Ma
door Mar_Kam Feb 13, 2024 om 14:14
Auto & vervoer

Straatparkeren niet langer per minuut?

Geachte,

Tot mijn schrik en ongenoegen, kwam ik er zaterdag 03-02 j.l. achter dat EasyPark formerly Parkmobile zonder expliciete mededeling per 1-1-2024 de parkeerkosten niet langer per minuut maar per blokken van € 1,- in rekening brengt, met andere woorden:

Stel je hebt een parkeerzone waar de kosten € 1,50 per uur bedragen, dan betaal je € 1,- per 40 minuten - ook al sta je er maar 10 minuten
(die voor 1-1 j.l. € 0,25 hadden gekost).
Sta je in een 2x zo dure Parkeerzone, dan betaal je dus € 1,- per 20 minuten - ook al sta je er maar  10 minuten
(die voor 1-1 j.l. € 0,50 hadden gekost).

Ik breng deze onwenselijke situatie graag onder uw aandacht. Dat heb ik ook al met veel moeite bij de klanten 'service' gedaan, met de mededeling dat straatparkeren anders moet worden berekend dan parkeergarage parkeren, maar vond daar helaas geen gehoor.

3850 15 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 13, 2024 om 14:30
2065 Antwoorden / Vragen

Echt? Daar schrik ik van ;-)

Thijs12
door Thijs12 - Feb 13, 2024 om 14:34
541 Antwoorden / Vragen

Straat parkeren moet natuurlijk veel duurder en vooral korter parkeren worden dan in  parkeergarages.
Daar betaal je ook niet per minuut.
We willen toch de auto's zoveel mogelijk uit de straat hebben.

sira
door sira - Feb 13, 2024 om 14:43
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Waarschijnlijk maar van korte duur, want zowel de overheid als Parkmobile zijn flink bezig de automobilisten uit de auto te krijgen en als ik het nieuws goed gevolgd heb, zijn ze al aardig op weg. Er zijn nu al ouderen, minima en uitkeringsgerechtigden die de auto niet meer kunnen betalen.

Ga nu maar alvast naar een fiets uitkijken, want daar komt straks een run op.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 13, 2024 om 15:15
2065 Antwoorden / Vragen

Hadden uitkeringsgerechtigden voorheen dan autos? Dan hadden al die rechtse mensen dus toch gelijk en waren de uitkeringen dus inderdaad veel te hoog.

Mabelle
door Mabelle Feb 13, 2024 om 15:53
427 Antwoorden / 1 Vragen

Als ouderen, minima e.a. uitkeringsgerechtigden daardoor de auto niet kunnen betalen, dan kunnen ze zich eigenlijk sowieso geen auto veroorloven, ook zonder parkeerkosten dus niet.

wi
door wilhelmina59 Feb 13, 2024 om 16:24
516 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn Gemeentes die een goed Minimabeleid hebben en de oudjes en minima hun buskosten(daluren) voor hun rekening nemen.

sira
door sira Feb 13, 2024 om 16:46
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Het was meer als een grapje naar de vraagsteller bedoeld, omdat ik met "waarschijnlijk van korte duur" en "ga alvast naar een fiets uitkijken".

Wel vind ik het voor ouderen triest, want als ik naar mijn dorp kijk, wij hebben geen bus. Stel dat ik mijn auto zou wegdoen (wat ik niet doe), dan kan ik niet meer op familiebezoek en ben voor oogarts of eventueel ziekenhuis- en stadsbezoek en nog andere dingen, afhankelijk van een taxi. Maar ook de regiotaxi is afgeschaft, iedereen die gebruik wil maken van een regiotaxi moet een kaart van de gemeente hebben, anders moet je een gewone taxi nemen, terwijl vroeger de mensen zonder kaart wat meer voor de regiotaxi betaalden.
En laten we eerlijk zijn, waarom is het bezit van een auto in Nederland vele malen duurder dan in de omliggende landen?

Iv
door Ivo W Feb 13, 2024 om 19:32
729 Antwoorden / Vragen

En Sira, hoe hoog zijn de parkeerkosten bij u in het dorp dan?
Ik ken zelf geen dorpen zonder busvervoer waar men betaald parkeren hanteert.

En als er in uw dorp geen betaalt parkeren geldt, dan hebben de ouderen bij u in het dorp er dus ook niet of nauwelijks last van dat parkeren nu per blok van €1,- wordt afgerekend, in plaats van per minuut.

Een belangrijke reden dat autobezit bij ons duurder is dan in omringende landen, is dat ruimte schaarser en dus duurder is.

Een andere belangrijke reden is de staat van de infrastructuur en de openbare ruimte in het algemeen. Die is veel beter dan in de ons omringende landen.

sira
door sira Feb 13, 2024 om 20:37
2345 Antwoorden / 24 Vragen

In mijn dorp zijn geen parkeerkosten, dat heb ik ook helemaal niet gezegd.

Mij persoonlijk gaat het niet over parkeerkosten.
De mensen die hun auto wegdoen, gaat het meer om de benzineprijzen, motorrijtuigenbelasting + provinciale opcenten en verzekering.
Ik rij geregeld iemand (AOW'er) voor onderzoek naar het ziekenhuis, want die heeft zijn auto weggedaan vanwege de kosten, want wij hebben inderdaad geen openbaar vervoer. Bovendien woon ik ook nog eens in het buitengebied.
Als ik ergens moet betalen voor parkeren, hoor je mij niet klagen en de andere kosten kan ik wel missen. Wat betreft de verzekering, ik heb van huis uit nog een voordelige verzekering, geld toeleggen doer de maatschappij niet en daarom zijn mijn auto's altijd All Risk verzekerd. Ook mooi meegenomen is, ik rij al vanaf 1973 schadevrij.

Zelf moet ik 1x per jaar naar de oogarts om gedruppeld te worden. Je mag dan geen auto rijden. Ik moet dan ook altijd iemand charteren om met mij mee te gaan.

Als ik al moet klagen is het eerder over de hondenbelasting hier, voor een hond die altijd op eigen erf is, maar ik kan wel de hondenstront van de campinggasten opruimen die de hond in het dijktalud voor mijn ramen uitlaten, of ik maai er per ongeluk met de bosmaaier doorheen.

Mabelle
door Mabelle - Feb 13, 2024 om 16:07
427 Antwoorden / 1 Vragen

Amsterdammers gaan massaal staan te juichen bij dat lage tarief.

Tip: laat de auto wat vaker staan en neem bus of fiets.

wi
door wilhelmina59 - Feb 13, 2024 om 16:22
516 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit met smart te wachten tot overal ook het SUV tarief wordt berekend.
En wat mij betreft  binnenstad? 1 vergunning per adres.
Scheelt de hulpdiensten veel tijd om bij een uitroep te komen.

sira
door sira Feb 13, 2024 om 16:52
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Tegenwoordig wordt bijna iedere auto een SUV genoemd, zelfs een Fiat 500x (een stadsauto).
Voorheen was een SUV een auto met een sperdifferentieel.

1paul
door 1paul - Feb 13, 2024 om 16:59
3155 Antwoorden / 0 Vragen

andere app zoeken een optie??

Mabelle
door Mabelle Feb 13, 2024 om 17:55
427 Antwoorden / 1 Vragen

Geen auto zeker? Alhoewel, TS heeft wel een auto en die gaat EasyPark bellen. Alsof die de tarieven kan veranderen.

1paul
door 1paul Feb 14, 2024 om 08:41
3155 Antwoorden / 0 Vragen

jawel maar ik parkeer nauwelijks op plekken waar ik mag betalen om daar te staan>>

Thecla58
door Thecla58 - Feb 13, 2024 om 17:17
856 Antwoorden / 3 Vragen

uhmmmmmmm,

het is niet Easypark die dat berekent. Die doen niets meer dan de tarieven gebruiken die de gemeentes vaststellen. Dus als je wilt klagen dan moet je daar zijn.

rj
door rjw - Feb 13, 2024 om 17:58
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Zolang de duurste parkeergarages het eerste vol zijn vinden de meeste automobilisten parkeertarieven helemaal geen probleem. Dat kan best nog wel wat duurder.

Re
door Reinier182 - Feb 13, 2024 om 20:43
162 Antwoorden / Vragen

Ja weer een manier om extra geld te stelen. Mensen gingen juist per parkeerapp betalen omdat het per minuut kan en nu ineens niet meer. Zo betrouwbaar onze overheid.

Thijs12
door Thijs12 - Feb 13, 2024 om 23:51
541 Antwoorden / Vragen

Dat ligt natuurlijk niet aan onze overheid.
Het zijn juist de particuliere parkeergarages die de gemeenten onder druk zetten dat parkeren op straat veel duurder moet zijn dan de gemeentelijke parkeerplaatsen.

ze
door zeemannetje - Feb 14, 2024 om 12:03
120 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Yellowbrick (nog) niet dus je zou een andere parkeerapp kunnen overwegen. Klantenverlies is een sterke motivator om de diensten te verbeteren.

Me
door Meindo - Feb 14, 2024 om 12:52
64 Antwoorden / Vragen

Hendrik de zevende. Wat een nare reactie van jou.

mo
door mof - Feb 14, 2024 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dan zegt u toch uw abonnement op?

ro
door ronny530 - Feb 14, 2024 om 14:17
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Niet EasyPark formerly Parkmobile stelt de tarieven voor parkeren vast dat doet de eigenaar van de parkeerplaatsen.
De parkeertarieven worden jaarlijks aangepast er wordt nu een vast tarief van 1 euro per 40 minuten in rekening gebracht en voor de volgende 40 minuten ook 1 euro dat is gunstig voor parkeerders die bij de betaalautomaat betalen want die kiezen over het algemeen voor een uur en kunnen nu ook voor 40 minuten kiezen.
U gebruikt de app die het betalen bij een betaalautomaat vervangt en meer doet die app ook niet en maakt dat u net als iedereen 1 euro per 40 minuten betaald ook al staat u er 10 minuten.

ch
door charlespeter - Feb 14, 2024 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat verschilt kennelijk per parkeerterrein (of gemeente).

Ik heb het even voor een willekeurige parkeerzone gecontroleerd: In Valkenburg zegt de app dat de kosten per 10ct afgerekend worden.

Dus bij 1,50 per uur, zou je bij 6 minuten parkeren (1/10e uur) dus 20ct betalen ipv de 15 cent als het per cent afgerekend wordt. (+de kosten per parkeeractie).

Kennelijk zijn er ook gemeenten die dat anders willen afrekenen. Was het in Scheveningen niet 50 euro per dag, ongeacht of het 1 minuut of 3 uur is?
Controleer daarom altijd even wat de kosten zijn, voor je parkeert of de parkeeractie start in je app.

Ik vind de Q-Park app trouwens prettiger werken. En die rekent ook (nog) geen kosten per parkeeractie.