aa
door aabbccddeeff Oct 10, 2005 om 22:59
Auto & vervoer

Verkoop aan vrienden

Geachte Lezer,

Ik zit met een heel groot probleem en weet niet hoe ik het op moet lossen.

Ik heb ongeveer 4 maanden geleden mijn BMW 318i verkocht aan een goede vriend, hij had al meerdere malen aan mij gevraagd of hij de auto kon kopen. Toen ik door omstandigheden in financiele problemen kwam, was hij de hemel te rijk dat hij de auto mocht kopen. Door zijn financiele situatie zijn we overeengekomen dat hij 250 euro per maand zou betalen.

De auto heb ik 2 jaar gereden, en steeds op tijd laten keuren, ik was er erg zuinig op. Ik wist niet beter of mijn auto was perfect.

Nu na 4 maanden zeer veel kilometers te hebben gereden, en ik weet dat hij niet zo zachtjes met de auto omgaat, gaat hij problemen maken en wil hij niet meer betalen, het trieste is dat ik het gevoel heb dat hij gewoon geen geld heeft, hij zegt dat hij hem heeft laten keuren bij een vriend met een garage bedrijf.

Kan wel zijn, maar een auto van 12 jaar oud, ik weet bij de aankoop ook niet wat er onder de motorkap zit dat is toch het risico van een tweede hands auto? Ik heb in het begin ook wat onkosten gehad, vond ik ook niet leuk maar dat is het risico, terwijl ik hem bij een garagebedrijf had gekocht.

Aub hoe kan ik dit het beste oplossen, en wie staat er hier in zijn recht?

2804 6 Rapporteer

user123
door user123 - Oct 10, 2005 om 23:04
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Formeel heeft hij gekocht op afbetaling en komt hij zijn betalingsverplichting niet na. Dat hij nu problemen heeft met de auto (terecht of onterecht) doet er niet toe. Het is niet zo dat u garantie moet geven.

Het probleem is natuurlijk dat u de auto aan een vriend heeft verkocht. Dan los je zoiets niet met een wetboek op maar met een biertje...

Een incassobureau inschakelen kan altijd nog.

aa
door aabbccddeeff - Oct 10, 2005 om 23:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de reactie, maar ik denk dat het niet valt te regelen met een biertje, ik weet dat ze er financieel slecht voor staan, en ik heb hem nog gewaarschuwd als je het niet kunt nakomen koop hem dan niet.

eefie
door eefie - Oct 11, 2005 om 14:07
69 Antwoorden / 30 Vragen

Hallo,

U schrijft dat u bent overeengekomen dat er maandelijks betaald zou gaan worden. Maar is dat ook zwart op wit vastgelegd  en door beiden ondertekend? Zo niet ben ik bang dat uw "goede vriend" alle troeven in handen heeft. Is dat wel gebeurd, zou ik een onafhankelijk garagebedrijf zoeken (waar beiden zich in kunnen vinden), de auto laten keuren en de kosten daarvan delen. Eventueel kunt u de maandelijkse aflosprijs tijdelijk verlagen Misschien een overbodige raadgeving: verkoop nooit je auto aan familie of vrienden.

Groetje,

ricardow
door ricardow - Oct 11, 2005 om 14:37
202 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

Met deze reactie schiet u op dit moment niets op, maar mocht u in de toekomst nog eens een auto verkopen aan een particulier (zeker aan familie of vriend), dan hier het volgende advies:

Zet alles op papier, dan kan er later geen onenigheid of onduidelijkheid komen over gemaakte afspraken. Het advies is misschien een open deur, maar het wordt desalniettemin maar al te vaak vergeten.

De volgende link (in acrobat reader) verwijst u naar een koopovereenkomst voor particulieren, betreffende een gebruikte auto: ANWB koopovereenkomst gebruikte auto.

Voor de huidige situatie biedt dit u geen oplossing, maar wellicht wel voor in de toekomst en natuurlijk voor alle mensen die overwegen een auto aan een particulier te verkopen.

Groet Richard

v8
door v8 - Nov 13, 2005 om 10:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik heb zelf veel ervaring met het auto s verkopen aan vrienden wat een optie is terug kopen aan een bmw van 12 jaar oud kan nooit veel zijn ik doe hooftzakelijk bmw het zijn perfecte auto s ik wil hem wel gratis voor jou nakijken afz paul

v8
door v8 - Nov 13, 2005 om 10:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

hoi ik heb veel ervaring met het auto s verkopen aan vrienden een bmw van 12 jaar oud kan nooit veel mis mee zijn onder normale omstandigheden ik wil hem wel gratis voor je nakijken anders koop jij hem terug dat is nog een optie en dan door verkopen en hem zijn geld geven dat hij jou heeft betaalt ik doe hooftzakelijk bmw in een uur kan ik jou vertellen of er wat mis mee is gr paul