door wiripetersl Aug 22, 2011 om 17:23
Auto & vervoer

Start Stop systeem

Ik heb op 7 april 2010 een nieuwe KIA Venga gekocht met een start stop systeem. Na 1 jaar laat dit systeem het al aardig afweten.
Ik ben daar mee bij de garage geweest en die concludeeden
dat, na 15 Km proefrijden, de accu capaciteit te laag was en
ik te veel korte afstanden reed.Ik moest lage afstanden gaan rijden.
Maar als ik op de snelweg zit voor een lange rit hoef ik dat systeem nioet te gebruiken. Dit systeem is pas nutig voor in de stad waar veel gestept moet worden.Op de autobaan heb ik dat niet nodig.
Zijn er meer mensen die soort gelijke problemen hebben.
De garage zegt langere afstanden rijden.
Wat moet ik ermee. Heeft iemand een goed advies.

1730 6 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 22, 2011 om 17:43
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn conclusie zou zijn dat deze accu niet geschikt voor de manier waarop u auto rijdt ( veel korte afstanden)

Een andere accu lijkt mij een goede optie.
Ter info:
klik hier

Regelmatig een lange afstand rijden helpt om de accu weer op te laden.

snah
door snah - Aug 22, 2011 om 19:25
654 Antwoorden / 61 Vragen

Vraagje , hoe doet het start stop systeem het nadat jij een wat langere rit gereden hebt zonder veel stroomverbruik zodat de accu goed vol is ?

Als het inderdaad de accu is dan lijkt mij dat de garage kosteloos een zwaardere moet plaatsen ( garantie )
Zij komen met zo'n start stop systeem dan moeten zij ook zorgen dat het goed werkt .

Hans

preston
door preston - Aug 24, 2011 om 15:53
62 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt wat snah hierboven zegt :
Bij veel stroomgebruik kan het start/stop systeem weleens niet werken als de accu capaciteit teruggelopen is.
Vorig jaar is er een update voor gekomen die het voor een deel heeft opgelost.

Mocht het dan nog niet goed werken dan kan de dealer er onder garantie (via KIA NL ) een zwaardere accu inzetten.

Je dealer eens flink aan z'n jasje trekken omdat vanuit KIA NL nieuwsbrieven van zijn.

Kom je er niet uit met de dealer kom dan langs bij de KIAclub en we doen ons best om je verder te helpen. ( Ook contact met KIA NL ) .

mastag
door mastag - Aug 24, 2011 om 16:28
955 Antwoorden / 19 Vragen

@Snah,
Ik ben totaal niet autotechnisch onderlegd maar in mijn logica zou een zwaardere accu het probleem niet verhelpen.
De huidige accu wordt al niet voldoende bijgeladen, bij een zwaardere zal deze nog minder vol geraken. Dus het probleem wordt dan juist erger.
Maar ik sta open voor andere uitleg want zoals ik al schreef, ik ben niet zo technisch met auto's.

Mastag

snah
door snah - Aug 24, 2011 om 21:39
654 Antwoorden / 61 Vragen

@ mastag ,

Accu's worden volledig opgeladen een zwaardere accu heeft wel meer capaciteit , zal minder snel leeg zijn .
Wel wordt de capaciteit minder als de accu ouder word ( een gemiddelde accu gaat zo'n 4 jaar mee )

@ wiripetersl

Jij schrijft -- Ik heb op 7 april 2010 een nieuwe KIA Venga gekocht met een start stop systeem. Na 1 jaar laat dit systeem het al aardig afweten --

Dus het eerste jaar heeft het start stop systeem wel goed gewerkt , als de ritjes hetzelfde zijn gebleven dan klopt het argument van de garage niet .

Laat de accu eens nakijken ( doormeten ) bij een andere garage ( is een paar minuten werk )

ja
door janbouman50 - May 16, 2012 om 12:22
1 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb ook kia venga twee jaar en het star&stopsysteem doe het heellemaal niet meer in de garage hebben ze er alles aan gedaan. maar krijgen het niet op gelost.en als ik nu nog bel naar de garage zeggen ze dat ze niets meer kunnen doen.je krijg een folder van het isg intelligent stop&startsystem.hoe het werkt.daar moet je het mee doe.