Toyota Aygo niet zuinig?
Naar aanleiding van de uitzending van 4 september 2010 voel ik mij geroepen om te reageren. Ik onderschrijf het totaaloordeel dat de norm die gebruikt wordt door fabrikanten om het brandstofverbruik op te geven totaal niet strookt met de werkelijkheid. Wat er echter in de test van Kassa beweerd wordt over de Aygo raakt kant noch wal. Men zou 1:15,7 gemiddeld rijden en daarbij het nieuwe rijden hebben toegepast. Sorry maar als dat zo is dan kan deze hele test voor mij de prullenbak in. Ik heb zelf inmiddels 12000 km gereden en kom gemiddeld uit op 1:19,5. Dan kun je denken dat ik er ook een oma-rijstijl op na zal houden maar dan moet ik je teleurstellen. Het tegenovergestelde is waar. Vlot optrekken, 120-130 km/h cruisen op de snelweg, ver vooruit kijken en niet onnodig afremmen en regelmatig met 4 volwassenen in de auto, dat is mijn rijstijl. Sorry Kassa, ik kan mij totaal niet vinden in dit resultaat. Zijn jullie, net als de autofabrikanten verwijten, bezig met 40% overdrijving om lekker te scoren bij de consument?
Vriendelijke groet, Bob ten Have
Het nieuwe rijden?
Zo test Kassa dus, en ik weet dat dit zonder Cruise Control gebeurde, en ook iets langzamer dus 90 Km tussen vrachtwagens of als rustig maar 100 Km aanhouden zou Uw Aygo nog gieriger maken.
Mijn Seat Ibiza 1.2 Tdi Ecomotive SC (3 drs.) is opgave 1:29.
Bij plank gas en hoge toeren en airco aan haalde ik ook 1:14.
Maar normaal rij ik anders en dan is tussen de 1:25 en 1:34 normaal.
Na slechts 2 maanden en 4000 Km nog te kort om te zeggen dat ik 1:32,4 blijf gebruiken, uitgezonderd de plank gas test.
Wel weet ik dat op Cruise Control het zuiniger is dan eigen voetje.
Ook de Airco niet langer dan nodig omdat deze ruim 10% hoger verbruik op de boordcomputer aangaf.
Ik krijg binnenkort de 5 deurs ST dus Station versie die langer en zwaarder is, maar ook die moet gelijk kunnen presteren zeggen ze.
Dus moet ik Felix nu een cursus zuinig rijden geven en niet volgens die reclame van gewone auto's?
Het Nieuwe Rijden, is normale auto en voor deze moet je jezelf aanpassen.
Ik heb sinds december 2009 een citroën C1, dit is behalve de buitenkant precies dezelfde auto als een Toyota Aygo. Ook ik was gisteren verbijsterd toen ik de kassa uitzending zag. Ik weet niet wat ze in hun test met die auto hebben gedaan, maar ik kom zelf op andere (lees: veel zuinigere) gebruikscijfers uit. Zeker nu de auto een beetje ingereden is, haal ik met gemak 1 op 21/22. Sinds ik de auto heb, heb ik gemiddeld 1 op 20,4 gereden. Ik rijd niet als een bejaarde, maar ik heb geen airco en overdag geen lichten aan.
Dus Kassa, ik sluit mij aan bij Bob: zijn jullie teveel bezig met scoren?
Vriendelijke groet, Maria
Ik heb de uitzending van 4 september 2010 ook gezien over de zuinigheidstest van kleine auto's. Ik rij sinds december in een nieuwe Toyota Aygo, heb er inmiddels 16.000 km meegereden. Tank altijd bij hetzelfde benzinestation en hou vanaf het begin het verbruik bij. Tussen twee tankbeurten in zit ik altijd op een verbruik van ongeveer 1 op 21,5 km.
Mijn rijstijl kan ik als normaal omschrijven, auto laten uitrollen bij een rood verkeerslicht of een rotonde en rustig optrekken. Rij zowel op de snelweg als op overige wegen en altijd met dimlicht, vaak met raam open zoals de afgelopen periode met het mooie weer. Dat er bij Kasse een verbruik van 1:15,7 wordt vermeld is je reinste lariekoek.
Hiermee wordt het verbruik van deze en andere kleine auto's in een verkeerd daglicht gesteld. Het zou Kassa sieren als ze in een volgende uitzending erop terugkomen met reactie's n.a.v. de bewuste uitzending van 4 september jl.
Ik ben het helemaal eens met Bob. Ik rij ook in een Aygo en snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om 1:15,7 gemiddeld te rijden. Sinds ik de Aygo kocht houd ik mijn gebruik bij in excel. In 13547 km reed ik gemiddeld 1:20,2. Hierin viel ook de vorstperiode van dit jaar waarin ik met veel voorverwarmen en krabben het minst zuinige verbruik haalde, 1:17,9. Het beste resultaat van 1:22,5 behaalde ik deze zomer op de wegen in Zweden. Ook ik ben geen zuinigheidsfreak en rij regelmatig 130 km/h. Een collega die een C1 heeft (zelfde motor als een Aygo) en wel een zuinigheidsfreak is, rijdt vaak 1:23.
Ik snap niet hoe Kassa zo'n waardeloze test kan uitvoeren. Dit is slecht voor het betrouwbare objectieve imago van Kassa. Ik hoop dat Kassa dit zich aantrekt en in het vervolg uitgebreidere testen doet want ik vertrouw de testen van Kassa niet meer!
Groeten, Jet T.
Ik ben het met Bob eens. Ik haal ook gewoon 1 op 20 met mijn Aygo. Het is echt onbegrijpelijk hoe Kassa 1 op 15 heeft gehaald want dat red ik alleen met een zeer sportieve rijstijl. Met normaal rijden haal je al makkelijk 1 op 18.
Alleen de gegevens van lease rijders gebruiken is niet representatief voor het het verbruik van deze auto's want die houden er een andere rijstijl op na.
Dit was wel een slechte test om aan te geven dat de europese test methodes niet kloppen.
Wij schrokken ook van de resultaten die Kassa uitgevoerd heeft.
4 jaar terug kocht ik mijn eerste Aygo waarmee we +/- 22.000 km per jaar mee reden. Met deze haalde ik gemiddeld 1:20 mee. Het zuinigste was 1:20,7
1 jaar terug hebben we deze omgeruild en nu rijd deze toch 1:19 en het zuinigst 1:19,8. En om deze resultaten hebben we zelfs besloten om de grote Carina (1:10 en 40 euro belasting per maand) ook in te ruilen voor een aygo. Sinds vorige week staan er 2 Aygo's op onze oprit. Helaas is het nog te vroeg om van deze nieuwe auto het verbruik van te geven.
Mijn gevoel is ook dat er verschillende factoren mee spelen. Buiten temperatuur, rij gedrag, alleen korte of lange stukken rijden.
1 faktor heb ik nooit begrepen. Dat ik bij bepaalde tankstations merken meer benzine verbruik dan bij andere. En dan is het ook niet toevallig maar bij sommige zit ik standaard met een lagere verbruik. Soms wel 2 km per liter.
Groetjes van een zeer tevreden Aygo rijder
"We worden voor de gek gehouden" zegt Felix Meurders aan het begin van de uitzending.
Inderdaad, we worden voor de gek gehouden door politici die de schuld voor de verouderde EU testcyclus bij de autoindustrie neerleggen, terwijl deze door de politiek zelf geformuleerd is. Het echte schandaal is dat politici in het europarlement en de Europese commissie het sinds begin jaren tachtig nagelaten hebben de officiele EU testcyclus te herzien.
Overigens moet niet worden verwacht dat een herziene EU testcyclus voor een individuele automobilist precies aangeeft wat het verbruik voor hem of haar zal zijn. Dit omdat namelijk de invloed van het rijgedrag op het brandstofverbruik wel degelijk erg groot is. Dit wordt door de de redactie van Kassa ten onrechte onderschat. Afgezien van persoonlijke voorkeuren (bijvoorbeeld hard accelereren) is het rijgedrag van iemand die in de Flevopolder woont (lange afstanden, hogere snelheden, constante snelheid) totaal anders dan iemand die in de binnenstad van Amsterdam woont (korte afstanden, lage snelheden, veel starten en stoppen) met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Dit moet de redactie toch verteld zijn door de onderzoekers van TNO.
Beseft de redactie van Kassa overigens wel dat voor veel auto's de fiscale voordelen ophouden als het officiele CO2 verbruik door een andere testmethode hoger uitvalt? Dat betekent dus een hogere aanschafprijs door hogere BPM, opnieuw weer wegenbelasting betalen en een hogere bijtelling.
Deze uitzending is heel duidelijk een poging om een negatief sentiment te creeren naar de autofabrikanten toe. Vervolgens krijgt een ondeskundig SP kamerlid als Paulus Jansen de gelegenheid om held van het volk te spelen. Ik vraag mij af wat HIJ de afgelopen jaren in Europese Unie verband heeft gedaan om die testcyclus herzien te krijgen. Dat had Meurders hem moeten vragen.
Dat waarden niet met werkelijkheid kloppen was al lang bekend. Dezelfde test geldt wel voor alle auto's, dus aan de hand van de test kan je wel bepalen welke auto de zuinigste is. Dat de Aygo volgens kassa maar 1 op 15 zou halen is totaal absurd. Ik rij prima binnen de door Toyota opgeven waarden.
Felix houd ons net zo voor de gek met dit item.
Zelf rijd ik in een Citroen C1 Ambiance.
Via www.autoverbruik.nl kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 18.87 (km/liter) met uitschieters naar 20.
Ik ben het dan ook niet eens met de uitslag van het onderzoek van kassa die is gedaan.
Tja, zinloze test. Er wordt niet aangegeven hoe Kassa de cyclus heeft gereden en ook niet welke cyclus Kassa heeft gereden. Daarbij lijkt Kassa gebruik te maken van rekenkundige verbruiksgemiddelden (dus verbruik in de stad opgeteld met verbruik bij 90 en het verbruik bij 120 en dat gedeeld door 3), iets wat totaal zinloos is wanneer men niet 33% van de tijd in de stad rijdt, 33% van de tijd op 90 km wegen en 34% van de tijd op de snelweg. Wil je op basis van de fabrieksopgaven iets kunnen zeggen dan moet je die getallen in elk geval vast uit elkaar trekken. Heb je een test cyclus van 50% stad, 30% buitenweg en 20% snelweg dan moet je de opgegeven verbruiken ook zo verdelen en pas dan kun je de uitspraak doen dat je voorgelogen wordt of niet.
Wat me ook stoort in dit verhaal is dat er alleen met de vinger gewezen wordt naar de 'zuinige' auto's, wanneer de grote bakken getest zouden worden dan zullen er vergelijkbare afwijkingen komen. Dus laat Kassa zich lekker houden bij waar ze goed in zijn en dat is in afgebroken stekkers van frituurpannen, in de fik gevlogen haardrogers en mensen die verzekeringspolissen niet goed lezen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Ski jas is ingescheurd,
Mijn kleindochter heeft een ski jas van het merk Burton, het stof is ingescheurd,( niet bij een naad, )
ze is terug geweest in de winkel, die hebben contact gehad met de leverancier,
maar die wil niets vergoeden,
de winkel heeft nu mede gedeeld, dat zij het mag laten maken en zij dat dan terug aan haar betalen.
maar daar is niets aan te repareren, de stof is ingescheurd.
w
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer