Me
door MelanieV Nov 8, 2016 om 15:43
Auto & vervoer

Tweedehands auto aankoop

Hallo,

ik heb een tweedehands auto bij een garage gekocht en deze is niet in orde. Ik wordt aan het lijntje gehouden. Binnen welke termijn kun je je geld terug eisen?

Groetjes
Melanie

3353 10 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Nov 8, 2016 om 15:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is een beetje kort door de bocht. Wat is er mis met de auto? Hoeveel heeft u betaald, hoe oud, hoeveel kilometerstand? En heeft u de verkoper schriftelijk gesommeerd de auto kosteloos te repareren en zo ja, wat was daarop de reactie van de verkoper? En hoe lang wordt u al aan het lijntje gehouden?

marita5
door marita5 Nov 8, 2016 om 15:54
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Had uw reactie niet gezien , maar meer informatie is handiger ..

Me
door MelanieV Nov 8, 2016 om 16:20
Antwoorden / 1 Vragen

Auto is van 99, heeft EUR 1000 gekost. Knipperlicht is niet in orde en het is een automaat en deze schiet, als de auto koud is, in de noodstand. Ik heb vanaf dag 1 (ca. een maand geleden) aangegeven dat deze niet in orde is. Verkoper geeft steeds aan dat hij zich informeert en komt nooit bij mij terug.
Uiteindelijk heeft een kennis van mij even kort naar de auto gekeken (is automonteur) en heeft een aantal oplossingsmogelijkheden aangedragen. Met die informatie ben ik naar de verkoper gegaan, en kreeg als reactie waarom mijn kennis de auto niet gemaakt heeft.

Apetjoek
door Apetjoek Nov 8, 2016 om 16:33
234 Antwoorden / 16 Vragen

Kijk dat is nou een goed antwoord en als je daar niet mee kan leven had dan die kennis ,automonteur mee genomen bij/tijdens de aankoop en je geld terug ; ga toch fietsen nogal lochies :-)) krijg je geen geld terug ,je hebt de auto uit 1999 (dat is zeventien jaar oud ) gezien bekeken in gezeten en een proefrit mee gereden en betaald . Had dan direct gezegd voor zo een oude barrel , schroothoop , roestbult ,  betaal ik geen 1000 euries en ga weer met de benenwagen naar huis .

simon55
door simon55 Nov 8, 2016 om 16:48
1556 Antwoorden / 5 Vragen

17 jaar oud nu da s mooi hoor verwacht u iets luxer dan..............?

marita5
door marita5 - Nov 8, 2016 om 15:50
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MelanieV ,

Graag wat meer informatie , dit is gokken in het wilde weg .

Apetjoek
door Apetjoek - Nov 8, 2016 om 16:35
234 Antwoorden / 16 Vragen

Kijk dat is nou een goed antwoord en als je daar niet mee kan leven had dan die kennis ,automonteur mee genomen bij/tijdens de aankoop en je geld terug ; ga toch fietsen nogal lochies :-)) krijg je geen geld terug ,je hebt de auto uit 1999 (dat is zeventien jaar oud ) gezien bekeken in gezeten en een proefrit mee gereden en betaald . Had dan direct gezegd voor zo een oude barrel , schroothoop , roestbult ,  betaal ik geen 1000 euries en ga weer met de benenwagen naar huis .

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2016 om 16:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor merk en type auto en wat is de km stand (heeft u die gecontroleerd bij de RDW?).
Lees ook hier:
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 8, 2016 om 16:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja hoor voor de 318.345e keer weer iemand die eerst kooptben daarna gaat vragen.
Als u een kennis heeft die automonteur is neem je die toch bij aankoop mee.
U heeft gezien en gekocht en misschien wel gereden.
Geld terug gaat hem niet worden zeker niet met een knipperlicht als klacht,daar stop je toch even een lampje in!
Automaat moet wel normaal functioneren maar daar heeft uw privé monteur al een oplossing voor aangedragen.
Ben bang dat u weinig hoeft te verwachten nu een ander ee naar heeft gekeken. Dit gaat de garage zeker tegen u gebruiken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 8, 2016 om 16:57
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Is de garage aangesloten bij bovag of is het een beunhaas?

Indien bovag dan kunt u klagen. Hoe dan ook heeft u eerst recht op terugbetaling als er niet gerepareerd kan worden op basis van consumentenwetgeving in bw boek 7. maar bij een beunhaas zal een en ander simpel gezegd heel lastig zijn.

zoekster1
door zoekster1 - Nov 8, 2016 om 17:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, dat is wel een erg oude bak en de prijs is laag. Dat geeft u geen sterke juridische positie. Uitgangspunt in de wet is dat u veilig met de auto de weg op kunt. Normale slijtage, zeker bij zo'n oude auto, zoals een lampje dat niet goed werkt, komt voor uw rekening.
Dus dan zou het al om de koppeling gaan. Wat heeft uw kennis die verstand van zaken heeft hierover gezegd?

Wat u nog kunt doen is een laatste keer  de verkoper schriftelijk manen de koppeling te repareren.  Noem daarvoor een termijn. Lukt dat niet binnen die termijn, zo stelt u, dan laat u de koppeling door een derde repareren waarbij u de kosten daarvoor op de verkoper zult verhalen. (hopelijk helpt dat.) Dit moet vanuit de wet schriftelijk gebeuren. Kan ook met de mail, maar maakt minder indruk en grote kans dat de verkoper zegt dat deze nooit is verstuurd.
Dat er al een ander naar heeft gekeken is niet erg, zolang hij er maar niets aan heeft gedaan.

Maak gebruik van deze klik HIER voorbeeldbrief en verstuur de brief aangetekend.

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2016 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Binnen welke termijn kun je je geld terug eisen?
Binnen geen enkele termijn.
Alleen als je Bovag garantie hebt.

1paul
door 1paul - Nov 9, 2016 om 14:07
3188 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal kort door de bocht antwoorden waar koper niets mee kan, hebben ook niets met de vraag te maken trouwens...

van belang is of u gevraagd heeft aan de verkoper of de auto helemaal in orde was en zijn antwoord daarop, als verkoper heeft geantwoord dat er voor dagelijks gebruik niets mis is met de auto heeft u aan uw ondezoeksplicht voldaan, verkoper moet hier namelijk een eerlijk antwoord op geven...

was het antwoord ja dan geeft u verkoper <schriftelijk< de kans om de zaak alsnog aan deze eis te laten voldoen, weigert deze dan schrijft u hem nog maals een brief ook aangetekend net als de eerste en ontbind u de koop...

wel grote kans dat u uiteindelijk bij het kanton gerecht uw gelijk moet halen maar dat kunt u zelf tegen niet al te hoge kosten...

Er
door Eric73 - Nov 19, 2016 om 20:23
3 Antwoorden / Vragen

Is de berdrijf waar je de auto gekocht hebt aan gemeld bij de BOVAG, dan kan je je problemen melden bij hun.
Zo ja, en zij doen er niets mee, vecht het aan bij de BOVAG.
Zij helpen je verder.