar wat is die afstand? 50km 100km of nog meer? Ik rij vandaag Leeuwarden - Zwolle en het werkt nog steeds niet. Accu nog steeds onder 80? Zodra ik weer in Leeuwarden ben zal ik het weer proberen. Dan heb ik 200km gereden. Ben benieuwd.

jo
door jorisw Feb 4, 2017 om 14:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de antwoorden goed leest weet je hoe en wanneer het wel werkt. Iedere keer als je stop-start gebruikt moet de motor middels de startmotor (en dus via de accu) weer gestart worden. Als je alleen maar kleine stukjes rijdt, is er niet genoeg tijd om de accu weer op te laden. Als ze deze beveiliging niet zouden inbouwen is na een paar stop-starts de accu leeg...

Di
door Dijkstra123 Feb 7, 2017 om 12:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Joris. Je leest zelf niet goed. Mijn vraag was nu wanneer het wél werkt. En ook jij geeft wederom een antwoord wanneer het niét werkt. Dat het bij stadsritjes niet werkt dat weten we nu wel. Ik rijd 100km en dan werkt het nog steeds niet. Bij die afstand is de motor vast wel warm genoeg. Dus wederom mijn vraag welke ritjes minimaal nodig zijn om het werkend te krijgen en houden.

Di
door Dijkstra123 - Feb 7, 2017 om 12:24
4 Antwoorden / 2 Vragen

Vervolg. Na 100km dus nog steeds geen start/stop. Weer thuis aangekomen heb ik 220km gereden. En warempel het werkt. De volgende dag 40km gereden en helaas werkt weer niet. Terug thuis aangekomen en hoera het werkt weer. Wow wat een geweldig systeem. 280 km nodig om een accu voldoende bij te laden. Knap staaltje techniek van Ford hoor.