Verpichte onderhoudsbeurten Bosch e-bike correct?(vanwege garantie)
Na de koop van mijn Bosch e-bike zijn twee (gratis) onderhoudsbeurten gegeven. De fietsenmaker gaf data voor de volgende beurten en gaf aan dat deze verplicht zijn vanwege de garantie op onderdelen.Dit is een kostbare zaak: is dit wel verplicht vanwege de garantie?
Als u niet wilt, kunnen ze u niet verplichten, maarrrrrrr als u in de toekomst iets bijzonders heeft met de fiets m.b.t. schade of ongeval t.g.v. een euvel aan de fiets (bijv. remmen, balhoofd), kunt u hier geen aanspraak op maken, want het uw keuze om geen onderhoudsbeurten uit te laten voeren.
Tijdens een onderhoudsbeurt wordt namelijk alles gecontroleerd.
U heeft altijd recht op garantie in het eerste jaar na de aankoop. Na dit jaar heeft u recht op de wettelijke garantie. U moet dan echter aantonen dat het dan geconstateerde gebrek u niet te verwijten valt. Als het gebrek te voorkomen was geweest door de voorgeschreven beurten uit te voeren en u daar bewust van af ziet, is de kans groot dat een garantieclaim op goede gronden wordt afgewezen. U draait dan voor alle kosten op.
Verplichten kan men u niet maar anderzijds creërt u daarmee wel een risico dat zeer waarschijnlijk voor uw rekening gaat komen.
Klopt, extra garantie klinkt altijd leuk, maar betaald u meestal zelf door de verplichte onderhoudsbeurten.
Het ligt er aan hoe vaak u de fiets gebruikt en hoe belangrijk deze voor u is en wat u zelf aan onderhoud kunt doen.
Als u weinig kilometers maakt met de fiets en zelf het kleine onderhoud kunt doen, dan zou ik de extra garantie met de verplichte beurten laten vervallen.
Voor garantie is het niet meer dan logisch dat er fatsoenlijk met het product is omgegaan. Onderhoud hoort daar bij, zeker bij een complex ding als een ebike. Maar als je het zelf kunt doen volgens de voorschriften en bij een claim kunt aantonen dat je alle voorschriften hebt gevolgd sta je wel sterk om toch garantie te kunnen claimen. Dus probeer de onderhoudsvoorschriften te krijgen en doe het zelf. Documenteer precies wat je gedaan hebt.
Ik heb het gevoel dat veel mensen niet weten dat een e-Bike gewoon véél meer/vaker onderhoud nodig heeft dan een gewone fiets.
Het onderhoud is niet verplicht maar als u aanspraak wil doen op een garantiemoment moet u wel kunnen aantonen dat er onderhoud is gedaan. Met een elektrisch fiets is dat echt wel iets anders dan met een gewone fiets. Er is sprake van elektronica en software. Ook is een elektrische fiets zwaarder en dat zal zorgen dat er meer aandacht zal moeten zijn voor vering, ketting, spaken etc.
Over het algemeen is een e-bike flink duurder dan een gewone, investering in onderhoud maakt dat u er ook langer mee zal doen.
U bent niet verplicht tot het gebruik maken van de diensten van dezelfde fietsenmaker, vraag wel bij de andere of hij Bosch kan onderhouden en naar de prijs ervan. Bewaar dan wel zelf alle bonnetjes als bewijs.
Aan extra garantie mogen voorwaarden gehangen worden. En uit de praktijk blijkt dat juist onderhoud kostenbesparend werkt en de levensduur verlengt. Daarbij is de verkoper/fabrikant ook niet van lotje getikt en kan pas zekerheden geven als de fiets op de juiste manier onderhouden word.
Hangt er vanaf, als de fiets zelf buiten de twee jaar garantietermijn is kan de fietsenmaker u niet verplichten om het vervolg onderhoud bij die fietsenmaker uit te laten voeren.
Garantie op slijtage onderdelen zoals remblokken is enkel van toepassing als er een fabrikagefout in zit en dan enkel nog op het onderdeel zelf en niet op de montage van dat onderdeel.
Binnen de garantietermijn van de fiets zijn de onderhoudsbeurten wel verplicht maar dat heeft niets met de garantie op de onderdelen van doen maar om het recht op garantie gedurende die twee jaar te behouden.
Ja, dat kan bij de fabrieksgarantie geeist worden. U bent als koper verplicht uw product op de aangegeven manier te onderhouden. Anders vervalt de fabrieksgarantie. OVerigens, u geeft aan dat het twee gratis onderhoudsbeurten zijn. Hoezo is dat een kostbare zaak dan?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerPopulair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer