mi
door mickeyluca Sep 4, 2012 om 17:24
Auto & vervoer

Te veel geld afgeschreven van mijn ov.chipkaart

Beste lezers,

28-08-2012 dacht ik een leuk uitje te hebben naar Burgers Zoo.De heenreis verliep spoedig van station Schagen tot station Ede/Wageningen.Daar vertrok de trein voor het laatste kwartier van mijn reis doch bleef de trein onverwachts staan en er werd omgeroepen dat door een stroomstoring de trein alleen nog maar terug kon rijden en zodoende belandden alle reizigers waaronder ikzelf weer op station Ede/Wageningen.Het was niet bekend hoelang deze stroomstoring kon duren ,de mensen van de NS konden ook niet zeggen of er bussen werden ingezet richting Arnhem/Nijmegen en er werd ons gezegd dat als er een bus werd ingezet dit wel minstens 1 uur kon duren als die bus al kwam.Met gevolg dat ik dus was gestrand in Ede /Wageningen.Ik besloot toen zelf met een streekbus verder tegaan reizen naar Arnhem.Ik heb toen mijzelf met de OVchipkaart bij een daar voor bestemde paal op het perron uitgecheckt
Ik belandde in een overvolle streekbus die er ruim 1 uur over deed om in Arnhem te komen.
Bij het uitchecken in Arnhem kwam ik tot de ontdekking dat er haast geen saldo meer op mijn kaart stond,terwijl ik sóchtends mijn kaart met 50 euro had opgewaardeerd.

Bij thuiskomst dit via mijn computer gecheckt en bleek er 20 euro te veel van af zijn gehaald.
Ik ben gaan bellen met o.a. OVchip klantenservice en de klantenservice van de NS tot op heden zonder succes.
Ik kreeg te horen dat ik zelf moest uitzoeken bij welke vervoersmaatschappij ik in Ede/Wageningen had uitgecheckt.

Hoe kan ik daar nu achter komen ,verwacht men nu dat ik weer met de trein naar desbetreffende station rij om te kijken welke uitcheckpalen daar staan????!!!!!!

Al met al ben ik nog geen stap verder en ben bang dat ik naar mijn geld kan fluiten bovendien heeft bellen geen zin aangezien deze kosten ook alleen maar oplopen.
Zo verdiend de NS wel er makkelijk zijn geld!!!!!!!

Zijn er meer mensen met zulke ervaringen?
Zijn er misschien nog tips hoe ik mijn geld terug kan krijgen?

Ik wacht graag Uw reactie af.

Met vriendelijke groet,

Mickyluca

8128 21 Rapporteer

ltmvz
door ltmvz - Sep 5, 2012 om 00:44
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als ik het goed begrijp heeft u €20 teveel betaald aan de NS doordat u niet bij hun heeft uitgecheckt maar bij een paal van een andere vervoerder. In dat geval geeft de NS de borg van €20 (of €10 als u een abonnement heeft) die u in Schagen heeft betaald niet terug. U zou dus €20/€10 (min de ritprijs) restitutie bij de NS moeten terugvragen, wat waarschijnlijk een negatief of heel klein bedrag is.

En bovendien trekt Connexion of Syntus dan weer opnieuw opstaptarief af terwijl u daarna in de streekbus stapt (die dan misschien wel van Connexion of Syntus is). In mijn eigen transactie-overzicht staat de vervoerder overigens vermeld.

Met een beetje puzzelen met onder andere 9292 moet u er uit kunnen komen wat er precies gebeurd is.

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2012 om 08:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

U dacht uit te checken bij de NS, maar checkte dus in bij een andere maatschappij. U heeft een online account bij ov-chipkaart, dus kunt u daar raadplegen welke maatschappij dat was. Soms wordt die informatie pas wat later bijgewerkt, als het er eerder niet stond dan nu misschien wel.

U zou van NS het verschil tussen borg van de NS en de ritprijs terug moeten krijgen (in dit geval alles want NS heeft u nooit weggebracht, maar terug naar de opstapplaats).

Maar u bent dus vermoedelijk ook bij een andere maatschappij ingecheckt, wellicht hebben die ook een borg afgeschreven, die moet u dus ook terug vragen/krijgen.

poltol
door poltol - Sep 5, 2012 om 13:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Waarschijnlijk heeft u uitgelogd bij Syntus en/of Connexxion.

hier staan de gegevens

Succes, poltol

ka
door kasplantje65 - Sep 5, 2012 om 13:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Met de iPhone heb ik de app OV Butler en die werkt perfect. Als ik niet goed uitgechecked ben dan hoef ik alleen op de app aan te geven op welke rit het fout ginge en de eventuele reden (ik heb eenmalig mijn gegevens moeten invoeren op de app) en met een dag of 5 kan ik het verschil weer terug vangen. Deze app is een aanrader.

ltmvz
door ltmvz - Sep 5, 2012 om 15:09
949 Antwoorden / 18 Vragen

@diumenge:

Het traject Schagen>>>Ede-Wageningen is volgens mij wèl door de NS afgelegd, maar het gedeelte Ede-Wageningen>>>Arnhem niet.

de
door denotto - Sep 5, 2012 om 15:40
66 Antwoorden / 17 Vragen

Onlangs met mn NS kortingskaart geprobeerd in Doetinchem in te checken, ook een Syntus gevalletje, niet gelukt, alsnog treinkaart moeten aanschaffen via de automaat, bleek dat mn kortingskaart niet geactiveerd was, ik gebruik dat ding al 100 jaar (had er een brief over gehad zei de conductrice ??????) dit jaar ineens moeten activeren. in mijn woonplaats kan dat niet, dus fijn met de trein naar een activeerplek, dat verdient ook lekker!!

wa
door wanders.geerts - Sep 5, 2012 om 17:08
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het komt mij bekend voor

Helaas is de organisatie die de klachten afhandeld voor de ov chipkaart een belabberde organisatie.
Men is kennelijk niet in staat om bekwaam en hulpzaan personeel te vinden of de medewerkers mogen niet behulpzaam zijn.

Mijn probleem is opgelost door een uiters correcte dame van middelbare leeftijd op het stations loket in Doetinchem

Deze dame is ook naar mijn inziens de enigste in Nederland die klantvriendelijk en bekwaam de problemen die er zijn met de ov oplost

De firma die de ov kaarten maakt ,op het stationsplein in Amersfoort wil ook geen enkele fout erkennen of meewerken aan een oplossing. De geldkraan van de overheid staat toch wel los voor hen.

Indien er iets afwijkt van het standaard proces dan gaat het altijd ten koste van de klant ,storing ,ov chip defect, meerdere reisorganisaties of gewoon onwil van de ov medewerkers

av
door avegaart - Sep 5, 2012 om 19:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook zoiets meegemaakt op het NS station Amersfoort, maar ik heb uiteindelijk al het teveel betaalde teruggekregen, wel met zeer veel moeite en zoekwerk.
Ik checkte uit bij de Connexxion paal inplaats van die van NS. Ik heb toen geprobeerd uit te checken bij beide vervoersmaatschappijen.
Dat lukte niet, steeds kreeg ik de onzinnige melding op het scherm, dat ik al had “IN/Uitgecheckt”.
Een onbekende vertelde mij dat uitchecken pas na 3 minuten mogelijk was.
Uiteindelijk is het mij gelukt zowel bij NS als bij Connexxion uit te checken.
Na 4 dagen waren alle reistransacties van die dag op “MIJN” www.ov-chipkaart.nl volledig in te zien.
Daaruit bleek dat ik driemaal á €10 euro had ingecheckt en eenmaal uitgecheckt bij Connexxtion.
Via de site van Connexxion kon ik na lang zoeken een klachtenformulier invullen (alleen als ik aangaf dat het check poortje defect was).
Met de gegevens van de reishistorie van ov-chipkaart kon ik het Connexxion formulier invullen, wat daarna via internet werd verzonden.
16 dagen daarna ontving ik een mailtje, dat ik mijn kaartsaldo met 20 euro kon verhogen bij een oplaadpunt.
Bij de NS moest ik bellen á 15 cent per minuut. Na het doorgeven van mijn reisgegevens werd €10,30 binnen een week teruggestort op mijn bankrekening.

Hoe is het mogelijk dat vervoersmaatschappijen nog steeds grote onduidelijkheden en enorme programmeerfouten in hun software programma hebben. Wat betekent de informatie op het scherm “U hebt al in/uitgecheckt”.
Dat per seconde onbeperkt is in te checken á €10 (65 plus), terwijl uitchecken, (weet bijna niemand) pas na 3 minuten mogelijk is, slaat werkelijk alles.
Na uitchecken bij Connexxion in plaats van bij NS, is uitchecken bij NS niet meer mogelijk en omgekeerd waarschijnlijk ook niet..

tienvliet
door tienvliet - Sep 5, 2012 om 21:54
72 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mickeyluca,als ik al deze rampverhalen lees, dank ik de heer op mijn blote knieën dat ik nagenoeg nooit van het “openbaar vervuil” gebruik hoef te maken. Wel regelmatig in het buitenland, doch daar werkt het overwegend geheel naar wens. Wat een achterlijk systeem met al die verschillende vervoerders, als dit rampenplan gekozen en in bedrijf is gesteld om de marktwerking ten gunste van de reiziger te benutten. Dan heb ik er verder geen woorden voor, zeer zeker geen fatsoenlijke. Ik wens u heel veel sterkte in uw strijd tegen windmolens.

blok
door blok - Sep 7, 2012 om 12:48
79 Antwoorden / 8 Vragen

jongejonge.
mij is t zelfde overkomen. ook met Connexxion.
heeft ruim 1/2 jaar geduurd voor ik t geld van de NS en Connexxion terughad.
je moet zoveel aantonen. zelfs de treinstelnummers van de treinen waar je inzat...
mijn advies: gewoon áánhouden, doorzetten. net-zolang-tot.
het = jouw fout niet !

op een gegeven moment heb ik het niet meer via internet en de telefoon gedaan maar een brief geschreven (ouderwets met de hand dus) naar de NS en naar Connexxion.
en dat heeft uiteindelijk zoden aan de dijk gezet.

ik vind ook dat zoiets duidelijk aangegeven moet worden op de stations, met waarschuwingen dus.
sterkte + suc6.

blok
door blok - Sep 7, 2012 om 12:49
79 Antwoorden / 8 Vragen

NS schijnt in 2011 alleen al vanwege verkeerd inchecken 1/2 miljoen winst te hebben gemaakt .........

blok
door blok - Sep 7, 2012 om 12:55
79 Antwoorden / 8 Vragen

in Utrecht ben ik es naar een infobalie van de NS gegaan. (die staan in de hal.) toen ik (bij snel heen en terugreizen een keer) twijfelde of ik wel had ingecheckt.
kunnen ze zo zien/aflezen.
en dat weet je alvast hoe of wat.
wie weet kunnen ze ook iets oplossen daar ter plekke in geval er iets fout is
gegaan ?

hereistom
door hereistom - Sep 7, 2012 om 13:22
739 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tienvliet schreef op woensdag 5 sep 2012, 21:54]Beste mickeyluca,als ik al deze rampverhalen lees, dank ik de heer op mijn blote knieën dat ik nagenoeg nooit van het “openbaar vervuil” gebruik hoef te maken. Wel regelmatig in het buitenland, doch daar werkt het overwegend geheel naar wens. Wat een achterlijk systeem met al die verschillende vervoerders, als dit rampenplan gekozen en in bedrijf is gesteld om de marktwerking ten gunste van de reiziger te benutten. Dan heb ik er verder geen woorden voor, zeer zeker geen fatsoenlijke. Ik wens u heel veel sterkte in uw strijd tegen windmolens.
Inderdaad is het hele OV Chipkaart gebeuren één groot fiasco en zijn de reizigers de dupe!

ar
door arnobratvic - Sep 12, 2012 om 18:32
17 Antwoorden / 0 Vragen

De invoering van de OV-chipkaart was al een ramp: onduidelijke en deels foutieve informatie aan de cliënten; verkapte prijsverhogingen die niet (zoals vroeger) controleerbaar zijn; onduidelijke in- en uitcheckprocedures als je tijdens een reis van verschillende vervoerders gebruik maakt; een absurd slechte cliëntenservice bij problemen (uitgezonderd de vriendelijke mensen die loketten op sommige stations bemensen, maar daarbij moet je het maar net treffen); in stads- en streekbussen soms niet-werkende OV-chiplezers (wat dan weer meestal het voordeel heeft dat de chauffeur zegt: "loop maar door", dus gratis ritje); en vele (hoeveel precies? kan dat eens uitgezocht worden?) handige nerds die dankzij hun computertrucjes permanent gratis reizen (leuk voor hun, maar het zal wel tot hogere tarieven voor de wèl-betalers leiden); een totaal niet-functionerend klachtenafhandelingssysteem waarbij willekeur een hoofdrol lijkt te spelen; en ga zo maar door.
Wanneer gaan de belangenorganisaties van de OV-reizigers de NS en de andere vervoersmaatschappijen eens dwingen om orde op zaken te stellen? En in plaats van de reizigers met de problemen op te schepen moeten de vervoermaatschappijen, samen met de verantwoordelijke minister(s) de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor de miskleunen bij de invoering en productie van de OV-chipkaart maar aanpakken. En als dat niet lukt: terug naar het oude systeem met kaartjes, al dan niet uit de automaat: dat werkte toch redelijk goed?

ltmvz
door ltmvz - Sep 12, 2012 om 18:35
949 Antwoorden / 18 Vragen

@arnobratvic:

Alleen nieuwe verkiezingen kunnen ons nog redden.

tienvliet
door tienvliet - Sep 12, 2012 om 19:48
72 Antwoorden / 3 Vragen

@itmvz

Dat denk ik niet, we komen er nooit meer vanaf. Dit systeem heeft te veel voordelen voor de incasserende zijde. Daarnaast, dan zou er in de regering een doortastend, intelligent en verstandig regiem aanwezig moeten zijn. Met wat ik de laatste weken heb zien passeren lijkt de kans daarop minimaal.

ltmvz
door ltmvz - Sep 12, 2012 om 22:15
949 Antwoorden / 18 Vragen

@tienvliet:

Mijn opmerking was bedoeld als grapje omdat we juist vandaag verkiezingen hebben.

Vriendelijke groeten, LTMVZ

tienvliet
door tienvliet - Sep 13, 2012 om 09:24
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 12 sep 2012, 22:15]@tienvliet:

Mijn opmerking was bedoeld als grapje omdat we juist vandaag verkiezingen hebben.

Vriendelijke groeten, LTMVZ

Oh sorry, dat heb ik dan verkeerd opgepakt.
Ik snapte ook in het geheel niet op wat voor manier een nieuwe regering dit aan zou willen pakken.
Denk dat zij vooralsnog kiezen voor de status quo, dat levert aardig wat meer op.
Mvg. tienvliet

sv
door svdok - Nov 25, 2012 om 18:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mij is twee keer hetzelfde overkomen. Op het station kun je een lijstje met laatste transacties op je OV chipkaart bekijken. Je ziet dan gelijk waar het uitchecken mis is gegaan. En dan weet je bij welke vervoerder je het teveel afgeschreven bedrag kunt terugvragen. Connexxion heeft een eenvoudig in te vullen restitutieformulier online. Bij NS kan het zelfs telefonisch. Ik had per ongeluk bij een Connexxionbus weer ingecheckt na het uitchecken doordat ik mijn kaart te lang voor het apparaat heb gehouden. Het geld was binnen een dag terug gestort op mijn kaart. Bij een supermarkt heb ik het opgehaald. Hartstikke netjes dus.

mi
door michael1989 - Jan 27, 2013 om 09:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 5 sep 2012, 15:09]@diumenge:

Het traject Schagen>>>Ede-Wageningen is volgens mij wèl door de NS afgelegd, maar het gedeelte Ede-Wageningen>>>Arnhem niet.

Ede-Wageningen - Arnhem rijdt NS ook. De trein naar Amersfoort is van Connexxion.
Er zijn 2 soorten in/uitcheckpalen

1) Ns. In dit geval voor de trein naar Arnhem en naar Utrecht.
2) Ander vervoersmaatschappij. (Indien 2 vervoerders dit station aan doen).
Op station Ede-Wageningen komt (op spoor 1a) de blauwe connexxion trein van/naar Amersfoort.

Wat is er gebeurd.
Ingecheckt in Schagen (NS).
Op station Ede-Wageningen is de volgende fout gemaakt.
Er is ingecheckt bij Connexxion (trein). Dit wordt gezien als een nieuw reis bij Connexxion. Bij NS is er hellaas niet uitgecheckt.

Gevolg: NS ziet de reis als niet uitgecheckt ( € 20,- / € 10,- incheckborg wordt ingehouden). Wel heeft de reiziger geluk dat de reis uit Schagen is en niet van 1 station dichtbij Ede-Wageningen.
Als er wel was uitgecheckt wordt er natuurlijk voor de reis betaald.

Connexxion: ingecheckt. Er wordt opnieuw een borg ingehouden (misschien ook € 20,- / € 10,-)

Conclussie (NS ingecheckt maar niet uitgecheckt (€20,-) + connexxion (ingecheckt € 20,-) = totaal € 40,- van je OV chipkaart afgehaald.

Onderstaande trajecten zijn NIET van NS.
Arriva:
Leeuwarden en Groningen: Alle treinen behalve de trein richting Zwolle.
Dordrecht - Geldermalsen.
Tiel - Arnhem (vanaf 2013, was voorheen Syntus)
Arnhem - Winterswijk (vanaf 2013, was voorheen Syntus).
Arnhem - Doetinchem (i.s.m. Breng, maar gelukkig wel 1 in/uitcheckpaal voor beide vervoerders).
Zutphen - Winterswijk (vanaf 2013, was voorheen Syntus).
Zutphen - Apeldoorn (vanaf 2013, was voorheen NS).
Zwolle - Emmen (vanaf 2013, was voorheen NS).
Almelo - Mariënberg (vanaf 2013, was voorheen Syntus)

Syntus: Zutphen - Oldenzaal.
Connexxion: Ede-Wageningen - Amersfoort.
Veolia: Nijmegen - Roermond en Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum (Maastricht Randwyck-Maastricht rijdt ook NS naar Roermond).

tienvliet
door tienvliet - Jan 27, 2013 om 10:54
72 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=michael1989 schreef op zondag 27 jan 2013, 09:10][quote=ltmvz schreef op woensdag 5 sep 2012, 15:09]@diumenge:

Het traject Schagen>>>Ede-Wageningen is volgens mij wèl door de NS afgelegd, maar het gedeelte Ede-Wageningen>>>Arnhem niet.

Ede-Wageningen - Arnhem rijdt NS ook. De trein naar Amersfoort is van Connexxion.
Er zijn 2 soorten in/uitcheckpalen

1) Ns. In dit geval voor de trein naar Arnhem en naar Utrecht.
2) Ander vervoersmaatschappij. (Indien 2 vervoerders dit station aan doen).
Op station Ede-Wageningen komt (op spoor 1a) de blauwe connexxion trein van/naar Amersfoort.

Wat is er gebeurd.
Ingecheckt in Schagen (NS).

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

En dan te bedenken dat hoogopgeleide figuren dit allemaal voor ons "jan met de pet" bedacht hebben, onder het mom "makkelijker" ammehoela. Het waren krankzinnigen en niet anders. Je moet haast wiskunde gaan toepassen om in NL met de trein te gaan reizen. Geweldig voor de toeristen.

Op station Ede-Wageningen is de volgende fout gemaakt.
Er is ingecheckt bij Connexxion (trein). Dit wordt gezien als een nieuw reis bij Connexxion. Bij NS is er hellaas niet uitgecheckt.

Gevolg: NS ziet de reis als niet uitgecheckt ( € 20,- / € 10,- incheckborg wordt ingehouden). Wel heeft de reiziger geluk dat de reis uit Schagen is en niet van 1 station dichtbij Ede-Wageningen.
Als er wel was uitgecheckt wordt er natuurlijk voor de reis betaald.

Connexxion: ingecheckt. Er wordt opnieuw een borg ingehouden (misschien ook € 20,- / € 10,-)

Conclussie (NS ingecheckt maar niet uitgecheckt (€20,-) + connexxion (ingecheckt € 20,-) = totaal € 40,- van je OV chipkaart afgehaald.

Onderstaande trajecten zijn NIET van NS.
Arriva:
Leeuwarden en Groningen: Alle treinen behalve de trein richting Zwolle.
Dordrecht - Geldermalsen.
Tiel - Arnhem (vanaf 2013, was voorheen Syntus)
Arnhem - Winterswijk (vanaf 2013, was voorheen Syntus).
Arnhem - Doetinchem (i.s.m. Breng, maar gelukkig wel 1 in/uitcheckpaal voor beide vervoerders).
Zutphen - Winterswijk (vanaf 2013, was voorheen Syntus).
Zutphen - Apeldoorn (vanaf 2013, was voorheen NS).
Zwolle - Emmen (vanaf 2013, was voorheen NS).
Almelo - Mariënberg (vanaf 2013, was voorheen Syntus)

Syntus: Zutphen - Oldenzaal.
Connexxion: Ede-Wageningen - Amersfoort.
Veolia: Nijmegen - Roermond en Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum (Maastricht Randwyck-Maastricht rijdt ook NS naar Roermond).